طراحی و ساخت

کاربرد سرامیک در ساختمان

کاربرد سرامیک در ساختمان

در هنگام بررسی یک ساختمان هم نقشه و کیفیت ساخت و هم زیبایی و طراحی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در سال‌های گذشته از موزاییک و موکتی که روی آن قرار می‌گرفت به عنوان کفپوش بسیاری از خانه‌ها استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان، تنوع محصولات افزایش یافت و تغییرات زیادی در این عرصه ایجاد شد. به طوریکه به تدریج سرامیک و سنگ جای موزاییک و موکت را گرفتند.

یکی از محصولاتی که امروزه در طراحی داخلی منزل ایرانی استفاده می‌شود، سرامیک طرح سنگ است. سرامیک طرح سنگ مناسب کف و دیوار ساختمان است و به دلیل تنوع و زیبایی طرفداران زیادی دارد.

سرامیک چیست؟

سرامیک محصولی است که از خاک رس ساخته می‌شود. در حقیقت، نوعی کاشی است که لعاب روی آن قرار گرفته است.

سرامیک در رنگ‌های متنوع تولید می‌شود و از آن می‌توان در سطوح مختلف شامل کف، دیوارها، راه پله‌ها و نمای خارجی استفاده کرد. سرامیک در برابر آب، مواد شیمیایی و خراشیدگی مقاوم است. همچنین آلودگی را جذب نمی‌کند و به راحتی تمیز می‌شود.

اما استفاده از این محصول معایبی هم دارد. سرامیک شکننده است. امکان تمیز کردن درزهای آن وجود ندارد و بعد از مدتی آب در داخل درزها نفوذ می‌کند. همچنین سرامیک از نظر کیفیت درجه‌بندی می‌شود که تشخیص این موضوع برای همه افراد ممکن نیست.

سنگ چیست؟

سنگ طبیعی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف به بازار عرضه شده و همواره در تاریخ معماری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

بسیاری از افراد به دلیل طرح‌های خاصی که سنگ‌ها دارند ترجیح می‌دهند که از آن‌ها برای قسمت‌های مختلف ساختمان مثل کف، پله‌ها و نماهای خارجی استفاده کنند. استفاده از سنگ در طراحی نمای ساختمان ها حسی از استحکام و ابهت را به نمایش می‌گذارد.

معمولاً در ساختمان‌ها از سنگ‌هایی مثل مرمر، گرانیت، تراورتن و لوح استفاده می‌شود. استفاده از هر کدام از این سنگ‌ها مزایا و معایبی به همراه دارد.

سنگ مرمر جلوه زیبایی به محیط می‌دهد. اما  جاذب آب است و به مراقبت زیادی نیاز دارد. گرانیت سخت و مقاوم است و از معایب آن می‌توان به سرد بودن بیش از اندازه‌اش اشاره کرد.

تراورتن در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارد اما زود لک می‌شود و در مقایسه با سنگ‌های دیگر شکننده است. سنگ لوح انعطاف‌پذیر است اما برای نصب آن به مهارت و هزینه بالایی نیاز است.

سرامیک طرح سنگ چیست؟

سرامیک طرح سنگ شباهت زیادی به سنگ‌هایی مثل مرمر دارد. این محصول در طرح‌های زیبا و خاص و با استفاده از مواد باکیفیت تولید می‌شود. سرامیک طرح سنگ در مقایسه با سایر سرامیک‌ها مقاومت بالاتری دارد و آب در آن نفوذ نمی‌کند. همچنین در مقایسه با سنگ‌ها قیمت مناسب‌تری دارد و به راحتی نصب می‌شود.

طرح‌های خاص و ساده سنگ‌ها آن‌ها را به یک گزینه محبوب در  بین مردم تبدیل کرده است. اما به دلیل معایبی مثل بالا بودن هزینه نصب، سرامیک طرح سنگ جایگزین مناسب‌تری برای آن‌ها است.

کاربرد سرامیک طرح سنگ در قسمت‌های مختلف ساختمان

از سرامیک طرح سنگ برای کف پذیرایی، حمام، دستشویی و آشپزخانه و همچنین دیوارهای قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود.

نکته مهمی که باید در هنگام انتخاب متریال مناسب برای کف و دیوار آشپزخانه به آن توجه کرد، نظافت و بهداشت است. در آشپزخانه استفاده زیادی از آب می‌شود. بنابراین، متریالی که در این فضا بکار برده می‌شود باید از استحکام مناسب برخوردار باشد.

سنگ‌ها در برابر آب نفوذپذیر هستند و بهتر است در آشپزخانه استفاده نشوند. در این شرایط که می‌خواهید هم از متریال مقاوم استفاده کنید و هم ظاهر و زیبایی سنگ طبیعی را داشته باشید سرامیک طرح سنگ می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

معمولاً به طراحی حمام و سرویس بهداشتی به دلیل اینکه کمتر در معرض دید قرار می‌گیرند، توجه زیادی نمی‌شود. اما این فضاها در مجاورت دائمی آب قرار دارند و رعایت مسائل بهداشتی در آن‌ها ضروری است. به همین دلیل، بهتر است  برای کف و دیوار آن‌ها از سرامیک طرح سنگ استفاده کرد. چون این محصولات هم در برابر آب مقاوم هستند و هم به راحتی تمیز می‌شوند.

مزایای استفاده از سرامیک طرح سنگ

  • معمولاً سنگ‌های طبیعی و به خصوص سنگ‌های وارداتی در مقایسه با سرامیک‌ها گران‌تر هستند. استفاده از سرامیک طرح سنگ این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با هزینه کمتر بتوانید از نما و ظاهر سنگ طبیعی استفاده کنید.
  • بافت غیریکنواخت سنگ‌ها موجب نفوذ آب در ‌آن‌‌ها می‌شود. به همین دلیل وقتی از آن‌ها در محیط‌هایی مثل آشپزخانه استفاده می‌شود، به تدریج دچار فرسایش و تغییر شکل می‌شوند. سرامیک لعاب دارد و در برابر رطوبت و آب از مقاومتی بیشتری برخوردار است. این موضوع باعث می‌شود طول عمر سرامیک بیشتر باشد.
  • تمیز کردن سنگ‌ها به دلیل بافت غیریکنواخت و غیرصیقلی آن‌ها سخت‌تر است. خوشبختانه در مورد سرامیک طرح سنگ این مشکلات وجود ندارد. به طوریکه، می‌توان لکه‌ها و جرم‌های روی آن را به راحتی و با استفاده از شوینده‌های مختلف تمیز کرد. این ویژگی، این محصولات را به یک گزینه مناسب برای استفاده در آشپزخانه و سرویس بهداشتی تبدیل کرده است.
  • پیشرفت تکنولوژی به کمک صنعت سرامیک آمده است. به طوریکه امروزه انواع سرامیک با طرح‌ها ونقش‌های متنوع در بازار وجود دارد. کیفیت سرامیک طرح سنگ به قدری بالا است که در نگاه اول تفاوت آن با سنگ طبیعی تشخیص داده نمی‌شود. طرح‌ها و رنگ‌های متنوع این محصول به راحتی به شما امکان خلق یک محیط زیبا را می‌دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *