طراحی و ساخت

نکات طراحی نورگیر ساختمان ها

نکات طراحی نورگیر ساختمان ها

آیا از اتاق کسل کننده و کم نور که احساس زندانی در شما ایجاد می کند، خسته شده اید؟ هیچ چیزی بهتر از طراحی دکوراسیون داخلی منزل به صورتی متفاوت و همچنین روشن کردن یک اتاق تاریک و تیره با استفاده از نورگیر، نخواهد بود. نورگیر احساس زندگی در فضای به ظاهر مرده ایجاد کرده و احساس آزادی در شما ایجاد می کند.

در هر جایی که به نور طبیعی خورشید لازم باشد، می توان از نورگیر با اشکال و اندازه های مختلفی استفاده کرد که در طرح های خیلی ساده تا نوین ترین اشکال موجود هستند. به عنوان مثال، یکی از شاخص ترین و فریبنده ترین طرح های نورگیر برتر دنیا، دهلیز موزه Solomon R. Guggenheim است که توسط  Frank Lloyd Wright  نورپردازی شده است.

اصول اولیه برای نصب طرح های موفق نورگیر ساختمان

استفاده آگاهانه از نور خورشید یکی از ابزارهای اصلی معمار در هر طرحی محسوب می شود. در این مقاله، اصول اولیه طرح موفق نورگیر را ارائه می کنیم و به اشتباهات رایج افراد هنگام نصب چراغ ها اشاره می کنیم.

جهت گیری و زاویه مناسب نورگیر

ویژگی های جوی خاص مکان نقش مهمی در جهتگیری نورگیر و پنجره ها ایفاء می کنند. انتخاب بهترین مکان بروی سقف هم خیلی اهمیت دارد. رایج ترین جهتگیری برای نورگیر، رو به جهت شمال است، زیرا نور غیرمستقیم در اکثر ساعات روز داشته و در اکثر موارد منجر به اثر خیرگی نخواهد شد.

زاویه نورگیر به اندازه جهتگیری نورگیر حائز اهمیت است. بروی سقف صاف یا کم عمق، نورگیر در تابستان بهره حرارتی شدیدی را ایجاد می کند که اصلاً مطلوب نیست. علاوه بر این، کمی نور بیشتر در زمستان ایجاد می کند. بر اساس قانون ده درجه، در صورت امکان ساختمان باید به نحوی طراحی شود که بُعد طولانی تر آن با ده درجه از جهت جنوب همسو باشد.

از این قانون بیشتر در خانه های خورشیدی استفاده می کنند. اگر هدف شما رسیدن به گرما و انرژی کافی و مطلوب است، این قانون را به خاطر بسپارید. رسیدن به همترازی دقیق 10 درجه سخت است، در محور 20 درجه ای خانه خود باز هم می توانید تابش خورشیدی بیشتر از 90 درصدی را دریافت کنید. از سوی دیگر، محور 45 درجه باعث جذب حدود 70 درصد انرژی موجود می شود.

یکپارچه بودن و مناسب بودن اندازه نورگیر ساختمان

یکی از رایج ترین اشتباهات در طراحی نورگیر، نصب آن به صورت غیرمرتبط یا با هندسه عجیب است که با سایر بخش های ساختمان سازگاری ندارد. نورگیر باید مکمل معماری باشد.

همانطور که در آغاز مقاله گفته شد، یکی از موفق ترین نورگیر های ساختمان عمومی مربوط به دهلیز موزه فرانک لوید رایت می شود، اما راز و معمای این زیبایی چیست؟ هارمونی آن با سایر طرح، تکمیل منحنی های مارپیچی از ساختار بتن به شکل دایره ای، راز این زیبایی است. نورگیر فراتر از لوازم جانبی هستند. آن ها باعث شکل آبشاری طبقات دهلیز شده و نور زیادی را جذب می کنند و چشم بازدیدکنندگان را به درون و بیرون خیره کرده و آن ها را به گشت و گذار بیشتر در موزه وا می دارند.

نسبت به نورگیر خود جسارت داشته باشید. نورگیر زمانی کارآمد است که حداقل نیمی از اتاق بتواند نور طبیعی خورشید را جذب کند. در نتیجه، نورگیر شما باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا سهم بزرگی از فضای داخلی را روشن کند. مثال فوق العاده به کتابخانه ملی Heroz $ de Meurons در اسرائیل بر می گردد که نور به خوبی توسط یک سقف نورگیر مقعر بزرگ دریافت می شود. نورگیر باعث روشنایی کامل سطح زمین و همچنین سطح وسیعی می شود.

وقتی از تکنیک کنترل خورشیدی موثر مثل شیشه صیقل سه گانه استفاده می کنید، دیگر نگران افزایش گرما نخواهید بود. در نتیجه، می توانید صفحات چوبی یا الگوهای زیبایی را بروی نورگیر خانه خود نصب کنید. چارچوب داخل نورگیر را حذف کنید، طوری که بزرگتر به نظر برسد و حالت رو به بالایی به داخل چراغ بدهد.

حکاکی کردن شیشه یا مات بودن شیشه نورگیر

استفاده از شیشه حکاکی شده یا شیشه مات حریم امنی برای شما ایجاد می کند، زیرا مانع دید شده، اما نور به صورت غیرمستقیم از آن نفوذ می کند. شیشه حکاکی شده برای نورگیر ساختمان راه فوق العاده ای برای خلق الگوی هنری بروی سطح شیشه است که معمولاً با استفاده از مواد تراشنده یا اسیدی روی شیشه ایجاد می شود.

از سوی دیگر، شیشه مات یک نوع شیشه نیمه شفاف با نمایی ابرگونه است که می توانید پارتیشن های روی شیشه را ببینید. شیشه مات از طریق فرآیند ماسه­پاشی یا حکاکی اسید، ساخته می شود. با استفاده از هر یک از انواع شیشه مذکور، می توانید نور پراکنده ای و سطح انعکاس دهنده داشته باشید.

مقرون به صرفه بودن نورگیر از لحاظ مصرف انرژی

یکی از اصلی ترین معایب تاسیسات نورگیر ساختمان که فروشنده به شما نخواهد گفت این است که در خیلی از مواقع به لحاظ انرژی مقرون به صرفه نیست. در حقیقت، گرمای نورگیر باعث می شود که هزینه 35-40 درصدی بیشتر برای تهویه هوا داشته باشید، البته اگر طرح نورگیر به شرایط آب و هوایی خاص منطقه دقت نکرده باشد. همین موضوع برای اتلاف انرژی در فصل سرما صدق می کند.

برای حل این مسئله، باید از شیشه صیقلی کارآمد از نظر انرژی استفاده کنید. صیق کاری های متفاوت و زیادی برای کنترل خورشیدی وجود دارند که اکثر آن ها پلاستیکی و شیشه ای هستند. سایر گزینه های کنترل خورشید برای نورگیر عبارتند از گنبد روزنه دار، پرده پنجره نورگیر و دستگاه های سایه انداز.

اکثر نورگیرها با شیشه کاری امن طراحی می شوند که از شیشه حرارت دیده در قسمت بیرونی و سطح روشن در قسمت داخلی استفاده می شود. بنابراین اگر شیشه دچار ترک و شکستگی شود، خرده شیشه به داخل و روی سر افراد نخواهد ریخت.

کارکرد دوگانه نورگیر و خنک کردن ساختمان

آیا می دانستید می توانید با یک تیر به دو هدف بزنید و به کمک نورگیر از مزیت نورپردازی و خنک کنندگی در خانه خود بهره ببرید؟ با این وجود، این تنها در شهرهای جنوبی ممکن است هوا در اکثر سال گرم است. در این مورد، در طول ماه های گرم تابستان، نورگیر به خانه شما اجازه می دهد تا گرمای اضافی را خارج کند و راحتی گرمایی مناسب برای ساکنین ایجاد کند. علاوه بر این، جهتگیری نورگیر نیز بیشتر به سمت شرق یا شمال است، تا منجر به گرمای بیش از حد در خانه نگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *