طراحی و ساخت

ایده طراحی بالکن و تراس

ایده طراحی بالکن و تراس

قبل از هر چیزی باید بدانیم که  تراس و بالکن و ایوان هریک مشخصه و تعاریف مربوط به خود را دارد اما امروزه شاهد آن هستیم که افراد از این کلمات به جای یکدیگر به کار می‌برند.

معرفی بالکن، ایوان و تراس

بالکن

بالکن نسل امروزی ایوان خانه‌های قدیمی می‌باشد که در آپارتمان‌ها طراحی شده و حداقل از یک طرف به فضای خارج از محیط خانه اشراف دارد.

ایوان

ایوان که با کمی تغییر و بیان امروزی تبدیل به بالکن شده است، فضایی بین داخل خانه و فضای بیرونی آن است که در معماری سنتی ایرانی و خانه‌های قدیمی دیده می‌شود.

تراس

تراس یا بهار خواب فضایی مانند بالکن است ولی سقف ندارد در نتیجه مساحت آن جزو آپارتمان محسوب نمی‌شود.

در زندگی‌های امروزی با حذف حیاط در آپارتمان نشینی، طراحی بالکن و تراس از اهمیت بیشتری برخوردار شده و باعث افراد مخصوصا خانم‌ها بیشتر به فکر راه و ایده‌ای نو برای زیباتر شدن دکوراسیون داخلی خانه و فضای بالکن و تراس ‌باشند.

اولین ایده‌ای که به ذهن هر کسی ممکن است برسد استفاده از فضای سبز، گل و گیاه می‌باشد، برای این کار ابتدا باید جهت شمالی یا جنوبی بودن تراس آپارتمان خود را مشخص کنید تا گیاه مناسب آن را بیابید.

گیاهان بالکن شرایط ذیل را باید بتوانند تحمل کنند شرایطی اعم از:

  • گرمای زیاد (چون علاوه بر گرمای خورشید گرمای خروجی از ساختمان را نیز متحمل می‌شود.)
  •  گرد و غبار و آلودگی(مخصوصا برای تراس‌هایی که روبه خیابان واقع شده‌اند باید گیاهی مقاوم به گرد و غبار را انتخاب کرد.)
  • نور زیاد(در تراس‌های جنوبی میزان تابش نور خورشید بیشتر است و این ویژگی برای گیاهان آفتاب پسند عالی می‌باشد).

نکته: در محوطه تراس بهتر است از گلدان‌های سفالی و لعابی استفاده کنید.

در این جا چند نوع گیاه مناسب بالکن‌های شمالی و جنوبی را معرفی می‌کنیم:

  • گیاهان مناسب بالکن‌های شمالی:

گل حنا، گل گوشواره ای، پیچ تلگرافی، تمام گونه‌های تورنیا، بنفشه، زنبق، سوسن سفید، پیچک، فیل گوش یا کالادیوم و…

  • گیاهان مناسب بالکن‌های جنوبی:

گل کاغذی، نیلوفر،گل انارک، عشقه، اقاقیا، شمعدانی، پیچ امین الدوله و…

تزیین بالکن و تراس با استفاده از دکور مناسب

افرادی که دارای تراس‌های نسبتا بزرگ هستند می‌توانند از صندلی و مبلمان ظریف برای استراحت یا حتی میز غذاخوری استفاده کنند. سعی کنید از وسایل کم و مناسب و شیک برای تزیین بالکن استفاده کنید تا با شلوغ کردن محیط بالکن از زیبایی آن کاسته نشود. می‌توانید بجای مبل و میز از دکور‌های سنتی استفاده کنید و فضای بالکن را سنتی جلوه دهید مثلا برای این کار می‌توانید از پشتی و تخت و تابلو‌های بافتنی و… برای تزیین بالکن کمک بگیرید یا حتی می‌توانید مبل های کوچک و تاشو در اطراف فضا بچینید و در وسط حوضچه کوچک با ماهی قرمز و گلدان‌های کوچک شمعدانی (یا هر گل مناسب بالکن خود) استفاده کنید. در چیدمان سنتی می‌توانید طلق‌های رنگی را در کنار هم قرار دهید و به دیوار‌ها بچسبانید این کار باعث می‌شود فضا جلوه سنتی تری به خود بگیرد.

نور پردازی مناسب

بالکن شما چه رو بسته باشد چه روباز، باز هم نیاز به طراحی نور پردازی مناسب خود را دارد به عنوان مثال می‌توانید از ریسه یا رشته‌های نوری استفاده کنید. برای جذابیت بیشتر می‌توانید از چراغ‌های کوچک رنگی‌رنگی استفاده کنید تا جلوه خاصی به تراس‌تان بدهد. جایگذاری جاشمعی‌های مناسب در گوشه و کنار تراس در شب، تراس را جذاب‌تر می‌کند.

نکته: توجه کنید که نور پردازی حتما مناسب سبک چیدمان باشد یعنی اگر از سبک سنتی برای چیدمان دکوراسیون استفاده کرده اید از چراغ ها و لوستر‌های امروزی برای نورپردازی استفاده نکنید، بلکه از چراغ فانوس‌ها و هر چیز قدیمی دیگر می‌توانید استفاده کنید.

استفاده از مواد بازیافتی و دور ریختنی

تزیین دکور بالکن با مواد بازیافتی و دور ریختنی یکی از به صرفه‌ترین ایده‌ها برای شما عزیزان است، البته علاوه بر به صرفه بودن از نظر اقتصادی مزیت دیگری که این ایده دارد این است که حاصل خلاقیت و هنر دست خودتان را به عنوان تزیینات دکور استفاده می‌کنید و این از نظر خانم ها ذوق بیشتری می‌آورد. مثلا می‌توانید با تکه پارچه و زنجیرهایی که از لباس‌های کهنه‌تان بجا مانده لوستر تهیه کنید بطوریکه پارچه‌ها را مستطیل شکل ببرید و دورتادور شیء دایره یا مستطیل یا هر شکل هندسی که مدنظر است گره دهید و با زنجیر از قسمت بالایی به سقف آویز کنید یا می‌توانید برای ورودی بالکن از صدف و نخ ماهیگیری و چسب حرارتی کمک بگیرید و پرده‌ای برای ورودی بالکن درست کنید و نصب کنید بطوریکه نخ ماهیگیری را به هر اندازه‌ای که بخواهید برش دهید و صدف‌ها را از بالا تا پایین آن در فواصل مناسب به هم بچسبانید و سپس نخ‌ها را به تکه چوب یا نرده‌ای گره دهید و نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *