طراحی و ساخت

هزینه مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی ساختمان با هدف افزایش قدرت ساختمان در برابر حوادث و فشار های مختلف انجام می شود و هزینه مقاوم سازی ساختمان تحت تاثیر این چالش مورد مطالعه قرار می گیرد. محاسبه ی این هزینه تحت تاثیر پارامتر های مختلفی صورت می گیرد که در این مطلب به بررسی این موضوع و اصطلاحات خاص مبحث مقاوم سازی می پردازیم.

ساختمان سازی هزینه ی زیادی به همراه دارد و در صورت دقت نداشتن به اصولی که لازم است، در مراحل مختلف اجرا شود، می تواند زیان هایی به همراه داشته باشد، یا ساکنین ساختمان را در معرض ریسک قرار دهد.

نحوه ی محاسبه ی هزینه مقاوم سازی ساختمان در هر ساختمان با توجه به میزان فرسودگی و اقداماتی که برای مقاوم سازی آن لازم است، انجام بشود، محاسبه ی متفاوتی نیز در بر خواهد داشت. این کار با حضور کارشناس ارزیابی صورت می گیرد.

برای توضیح بیشتر د ر زمینه ی هزینه مقاوم سازی ساختمان به طرح سوالات ذیل خواهیم پرداخت.

در ادامه به سوالات زیر خواهیم پرداخت:

مقاوم سازی ساختمان با چه هدف و منظوری انجام می شود؟ و چرا ما به هزینه مقاوم سازی ساختمان نیاز داریم؟

اشتباهاتی که در طراحی ساختمان انجام می گیرد، تحت چه شرایطی ما را ملزم به پرداخت هزینه مقاوم سازی ساختمان می کنند؟

کدام دسته از مشکلات اجرایی، ساختمان را نیازمند مقاوم سازی و صرف نمودن هزینه های مقاوم سازی ساختمان می کنند؟

ضوابط اجرای اجزای غیر سازه ای چه نقشی در مقاومت ساختمان دارند؟

والپست چیست و چه نقشی در مقاوم سازی و هزینه های مقاوم سازی ساختمان دارد؟

وال پست افقی چیست؟

قالب های پلاستیکی در روند مقاوم سازی بتن ها چه نقشی دارند؟

آیین نامه ها چه نقشی در روند مقاوم سازی ساختمان دارند؟

بار وارده به ساختمان چگونه محاسبه می شود؟

بار زنده در ادبیات ساختمان سازی به چه معناست

مهندس ناظر ساختمان چه نقشی در فرایند مقاوم سازی و هزینه های مقادم سازی ساختمان دارد؟

هزینه های مقاوم سازی ساختمان اسکلت فولادی

نحوه ی محاسبه ی هزینه های مقاوم سازی ساختمان های اسکلت بتنی و بازسازی آن ها

بادبند چیست و چه نقشی در فرایند مقاوم سازی دارد؟

دیوار برشی فولادی چیست؟

دیوار برشی مرکب چیست؟

خصوصیات دینامیکی ساختمان چگونه تعیین می شود؟

رولبولت چیست؟

چه عواملی در انتخاب رول بولت تاثیر دارند؟

رول بولت چه ویژگی هایی دارد؟

ژاکت بتنی چیست؟

معایب ژاکت فولادی چیست؟

روانگرایی در علم ساختمان سازی و مقاوم سازی ساختمان به چه معناست؟

شبکه ی آرماتور فولادی چیست؟

شبکه ی آرماتور فولادی چه فوایدی دارد؟

الیاف اف آر پی چه کاربردی در مقاوم سازی ساختمان دارند؟

آب های یون دار چگونه باعث فرسایش ساختمان می شوند؟

کر گیری بتون به چه معناست؟

تست مغزه گیری بتن چیست و به چه منظور صورت می گیرد؟

اینترنت اشیا چیست و چه نقشی در مقاوم سازی ساختمان دارد؟ به چه علت اینترنت اشیا در سازگاری با ارزش های حفاظت از محیط زیست می باشد؟

چگونه می توان به کمک شیوه های مقاوم سازی، مصرف آب را کاهش داد؟

مشکلات مقاوم سازی ساختمان

هزینه های کاشت میلگرد در روند مقاوم سازی ساختمان

در ابتدای بررسی و بحث هزینه مقاوم سازی ساختمان لازم است که با هزینه های کاشت میلگرد در روند مقاوم سازی ساختمان آشنا شویم.

میلگرد با هدف اتصال بخش های مختلف مثل دیوار یا ستون انجام می شود، همچنین در صورت ترک خوردن بتن، از میلگرد جهت مقاوم سازی استفاده می شود. به طور میانگین و بسته به نوع میلگرد این کار می تواند هزینه ای بین 100 تا 115 هزار تومان در ازای هر میلگرد به همراه داشته باشد.

 مقاوم سازی ساختمان با چه هدف و منظوری انجام می شود؟ و چرا ما به هزینه های مقاوم سازی ساختمان نیاز داریم؟

بسته به شرایط ساختمان، مقاوم سازی به شکل های مختلفی انجام می شود. زمانی که یک ساختمان بتنی را مقاوم سازی می کنیم، در واقع هدفمان این است که ساختمان نسبت به فشار هایی مثل زلزله، مقاومت بیشتری پیدا کند.

زیر بنای ساختمان های بتنی بسته به میزان استاندارد بودن بعد از مدتی فرسوده می شود. به این ترتیب، ساختمان مذکور به مرمت و مقاوم سازی نیاز پیدا می کند.

این فرسودگی صرفا بر اثر گذر زمان اتفاق نمی افتد؛ گود برداری یا زلزله های شدید نیز ممکن است، زیر بنای ساختمان را دچار مشکلاتی کند. ممکن است، تصمیم بگیرید کاربری یک ساختمان مسکونی را تغییر دهید، در این حالت نیز به مبحث مقاوم سازی رجوع می کنیم.

اشتباهاتی که در طراحی ساختمان انجام می گیرد، تحت چه شرایطی ما را ملزم به پرداخت هزینه های مقاوم سازی ساختمان می کنند؟

این اشتباهات می توانند در طراحی پلان ها صورت بگیرند. به طور مثال یک ساختمان مسکونی را تجسم کنید که درب ورودی مستقیما رو به اتاق پذیرایی باز شود.

خانه، محل زندگی مداوم ماست و طراحی های اشتباه می تواند ناراحتی های مختلفی ایجاد کند. اشتباهات دیگری مثل وجود دیوار های زاویه دار، محل نامناسب گاراژ، کمبود پنجره، متناسب نبودن طراحی با سبک زندگی و بسیاری موارد دیگر، می تواند باعث لزوم ایجاد تغییرات پس از ساخت ساختمان شود.

یکی از نیاز هایی که امروزه بیشتر باعث تغییر طراحی ساختمان و اصلاح آن می شود، وضعیت سایت می باشد.

آشنایی با اصطلاح سایت در علم طراحی ساختمان

سایت به موقعیت ساختمان و جهت وزش باد، نحوه ی ورود نور خورشید به خانه، در نظر گرفتن منابع سر و صدا و نحوه ی چیدمان بخش های مختلف خانه را شامل می شود و در صورت در نظر نگرفتن این موارد، ارزش خانه تا حد زیادی کاهش پیدا می کند، چرا که دیگر مکان دلپذیری برای زندگی نخواهد بود.

کدام دسته از مشکلات اجرایی، ساختمان را نیازمند مقاوم سازی و صرف نمودن هزینه های مقاوم سازی ساختمان می کنند؟

مشکلات اجرایی در هنگام ساخت و ساز و به علت عدم توجه مهندس ناظر صورت می گیرد که می تواند باعث دامن زدن به روند فرسودگی ساختمان شود. خراب کردن تیر های به کار رفته در ساختمان برای عبور دادن لوله ی تاسیسات یکی از این موارد می باشد.

تیر ها در مبحث ساختمان سازی، وظیفه ی انتقال بار را بر عهده دارند. تخریب تیر ها باعث کاهش قدرت آن ها در فرایند حمل بار شده و در نتیجه باعث کم شدن مقاومت ساختمان خواهد شد.

ضوابط اجرای اجزای غیر سازه ای چه نقشی در مقاومت ساختمان دارند؟

به دیوار ها و تیغه ها اجزای غیر سازه ای گفته می شود و برای اجرای این بخش ها، مقررات به خصوصی وجود دارد. زمانی که دیوار ها و تیغه ها به صورت غیر اصولی و مهار نشده ساخته شوند، مقاومت ساختمان به شدت کاهش یافته و بر اثر زلزله فرو خواهد ریخت. مهار دیوار ها و تیغه ها به کمک وال پست انجام می شود.

والپست چیست و چه نقشی در مقاوم سازی و هزینه های مقاوم سازی ساختمان دارد؟

والپست یا مهار دیوار، بافتی است که برای یکدست و مقاوم ایستادن دیوار از آن استفاده می شود. وال پست ها به نحوی می توانند دیوار را به اسکلت متصل کرده و تحمل آن را افزایش دهند. از وال پست به عنوان نگهدار دیوار یاد می شود. وال پست را ممکن است، به صورت کلاف یا تیر ستون مشاهده کنید.

وال پست در فریم هایی با دهانه ی بالا به کار می رود. نمونه ای از این موضوع، استفاده از والپست در انتهای سالن های صنعتی است. وال پست ها می توانند انرژی وارده از طریق بلایای طبیعی را منتقل کنند. انرژی باد و زلزله به این وسیله به فریم منتقل می شود. این تکنیک از خراب شدن دیوار جلوگیری می کند.

گاها هدف از نصب والپست این است که انرژی وارده به ساختمان از طریق دیوار به ستون ها منتقل شود. به این ترتیب جلوی خراب شدن دیوار گرفته می شود. انواع وال پست و هزینه های مربوط به اجرای آن به طور کلی دو نوع وال پست وجود دارد. وال پست قائم در دهانه های بزرگ به کار می رود. این نوع از وال پست، سپس به تیر طبقه ی بالا جوش داده می شود. در این مورد، تیر قائم تا روی تیر طبقه ی پایین امتداد دارد و در آن قسمت نیز جوش داده می شود.

وال پست افقی چیست؟

نوع دیگر وال پست، وال پست افقی نام دارد. این نوع رایج تر است و سبب تداخل دیوار با اسکلت بندی ساختمان و افزایش مقاومت آن می شود. قیمت وال پست آماده بر اساس قیمت آهن و جنس و نوع والپست تعیین می شود.

قالب های پلاستیکی در روند مقاوم سازی بتن ها چه نقشی دارند؟

یکی از اشتباهات در روند اجرایی ساختمان این است که آب بتن تازه توسط خاک یا اجزای اطراف مثل قالب های آجری کشیده می شود و این موضوع می تواند مقاومت بتن را به شدت کاهش دهد. به این منظور باید از قالب های پلاستیکی استفاده کرد. اغلب به جای قالب های پلاستیکی از پلاستیک ضخیم برای این منظور استفاده می شود.

آیین نامه ها چه نقشی در روند مقاوم سازی ساختمان دارند؟

اولین قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در اسفند 1374 تدوین شود. و آیین نامه های مربوط به آن به تدریج طی سال های بعدی ابلاغ شد. این قانون برای تمام افرادی ست که در پروژه ی ساختمان سازی دخیل و تصمیم گیرنده هستند، همچنین در مورد تمام انواع ساختمان اعم از مسکونی، اداری، تجاری و فرهنگی صدق می کند. تبعیت از این قانون باعث بهره دهی مناسب ساختمان و صرفه ی اقتصادی خواهد شد.

از جمله اهداف و خط و مشی های این قانون، الزام افراد به رعایت مقررات مربوط به ساختمان و مقررات مربوط به شهر سازی می باشد. در رابطه با تاثیر آیین نامه ها بر جریان مقاوم سازی می توان گفت که با هر آیین نامه ی جدید ممکن است، استاندارد های جدیدی نیز در رابطه با ساختمان سازی ایجاد شود که لازم است، این موارد در نوسازی نیز رعایت شود.

تغییر کاربری سازه و مقاوم سازی

کاربری سازه در واقع استفاده ی به خصوصی است که از یک ساختمان می شود و سازه بر اساس نیاز های مربوط به آن طراحی شده است. تغییر کاربری ساختمان ممکن است در شرایط خاص یا با انگیزه های مختلفی انجام بگیرد، اما این موضوع بیشتر با هدف بهره برداری اقتصادی بیشتر از سازه انجام می شود. برای تغییر کاربری ساختمان ابتدا باید فرم مربوطه را پر کنید. فرم تغییر کاربری ساختمان از سمت دفاتر نوسازی ارائه می شود.

نکاتی که در افزایش طبقات ساختمان باید مد نظر قرار بگیرد

افزایش طبقات ساختمان برای سرمایه گذاری و صرفه ی اقتصادی بیشتر، راهکار بسیار مفیدی می باشد. در ادبیات ساختمان سازی، به این فرایند، اشکوب گفته می شود. اضافه کردن یک طبقه می تواند بار جدیدی به ساختمان وارد کند.

در صورتی که ساختمان مذکور از ابتدا برای این موضوع مقاوم سازی نشده باشد، چالش جدیدی ایجاد می شود. بررسی این موضوع در دست مهندس مشاور است که آیا یک ساختمان، مقاومت لازم برای اضافه کردن طبقه ی جدید را دارد، یا خیر؛ و اگر مقاومت لازم را ندارد، چه اقداماتی لازم است، انجام شود.

دریافت مجوز جهت اضافه کردن اشکوب را فراموش نکنید، چرا که شهرداری می تواند در صورت مشاهده ی ساخت و ساز غیر قانونی، پروژه را متوقف کند. شهرداری، همچنین می تواند ساختمانی که به صورت غیر مجاز ساخته شده را تخریب کند، از این رو شما ملزم به دریافت پروانه ی اضافه اشکوب هستید.

بار وارده به ساختمان چگونه محاسبه می شود؟

کار ساختمان و هر سازه ای مرتبط با منتقل کردن بار می باشد. محاسبه ی بار وارده مرتبط با علم استاتیک است. وزن مصالح و اشیای درون ساختمان و تعداد افرادی که می توانند درون ساختمان رفت و آمد کنند، همگی در محاسبه ی بار در نظر گرفته می شوند. با تغییر معماری و مصالح می توان بر روی میزان بار تاثیر مثبت گذاشت. بار، همچنین می تواند از طریق عوامل خارجی به سازه تحمیل شود.

در اینجا لازم است، با دو اصطلاح بار زنده و بار مرده در علم ساختمان سازی آشنا شوید.

بار زنده در ادبیات ساختمان سازی به چه معناست

به طور مثال به فشاری که در اثر بارش برف به ساختمان وارد می شود، بار زنده می گویند، چون این بار موقت است و از ابتدا یا به طور دایمی با سازه همراه نیست.

بار زنده می تواند شامل فشار هایی باشد که در طول زمان و به علت شرایط ناپایدار ایجاد می شوند، ایجاد شود. در محاسبه ی بار زنده می توان اشیا و انسان های درون ساختمان را نیز در نظر گرفت. این محاسبه مخصوصا در مورد ساختمان های چند طبقه از اهمیت برخوردار است. بار های زنده در مجموع ماهیت سیال دارند.

مفهوم بار مرده در ساختمان سازی

مصالح ساختمان که از روز اول تا آخر با سازه همراه هستند، بار مرده نامیده می شوند. وزنی که سقف به ساختمان تحمیل می کند، بر اساس نوع مواد به کار رفته در آن و میزان مقاومتی که دارد، محاسبه می شود.

این بار تا زمانی که سقف پا برجا باشد، ادامه خواهد داشت. از این رو به فشار ناشی از سقف، بار مرده گفته می شود. بار مرده شامل فشار دیوار ها و دیگر المان های ثابت سازه می باشد.

مهندس ناظر ساختمان چه نقشی در فرایند مقاوم سازی و هزینه های مقادم سازی ساختمان دارد؟

مهندس ناظر به صورت کلی بر سازه، نحوه ی طراحی معماری، تاسیسات و نقشه برداری نظارت دارد و محاسبه کننده ی مسائل مربوط به مقاوم سازی ساختمان است. مهندسین ناظر ممکن است، به صورت گروهی کار کنند که در این صورت هر کدام یکی از مسئولیت های مربوط به ساخت سازه را بر عهده می گیرند.

وجود چند مهندس ناظر مخصوصا در مورد ساختمان های عظیم و کاربردی یا پروژه هایی که به صرف زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد، ضروری قلمداد می شود.

مهندسین ناظر لازم است، اطلاعات کاملی درباره ی هزینه هایی که از نظر معماری و طراحی و تاسیساتی برای مقاوم سازی ساختمان ایجاد می شود، را بررسی و مدیریت کنند. همان طور که در ادامه خواهید خواند، تمام این جوانب بر هزینه های مقاوم سازی تاثیر دارند و بر خلاف تصور رایج، مقاوم سازی صرفا در برگیرنده ی تاسیسات ساختمان نیست.

هزینه های مقاوم سازی ساختمان اسکلت فولادی

برای مقاوم سازی یک ساختمان اسکلت فولادی ابتدا لازم است، کارشناس مربوطه در محل حاضر شود. کارشناس پس از بررسی، در صورت نیاز نمونه برداری های خود را به آزمایشگاه منتقل کرده تا بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند. باید بدانید که روش های متفاوتی برای مقاوم سازی وجود دارد و برآورد هزینه نیز بر اساس روش به کار رفته متغیر می باشد.

نکاتی که در مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فولادی مورد بررسی قرار می گیرند، بیشتر مرتبط با جنس مواد به کار رفته در سازه می باشد، چرا که آهن می تواند در مجاورت عوامل بسیاری واکنش نشان داده یا دچار فرسودگی شود و این موضوع چالش پیش روی مهندسین ساختمان می باشد.

نحوه ی محاسبه ی هزینه های مقاوم سازی ساختمان های اسکلت بتنی و بازسازی آن ها

ساختمان های بتنی قدیمی از نقطه ضعف های بسیاری برخوردار هستند. با این وجود هزینه های مقاوم سازی بسیار کمتر از بازسازی بنا می باشد. معمولا در مقاوم سازی ساختمان اسکلت بتنی از شیوه frp استفاده می شود. در ادامه ی مقاله به توضیح این روش نوین و بهینه خواهیم پرداخت.

ساختمان های اسکلت بتنی ممکن است، با مشکلاتی نظیر فرسودگی یا پوسته پوسته شدن بافت بتن، ترک خوردن و همچنین نشست های ناشی از فونداسیون رو به رو باشند. امروزه تکنیک های مختلفی برای مقاوم سازی ساختمان های اسکلت بتنی ارائه می شود که با دریافت مشاوره از کارشناس مربوطه می تواند بهینه ترین تصمیم گیری ممکن را به عمل آورد.

نحوه ی محاسبه ی هزینه های مقاوم سازی ساختمان با دیوار باربر

دیوار باربر که در اصطلاح به آن دیوار حمال نیز گفته می شود، در این مورد ابتدا نوع دیوار شناسایی می شود. دیوار باربر معمولا به علت فشار زیادی که متحمل می شود، از حساسیت بیشتری در روند مقاوم سازی ساختمان برخوردار است. در مقاوم سازی دیوار آجری ممکن است، با پاشیدن بتن شاتکریت، این کار صورت بگیرد.

برای انجام این کار ابتدا باید دیوار را با شبکه ی فولادی پوشاند. هزینه های این نوع از مقاوم سازی نیز بر اساس قیمت مصالح به کار رفته محاسبه می شود.

بادبند چیست و چه نقشی در فرایند مقاوم سازی دارد؟

بادبند عموما در ساختمان اسکلت بتنی استفاده می شود. روش بادبند کمک شایانی به افزایش مقاومت دیوار ها خواهد کرد. بادبند فلزی از لحاظ سیستمی دارای وزن بسیار کمی است. در روند ساخت و ساز، این روش سریع و به راحتی قابل اجرا می باشد.

به بادبند در علم ساختمان سازی، سیستم مهاربندی نیز گفته می شود. بادبند می تواند نوعی انعطاف پذیری در مقابل فشار های بیرون ایجاد کند و به صورت شبکه ای از ساختمان محافظت می کند.

بادبند مخصوصا در ساختمان های چند طبقه کاربرد دارد. زمانی که زمین دچار لرزش می شود، ساختمان دچار حرکت افقی نیز می شود و در مورد ساختمان های چند طبقه، ریسک چنین لرزشی بیشتر هم می باشد، از این رو لازم است تا شبکه ای در نظر گرفته شود تا بتواند از فرو ریختن ساختمان در چنین شرایطی جلوگیری کند.

سیستم بادبند قادر به مهار کردن این فشار از طریق انتقال انرژی در طول شبکه ی خود را دارد. در واقع بر خلاف اسمی که بر روی این سیستم گذاشته شده است، نه تنها در مقابل باد، بلکه در مقابل زلزله نیز کاربرد جدی دارد.

جنس بادبند ها می تواند از میله های فولادی باشد، با این حال در ساختار برخی بادبند ها از تیر آهن نیز استفاده می شود. تیر آهن به کار رفته در بادبند معمولا به صورت نبشی و ناودانی می باشد. انتظار می رود که سیستم بادبند بتواند در مقابل بلند شدن ساختمان در اثر فشار های ناشی از زلزله مقاومت لازم را به عمل آورد.

دیوار برشی چیست و چه نقشی در عمل مقاوم سازی ساختمان دارد؟

از دیگر سیستم های رایج در ساختمان سازی، دیوار برشی می باشد. دیوار برشی خود در بسیاری موارد نیازمند مهاربند می باشد، اما در مجموع عملکرد دیوار برشی نیز در جهت انتقال فشار و افزایش مقاومت می باشد. دیوار های برشی می توانند حتی از جنس چوب نیز ساخته شوند.

از شما از یک دیوار برشی در قسمت دیوار خارجی ساختمان خود استفاده کنید، استفاده از مهار بند اجتناب ناپذیر می باشد. دیوار برشی در حالت عادی به شکل مثلث می باشد، اما تصمیم گیری بر عهده ی طراح ساختمان است. دیوار های برشی از صرفه ی اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است و در ساختمان های بلند استفاده ی زیادی دارد.

افزودن دیوار برشی بتنی یکی از شیوه های رایج مقاوم سازی می باشد. دیوار برشی می تواند ضریب مقاومت سازه را تا حد زیادی افزایش دهد. دیوار برشی می تواند جلوی تاثیر اثرات فرسایش یا زلزله را بر روی المان های بتنی ساختمان کاهش دهد. دیوار برشی زمانی به کار می رود که احساس شود، تیر و ستون های ساختمان مقاومت کافی در برابر فشار را ندارند.

دیوار برشی فولادی چیست؟

دیوار برشی فولادی از ضریب مقاومت بیشتری نسبت به دیگر انواع دیوار های برشی برخوردار است و می تواند فشار زیادی را در ساختمان های بلند تحمل کند.

استفاده از دیوار برشی فولادی یک ابتکار نسبتا جدید می باشد که در مناطق زلزله خیر کاربرد فراگیر دارد. معمولا استفاده از این نوع دیوار در ساختمان های مهم و حیاتی مثل بیمارستان توصیه می شود.

در بسیاری از بیمارستان های معروف دنیا از این شیوه برای مقاوم سازی ساختمان استفاده می شود و در مواقع بحرانی توانسته است، عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهد.

ورق فولادی به وسیله ی تیر ها مهار می شود و پس از جای گیری عناصر مرزی، فرایند نصب آن تکمیل می شود. از مزیت های دیوار برشی فولادی، سرعت ساخت آن می باشد و می تواند تا حد زیادی، از بار مرده ی ساختمان کاهش دهد. زمانی که از دیوار برشی بتنی استفاده کنید، ناگزیر حجم بیشتری اشغال می شود و استفاده از فولاد در این مورد بهینه تر به نظر می رسد.

دیوار برشی مرکب چیست؟

این دیوار برشی ترکیبی از دو ماده ی فولاد و بتن می باشد و سختی ورق فلزی به کمک بتن تامین می شود. اغلب از بتن تنها در یک طرف ورق فولادی استفاده می شود، اما در این تکنیک، می توان از بتن در هر دو طرف فولاد استفاده کرد.

خصوصیات لرزه ای ساختمان به چه معناست و چه نقشی در فرایند مقاوم سازی دارد؟

خصوصیات لرزه ای شامل تمام آن ویژگی هایی است که در مقاوم سازی لرزه ای مورد توجه قرار می گیرد. همان طور که اطلاع دارید، کشور ما زلزله خیز محسوب می شود. از این بابت دانش بهسازی لرزه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در بررسی خصوصیات لرزه ای، هدف ما این است که خصوصیات مقاومتی که از روز اول با ساختمان بوده به آن برگردانده شود.

یکی از پارامتر های مهمی که در محاسبه ی خصوصیات لرزه ای مورد توجه قرار می گیرد، سطح زمین لرزه در منطقه ی مذکور است.

برای بررسی خصوصیات لرزه ای ابتدا باید ویژگی های فنی ساختمان به کمک مشاور یا کارشناس مربوط به ساختمان سازی مورد بررسی قرار گیرد. این موضوع مقدم بر هر گونه عملیات مقاوم سازی می باشد. ویژگی های فنی شامل میزان زلزله خیر بودن جغرافیای قرار گیری ساختمان و اجزای به کار رفته در سازه می باشد.

در این بررسی لازم است، تاریخچه ی بهره برداری های صورت گرفته از ساختمان نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. بهسازی لرزه ای می تواند با اهداف مختلفی صورت بگیرد. بررسی وضعیت بهسازی لرزه ای بر اساس استاندارد 2800 تنظیم شده و ساختمان هایی که بر اساس این استاندارد ساخته نشده است، شامل بهسازی لرزه ای می باشند.

محاسبه ی میزان تقویت لازم در فرایند مقاوم سازی ساختمان و تاثیر بر هزینه های مقاوم سازی ساختمان

برای محاسبه ی میزان تقویت لازم است تا اطلاعات و شناخت کافی نسبت به رفتار اعضا و مصالح یک ساختمان داشته باشیم. کارشناس در این روند به میزان باری که میلگرد و تیرآهن به ساختمان وارد می کند توجه دارد.

این محاسبه بر اساس پارامتر های مختلفی صورت می گیرد، مثل کاربرد سازه و استفاده ای که در طول زمان از آن شده است و وضیعت جغرافیایی، همچنین نحوه ی محاسبات مربوط به تقویت می تواند تحت روش های مختلفی صورت گیرد، مثل روش خطی یا غیر خطی که در ادامه درباره ی این روش ها توضیحاتی ارائه خواهد شد.

تکنیک های تقویت در مقاوم سازی ساختمان و تاثیر بر هزینه های مقاوم سازی ساختمان

در این مورد لازم است، هر تکنیک را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داد و با اصطلاحات مخصوص به آن آشنا شد، اما تکنیک های رایج از این قرارند: ژاکت فولادی، شاتکریت، کابل های پس تنیدگی، استفاده از صفحات فولادی، اما مهم ترین روشی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، معروف به اف آر پی می باشد.

تغییر جوامع و سبک زندگی و افزایش نیاز های روزمره باعث شده است تا مقاوم سازی ساختمان و علم ساختمان سازی با چالش های پیچیده تری رو به رو شود و در این زمینه ابتکارات روز افزونی در حال ارائه شدن می باشد.

در صورتی که به تاریخچه ی شیوه های مقاوم سازی ساختمان رجوع کنید، متوجه می شوید که بسیاری از این روش ها در دهه های اخیر به وجود آمده اند و همچنان این علم نیازمند ابتکارات بیشتری است تا بتواند در عین افزایش مقاومت ساختمان ها، از نظر بهینه سازی نیز کاربرد داشته باشد.

ساختمان های بتنی و فولادی

زمانی که از تکنیک های مقاوم سازی صحبت می کنیم، با دو نوع عمده از ساختمان طرف هستیم. ساختمان ها بر اساس جنس مصالح به کار رفته عموما به دو دسته ی ساختمان های بتنی و فولادی تقسیم می شوند. تکنیک های مقاوم سازی نیز بسته به جنس ساختمان ها می توانند تا حدودی متفاوت باشند.

مقاوم سازی لزوما به معنی افزایش مقاومت ساختمان در مقابل بلایای طبیعی مثل زلزله نیست. در این رشته تمام کار هایی که می توان برای بهینه سازی و بهره برداری هر چه بیشتر از یک ساختمان انجام داد مورد مطالعه قرار می گیرد.

از جمله چالش هایی که پیش روی افراد دخیل در امر مقاوم سازی ساختمان شرکت دارند، دسترسی به قسمت هایی از ساختمان است که در پشت برخی المان ها جای گرفته اند، همچنین این افراد لازم است تا توانایی آنالیز و درک ساختمانی که پیش از آن ها و احتمال بسیار زیاد به دست افراد دیگری ساخته شده است، را داشته باشند.

زمانی که اقدام به تغییر کاربری ساختمان می کنید، به طور مثال تعداد طبقات بیشتری بر آن می افزایید، میزان بار زنده در حال تغییر می باشد و این موضوع لازم است، در روند مقاوم سازی ساختمان مورد توجه قرار گیرد و زیر بنای کار را ملزوم به افزایش تقویت می کند.

آشنایی با مفهوم مقاومت مصالح

بررسی میزان مقاومت مصالح ساختمانی بر اساس پارامتر های مختلفی انجام می گیرد که به برخی از آن ها در طول مقاله اشاره شد، اما یکی از مهم ترین مواردی که در بررسی مصالح مد نظر قرار می گیرد، میزان مقاومت آن ها نسبت به آتش سوزی یا حریق می باشد. وقوع آتش سوزی می تواند صدمات زیادی به پیکره ی ساختمان وارد کند.

از جمله ساختمان هایی که لازم است، در برابر آتش سوزی مقاوم سازی شوند، ساختمان های بتنی هستند، چرا که به رغم پر کاربرد بودن، مقاومت کمتری در برابر حریق دارند.

مقدار سیمانی که در بتن استفاده شده می تواند بر میزان مقاومت آن در برابر آتش سوزی تاثیر مستقیم داشته باشد، همچنین نسبت آب به سیمان در بتن به کار رفته نیز به نسبت تاثیر گذار خواهد بود.

نقطه ضعف ساختمان های فلزی در برابر آتش سوزی

مقاومت فلز در برابر حرارت بسیار کمتر شناخته شده و نه تنها در برابر آتش، بلکه در مقابل دیگر عوامل ضعیف کننده ی ساختمان نیز عملکرد مناسبی از خود نشان نخواهند داد. از این بابت، مقاوم سازی در ساختمان های فولادی و فلزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

ساختمان های فلزی به رغم مزایایی که دارند، از مخارج بالایی در زمینه ی نگه داری برخوردار هستند. اگر بخواهید از یک ساختمان فلزی در برابر فرسودگی محافظت کنید، ناگزیر ملزم به رعایت استاندارد های بیشتری خواهید بود.

در کشور ما از جوش زدن برای وصل کردن قطعات فلزی استفاده می شود. این تنها روش وصل کردن قطعات فلزی ساختمان نیست، اما به هر صورت انجام غیر اصولی یا نادرست آن می تواند تا حد زیادی مقاومت ساختمان را کاهش دهد. در برخی موارد دیده شده که افراد از مصالح فرسوده در ساخت سازه ی فلزی استفاده می کنند که این موضوع می تواند کیفیت ساختمان را تا حد زیادی کاهش دهد.

به جز آتش سوزی، ساختمان های فلزی در مقابل زلزله نیز از میزان مقاومت کمتری برخوردار هستند و این موضوع بیشتر به سبک بودن ساختمان بر می گردد.

خصوصیات دینامیکی ساختمان چگونه تعیین می شود؟

خصوصیات دینامیکی معمولا تعیین کننده ی میزان مقاومت ساختمان در برابر زلزله هستند. از جمله پارامتر های بررسی خصوصیات مکانیکی، اتفاقات طبیعی و فصلی و مورد های ارتعاشی می باشد. در بررسی این موضوع، مطالعه ی نسبت میرایی نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.

بررسی نسبت میرایی معمولا پس از برپا شدن ساختمان قابل ارزیابی می باشد و از این بابت یکی از پارامتر های کاربردی در فرایند مقاوم سازی می باشد. نسبت میرایی به کمک آزمایشاتی انجام می گیرد تا بتواند میزان تحمل دیوار ها و اجزای سازه را در مقابل ارتعاشات مختلف اندازه گیری کند.

آشنایی با مفهوم تحلیل خطی و نقش آن در تعیین هزینه های مقاوم سازی ساختمان

هر ساختمان مقاوم و بهینه شده در نتیجه ی یک تحلیلگری دقیق به دست آمده است. در اینجا با دو اصطلاح تحلیل خطی و تحلیل غیر خطی رو به رو می شویم. به طور خلاصه می توان گفت تحلیل خطی بر روی تاریخچه ی ساخت سازه حرکت می کند. به روش تحلیل خطی، روش الاستیک یا ارتجاعی نیز می گویند.

تفاوت تحلیل خطی و تحلیل غیر خطی در علم مهندسی

تحلیل غیر خطی در کنار تحلیل خطی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اغلب نرم افزار های کاربردی در این موضوع، تحلیل را به صورت خطی انجام می دهند. تحلیل خطی سابق بر این کاربرد بیشتری داشته، اما تحلیل غیر خطی به میزان مورد نیاز لحاظ نشده است. دلیل این موضوع به فرمول های پیچیده ی تحلیل غیر خطی بر می گردد.

حل کردن مسائل مربوط به تحلیل غیر خطی معمولا نیاز به زمان بیشتری دارند و به همین دلیل تمایل زیادی به سمت آن ها نبوده است. زمانی که درباره ی مقاومت یا سختی یک ساختمان صحبت می کنیم، تحلیل اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در این حوزه می توان هندسه و جنس مصالح ساختمانی را از نظر میزان سختی مورد آنالیز یا تحلیل قرار داد.

تحلیل شرایط تکیه گاه و روند مقاوم سازی ساختمان

بر اثر گذر زمان، به دلیل فشار هایی که به ساختمان وارد می شود، ممکن است، دچار فرسودگی شده و میزان تحمل آن کاهش یابد. تحلیلگر مشخص می کند که فرسودگی بر کدام جنبه ی مصالح تاثیر گذاشته، به طور مثال اگر شکل هندسی مصالح تحت تاثیر فشار قرار گیرند، روند مقاوم سازی نیز متناسب با همین پارامتر تعیین خواهد شد، اما در تحلیل خطی، مقاومت اولیه ثابت در نظر گرفته می شود و درگیر محاسبات پیچیده ی آنالیز غیر خطی نخواهیم شد.

 رولبولت چیست

رولبولت ها از ابزار هایی هستند که کاشت آن ها در مقاوم سازی ساختمان تاثیر گذار است. بولت یک میله ی فولادی است که در تاسیسات ساختمان استفاده ی زیادی دارد و به آن انکر مکانیکی هم می گویند. جنس رول بولت از فولاد است که می تواند درون انواع بتن و آجر جا بگیرد. پس از نصب رول بولت می توان به راحتی پلیت را حتی با سطح سنگی نیز نسبت داد.

چه عواملی در انتخاب رول بولت تاثیر دارند؟

یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب نوع انکر یا رول بولت، میزان باری است که به سازه وارد می شود. با توجه به کاربرد های گسترده ای که از رول بولت در تاسیسات ساختمانی می شود، انواع مختلفی از آن نیز عرضه شده است. نکته ی دیگری که لازم است، در انتخاب انکر مکانیکی مد نظر قرار دهید، عوامل محیطی می باشد. مواد خورنده و شرایط جوی با توجه به موقعیت جغرافیایی تعیین می شوند.

 رول بولت چه ویژگی هایی دارد؟

رول بولت به صورت روکش ساخته می شود. مثل روکش روی یا گالوانیزه. جنس رول بولت می تواند از آهن نیز باشد. پیچ سر انکر مکانیکی در یک جهت رزوه است و در ساختار آن از واشر نیز استفاده می شود.

در سر هم بندی انکر مکانیکی ابتدا واشر و بعد مهره وارد انکر می شود. مهره می تواند به راحتی توسط آچار سفت شود. از رول بولت می توان برای اتصال ستون و تیر به بتن استفاده کرد. رول بولت در نصب وال پست کاربرد دارد. برای ایجاد سقف کاذب نیز به رول بولت نیاز پیدا خواهید کرد.

 ژاکت بتنی چیست؟

این تکنیک در واقع یک سیستم مقاوم سازی ساختمان است و در ترمیم سازه های بتنی استفاده ی فراگیر دارد. ژاکت بتنی می تواند سازه را به صورت موضعی تحت پوشش قرار دهد.

در روش ژاکت بتنی از میلگرد و خاموت در کنار بتن استفاده می شود. ابتدا باید دریافت که کدام المان ها نیاز به مقاوم سازی دارند، سپس آرماتور های طولانی به سطوح مذکور اضافه می شوند و طبق روال معمول عمل بتن ریزی انجام می شود. علت فراگیر بودن روش ژاکت بتنی این است که در تمام قسمت های ساختمان قابل اجرا است.

آشنایی با ژاکت فولادی

ژاکت فولادی هم به صورت کلی و هم به صورت جزیی در جهت مقاوم ساختن سازه کاربرد دارد. ژاکت فولادی این پتانسیل را دارد که در شکل پذیری ساختمان، نقش آفرینی کند. از مزایای ژاکت فولادی این است که وزن بسیار کمی را به ساختمان اضافه می کند. ژاکت فولادی به وسیله ی بولت و ورق فولادی اجرا می گردد. قیمت بولت هم اکنون بسته به نوع بولت حدود 10 تا 20 هزار تومان می باشد.

معایب ژاکت فولادی چیست؟

فولاد ممکن است، دچار زنگ زدگی شود و این موضوع بسته به آب و هوای منطقه تعیین می شود که آیا استفاده از ژاکت فولادی به صرفه است، یا خیر. از دیگر معایب ژاکت فولادی امکان خم شدن آن در اثر دریافت انرژی زیاد است. از دیگر مسائلی که استفاده از این تکنیک را زیر سوال می برد، هزینه ی به نسبت زیاد آن نسبت به دیگر تکنیک های مقاوم سازی می باشد.

آشنایی با اصطلاح فونداسیون در ساختمان سازی

به قسمتی از ساختمان و زمین که باعث انتقال بار ساختمان به زمین می شود، فونداسیون یا شالوده گفته می شود. از جمله ابزار های شناخته شده در مبحث فونداسیون، میلگرد است.

فونداسیون مناسب می تواند از نشست و شکست و واژگونی ساختمان جلوگیری به عمل آورد. در مواردی به علت بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در یک منطقه ممکن است، ساختمان به فونداسیون قوی تری نیاز داشته باشد. این موارد در مبحث شناخت روانگرایی مورد مطالعه قرار می گیرد.

روانگرایی در علم ساختمان سازی و مقاوم سازی ساختمان به چه معناست؟

به آن دسته از ویژگی ها و عواملی که می تواند باعث تاثیر منفی بر فونداسیون ساختمان شود و نوعی لغزش یا عدم ثبات ایجاد کند، روانگرایی می گویند. از شایع ترین عوامل روانگرایی، وقوع زلزله می باشد.

آشنایی با تکنیک کاشت میلگرد

کاشت میلگرد صرفا برای مقاوم سازی کاربرد ندارد. گاها ممکن است، بخواهیم در طراحی ساختمان تغییراتی ایجاد کنیم، در این مواقع تکنیک کاشت میلگرد اغلب می تواند موثر واقع شود.

کاشت میلگرد برای مقاوم کردن ساختمان های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. کاشت میلگرد در اجرای تکنیک ژاکت فولادی امری رایج است.

از اپوکسی یا مواد سیمانی برای اتصال میلگرد به بتن استفاده می شود. علت کاربرد چسب اپوکسی در کاشت میلگرد این است که چسب اپوکسی ماده ای بسیار قوی می باشد و نسبت به مواد سیمانی، حجم کمی از آن لازم است تا بتوان میلگرد را در حفره قرار داد. از نظر نحوه ی کار نیز، استفاده از اپوکسی بسیار راحت تر از دیگر روش هاست.

شبکه ی آرماتور فولادی چیست؟

در ادبیات ساختمان سازی به این تکنیک، مش بندی یا مش فولادی نیز گفته می شود. شبکه ی آرماتور فولادی برای مقاوم سازی بتن به کار می رود. برای این منظور باید میلگرد ها را به صورت شبکه های افقی و عمودی بر روی هم قرار داد و در نقاط تقاطع جوشکاری شوند. قیمت توری مش بر اساس قیمت آهن آلات تعیین می شود.

شبکه ی آرماتور فولادی چه فوایدی دارد؟

مهم ترین مزیت مش فولاد، هزینه ی اقتصادی تمام شده ی آن می باشد. هندسه ی به کار رفته در این شبکه باعث افزایش مقاومت آن در عین وزن سبکش می شود و تعداد میلگرد های به کار رفته در امر مقاوم سازی را کاهش می دهد.

الیاف اف آر پی چه کاربردی در مقاوم سازی ساختمان دارند؟

الیاف frp در واقع پلیمر هایی هستند که بیشترین کاربرد را در تکنیک های مربوط به مقاوم سازی ساختمان دارند. با این حال ممکن است، از این بافت پلیمری در صنایع دیگر نیز استفاده شود؛ مثل صنعت کامپوزیت. از اف آر پی می توان بر روی انواع سطوح و المان های سازه استفاده کرد. ماتریس و رزین در ساختار تشکیل دهنده ی این پلیمر نقش اساسی دارند.

فیبر به کار رفته در این پلیمر باعث افزایش مقاومت سازه می شود. مقاومت انواع اف آر پی بسته به نحوه ی ساخت آن متفاوت است. یکی از پارامتر های سنجش کیفیت این پلیمر، ضریب انتقال حرارتش است.

آشنایی با ورقه های frp

ورقه های اف آر پی در واقع ورقه های کامپوزیتی نازکی هستند که می توان آن ها را با چسب به بتن وصل کرد. ما زمانی از این ورقه ها استفاده می کنیم که قصد مقاوم سازی ساختمان یا دیوار را داشته باشیم. از این ورق های نازک می توان بر روی آسیب دیدگی ها و ترک خوردگی های سطح بتون بهره برد.

آب های یون دار چگونه باعث فرسایش ساختمان می شوند؟

بتن در مقابل آب دچار آسیب هایی مثل ورقه ورقه شدن می شود. پل ها ممکن است، به علت یخ زدگی داخلی تا مرز تخریب نیز پیش بروند. آب دریا و رودخانه ها و ترکیبات موجود در آن ها که تحت عنوان آب های یون دار مطالعه می شوند، تاثیر جدی در روند تخریب عرشه و اسکلت و ساختمان های مربوط به بنادر دارند.

از این جهت بخش زیادی از مطالعات مقاوم سازی ساختمان به مطالعه ی نحوه ی مقاوم سازی بتن به ترکیبات موجود در آب ها اختصاص دارد. ورقه های اف آر پی از جمله مصالحی هستند که در مقاوم سازی سازه های بنادر مورد استفاده قرار می گیرند.

این ورقه ها به کمک چسب های محکمی روی سطح بتن و اسکلت و عرشه ها را می پوشانند، همچنین ممکن است، از انواع دیگر پوشش و روش های استحکامی مثل سیلر ها برای تحقق این هدف استفاده شود. به این رده ی مطالعاتی در علم ساختمان سازی، سیستم های آببندی گفته می شود که استفاده ی گسترده ای در صنایع دریایی دارد.

آشنایی با نحوه ی کار دفاتر نوسازی ساختمان

شرکت های مقاوم سازی ساختمان، ارائه دهنده ی خدمات و مشاوره ی لازم در جهت مقاوم سازی هستند. از جمله خدماتی که از جانب این شرکت ها ارائه می شود، شامل کاشت میلگرد، انکر بولت، برش بتن، سوراخ کاری و کر گیری بتون است.

علم استاتیک و مقاوم سازی ساختمان

استاتیک به مطالعه ی یک سیستم ساکت یا ایستا می پردازد. هر سازه ی ساکنی را می توان در علم استاتیک مطالعه کرد. در مقابل هر نیرویی که بر تمام یا بخشی از ساختمان وارد می شود، یک نیروی واکنشی نیز وجود دارد که در جهت مخالف نیروی وارد شده در حرکت است. با این حساب به جسمی ساکن یا متعادل گفته می شود که نیروی وارده بر ساختمان برابر با صفر باشد. اصطلاح بعدی لنگر یا گشتاور می باشد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

مفهوم اصطلاح گشتاور

در علم آمار، گشتاور تعیین کننده ی نحوه ی توزیع احتمالاتی است. از این شاخص در علم مکانیک نیز استفاده ی گسترده ای می شود. زمانی که یک گشتاور بر اساس ویژگی های یک ساختمان تعریف شود، گشتاور صفرم توصیف کننده ی خود ساختمان است.

اگر گشتاور اول را بر جرم کلی سازه تقسیم کنیم، به مرکز ثقل خواهیم رسید. به طور کلی می توان گفت گشتاور ها قادرند خصوصیات یک جسم یا سازه را بیان کنند و شاخه ای گسترش یافته از علم فیزیک هستند. در گشتاور به مطالعه ی نحوه ی حرکت یک نیرو می پردازیم.

در علم مقاوم سازی ساختمان می توان به وسیله ی گشتاور، تاثیر نیروهای وارده بر ساختمان را نسبت به میزان مقاومت ساختمان ارزیابی کرد. زمانی که تصمیم داریم یک جسم را به حرکت درآوریم، ناگزیر لازم است، به آن نیرویی وارد کنیم. این وارد کردن نیرو می تواند باعث ایجاد شتاب شود. شتاب در نتیجه ی وارد شدن گشتاور است.

گشتاور و کیفیت آن به وسیله ی ترسیم بردار مشخص می شود و از این بابت یک کیفیت برداری به شمار می آید. گشتاور مشخص می کند که جهت نیرو نسبت به محور به چه شکل است.

کر گیری بتون به چه معناست؟

به کر گیری بتون در ادبیات ساختمان سازی، مغزه گیری بتون نیز گفته می شود. گاهی لازم است تا حفره ای را درون بتون ایجاد کرد. مغزه گیری این امکان را فراهم می کند تا قسمتی از بتون را به شکل استوانه خارج کنید. کر گیری بتون ممکن است، در جهت ایجاد مسیر برای عبور دادن لوله انجام شود. برای انجام کرگیری اصولی لازم است تا از دریل های مخصوص این کار استفاده شود. دریل های مکانیکی و دریل های الکتریکی در انجام فرایند کرگیری نقش اساسی دارند.

کرگیری می تواند بر انواع سطوح مثل سقف یا دیوار صورت بگیرد و فرایند مخصوص به سازه های بتنی است. در صورتی که قصد داشته باشید، در ساختمان یک سیستم اطفای حریق نصب کنید، لازم است تا از روش کر گیری بتون استفاده کنید.

تست مغزه گیری بتن چیست و به چه منظور صورت می گیرد؟

برای بررسی این که بتن به کار رفته در ساختمان به چه نوع حفاری و شیوه ی کر گیری نیاز دارد، لازم است تا مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد. به این عمل اصطلاحا تست مغزه گیری بتن گفته می شود که با جدا کردن بخشی از بتن ساختمان و انتقال آن به آزمایشگاه صورت می گیرد.

نحوه ی ترمیم و تقویت سازه های دریایی

از جمله اصطلاحات رایج در امر تقویت سازه های دریایی، کلمه ی کامپوزیت می باشد. مواد کامپوزیتی از وزن کم و میزان مقاومت بالایی برخوردارند و همین موضوع کارایی آنان را دو چندان کرده است. مواد کامپوزیتی، همچنین در صنایع هوا فضا و دندانپزشکی و امور نظامی استفاده دارد. شما می توانید استفاده از کامپوزیت در مقاوم سازی پل ها را مشاهده کنید.

مقاوم سازی و حفاظت از محیط زیست

امروزه تأثیرات زیست محیطی ساختمانها به طور فزاینده ای آشکار شده است. بسیاری از سازمانها ساخت ساختمانهای سبز و پایدار را به عنوان بخشی از مسئولیت خود نسبت به طبیعت می دانند. روشهای سبز یا پایدار در ساختمانهای تجاری با مدلهای سالم و با بهره وری مناسب از منابع انجام می گیرد.

مطمئناً، یک ساختمان برای کارآیی لازم نیست که جدید باشد. مقاوم سازی ساختمانهای موجود می تواند با تمرکز صرف بر روی طراحی سبز و شیوه های ساخت بهینه، اثرات زیست محیطی مثبت بسیار بزرگی ایجاد کند.

مقاوم سازی ساختمان های سبز با حداقل هزینه، نتایج اثبات شده را ارائه می دهد. اگرچه ممکن است، چنین پروژه هایی با عناوین جذاب در بین پروژه های ساخت ارائه نشوند، اما تأثیر گسترده ی آنها در سراسر چشم انداز علم ساختمان سازی باعث شده است که شناخت عمل مقاوم سازی ساختمان در آگاهی عموم مردم افزایش یابد.

شیوه های سبز باید بیش از یک رویداد یا انتخاب باشند. این روش باید بتواند تغییر محسوسی در مسئولیت روزمره شرکت های مقاوم سازی ساختمان ایجاد کند.

بهره وری انرژی یک اصل شناخته شده را نشان می دهد که پایه و اساس هر پروژه ی مربوط به ساختمان سبز را تشکیل می دهد. تعداد زیادی از ساختمانهای موجود در مصرف انرژی در زمان عمر مفید ساختمان، توانایی بسیار کمی دارند. در شرایط آب و هوایی امروز که محصولات و خدمات بی درنگ نمایانگر لزوم پیروی از استاندارد هستند، مدیریت مصرف انرژی به صورت یکپارچه و با در نظر گرفتن قبض آب و برق ماهانه عجیب به نظر نمی رسد.

اینترنت اشیاء چیست و چه نقشی در مقاوم سازی ساختمان دارد؟ به چه علت اینترنت اشیا در سازگاری با ارزش های حفاظت از محیط زیست می باشد؟

یکی از روش های مقاوم سازی ساختمان در جهت افزایش کارایی و کاهش هزینه های تمام شده، بهره گیری از اینترنت اشیاء می باشد. احتمالا همه ی شما فیلم های آینده نگرانه ای که تمام اشیای خانه به کمک یک ریموت کنترل می شوند، را دیده اید.

به این شیوه ی کنترل کارکرد سازه ها اینترنت اشیاء گفته می شود که می تواند وقت بسیار کمتری را بابت کنترل خانه بگیرد، همچنین از نظر تاسیسات و طراحی نیز از کیفیت بیشتری برخوردار است. چشم انداز پیش روی ساختمان سازی در حال حرکت به سمت چنین استانداردی می باشد.

تحقیقات نشان داده که استفاده از اینترنت اشیاء می تواند سبب صرفه جویی و جلوگیری از فرسایش های احتمالی در برخی تاسیسات ساختمان شود که در نحوه ی سنتی یا رایج ساختمان سازی کاربرد دارند. در به کار گیری اینترنت اشیاء، بسیاری از تاسیسات و طراحی ها شکل خود را کاملا تغییر خواهند داد.

چگونه می توان به کمک شیوه های مقاوم سازی، مصرف آب را کاهش داد؟

با توجه به بحران های مربوط به آب و کمبود جدی آب در برخی مناطق، استفاده از شیوه های نوین و بهینه شده ی ساختمان سازی مورد توجه و مطالعه می باشد. مدیریت مصرف نهایی آب توسط سازه از شیوه های مختلفی تبعیت می کند که در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره خواهد شد.

برج های خنک کننده یکی از بزرگترین عوامل مصرف کننده ی آب در یک ساختمان تجاری / صنعتی می باشند. هرگونه ابتکار عمل سبز که بهره وری آب را در نظر می گیرد، باید عملکرد برج خنک کننده را کنترل و بهینه سازی کند.

برج های خنک کننده تاسیسات بسیار سنگین و گسترده ای هستند که معمولا در صنایع شیمیایی، پالایشگاه ها و نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد برج های خنک کننده از طریق تبخیر میزان آب اضافی موجود در هوا صورت می گیرد.

در استفاده ی خانگی می توان برج های خنک کننده را در ابعاد کوچک تر بر روی پشت بام نیز نصب کرد.

میزان مصرف آب در برج های خنک کننده ی صنعتی می تواند روزانه به صد ها گالن برسد.

بدون در نظر گرفتن دیگر شرایط خاصی که می تواند برای یک برج خنک کننده ایجاد شود، (به عنوان مثال، منفجر شدن، نشتی سیستم و رانش)، در این حالت چگونه دیگر یک ساختمان می تواند ادعا کند که شیوه های ساختمان سبز را به کار گرفته است؟ مقاوم سازی با تکنیک اینترنت اشیاء با هزینه کم می تواند از طریق دیجیتال سازی سیستم برج خنک کننده و چیلر، امکانات لازم را برای دستیابی به بازده واقعی آب فراهم کند.

نقش پشت بام سبز در مقاوم سازی ساختمان و بهره برداری بیشتر از سازه

یکی از روش های ساده و مورد استقبال در فرایند مقاوم سازی ساختمان، ایجاد فضای سبز بر روی پشت بام می باشد. در سیستم پشت بام سبز روش های لازم برای پرورش چمن، گیاهان، گل ها و بوته ها بر روی پشت بام ارائه شده است.

استفاده از پشت بام سبز در مناطق شهری می تواند مزیت های زیادی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، یک سقف سبز می تواند سطح رواناب ناشی از طوفان را کاهش دهد، تقاضای انرژی خنک کننده / گرمایش ساختمان را کاهش دهد و اثر جزیره گرمایی شهری را از سطح ساختمان کاهش دهد.

سیستم های گسترده سقف سبز به دلیل سبک بودن، کم هزینه بودن و نگهداری کم، محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. بام های سبز به راحتی از قوانین ساختمان سبز یا ساختمان هماهنگ با ارزش های حفاظت از محیط زیست را رعایت می کنند.

بهینه سازی وضعیت هوای تازه در سازه در روند مقاوم سازی

شواهد علمی اخیر اثر نامطلوب IAQ بر سلامت افراد را اثبات می کند. تهویه ضعیف، کنترل نامناسب گرمایش و سرمایش و بازسازی نادرست می تواند بر هوای تازه ی ساختمان تأثیر منفی بگذارد. آلاینده هایی مانند گرد و غبار، کپک، مواد تمیز کننده، سموم دفع آفات یا سایر مواد شیمیایی موجود در هوا می توانند IAQ خطرناکی ایجاد کنند.

مقاوم سازی ساختمان ها به شیوه ی سبز می تواند میزان IAQ را در ساختمان شما را کاهش داده تا با استانداردهای جدید ساختمان مطابقت داشته باشد.

مدیریت استفاده از فضا

مقاوم سازی LED مکانیسم ساده ای برای تولید ROI قابل اندازه گیری برای بهره وری انرژی در ساختمان فراهم می کند. تولید کنندگان سیستم کنترل روشنایی به طور فزاینده ای سنسورهای اشغال IoT را در تجهیزات LED گنجانده اند تا مشخص ترین مجموعه داده های موجود در ساختمان ها را فراهم کند.

به این کمیت اصطلاحا داده ی اشغال گفته می شود. مطمئناً می توان از این داده های اشغال برای آنالیز محیط و خاموش کردن چراغ های غیرضروری در یک فضا استفاده کرد.

از همه مهم تر، از داده های اشغال می توان برای ارزیابی استفاده واقعی از اتاق ها و فضاهای مختلف استفاده کرد تا تعیین کند که آیا فضای کلی باید دوباره طراحی شود، یا بین ساکنان ساختمان توزیع شود. روشهای ساختمانی پایدار مبتنی بر راه اندازی مجدد فضای موجود، نتایج کارآمد استفاده از فضا را تضمین می کند. هیچ فضای خوبی نباید هدر رود.

سیستم اتوماسیون ساختمان مجازی (BAS)

بسیاری از ساختمانهای موجود BAS ندارند. ساختمانهایی که دارای BAS هستند، معمولاً برای مدرن سازی عملکرد منسوخ آن، با مسیرهای به روزرسانی گران قیمت روبرو می شوند. به عنوان مثال، یک BAS ممکن است، از مزایای داده های اشغال ساختمان، مجموعه ای از سنسورهای دما / رطوبت در یک منطقه خاص یا به صورت پراکنده، هشدارهای برنامه در زمان های اوج تقاضا و غیره برخوردار نباشد.

اینترنت اشیاء این مشکل داده را حل می کند. مقاوم سازی سنسورهای اینترنت اشیاء داده های اضافی مربوط به کنترل های HVAC را ضبط می کند.

نوسازی ساختمان ها و بهبود عملکرد بهره برداری از انرژی

نوسازی، مقاوم سازی و نوسازی ساختمانهای موجود، فرصتی برای ارتقاء عملکرد انرژی در ساختمان تجاری و در راستای عمر مستمر آنها است.

اغلب شیوه های مقاوم سازی شامل تغییراتی در ساختمانهای تجاری موجود است که ممکن است، بهره وری انرژی را بهبود بخشد یا تقاضای انرژی را کاهش دهد. مقاوم سازی در برابر انرژی می تواند هزینه های عملیاتی را به ویژه در ساختمانهای قدیمی کاهش دهد و همچنین به جذب مستاجر و دستیابی به مزیت های موجود در بازار کمک کند.

امروزه مهندسان و شرکت های مقاوم سازی ساختمان با در دست داشتن نرم افزار های شبیه سازی قادرند شیوه های قابل اجرای بهینه سازی انرژی در یک ساختمان را پیش از اجرای عملیات شناسایی کنند.

تعاریف مقاوم سازی

مقاوم سازی به معنای “تأمین چیزی با مولفه ی خاص یا ویژگی غیرقابل نصب در حین ساخت یا افزودن چیزی است که سازه، در هنگام ساخت برای اولین بار نداشته است”. این سیستم اغلب در رابطه با نصب سیستم های جدید ساختمان مانند سیستم های گرمایشی استفاده می شود، اما ممکن است، به دیگر المان های موجود در ساختمان نیز اشاره داشته باشد، به عنوان مثال عایق مقاوم سازی یا شیشه دو جداره.

مقاوم سازی در سالهای اخیر به عنوان بخشی از تلاش برای کارآمدتر و پایدارتر شدن حرارت ساختمان ها مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع می تواند به کاهش انتشار کربن کمک کند، اداره ساختمان را ارزان تر و راحت تر کند و می تواند به مشکل غلبه بر تهویه هوا و مشکلات رطوبت کمک کند، بنابراین سلامتی ساکنان را بهبود می بخشد، همچنین می تواند سازگاری، دوام و انعطاف پذیری ساختمان را افزایش دهد.

مشکلات مقاوم سازی ساختمان

روند مقاوم سازی متعادل سازی دقیق عناصر مختلف و بررسی تأثیرات آنها بر عملکرد کلی ساختمان را شامل می شود. تغییر در یک قسمت از ساختمان می تواند بر قسمت دیگری تأثیر بگذارد و گاهی اوقات این تنها پس از وقوع نقص غیر قابل برگشت قابل مشاهده است.

برخی از این مشکلات عبارت هستند از:

آب بندی ساختمان ها برای بهبود سختی هوا می تواند باعث ایجاد مشکلات مربوط به میعان شود.

عایق بندی سقف بدون تهویه نیز می تواند باعث از بین رفتن ساختار چوب و ایجاد فرسودگی در آن شود.

عایق بندی دیواره ی داخلی مزایای جرم حرارتی را که ممکن است، اثر سوء بر مصرف سوخت داشته باشد، را از بین ببرد.

عایق بندی دیوارهای خارجی مانع از ذخیره حرارتی گرمای حاصل از بهره ی خورشیدی در ساختمان می شود.

عایق دیواره ی حفره ای که به صورت ضعیف نصب شده باشد، می تواند لکه های سرد ایجاد کند که در این صورت دارای مشکلات رطوبتی خواهند شد و در ادامه اصلاح آنها بسیار دشوار است.

برخی از رایج ترین مشکلات پیش روی مقاوم سازی شامل:

تهویه کم، میعان، نشت هوا، مشکلات قالب، بالا رفتن رطوبت، میعان بینابینی و گرم شدن بیش از حد می باشند.

بنابراین بسیار مهم است که این خطرات و خطرات دیگر به روشی متناسب با توجه به نوع پروژه درک و مدیریت شوند. راه حلهای استاندارد نباید به سادگی و بدون در نظر گرفتن صحیح جوانب راه اندازی شوند و بسیار مهم است که نسبت به نصب المان ها با کیفیت بالا، اطمینان حاصل شود.

در این قسمت مقاله هزینه مقاوم سازی ساختمان به انتها رسید. امید است مطالبی که در مورد هزینه مقاوم سازی ساختمان بیان نمودیم برای همه ی شما سودمند بوده باشند.

شرکت بازسازی خانه کورین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *