طراحی و ساخت

کاربرد قرنیز چیست

کاربرد قرنیز چیست

قرنیز و نبشی جز مصالح ساختمانی طبقه‌بندی می‌شوند که احتمالا اسم آن‌ها را شنیده‌اید. از قرنیز در نازک‌کاری و از نبشی برای اتصال پل‌ها، ستون‌ها و تیر آهن‌ها استفاده می‌شود.  از برخی از قرنیزها در طراحی داخلی منزل ایرانی استفاده می شود. اگر می‌خواهید با کاربرد قرنیز و نبشی در ساختمان بیشتر آشنا شوید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

قرنیز چیست؟

به نوار سنگی یا چوبی که پای دیوار نصب می‌شود و در سرتاسر اتاق مشاهده می‌شود، قرنیز گفته می‌شود. به عبارت دیگر، قرنیز در محل تلاقی دیوار و کف اتاق قرار می‌گیرد.

کاربرد قرنیز

قرنیز ساختمانی هم جنبه تزیینی و هم کاربرد حفاظتی دارد. معمولا در ساختمان‌های اداری و تجاری تعداد زیادی سیم وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به دستگاه خاصی مربوط است. این سیم‌ها که از کنار دیوار به قسمت‌های دیگر کشیده می‌شوند منظره ناخوشایندی را ایجاد می‌کنند. چون قرارگیری تعداد زیادی سیم در کنار هم باعث می‌شود محیط آشفته و نامنظم به نظر برسد.
در حال حاضر، قرنیزهایی تولید می‌شوند که در پشت خود شیاری برای رد شدن سیم‌ها دارند. این نوع قرنیزها قابل باز و بسته شدن هستند. بنابراین، می‌توانید به راحتی آن‌ها را باز کرده و سیم‌ها را پشت آن‌ها جمع و مرتب کنید.
کاربرد قرنیز فقط به جمع کردن سیم‌ها و کابل‌ها خلاصه نمی‌شود. استفاده از قرنیز برای اتاق‌هایی که کف آن‌ها با پارکت یا لمینت پوشانده شده، بسیار مهم است. این نوع کفپوش‌ها در اثر تغییر دما منقبض و منبسط می‌شوند. بنابراین، برای اینکه فضای کافی برای منبسط شدن آن‌ها وجود داشته باشد، باید با کمی فاصله از دیوار نصب شوند. با این کار، یک فاصله یک تا دو سانتی‌متری بین کفپوش و دیوار ایجاد می‌شود که به وسیله قرنیز پوشانده می‌شود. اگر این فضای خالی پوشانده نشود، هم ظاهر بدی به ساختمان می‌دهد و هم گرد و خاک پشت آن جمع می‌شود.

قرنیز از قسمت پایین دیوار در برابر رطوبت و ضربه محافظت می‌کند. وقتی وسایل مختلف به ویژه مبلمان را داخل اتاق جا به جا می‌کنید، ممکن است ضربه‌هایی به پایین دیوار وارد شود. در این شرایط، قرنیز به عنوان ضربه‌گیر عمل کرده و از صدمه دیدن دیوار جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر، در بعضی محیط‌ها کف اتاق با آب شسته می‌شود که این موضوع می‌تواند باعث نفوذ رطوبت به داخل دیوار شود. قرنیز احتمال نفوذ رطوبت و آسیب‌دیدگی رنگ یا کاغذ دیواری را کم می‌کند.

انواع قرنیز

قرنیزها با توجه به متریالی که برای ساخت‌ آن‌ها بکار رفته به چهار دسته تقسیم می‌شوند:
سنگی: یک نوع قرنیز سنتی محسوب می‌شود که برای ساخت آن از سنگ‌های مرمر، تراورتن، سرامیک و سنگ‌های مصنوعی استفاده می‌شود. این نوع مصالح در رنگ‌های مختلف از خنثی و سفید گرفته تا یشمی و زرد کهربایی تولید می‌شود.
قرنیزهای سنگی به صورت مستطیل ساده هستند و به دلیل بافت طبیعی و نامتقارن خود طرفداران زیادی دارند. از این نوع قرنیزها به دلیل توپر بودن نمی‌توان برای پوشش کابل‌ها و سیم‌ها استفاده کرد. از طرف دیگر، خیلی سخت از سازه جدا می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را به مکان دیگری منتقل کرد.

قرنیز چوبی

از انواع قدیمی قرنیز است که امروزه هم در ساختمان‌های ویلایی و هم در ساختمان‌های مدرن نصب می‌شود. از قرنیز چوبی به شکل خام یا رنگ شده برای طراحی داخلی ساختمان استفاده می‌شود. نصب این محصولات در کنار پارکت‌های چوبی یا طرح چوب زیبایی چشم‌نوازی را به وجود می‌آورد.
کاربرد قرنیز به استفاده در پایین دیوارها محدود نمی‌شود. بعضی از قرنیزهای چوبی دارای کنده‌کاری و نقوش برجسته‌ هستند. در سالن پذیرایی می‌توان از این مصالح برای کناره‌های سقف استفاده کرد.

قرنیز ام دی اف (MDF)

این نوع قرنیزها از پلاستیک و موادی مثل کامپوزیت و پلی‌استر ساخته شده و روکشی از جنس PVC دارند. روکش PVC باعث مقاومت این محصولات در برابر خط و خش می‌شود. قرنیزهای MDF به راحتی تمیز می‌شوند و گرد و خاک کمی را به خود جذب می‌کنند.

قرنیز پی وی سی (PVC)

این نوع محصولات از چند لایه پلاستیک فشرده و به دو شکل توخالی و توپر تولید می‌شوند. قرنیز PVC توخالی یا کمبو همان داکت است که برای عبور دادن انواع سیم‌ها استفاده می‌شود. قرنیز PVC توپر یا پلی استایرن از نظر ظاهری شبیه قرنیزهای چوبی و MDF است.
قرنیزهای PVC سبک و قابل شستشو بوده و به راحتی نصب می‌شوند. از این محصولات به دلیل قیمت مناسبی که دارند در بیشتر ساختمان‌ها استفاده می‌شود.
یکی از ویژگی‌های مهم قرنیزهای PVC انعطاف‌پذیر بودن آن‌ها است. به همین دلیل، برای دیوارهای دارای انحنا و قسمت‌های زاویه‌دار مناسب هستند.

راهنمای انتخاب قرنیز

یک قرنیز خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

• در برابر ضربه مقاوم باشد.
• آب و رطوبت به داخل آن نفوذ نکند.
• به راحتی نصب شود.
• از نظر ظاهری زیبا باشد.
مناسب‌ترین ارتفاع قرنیز برای اتاق‌های کوچک 7 سانتی‌متر و برای سالن‌های بزرگ 9 سانتی‌متر است. معمولا رنگ قرنیز باید با درب ورودی، رنگ کابینت یا شومینه هماهنگ باشد. اما اگر از لمینت به عنوان کفپوش استفاده کرده‌اید، بهتر است رنگ قرنیز تیره‌تر باشد.

کاربرد نبشی چیست؟

نبشی، یک پروفیل مهم است که در ساخت و سازها به صورت منفرد یا مرکب مورد استفاده قرار می‌گیرد. نبشی جزو قطعات اتصال است که برای وصل کردن پل‌ها به ستون‌ها، ستون‌ها به صفحات فونداسیون و تیرآهن به تیرهای بار استفاده می‌شود.
نبشی به دو صورت پرسی و فابریک تولید می‌شود. نوع پرسی نبشی، یک ورق 6 متری است که از وسط خم شده و به شکل نبشی درمی‌آید. اما نوع فابریک آن در کارخانه و از همان ابتدا به شکل نبشی تولید می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *