دکوراسیون

۱۸ اشتباه رایج هنگام طراحی که باید از آن پرهیز کنید

۱۸ اشتباه رایج هنگام طراحی که باید از آن پرهیز کنید

خطا در مقیاس و تناسب

یکی از اشتباهات رایج طراحی،خطا در مقیاس و تناسب است. تناسب در تمام اجزای طراحی مهم و تاثیرگذار است. در بحث مبلمان، آشپزخانه و در لوازم جانبی خانه که در طراحی کاربرد دارند، تناسب از اهمیت خاصی برخوردار است. در استفاده از اجسام در ابعاد بزرگ ترس نداشته باشید. ضرب‌المثل هرچه بزرگتر بهتر، گاهی درست است. از برجسته‌سازی در طراحی وحشت نداشته باشید!

استفاده نکردن از رنگ سفید برای دیوار

از دیوارهای با رنگ سفید استفاده نکنید مگر اینکه معمار شما چنین پیشنهادی را داشته باشد. در ۹۰ درصد مواقع دیوار سفید باعث می‌شود که اجسام در برابر آن به صورت شناور به چشم بیایند. اما استفاده از رنگ‌های میانه (یعنی رنگ‌هایی که خیلی روشن یا تیره نیستند) باعث می‌شود که اجسام در برابر دیوار، به صورت یک دست به نظر بیایند. فقط زمانی از دیوار سفید استفاده کنید که به صورت آگاهانه این تصمیم را گرفته‌اید. مثلا زمانی که سقف کوتاه است و یا زمانی که قصد استفاده از آویزهای بافته شده و یا ایجاد کنتراست دارید می‌توانید از دیوار سفید استفاده کنید.

مشاوره

هنگام طراحی حتما مشورت بگیرید. می‌توانید در انتخاب رنگ، مقیاس‌بندی و تناسب و یا قرارگیری مبلمان و یا وسایل دیگر از دیگران نظر بخواهید. حتی اگر به شم طراحی خود اعتماد دارید، نظرخواهی از دیگران می‌تواند نگرش جدیدی را در شما ایجاد کرده و ممکن است از صرف هزینه‌های زیاد و یا دوباره کاری جلوگیری کند. بسیاری از طراحان خدمات مشاوره ساعتی هم دارند که می‌توانید از کمک آن‌ها استفاده کنید.

داشتن ایده

اشتباه دیگری که بسیار مرسوم است این است که افراد گاهی بدون داشتن بودجه و یا حتی بدون داشتن ایده درستی که تغییرات مد نظرشان چه ملزوماتی دارد شروع به کار می‌کنند. استخدام یک طراح مانند رفتن به بنگاه معاملات ملکی است. باید اول به او بگویید که قصد دارید چه میزان برای طراحی هزینه کنید. باید درکی از هزینه‌های لازم برای هرکار داشته باشید و در این راستا اینترنت به شما کمک خواهد کرد.

تهیه طرح قبل از انجام تغییرات

از دیگر اشتباهات رایج این است که افراد قبل از اینکه به دقت نقشه تغییرات را در ذهن یا روی کاغذ داشته باشند، شروع به خرید مبلمان، لوازم و تجهیزات می‌کنند. افراد گاهی صرفا چون به یک نوع مبلمان و یا میز و صندلی و دیگر لوازم خانه علاقه‌مند هستند آن را می‌خرند بدون اینکه در نظر بگیرند آیا این وسیله برای استفاده در منزلشان و در کنار دیگر وسایل مناسب است یا خیر. مثلا بحث ابعاد در مبلمان بسیار مهم است و باید قبل از خرید، ابعاد خانه را در نظر گرفت. به همین دلیل تهیه طرحی قبل از انجام تغییرات بسیار مهم است.

استفاده نادرست از آثار هنری و لوازم تزئینی

یکی دیگر از اشتباهات رایج طراحی، استفاده از آثار هنری و لوازم تزئینی به صورت نادرست است. گاهی این آثار و لوازم خیلی در بالا و یا خیلی در پایین قرار می‌گیرند و با فضا تناسب ندارند. ممکن است این اثر و یا شیء تزئینی بسیار زیبا باشد ولی نحوه قرار گیری آن در فضای مورد نظر بسیار مهم است.

بررسی تناسب المان ها

قبل از اینکه در مورد یک المان خاص تصمیم بگیرید بهتر است که اجزا را در کنار هم قرار داده و در مورد کل آن‌ها تصمیم بگیرید. مثلا اینکه خانه را به رنگ دلخواه خود درآورید بعد در مورد مبلمان و پرده‌ها تصمیم بگیرید کار اشتباهی است.

برنامه ریزی

هیچگاه بدون برنامه‌ریزی به خرید نروید. این یکی از اشتباهات رایج طراحی است بنابراین ایجاد نقشه قبل از انجام کار بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

ایجاد حس در فضا

اینکه در اتاقی قدم بزنید که همه چیز بسیار جدید و مدرن است خیلی خوشایند نیست و این نوع اتاق‌ها، گرما و شخصیت لازم را ندارند. در عوض می‌توانید از جواهرات، عتیقه‌ها و یا یک آثار هنری اورجینال استفاده کنید تا اتاق شما از یک اتاق خوب تبدیل به یک اتاق عالی شود. قطعا فضایی که در آن زندگی می‌کنیم می‌توانید بر احساسات ما تاثیر بگذارد.

استفاده از فکر منسجم

هنگام کار بر روی یک پروژه از یک فکر منسجم استفاده کنید. هنگام استفاده از رنگ‌ها، الگوها یا المان‌های دیگر هنگام طراحی از یک خط فکری استفاده کنید تا یک احساس یکپارچه از راحتی و آرامش را در فضا ایجاد کنید.

رعایت اصل ارتفاع

هنگامی که وارد یک اتاق می‌شوید، این اتاق باید مانند یک شهر به نظر برسد. همانطور که در شهر ساختمان‌هایی با ارتفاعات متفاوت دیده می‌شود، لوازم اتاق شما از جمله مبلمان، محل قرارگیری لوازم تزئینی و… باید در ارتفاعات مختلفی قرار بگیرند.

رعایت اصل مقیاس

هنگام ایجاد طرح‌های مختلف در یک اتاق به مقیاس و اندازه‌های آن ها دقت کنید. اندازه این طرح‌ها بهتر است متفاوت باشد تا جذاب‌تر باشند.

استفاده از لوازمی که دوست دارید

اگر به چیزی علاقه ندارید آن را درون اتاق خود نگاه ندارید. صرف اینکه چیزی را شخصی به شما داده یا به ارث برده‌اید دلیل خوبی برای نگاه‌داری آن نیست. فورا آن را از اتاق خود خارج کنید تا حس بهتری داشته باشید.

اطمینان از تطابق طرح اجرایی با طرح ذهنی

همیشه مطمئن شوید که طرحی که در ذهن یا روی نقشه دارید همان چیزی است که پیمانکاران قصد انجام آن را دارند تا از اشتباهات رایج طراحی جلوگیری شود. بنابراین باید از این تطابق مطمئن شوید و اطلاعات را دوباره چک کنید. داشتن اطلاعات دقیق، کلید موفقیت است.

استفاده درست از آثار هنری

استفاده از آثار هنری در طراحی بسیار مهم است. اما این آثار را در ارتفاع یکسان نصب نکنید و همچنین ارتفاع آن‌ها نباید خیلی بلند باشد. دیوارها را پر از اثر هنری نکنید و فضایی برای استراحت چشم باقی بگذارید. نیازی نیست هر دیواری را هم بپوشانید بلکه ترکیب کل اتاق را در نظر بگیرید.

تست رنگ

برای انتخاب رنگ اتاق و رنگ آمیزی ساختمان ، اینکه فقط کمی از آن را روی دیوار تست کنید یا اینکه فقط یکی از دیوارها را با آن رنگ‌‌آمیزی کنید کافی نیست. بلکه حداقل دو دیوار را در گوشه اتاق رنگ کنید یا صفحاتی به عنوان نمونه در دو طرف قرار دهید تا نحوه بازتاب نور و رنگ را در زمان‌های مختلف روز بررسی کنید. چهار دیوار رنگ شده خیلی متفاوت‌تر از یک دیوار است و برای آزمایش استفاده از یک دیوار کافی نیست.

استفاده ار عناصر متضاد

یکی دیگر از اشتباهات رایج طراحی این است که بیش از اندازه لوازم و المان‌های اتاق شما با هم هماهنگ باشد. این مسئله باعث می‌شود که اتاق شما جذابیت کم‌تری خواهد داشت. استفاده از یک سوغاتی و یا هدیه خاص در اتاق، آن را کمی شخصی‌تر کرده و به آن جان و نشاط می‌بخشد.

نقطه مرکزی

بهتر است اتاق شما یک نقطه مرکزی داشته باشد و بقیه لوازم و فضا حول این نقطه شکل گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *