طراحی و ساخت

هزینه طراحی نقشه ساختمان

هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402 بسته به عواملی نظیر نوع و متراژ زمین، کاربری نهایی فضایی که نیاز به نقشه کشی دارد، شرکت طراح و شرایط خاص آن بستگی دارد، هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402 مطابق با شرایط و تعرفه های سال برآورد می شود

در مشخص کردن هزینه ها سازمان نظام مهندسی هر سال فاکتورها و اطلاعاتی را برای محدوده قیمت ها مشخص کرده و در اختیار شرکت ها و طراحان نقشه کشی می گذارد، شرکت ها با استفاده از این داده ها میزانی را برای هزینه های خود مشخص می کنند. سایت طرح چید در زمینه ارائه نقشه های نوین و اصولی تبحر و تجربه زیادی دارد.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  1. نقشه کشی چیست؟
  2. نقشه ها چند نوع دارند؟
  3. نقشه های ساختمانی چه کاربردی دارند؟
  4. نقشه های معماری یک پروژه ساختمانی شامل چه مواردی هستند؟
  5. ابزارهای نقشه کشی کدام موارد می باشند؟
  6. حروف در نقشه چه ویژگی هایی دارند؟
  7. اندازه گیری ها در نقشه به چه صورتی و به چه منظوری انجام می شوند؟
  8. مقیاس در نقشه چیست و به چه صورتی محاسبه می شود؟
  9. پرپسکتیو در نقشه کشی چگونه است و چه کاربردی دارد؟
  10. شناخت فضاها چه تاثیری در نقشه کشی دارند؟
  11. مصالحی که در تولید ساختمان به کار رفته و در نقشه مشخص می شوند، کدام موارد می باشند؟
  12. طراحی نقشه ساختمان مسکونی چه اصولی دارد؟
  13. یک نقشه خوب چه ویژگی هایی دارد؟
  14. هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402 تحت تاثیر چه عواملی مشخص می شود؟

نقشه کشی چیست؟

در این قسمت از مقاله ی هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402 به بررسی نقشه کشی خواهیم پرداخت.

همچنین شما پس از مطالعه موارد ذیل در خصوص نقشه کشی می توانید برای دریافت اطلاعاتی مناسب تر به سایت طرح چید مراجعه نمایید.

از زمانی که انسان های اولیه شروع به ساخت سرپناه برای خود کردند، معماری و شکل خاص این سرپناه نیز مد نظر قرار گرفت، این پدیده نوعی از طراحی ساختمان بود که برای ساخت سرپناه متناسب با اقلیم و محلی که برای سرپناه انتخاب می شد، تعیین می گردید.

نخستین نقشه ها چیزی حدود چهار هزار و پانصد قبل بر روی خشت خام ترسیم شدند که نشان دهنده اولین فعالیت ها در زمینه طراحی نقشه بوده اند. اولین اقوامی که اقدام به ساخت نقشه کشی و استفاده از یک پلان خاص برای ساخت مسکن خود کردند قوم آزتک بودند.

نقشه های اولیه تا حدود قرن شانزدهم میلادی بسیار ابتدایی بود

نقشه های اولیه تا حدود قرن شانزدهم میلادی بسیار ابتدایی بود و پیشرفت چندانی نداشت، اما از این قرن به بعد نقشه ها هر سال ترقی پیدا کرده و پیشرفته و علمی تر شدند، در زمان ناپلئون بناپارت یک مهندس فرانسوی موسس نقشه کشی ساختمان به شکل مدرن امروزی شد، او یک کتاب با عنوان هندسه ترسیمی را انتشار داد که این کتاب امروزه پایه و اساس نقشه کشی فنی شده است.

نقشه کشی ساختمان کاری فنی و هنریست. نقشه زبان افراد فنیست، در واقع مهندسین عمران و سازنده ساختمان سازوکار و روش انجام ساخت ساختمان را به استفاده از نقشه متوجه شده و انجام می دهند، نقشه کشی نیاز به دانش و آشنایی با اصول آن دارد، نقشه کش علاوه بر توانایی ترسیم فنی باید با اصول ساختمان سازی و نیازهای منطقه ای که ساختمان در آن ساخته می شود، نیز آشنایی داشته باشد،

همان طور که گفته نقشه کشی یک کار فنی و هنری است، بخش فنی نقشه کشی مربوط به رعایت نکات ترسیم آن است که در کلاس های نقشه کشی در دانشگاه یا هنرستان ها آموخته می شود.

بخش هنری نقشه کشی مرتبط با خلاقیت و نوآوریست، نقشه کش علاوه بر ارائه نقشه اصولی و درست باید در طراحی نقشه خلاقیت داشته باشد، به عبارتی ساختمان های نهایی ساخته شده از نقشه باید نما و ظاهری نوین داشته باشند. نقشه طرحی سه بعدی یا دو بعدی است که برای توصیف محل، توصیف شی یا اصول برقراری اجزا یک سازه مورد استفاده قرار می گیرند.

نقشه ها چند نوع دارند؟

در این قسمت از مقاله ی هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402 به بررسی انواع نقشه ها خواهیم پرداخت.

همچنین شما پس از مطالعه موارد ذیل در خصوص انواع نقشه ها می توانید جهت به دست آوردن اطلاعاتی مناسب تر به سایت طرح چید مراجعه نمایید.

در بخش قبل با نقشه کشی و کلیات مربوط به آن آشنا شدیم، اما نکته مهمی که در مورد نقشه ها وجود دارد، آَشنایی با انواع مختلف آن ها و ابزاریست که در نقشه کشی مورد استفاده قرار می گیرد که در این قسمت قصد داریم با انواع مختلف نقشه های ساختمانی آشنا شده و جزئیات مربوط به هر کدام از نقشه ها را بشناسیم.

نقشه سایت

نقشه سایت اولین نوع نقشه هاست که اطلاعات مهمی را در ارتباط با ساختمان در اختیار مهندسین می گذارد، البته در این نقشه اطلاعات جزئی ذکر نمی شود و فقط کلیات مربوط به ساختمان در آن وجود دارد، اطلاعاتی که در نقشه سایت وجود دارد، شامل شمالی بودن ساختمان، نام، آدرس خیابان یا کوچه هایی که منتهی و در ارتباط با ساختمان می شود، می باشد.

از دیگر انواع نقشه ها پلان طبقات است، پلان طبقات نقشه ایست که موقعیت هر کدام از قسمت های مختلف ساختمان در آن قید می شود، به عنوان مثال محل قرارگیری پذیرایی، آشپزخانه، اتاق ها، مساحت هر کدام از فضاها در نقشه قرار می گیرد،

البته در صورتی که پلان از ساختمانی چند طبقه تهیه شود، پلان هر طبقه می تواند به یک شکل و متناسب با طبقات دیگر هم تیپ باشد، یا هر کدام از طبقات نقشه متفاوتی از نظر قرار گیری فضاها داشته باشد که در این صورت برای هر طبقه نامی متفاوت گذاشته می شود.

از نظر اصول شهرداری و نظام مهندسی اولین بخش از ساختمان همکف و سایر طبقات بر اساس فاصله از همکف اولین طبقه، دومین طبقه و… نامیده می شود.

نقشه اندازه گذاری

نوع بعدی نقشه نقشه اندازه گذاریست، در این نقشه اطلاعات مهمی نظیر موقعیت در و پنجره ها و ابعاد داخلی ذکر می شود، اندازه هر دیوار و سقف ها و… کاملا واضح و مشخص است، از این رو نقشه گذرا اهمیت بسیار بالایی دارد.

طرح منظره مدل بعدی نقشه هاست که در مورد فضای اطراف ساختمان، دید بیرونی، موقعیت محوطه، پارکینگ و… در آن توضیح ارائه می شود، نقشه طرح منظره بعد از تمام شدن ساختمان به طور کامل اجرا می شود.

نوع بعدی نقشه، نقشه نماست، نقشه ای که در آن نمای یک ساختمان به صورت عمودی ترسیم می شود، این نقشه را می توان از جهت های مختلف شمالی، جنوبی، جلویی و عقبی ترسیم کرد که بنا به منظره ترسیم نقشه نمای جلویی، بالایی و جانبی نامیده می شود.

نقشه مبلمان دیگر نوع نقشه های ساختمان است که در مورد فضای داخلی صحبت می کند، همچنین از نظر نوع کارکرد نقشه های را می توان به انواع نقشه های معماری، محاسباتی، شهرسازی، اجرایی، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی تقسیم کرد.

نقشه های ساختمانی چه کاربردی دارند؟

در این قسمت از مقاله ی هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402 به بررسی کاربردهای انواع نقشه ها خواهیم پرداخت.

همچنین شما پس از مطالعه موارد ذیل در خصوص کاربردهای انواع نقشه ها می توانید جهت به دست آوردن مطالبی بهتر به سایت طرح چید مراجعه نمایید.

نقشه های ساختمانی بر اساس نوع آن دارای کاربرد های مختلف هستند، به عنوان مثال نقشه های معماری عموماً جهت طرح ریزی بناها مشتمل بر منازل مسكوني، واحد های آپارتمانی، مجتمع های تجاري، بهداشتي، مراکز فرهنگي، تفريحي، تحقيقاتي، ورزشي، علمي، آموزشي و غيره می باشد.

اين نوع نقشه ها بر اساس مطالعات اوليه و نتايج بدست آمده از آن طرح و تهيه مي شود. اولین و مهمترین کاربرد نقشه های ساختمانی فراهم کردن شرایط ساده تر برای ساخت و ساز است، هر فعالیت مربوط به ساختمان سازی اصول و قواعد خاصی دارد که برای انجام اصولی نیازمند نقشه درست است که یک نقشه کاربردی مشخص کننده این قواعد است.

نقشه های محاسباتی از دیگر نقشه های مربوط به ساختمان ها هستند که مشتمل بر اسكلت، سایزها، پي و ستون و ديوارهاي باربند، تيرريزي های مخصوص سقف و ارتباطات مربوط به ساختمان مي‌باشد كه بر اساس محاسبات مهندسي محاسب طراحي مي شود.

نقشه های شهرسازی

نقشه های شهرسازی دیگر نقشه های کاربردی در ساختمان سازی می باشند، این نقشه ها بر اساس مطالعات و نیازهای یک شهر طراحی می شوند، این نقشه ها نحوه شکل گیری کوچه ها و خیابان ها، پیاده رو، سیستم های لوله کشی آب و گاز، برق و تلفن و هم چنین محل اجرای قسمت های مختلف شهر مانند بوستان ها، مراکز تجاری و… را مشخص می کنند.

نقشه های اجرائی دیگر مدل نقشه ها هستند که کاربرد آن ها برای مشخص کردن موقعیت راهسازی، پل سازی و ساخت تونل و سدهاست.

نقشه های تاسیسات مکانیکی از دیگر نقشه های ساختمانی می شوند که خود شامل نقشه های لوله کشی آب سرد و گرم، لوله های شوفاژ، لوله های فاضلاب، مسیر و مشخصات کانال های تهویه و… می شوند.

نقشه های تاسیسات برقی، الکتریکی از دیگر انواع نقشه ها هستند که مسیر و مشخصات سیم کشی برق، تلفن، آنتن، آتش سوزی و…. را مشخص می کنند. اطلاعات لازم در زمینه نقشه کشی ساختمان را می توانید با مشورت با مشاورین سایت طرح چید کسب کنید.

نقشه های معماری یک پروژه ساختمانی شامل چه مواردی هستند؟

در این قسمت از مقاله ی هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402 به بررسی نقشه های معماری یک پروژه ساختمانی خواهیم پرداخت.

ضمنا شما پس از بررسی موارد ذیل در خصوص نقشه های معماری یک پروژه ساختمانی می توانید به منظور به دست آوردن مطالبی بهتر به سایت طرح چید مراجعه نمایید.

يك پروژه ساختماني اعم از كوچك و بزرگ، تجاری یا مسکونی بودن چند طبقه یا یک طبقه بودن حداقل نیازمند نقشه های مختلفیست، نقشه های پروژه های ساختمانی کمک می کنند تا اولا ساخت پروژه به سادگی انجام گیرد و هر کدام از اجزا طبق اصول مشخص شده در نقشه ساخته شود،

دوما در تغییرات و بازسازی ها این نقشه برای نشان دادن محل تاسیسات، سیم کشی و لوله کشی ها و دسترسی های مختلف ساختمان استفاده شود، در درجه آخر نقشه ساختمان هنگام فروش یا تقسیم بندی بعد از گذشت چند سال به دارنده آن در این زمینه کمک می کند.

با توجه به این توضیحات، مواردی در نقشه های معماری مشخص می شوند، شامل پلان ها هستند که پلان ها نمایش دهنده وضعیت قرارگیری هر جزء در هر طبقه هستند، پلان ها در انواع زیرزمین، پلان هم کن و… می باشند، نماها از دیگر موارد مشخص شده در نقشه های معماری هستند که به صورت نمای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تعیین می گردند.

برش ها یا مقاطع سومین بخش در یک نقشه معماریند، این بخش شامل برش های طولی، عرضی، موضعی با توجه به وسعت، جزئیات و پیچیدگی های پروژه هستند.

تیپ بندی درها و پنجره ها

تیپ بندی درها و پنجره ها قسمت بعدی مشخص در یک نقشه معماریست، جزئیات مانند محل قرار گیری دیوار، ستون، پنجره، بالکن بخش دیگریست که در نقشه های معماری به طور دقیق تعیین وضعیت می گردد و در نهایت بخش آخری که هر نقشه معماری آن را شامل می شود، پلان مبلمان است که در مورد وضعیت طراحی داخلی، مبلمان، رنگ و طرح بندی قسمت های مختلف داخلی ساختمان توضیح می دهد،

البته نقشه ها دارای فازهای مختلفی هستند که بنا به این که نقشه در چه فازی تهیه شود، این موارد کم و زیاد می شود، به عنوان مثال نقشه های فاز یک که در مورد پی ریزی و اسکلت بندی ساختمان هستند، بیشتر موارد مربوط به پلان و برش را مشخص کرده و نقشه های فاز دو که بعد از بالا آمدن اسکلت و رسیدن ساختمان به مرحله نازک کاری مورد استفاده قرار می گیرند، شامل جزئیات، مبلمان و… می باشند.

ابزارهای نقشه کشی کدام موارد می باشند؟

شما پس از مطالعه موارد ذیل در خصوص ابزارهای نقشه کشی می توانید جهت به دست آوردن مطالبی بهتر به وب سایت طرح چید مراجعه فرمایید.

برای نقشه کشی ابزار و وسایل زیادی وجود دارند، یکی از اولین ابزار برای نقشه کشی میز رسم است، این وسائل، شامل یک میز می باشد که به منظور رسم نقشه از آن استفاده می شود، این میز لبه ها و سطحي مسطح دارد که در مقابل عوامل جوي غير قابل تغيير است و دارای زاويه هايی 90 درجه است كه معمولاً روي آن يك لايه پلاستيكي جهت محافظت مي كشند.

ميز رسم در ابعاد گوناگون وجود دارد. دیگر ابزار مورد نیاز برای طراحی نقشه ساختمان خط کشی تی است، اين خط كش از سر و تيغه ی صافي تشكيل شده است و براي رسم خطوط استفاده مي‌شود.

جنس اين خط كش از چوب و يا پلاستيك است و لبه هاي اين خط كش بايد صاف و منظم باشد. اين خط كش ها در اندازه هاي گوناگون وجود دارد، از 45 تا 100 سانتی متر و گاهی بالاتر.

گونیا

گونیا از دیگر ابزار مهمیست که در رسم نقشه ساختمان به کار برده می شود، گونيا از دو ساق عمود بر هم تشكيل يافته است، كه براي رسم خطوط عمودي به كار مي رود و معمولاً از چوب و پلاستيك درست مي شود و در اندازه هاي بزرگ متوسط و كوچك وجود دارد، 2 مدل گونيا در نقشه كشي لازم است.

گونیای 45 و 30-60 درجه که برای نقشه کشی بهتر است، از گونیای متوسط استفاده گردد. مداد ابزار مهم دیگریست که در رسم نقشه مورد نیاز می باشد، با توجه به اهميتي كه مدادهاي نقشه كشي دارند، آنها را به سه دسته تقسيم مي نمايند. مدادهاي B كه پر رنگ و نرم هستند، كه شامل 2B و 4B و 6B هستند.

مدادهاي شاخه ی F كه در گروه هاي متوسط قرار داده مي شوند.

مدادهاي نوع H كه نوك آنها سفت است و معمولا کم رنگ می باشند. كه اين مدادها مشتمل بر H، 2H، 4H و 6H هستند. كه عمدتا در نقشه كشي از نوع 2H به کار برده مي شود و مداد ویژه ی نقشه كشي مداد اتود می باشد.

پاک کن، مداد تراش و سنباده

پاک کن، مداد تراش و سنباده بخش های دیگری هستند که در طراحی نقشه ساختمان از آن ها استفاده می شود، پاک كن نقشه كشي بايد بسيار نرم و سفيد باشد و در زمان طراحی و نقشه کشی، نقشه را آلوده نكند و از هر نظر بايد بهترین باشد.

پاک كن ترسيمات مركبي از متریالی ویژه و نسبتا زبر می باشد و به سادگی سطح های مركبي روي كاغذ و كالك را تمیز مي نمايد، مداد تراش ابزاری است، جهت تراشيدن نوك مدادهاي نرمال و سنباده نیز ابزاری است که به منظور صيقل دادن نوك مداد از آن استفاده می شود.

اما در نهایت برای ترسیم هر مدل نقشه ای به خصوص نقشه های ساختمانی به کاغذ نیاز است، در ترسیم نقشه از چند نوع کاغذ مختلف استفاده می شود، کاغذ پوستی، کالک، اشتاین باخ، میلی متری یا شطرنجی از انواع مختلف کاغذها هستند که در ترسیم نقشه از آن ها استفاده می شود.

حروف در نقشه چه ویژگی هایی دارند؟

قوانين حروف نويسي در نقشه كشي شامل مواردی هستند که در توضیح مقیاس نقشه ها و توضیح جزئیات کاربرد دارند، در مورد قوانین مرتبط با این کار علاوه بر خوانا و دقيق بودن حروف نويسي بايد تابع قوانين زير باشد.

مورد اولی که در حروف نویسی باید به آن توجه شود، اندازه است، اندازه ی حروف همواره بستگي به اهمیت و مقیاس رسم نقشه دارد.

هم راستا بودن حروف در نقشه اهمیت زیادی دارد، برای انجام این کار و براي اينكه حروف در يك راستا قرار گيرند از خط راهنما كه به صورت دو خط موازي است، استفاده مي کنند.

در صورتی که در حروف نویسی از زبان انگلیسی استفاده شود، نیازمند رعایت قاعده مخصوص این زبان می باشد، در حروف نویسی انگليسي بايد فاصله بين دو حرف و همچنين فاصله بين كلمات رعايت شود.

در نوشتن معمولاً از مدادهاي نرم، HB و يا B استفاده می شود.

در يك طرح بايد اعداد و حروف با هم هماهنگ باشند و قوانين حروف نويسي درباره ی آنها رعايت گردد.

حروف نويسي

حروف نويسي را می بایست در انتهای فعالیت نقشه کشی انجام داد و تلاش نمود که از افتادن لکه بر بروی كاغذ رسم جلوگيري شود.

حروف نويسي نقشه كشي به دو صورت انجام مي شود.

حروف فارسي و لاتين كوچك در حروف نویسی معمولا طبق زوایای 75 و 90 درجه رسم می گردند.

حروف نویسی در هر کدام از مراحل نقشه کشی باید به طور دقیق بررسی شود تا از هرگونه خطا و اشکالی جلوگیری شود.

اندازه گیری ها در نقشه به چه صورتی و به چه منظوری انجام می شوند؟

از آنجايي كه اندازه گذاري در خطوط در نقشه كشي بسیار حائز اهمیت بوده و در صورت کوچک ترین خطا در اندازه گیری تمام نقشه تحت تاثیر قرار می گیرد، باید به اندازه ها توجه کرد.

نكات مهم در اندازه گذاري نقشه ها

نكات مهم در اندازه گذاري نقشه ها عبارت است، از، خطوط اندازه که این خطوط بايد مستقيم، نازك و فاقد شكستگي باشند، همچنین در اندازه گیری اعداد باید کاملا خوانا باشند، اندازه ها بايد وسط و بالا باشد.

هم چنین در همه ی نقشه ها می بایست سيستم متريك به کار برده شود.

اندازه هاي كمتر از 1 متر بر مبناي سانتی متر و سایز هاي بيشتر از یک متر بر مبنای متر مشخص می گردند،

هر قسمت سایز بندی شده از سه قسمت تشكيل مي شود که شامل اعداد، خط سایز و رابط اندازه می باشند، این قسمت برای معین نمودن حد اندازه مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه گیری در قسمت های مختلف یک نقشه به کار برده می شود، در مورد پلان اندازه گذاری آن جهت اندازه گذاري يك پلان از چند رديف در دو طرف پلان استفاده مي شود.

رديف اول، مخصوص ضخامت ديوارها و فواصل بين آنها

رديف دوم، اندازه طول كل و عرض كل ساختمان را مشخص مي نمايد.

واضح می باشد، چنانچه 1 سمت فاقد پنجره باشد، فقط از 2 رديف سایز استفاده مي كنيم.

مزیت اين متد اندازه گذاري در اين می باشد، كه مجموع اندازه هاي هر ستون با مجموع اندازه‌ي سایر ستون ها برابر است و اگر اشتباهي در حساب نمودن اندازه ها رخ داده باشد، اين اشتباه ترسيم مشخص مي شود.

اندازه ی مركب: هرگاه بخواهيم اندازه ی عرض و يا ارتفاع آن را نشان بدهيم يك خط ترسيم مي نمائيم و در قسمت بالا و ارتفاع را در قسمت پایين مي نويسيم.

دست انداز پنجره در پلان و علامت: دست انداز پنجره عبارت است، از كف تمام شده يا كف پنجره به مفهوم بلندای ديواري كه از كف اتاق تا پنجره بنا مي شود، كه در نقشه كشي با نشان O.K.B معین مي شود.

نكاتي كه در رسم پلان بايد مود توجه قرار گيرد به شرح زير است:

ضخامت خطوط برش خورده بايد كاملاً در پلان رعايت شود، علامت شمال نقشه بايد مشخص شود، زيرنويسي پلان با ذكر مقياس مشخص گردد، اندازه گذاري دقيق پلان بايد رعايت شود، علامت اختلاف سطح تراز در پلان مشخص گردد، علامت برش ها در پلان مشخص گردد، دست انداز پنجره ها بايد نوشته شود، جهت باز و بسته شدن درها در پلان بايد معلوم باشد، چنانچه نقشه با مقياس ترسيم گردد،

پنجره ها را با يك خط و در مقياس 50.‌ با دو خط نمايش داده شود، در پلان پس از رسم كف پله ها از وسط عرض پله با يك علامت فلش ابتدا و انتهاي پله را بايد با هم متصل نمود، چنانچه درها با آستانه و بي آستانه باشد، بايد در پلان مشخص شود.

مقیاس در نقشه چیست و به چه صورتی محاسبه می شود؟

مقیاس بهترین روش برای تبدیل نقشه یک فضای بزرگ به طرحی روی کاغذ است، دقت، محتوا و نتیجه ای که از یک نقشه حاصل می شود، همه به مقیاس، دقت و کیفیت تعیین آن بستگی دارد.

نقشه نمایش کوچکی از یک فضای بزرگتر است، مقیاس نقشه نشان دهنده این است که این فضا تا چه حد کوچک شده و هر کدام از اجزای موجود در نقشه با چه نسبتی از میزان واقعی کوچکتر شده اند، فاصله بین اجزا و بخش های مختلف در یک نقشه با همان نسبتی که این اجزا در فضای اصلی فاصله دارند، مشخص می شود.

مقیاس نقشه را می توان به 3 شیوه ی مختلف پیدا کرد، روش اول مقیاس تناسبی، روش دوم مقیاس توضیحی و روش سوم مقیاس نموداری است.

در مقیاس تناسبی نمونه ها روی نقشه با مقدار میلی متری و با تناسبی مشخص کوچک شده اند، تناسب ها در این معیار معمولا به صورت 5000/1، 100000/1 و اعداد نظیر این ها است.

هنگام تبدیل واحد اجزا و فاصله ها تمام آن ها باید با نسبت ثابت بزرگتر شوند. مقیاس توضیحی مقیاس را در قالب کلمات توضیح می دهد، به عنوان مثال یک سانتیمتر نشان دهنده 20 متر است که در مورد تبدیل تمام بخش ها با همین نسبت سنجیده می شوند، معیار نموداری یا معیار خطی به طور معمول روی نقشه ترسیم شده تا فاصله ها را به شکلی دیداری نمایش دهد، مقیاس های نموداری در اغلب مواقع در نقشه های کامپیوتری مورد کاربرد قرار می گیرند.

پرپسکتیو در نقشه کشی چگونه است و چه کاربردی دارد؟

همان طور که گفته شد نقشه ها دو نوع دو بعدی و سه بعدی دارند، در نقشه های سه بعدی برای طراحی بهتر از تکنیک پرسپکتیو استفاده می شود، این واژه در واقع به معنی تجسم اجسام به صورت سه بعدي یا فضایی با زاويه هاي مشخص و استاندارد و با نمایش عمق مناسب و حجم داده شده می باشد.

پرسپکتیو مانند نقشه های ساختمانی انواع مختلفی دارد که در مورد نقشه کشی سه نوع پرسپکتیو مطرح است که در این جا علاوه بر معرفی به توضیحی مختصر در مورد هر یک از آن ها می پردازیم.

اولین نوع پرسپكتيو يك نقطه اي نوع بعدی، پرسپكتيو دو نقطه اي و نوع نهایی پرسپكتيو سه نقطه اي می باشد.

البته دسته بندی دیگری از پرپسکتیو نیز وجود دارد که به پرسپکتیو هندسی معروف است، پرسپكتيوهاي هندسي نیز به دو دسته متفاوت تقسيم مي گردند:

پرسپكتيوهاي سيستماتيك و غير سيستماتيك

و در نهایت پرسپكتيوهاي سيستماتيك خود به سه نوع متفاوت تقسيم مي شوند که بیشترین کاربرد در نقشه کشی فضاهای سه بعدی در مورد همین سه نوع است، این پرسپکتیو ها شامل انواع، ايزومتريك، دي متريك و كاوالير می باشند که نقش و کارکرد هر کدام متفاوت است.

پرسپكتيو ايزر متريك:

متداول پرسپكتيو در نقشه كشي ساختمان است، كه اين پرسپكتيو تحت سه محور o,x و o,g و o,z رسم مي گردد و در اين حالت محورهاي o,x و o,g در افق زاويه ی 300 دارند و محور oz بر خط افق عمود است.

طريقه ي ترسيم پرسپكتيو ايزومتريك:

ابتدا 3 محور o,x و o,g و o,z رسم مي‌نمايند و سپس طول و عرض و ارتفاع مكعب مورد نظر را اندازه گرفته و روي سه محور جدا مي نمايند كه نقاط A.B.C به دست مي آيد، سپس از نقاط A,C در خط به موازات محور ارتفاع مكعب رسم مي نمايد

و سپس از نقطه ی B دو خط به موازات محورهاي o,x و o.g مي كشيم تا دو خط عمود را در نقاط f,A قطع نمايد، سپس از نقطه ی A خطي به موازات محور o,x رسم مي نمايد و از نقطه ی f خطي به موازات محور o.g رسم مي كنيم تا يكديگر را در نقطه اي G قطع كنند. به اين متر شكل به دست آمده را پرسپكتيو ايزومتر يك گويند.

پرسپكتيوهاي دي ميتريك:

اين نوع پرسپكتيو بر روي سه محور ترسيم مي گردد، كه در ايان حالت زاويه ی‌محور o.x 7 درجه نسبت به خط افق است و محور 42 درجه براي سهولت در ترسيم اين نوع پرسپكتيو در روي محور o.y معمولاً یک دوم طول اندازه ی‌حقيقي و يا دو سوم آن در نظر گرفته مي شود.

پرسپكتيو كاوالير:

اين پرسپكتيو تحت زاويه ی روي محور o.y رسم مي گردد و محور o-x منطبق بر خط افق اندازه ی‌ طول روي محور o-y تحت زاويه ی است، معمولاً به اندازه ی دو سوم و يا سه چهارم اندازه ی واقعي ترسيم مي گردد.

شناخت فضاها چه تاثیری در نقشه کشی دارند؟

وقتي كه يك طراح ساختماني را طراحي مي‌كند، بايد آن را مطابق استفاده ی مورد نظر کاربران آن فضا و هدف نهایی از ایجاد آن و به قسمت هاي گوناگون تقسيم نمايد.

به عنوان مثال در طراحي يك مدرسه جا و مكان قرارگیری هر كلاس، اتاق هاي ناظم و مدير و آزمايشگاه ها، سالن اجتماعات، نمازخانه و غيره باید مشخص باشد و يا در مورد يك بيمارستان تمام بخش ها نظیر اتاق هاي جراحي، اتاق هاي بستري بيماران بخش های مختلف نظیر آی سی یو، آزمايشگاه راديولوژي، رخت شورخانه، آشپزخانه، بخش اداري و غيره باید در نقشه ساختمانی مشخص شده و طراح با هر کدام از این فضاها و کاربرد آن ها آشنایی کامل داشته باشد،

دلیل این امر نیز این است که آشنایی با نوع فضا و کاربرد آن کمک می کند تا بر اثر نیازمندی ها از نظر تقسیم بندی فضا، اندازه، نیاز یا عدم نیاز به پنجره ها، مشخص کردن مسیر تاسیسات و همه موارد این چنینی مناسب ترین نقشه را طراحی کند.

همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد نقشه کشی امری فنی و هنریست، آشنایی با این فضاها مربوط به بخش فنی نقشه کشیست که در دانشگاه یا مراکز آموزشی به طراح گفته می شود و اطلاعات مربوط و مورد نیاز با هر فضا را از این طریق فرا می گیرد.

مصالحی که در تولید ساختمان به کار رفته و در نقشه مشخص می شوند، کدام موارد می باشند؟

در ساخت یک ساختمان مصالح مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که بنابر تولید ساختمان و اهدافی که در نقشه مشخص می شود، بعضی از این مصالح در تمامی ساختمان ها و برخی تنها در بعضی از ساختمان های مخصوص به کار برده می شوند،

به عنوان مثال در مورد اکثر ساختمان ها از سنگ گچ، پودر گچ، سیمان و آهک استفاده می شود، همچنین در ساخت تمامی سازه ها از آجر یا بلوکه برای ساخت دیوار استفاده می شود، در نقشه های ساختمانی، اما این مصالح مواردی نیستند که مشخص می شوند،

در نقشه های مبلمان که مربوط به فضای داخلی و طراحی فضای داخلی ساختمان می باشند، نوع متریال مورد استفاده در دیوار، سقف و کف، نوع ساخت و طراحی دیوار و سقف، نحوه پارتیشن بندی، رنگ بندی، جزئیاتی نظیر محل قرارگیری بالکن ها و… مشخص می شوند.

طراحی نقشه ساختمان مسکونی چه اصولی دارد؟

نقشه ساختمان مهمترین چیزیست که در یک ساختمان وجود دارد، اگر این نقشه به درستی طراحی نشود، تمام سازه دچار اشکال شده و حتی در صورت به اتمام رسیدن با اولین زلزله یا حادثه ای تخریب شده و آسیب جدی می بیند.

در این بخش سعی شده در مورد اصول طراحی نقشه ساختمان و تاثیراتی که دقت در هر کدام از این اصول دارد، صحبت شود.

نورگيري قسمت ها در اين مرحله بايد توجه داشت، كد تمامي اتاق ها حداقل بتوانند از نور مستقيم استفاده نمايند، البته در بخش هايي نظير حمام، دستشوئي و توالت مي‌توان از نور غيره مستقيم استفاده نمود. بطور كلي بايد سعي نمود كه تمامي ساختمان از نور مستقيم بهره مند شوند تا در روز از نورهاي مصنوعي استفاده نشود.

چنانچه بنا به ضرورت و محدوديت نتوان از نور طبيعي استفاده نمود، به ناچار از نورگيري به نام پاسيو استفاده نمود.

روابط اتاق ها

روابط اتاق ها بايد به گونه اي طراحي شود، كه مسافت رفت و آمد در آنها كم و ارتباط آنها با هم ساده و راحت باشد. به طور مثال اتاق ناهارخوري بايد نزديك آشپزخانه باشد و يا اتاق پذيرايي در كنار اتاق ناهار خوري قرار گيرد. يا اتاق خواب بايد در كنار حمام قرار گيرد.

فضاهاي جمعي مانند اتاق نشيمن، پذيرائي و ناهارخوري با توجه به وضعيت ساختمان طراحي بايد گردد. به طور مثال اتاق ها بايد در بخشي از ساختمان واقع شود، كه از آرامش كافي برخوردار باشد و سر و صدا درون آن نباشد.

حمام با توجه به اينكه نقش مهمي در ساختمان دارد، لذا بايد اندازه و موقعيت آن به دقت و خوبي طراحي شود. چنانچه زير بناي ساختمان زياد باشد و مسائل اقتصادي در ساختمان چندان مطرح نباشد، بايد براي هر اتاق خواب يك حمام در نظر گرفته شود،

اما در صورت کمبود امكانات و يك حمام مركزي براي خانه كافي است و در اين رابطه بهتر است که حمام توسط سرويس ساختمان جدا باشد؛ و همچنين در كنار اتاق خوابها تعبيه گردد و پنجره جهت نور و تهويه داشته باشد. ابعاد و اندازه ی‌ حمام بايد متناسب با متراژ ساختمان باشد.

اتاق هاي پذيرائي و غذاخوري:

ست، اين دو اتاق در مجاورت هم و در صورت امكان به صورت L طراحي گردد. تعداد اتاق هاي غذا خوري و پذيرائي با متناسب با زير بناي ساختمان در نظر گرفته مي شود.

طراحي آشپزخانه:

چون آشپزخانه محلي است، جهت تهيه غذا و يا صرف غذا، لذا بايد آن را به سه قسمت اساسي تقسيم كرد.

محل انباري، محل تميز كردن غذا و وسايل آن، قسمت پخت و پز مواد غذائي

قسمت انباري:

در اين قسمت مواد غذائي نگهداري مي شود و همچنين قفسه هاي نگهداري ظروف قرار دارد.

قسمت تهيه و تميز سازي وسايل مصرفي:

در اين قسمت وسايل مورد نياز ظرفشويي و قفسه هاي نگهداري ظروف قرار دارد.

قسمت پخت و پز:

كه شامل اجاق گاز، ميز كار و غيره مي‌باشد.

آشپزخانه معمولاً با اشكال گوناگون مي سازند نظير L و U، كوريدوري يا دالاق يا جزيره اي

اتاق هاي مطالعه:

چنانچه در ساختمان امكان و فضاي كافي باشد، اتاق مطالعه هم در محل ساكت و آرام ساختمان طراحي مي گردد.

دستشويي و توالت:

طراحي دستشويي و توالت بايد به گونه اي باشد، كه امكان تهويه ی آن باشد و معمولاً توالت و دستشوئي را در غرب، شمال و يا شرق ساختمان طراحي مي كنند، البته بايد توجه داشت، چنانچه توالت پنجره به بيرون ساختمان نداشت بايد يك هواكش كوچك حتماً در نظر گرفت.

هال:

هال محلي است، كه اتاق هاي مختلف ساختمان را به يكديگر مرتبط مي نمايد، به نحوي كه رفت و آمد در ميان اتاق ها و قسمت هاي مختلف به آساني صورت گيرد. بدين منظور در طراحي بايد نكات زير مورد توجه قرار گيرد.

هال نبايد تاريك، دراز و بد قواره باشد

بايستي گردش و يا فاصله ي عبور و مرور ساكنين در نظر گرفته شود.

ايوان:

قسمت سر پوشيد اي كه به ورودي خانه راه داشته باشد. ايوان بايستي طوري طراحي گردد، كه براي استفاده از آفتاب و نما و فضا نورگير باشد و معمولاً آن را رو به جلو مي سازند.

برای آشنایی با این موارد و مطالبی بیشتر از این دست می توانید با مشاورین سایت طرح چید تماس حاصل نمایید.

یک نقشه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

نقشه خوب باید دارای ویژگی های مختلفی می باشد، اولین ویژگی که نشان دهنده کیفیت یک نقشه است، این است که نقشه حداکثر کارایی فضا را به کارفرما تحویل دهد،

به عبارتی طراحی نقشه ساختمان باید به گونه ای باشد که در صورت پایین بودن متراژ، فضا با نقشه کشی و طراحی مناسب بزرگ تر دیده شود و تمام قسمت های ضروری نظیر آشپزخانه، سرویس بهداشتی، اتاق خواب و… به بهترین شکل ممکن جمع آوری شود.

هم چنین یک نقشه خوب نقشه ایست که به جزئیات طرح دقت بالایی داشته و تمام نکات مانند موقعیت هر فضا، محل قرار گیری در و پنجره ها در آن، محل قرارگیری وسایل مختلف نظیر یخچال، لباس شویی یا ظرفشویی در آن مشخص گشته باشد تا اتصال آن ها به تاسیسات و استفاده به سادگی میسر شود.

دیگر مورد نشان دهنده کیفیت یک نقشه توجهیست که در طراحی نقشه ساختمان به نیازهای کارفرما و موقعیتی که ساختمان در آن قرار دارد، شده است، به عنوان مثال ساختمان در خطه شمالی کشور بهتر است، با نقشه ای دارای سطح شیب دار ترسیم شود.

کیفیت یک نقشه بر هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402 نیز تاثیرگذار است. برای آشنایی با ویژگی های یک نقشه و کاربرد آن ها در پیدا کردن نقشه خوب می توانید با مشاورین سایت طرح چید تماس حاصل نمایید.

هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402 تحت تاثیر چه عواملی مشخص می شود؟

نقشه کشی ساختمان چه به صورت تجربی و چه به صورت تحصیلات دانشگاهی انجام شود، از زیرمجموعه های سازمان نظام مهندیست که همین موضوع باعث تغییر در هزینه ها می شود، در واقع هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402 بسته به مقدار و میزانی دارد که محل پیشرفت داشته یا مورد استفاده قرار می گیرد.

مورد مهم در مورد شرکت طراحی نقشه ساختمان است، نوع شرکت، فعالیت ها و ساعت کاری در تعیین هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402 بی تاثیر نیست.

با توجه به اینکه هزینه نقشه کشی ساختمان در شرکت های خصوصی به عوامل مختلفی بستگی دارد و گاهی کمی کمتر از سازمان نظام مهندی است باید پیش از انجام کار ساختمانی با شرایط هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402و جدید آشنا شد.

در این قسمت به پایان نوشتار هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402 رسیدیم، امید داریم که موارد مطرح شده در خصوص هزینه طراحی نقشه ساختمان در سال 1402 برای شما مفید بوده باشند.

شرکت بازسازی خانه کورین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *