بازسازی, طراحی و ساخت

مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی به عنوان یک سرپناه و یا خانه و یا محل کار اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه ما شاهدیم که بلایای طبیعی و به شکلی ناگهانی به سراغ شهر ها و روستاهای مختلف میروند.

حقیقتا پیشگیری کردن از بسیاری از این بلایا مسئله ای مشکل است چرا که معمولا این موارد را به سختی میتوان تشخیص داد. در بسیاری از کشور های جهان همواره این موضوع مورد بحث بوده است که آیا میتوان بلایای طبیعی را پیش بینی کرد؟

در بسیاری از مواقع این مسئله شدنی است اما در مقابل بلایایی مانند زلزله عملا نمیتوان انتظار داشت که از قبل پیش بینی کنیم. همچنین گاها پیش می آید که مواردی مانند طوفان ها و سیل های مختلف هم این امکان را برای شما ایجاد نمیکنند که بتوانید به موقع به مقاوم سازی ساختمان ها پیش از وقوع بلای طبیعی بپردازید.

در این موارد معمولا حداقل ترین کاری که میتوان انجام داد تخلیه منطقه و نجات جان است و نمیتوان نسبت به مقاوم کردن خانه ها کار بخصوصی انجام داد.

هدف اصلی ما

همچنین موارد دیگری نیز وجود دارد که میتواند تاثیر زیادی در خرابی ساختمان ها و یا کاهش مقاومت آن ها داشته باشد که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. هدف اصلی ما این است که بدانیم چگونه میتوان مقابل بلایای طبیعی با استفاده از روش های مختلف مقاومت کرد.

قطعا افزایش مقاومت سازه میتواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش خسارات مادی در هنگام بروز وقایع طبیعی داشته باشد و از سوی دیگر هم در مقابل پیش آمد هایی مانند زلزله هم با افزایش مقاومت سازه های ساختمانی، میتوانیم جلوی وقوع مشکلات بسیاری در زمینه حفظ جان افراد را بگیریم.

به همین دلیل هم در این مقاله قصد داریم تا مبحث بسیار مهم و حیاتی ای را مورد بررسی قرار بدهیم و در آن به مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی در مقابل این بلایا بپردازیم، همچنین نکات بسیار مهمی هم در رابطه با مقاومت ساختمان و اهمیت آن ها با شما درمیان بگذاریم:

در ادامه به مطالب زیر خواهیم پرداخت:

_ ساختمان ها و اهمیت آن ها

_ از چه زمانی به ساختمان های محکم اهمیت داده ایم؟

_ چرا ساخت ساختمان های محکم اهمیت دارد؟

_ چه مواردی در ساخت ساختمان های محکم موثر است

_ در چه مواردی مقاومت ساختمان کاهش پیدا میکند

_ تاثیر اسکلت و سازه در ساختمان

_ انواع سازه های ساختمانی

_ سازه های فلزی و مقاومت آن ها

_ برای مقاوم سازی ساختمان از چه روش هایی استفاده میکنن

_ چرا ساختمان های اسکلت فلزی نیاز به مقاوم سازی دارند؟

_ چه ساختمان هایی باید به مقاوم سازی خود اهمیت بدهند

_ مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

_ در مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی از چه روشی استفاده میشود؟

_ استفاده از مهار بندی در مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

_ استفاده از قاب اضافه در مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

_ روش های دیگر در مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

_ برای مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی به کجا مراجعه کنیم؟

_ بهترین شرکت برای مقاوم سازی ساختمان اسکلت فلزی

_ هزینه های مقاوم سازی برای ساختمان های اسکلت فلزی

_ ساختمان های اسکلت فلزی مقاوم سازی شده، تا چه اندازه مقاومت میکنند؟

_ بهترین راه برای مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

ساختمان ها و اهمیت آن ها

ساختمان ها به عنوان دسته ای از مهم ترین اجزای زندگی بشر، همواره به عنوان یک سرپناه برای انسان محسوب میشدند. انسان از گذشته تا به امروز با این عادت رشد کرده است که همواره امور مختلف خود را در سرپناه و سختمانی پیگیری کند.

این امور میتواند مربوط به مسائل درمانی، سکونت، تجارت، مسائل اداری و حتی عبادت باشد. به همین دلیل هم ساختمان ها روز به روز در حال رشد و پیشرفت هستند و هرروز هم ساختمان هایی با طرح ها و ابعاد متفاوت بلند میشوند.

با این اوصاف ما میدانیم که ساختمان ها با شرایط و ساختار مشخصی ساخته میشوند. صنعت ساختمان امروزه باعث شده است که اهمیت ساختمان ها بیشتر از گذشته باشد. حال شما انسان هایی که در خیابان میبینید به مراتب کمتر از افرادی هستند که در ساختمان ها فعالیت میکنند.

بسیاری از افراد در ساختمان هایی با کاربری های مختلف به کار، استراحت، درمان و حتی عبادت مشغولند و به همین دلیل هم میگوییم که ساختمان ها به دلیل اینکه کاملا منطبق با کاربرد و عملکرد انسان ها ساخته شده اند.

مصالح ساختمان جدید

زمانی که یک ساختمان آغاز به ساخته شدن میکند تا زمانی که به اتمام میرسد، مصالح و تجهبزات و نفرات بسیاری در آن فعالیت میکنند. میتوان گفت مصالح ساختمان جدید و نوین از جمله نشانه های پیشرفته تر شدن ساختمان ها و صنعت ساختمان سازی در آینده خواهد بود. با این حال این موضوع نیز همواره روشن بوده است که این سرپناه برای انسان باید همواره مستحکم باشد.

از گذشته انسان با استفاده از مصالحی مانند چوب و خشت تا به امروز که از فلز و بتن برای استحکام ساختمان استفاده میکند، به مقاومت و دوام ساختمان اهمیت داده است.

بسیاری از ساختمان ها هم به راستی دوام خوبی داشته اند که هزاران سال پابرجا بوده اند. این موضوع خود نشان میدهد که انسان تا چه اندازه به پیشرفت در صنعت ساختمان علاقه مند بوده و از گذشته رویای ساختن ساختمان هایی با شکوه و با عظمت را در سر داشته است.

از چه زمانی به ساختمان های محکم اهمیت داده ایم؟

همانطور که گفته ایم، ساختمان سازی و این صنعت عظیم از گذشته رونق بسیاری داشته است. بسیاری از انسان ها در بناهای تاریخی که هزاران سال پیش ساخته اند، به نکات بسیاری در ساختن ساختمان هایی در ابعاد بزرگ و با استحکام بالا رسیده اند. نکاتی که باعث شده است تا ما امروزه ساختمان های خود را بر پایه همان آموزه ها با شگرد ها و مصالحی جدید تر پایه گذاری کنیم.

انسان از گذشته های دور به دنبال مستحکم کردن ساختمان ها بوده است. دلیل آن هم قطعا حوادث طبیعی، تغییرات آب و هوایی و جنگ ها و عوامل انسانی مختلف بوده است. به همین دلیل هم لازم بوده تا با ساختن ساختمان هایی که در مقابل چنین مواردی تخریب نشوند، تا حد امکان شانس خود را برای داشتن یک سرپناه همیشگی حتی پس از بلایای طبیعی مختلف افزایش بدهد.

این موضوع شاید در ابتدا که انسان در غارها زندگی میکرد شکلی غریزی داشته است. اما به مرور زمان و با پیشرفته تر شدن مصالح و بیشتر شدن دانش بشر نسبت به طبیعت و خواص مختلف آن، این مسئله نیز رنگ دیگری به خود گرفته است.

مستحکم سازی بناها

مستحکم سازی بناها از ابتدا که انسان کشف کرد که لازم است برای محکم تر بودن ساختمان از تیر و ستون استفاده کند، تا زمانی که به ساختن دیوار هایی محکم با آجر و سنگ پرداخت و حتی به پی کنی روی آورد آغاز شد و تا به امروز که برای داشتن ساختمان هایی مقاوم به بتن و فلز و استفاده از آن ها در ساختمان پرداخته ایم ادامه یافته است.

اهمیت این موضوع از گذشته تا به امروز باعث شده است که امروزه هم بسیاری از دانشمندان و مهندسان به دنبال مصالح قوی تر و مستحکم تر برای ساختن ساختمان هایی با ارتفاع بسیار بیشتری باشند.

شاید در گذشته ساختن ساختمان های بلند و محکم نمادی از شکوه بوده باشد ولی امروزه یک صنعت تمام عیار است که روز به روز درحال پیشرفت و به روز رسانی است.

اما به راستی چرا مستحکم بودن ساختمان اهمیت دارد و چرا باید ما ساختمان ها را محکم بسازیم؟ پاسخ به این سوال را میتوانید در ادامه این مقاله دریابید. .

چرا ساخت ساختمان های محکم اهمیت دارد؟

ساختن ساختمان جزئی جدا ناپذیر از تمدن بشری است. از زمانی که خانه سازی، شهر سازی و زندگی تجمعی در انسان ها شکل گرفت، ساختن ساختمان یک روش برای زندگی بهتر بوده و تا به امروز این روش ادامه داشته است. اما چرا به راستی باید ساختمان هایی که میسازیم را در حداکثر استحکام ممکن بسازیم؟ چرا همواره ساختمان ها را در مرحله اول با استحکام و سازه شان ارزیابی میکنند؟

این موضوع از زمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که بلایای طبیعی و عوامل انسانی باعث شد تا انسان به فکر مستحکم تر کردن سازه ها باشد. زمانی که تلفات جانی به جای تلفات مادی در حوادث مربوط به تخریب ساختمان ایجاد شد.

به همین دلیل هم بسیاری از افرادی که در این زمینه فعالیت میکنند همواره تاکید دارند که داشتن یک ساختمان مستحکم میتواند تاثیر زیادی در حفظ جان شما و خانواده شما و تمامی افرادی که در ساختمان سکونت دارند داشته باشد. به همین منظور هم بسیاری از مهندسان دست به کار شدند تا ساختمان هایی با استحکام بالا بسازنند.

تنها جان و تلفات جانی نیست که باعث میشود ما به دنبال سرپناهی محکم باشیم

اما تنها جان و تلفات جانی نیست که باعث میشود ما به دنبال سرپناهی محکم باشیم. بلکه این موضوع تا حدی هم مربوط به پیشرفت سبک زندگی بشر است. خانه ها در ابتدای زندگی بشر، به شکل یک طبقه یعنی تنها با یک سقف ساخته میشد و استحکام ساختمان و سازه هم تنها توان تحمل همان یک سقف را داشت.

اما به مرور زمان و اضافه تر شدن بار به سقف ساختمان به دلیل رفت و آمد و گذاشتن لوازم مختلف بر بام ساختمان ها، این موضوع بیشتر مدنظر قرار گرفت که برای مقاوم سازی ساختمان ها برای تحمل بار بیشتر باید فکری برداشته شود. به همین منظور هم بسیاری از مهندسان از همان زمان تا به امروز بر این مسئله تمرکز داشته اند که ساختمان هایی با ارتفاع بیشتر برای تحمل بار بیشتر بسازند.

امروزه آسمان خراش های چند صد طبقه ای نیز در جهان وجود دارند که توانسته اند بار بسیار زیادی را به خوبی بر خود تحمل کنند و این موضوع هم به دلیل اهمیتی است که استحکام ساختمان دارد و تا زمانی که ساختمان استحکام لازم برای تحمل این بار را نداشته باشد، ساختن چنین سازه هایی ممکن نخواهد بود.

چه مواردی در ساخت ساختمان های محکم موثر است

باید این موضوع را مدنظر قرار بدهیم که چه مواردی به واقع میتوانند در ساخت ساختمان های محکم موثر باشد و چگونه میتوان انتظار داشت که ما ساختمان های محکمی داشته باشیم.

اولین مسئله به این موضوع برمیگردد که بشر چه تکنیک هایی برای افزایش استحکام ساختمان بکار برده است. اولین شیوه هایی که در ساخت ساختمان های محکم استفاده میشده است، برگرفته از استفاده از سازه ها و ستون ها و تیر های مستحکم بوده است.

در گذشته تنه درختان این نقش را برای ما ایفا میکردند که ساختمان هایی محکم تر بسازیم. بشر از تنه درختان به عنوان ستون و کمی بعد تر هم به عنوان تیر برای افزایش استقامت ساختمان استفاده میکرده است.

اما پس از مدتی هم به دلیل آتش سوزی و هم دلایل دیگری مانند تغییرات اقلیمی، استفاده از چوب درختان تقریبا ناممکن شد. به همین منظور هم توصیه شده که برای افزایش استقامت سازه ها در برخی مناطق، به شگرد ها و تکنیک های جدید مانند استفاده از دیوار های قطور و طاق های گنبدی و ضربی روی بیاورند.

نمیتوان انتظار داشت که این شیوه ها را در ساختمان های امروزی نیز ببینیم

این تکنیک ها و شیوه های نوین به واقع نوعی تکنیک مهندسی نوین در اصل خود شناخته میشد و به همین دلیل هم نمیتوان انتظار داشت که این شیوه ها را در ساختمان های امروزی نیز ببینیم. اما بهرحال، استفاده از پی های محکم، مصالح قوی و مستحکم مانند سنگ، آجر، چوب و خشت در گذشته باعث میشد تا استحکام ساختمان بیشتر شود.

این موضوع که در گذشته معمولا ساختمان ها را متناسب با اقلیم میساختند هم مسئله جالبی است. در گذشته این موضوع که در هر منطقه و هر آب و هوایی نمیتوان از تمامی مصالح و شیوه های ساختمان سازی استفاده کرد ملاک بوده است

به همین منظور هم از هر منطقه از سیستم ساختمان سازی مخصوص به خود پیروی میکرد و به همین دلیل هم در آب و هوای مختلف و شرایط جغرافیایی مختلف، شاهدیم که ساختمان ها به شکل های مختلفی ساخته میشد تا کاملا متناسب با همان اقلیم باشد.

البته ساختمان سازی امروزی کاملا مرز ها اقلیمی را شکسته است و سبک های مدرن در همه جای دنیا به یک شکل و بدون در نظر گرفتن بسیاری از موارد اقلیمی و فرهنگی دنبال میشوند.

در چه مواردی مقاومت ساختمان کاهش پیدا میکند

تنها این مسئله ملاک نیست که ما بگوییم انسان برای حفظ جان خود سرپناهی محکم میسازد، چرا که امروزه با تولید لوازمی که توان پیش بینی برخی از حوادث و بلایای طبیعی را دارد، عملا این موضوع کمتر مد نظر افراد است که ساختمان های خود را تنها به همین دلیل مستحکم بسازند.

دلایل بسیاری ممکن است در این بین وجود داشته باشد که بلایای طبیعی تنها یکی از آن هاست.

امروزه ساختمان هایی که اصولی ساخته شده باشند، عموما درمقابل طوفان و سیلاب های مختلف مقاومت خوبی از خود نشان میدهند.

اما تنها این موضوع نبوده است که استحکام ساختمان را کاهش میداده. مواردی مانند نشست خاک، گود برداری های غیر اصولی در مجاورت زمین، کنده و کاو در زیر زمین و ساخت مواردی مانند تونل های مترو و دیگر تونل های زیر زمینی و… همه باعث شده است که استحکام خاک و درنهایت استحکام ساختمان ها کاهش پیدا کند.

افزایش استقامت خاک

به همین دلیل لازم شد تا بشر به فکر افزایش استقامت خاک باشد. برای افزایش استقامت خاک نیز معمولا با تزریق بتن و یا دیگر مصالح مقاوم کننده به سطح زیرین ساختمان و در پی سازه، اقدام به محکم کردن ساختمان میکردند.

بسیاری از ساختمان ها هم با توجه به رونق ساختمان سازی و با اضافه شدن بار های اضافه بر تحمل ساختمان، دچار کاهش مقاومت شدند.

در زمانی که مردم از سبک ها و ساختمان های چند طبقه استقبال میکردند و یا در شرایطی که داشتن ساختمان های چند طبقه، کمک بسیاری به کنترل اسکان جمعیت شهری میکرد، این معضل نیز وجود داشت که با اضافه کردن طبقات بیشتر بر ساختمان، استقامت ساختمان نیز دچار مشکل میشود.

به همین منظور هم ساختمان های بسیاری با استفاده از تکنیک های افزایش استقامت سازه، مستحکم میشوند تا برای تحمل بارهای اضافه تر آماده باشند. تمام این موارد نشان میدهد که صنعت ساختمان سازی با رشد زندگی بشر درحال تغییر بوده است و امروزه هم راه حل های بسیاری برای افزایش استحکام ساختمان پیشنهاد میشود.

تاثیر اسکلت و سازه در ساختمان

ساختمان ها اجزای مختلفی دارند. بخش مهمی از ساختمان ها شامل اسکلت و سازه آن ها میشود. استفاده از سازه و اسکلت در مرحله اول به گذشته های نزدیک بازمیگردد زمانی که برای اولین بار استفاده از اسکلت چوبی و یا فلزی برای ساختمان ها رونق گرفت. این رونق بیشتر برای ساختمان های دو طبقه در آن زمان بود چرا که معمولا این ساختمان ها بار بیشتری متحمل میشدند.

اما با گذشت زمان استفاده از سازه و اسکلت در ساختمان تنها منوط به باری که ساختمان متحمل میشود نیست بلکه ساختمان لازم بود تا در مقابل بسیاری از بلایای طبیعی یا عوامل انسانی از خود مقاومت خوبی نشان بدهد. به همین منظور هم امروزه ساختمان ها را با کمک اسکلت و سازه ای که دارند میسازند.

این اسکلت و سازه ساختمان باعث میشود که ساختمان در مقابل بسیاری از عوامل از جمله سیل، زلزله، عوامل انسانی و بار طبقات بالاتر مقاومت بیشتری از خود نشان بدهد.

با توجه به این موارد، عملا این شانس نیز برای ما بیشتر میشود که ساختمان محکم تر و مقاوم تری داشته باشیم. تاثیر اسکلت و سازه در این مقاومت خیلی بالاست.

ستون ها و تیر ها

ستون ها و تیر ها و دیگر اجزای مختلف سازه ساختمان، به تحمل بار های مختلف در ساختمان میپردازند. همچنین سیستم سازه ای ساختمان از ستون، تیر، قاب ها، لوله ها و… شروع میشود و به پی ساختمان و سیستم شناژ زیر ساختمان منتهی میشود. برای افزایش مقاومت ساختمان در مرحله اول سعی میشود که به سازه توجه شود و در بحث سازه نیز، پی ساختمان اهمیت بسیاری زیادی دارد.

با توجه به این موارد گفته شده، ما درمیابیم که برای داشتن یک ساختمان محکم و مقاوم حتما از سازه محکم تری استفاده کنیم. بطور کلی شناخت سازه های مختلف و اسکلت هایی از جنس های گوناگون برای شناخت مقاوم سازی ساختمان ها لازم است.

در ادامه بیشتر در رابطه با سازه های ساختمانی و همچنین روش های مختلف مستحکم سازی سازه های ساختمانی صحبت میکنیم. همچنین اگر بخواهید به مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی بپردازید، پیشنهاد میکنیم که حتما ادامه این مطلب را با ما همراه باشید.

انواع سازه های ساختمانی

سازه های ساختمانی در انواع مختلفی تولید میشوند که هرکدام میزان مقاومت و البته خواص و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. از گذشته تا به امروز این مسئله مدنظر بسیاری از سازندگان ساختمان های مسکونی بوده است که تا حدامکان تلاش خود را در ساختن ساختمان هایی با سازه های مقاوم تر و استفاده از متریال ها و مصالح جدید تر کنند.

در ابتدا استفاده از مصالحی مانند خشت، آجر و سنگ مرسوم بود اما این مصالح بیشتر در ساختمان های فاقد اسکلت بکار میرفت. درواقع سازه نگهدارنده در این مصالح تنها دیوار های قطوری بودند که به شکلی طراحی و مهندسی شده بودند که بار سقف را به خوبی حفظ کنند.

اما همانطور که گفتیم به مرور زمان با نیاز بشر به اسکان و بالارفتن جمعیت شهر نشین، ساختمان های چند طبقه و چندکاربره مورد استفاده قرار گرفتند.

این ساختمان ها معمولا با سازه هایی متفاوت از ساختمان های اولیه ساخته میشدند. درواقع مصالح جدیدی که به عنوان سازه ساختمان های تمام اسکلت و حتی نیمه اسکلت بکار میرفتند، شامل چوب و فلز میشد.

ساختمان های چوبی و فلزی

ساختمان های چوبی و فلزی بخش مهمی از صنعت ساختمان را به خود اختصاص میدادند تا زمانی که استفاده از چوب برای ساختمان های مرتفع ممکن نبود. به همین دلیل هم بشر به فکر جایگزینی برای سازه های بلند مرتبه افتاد.

از جمله سازه هایی که مهندسان برای ساخت اسکلت ساختمان های مرتفع پیشنهاد میدادند، سازه های فلزی و بتنی بود. ورود بتن به عرصه ساختمان سازی این مشکل را به کلی برطرف کرد چرا که هم مقاومت بسیار خوبی برای ساختمان در پی داشت و هم اینکه مصالحی بود که در بسیاری از مناطق میتوان آن را تولید کرده و در ساختمان سازی استفاده کرد.

بتن و فلز اسکلت هایی مدرن و جدید بودند و استقبال عموم از این سازه ها بسیار بیشتر از انواع دیگر بود. به همین منظور هم امروزه شاهدیم که تقریبا 90 درصد ساختمان های شهری با سازه های اسکلت فلزی و یا بتنی ساخته میشوند.

البته هرکدام از این سازه ویژگی های خاص خود را به لحاظ مقاومت دارند که در ادامه بیشتر به سازه های فلزی و نقش آن ها در بیشتر شدن مقاومت ساختمان میپردازیم.

سازه های فلزی و مقاومت آن ها

همانطور که گفتیم استفاده از سازه های فلزی در دنیای ساختمان سازی امروز رونق بسیار زیادی دارد. درواقع میتوان گفت که سازه های فلزی از جمله سازه هایی هستند که بسیار مورد توجه قرار میگیرند چرا که فرآیند ساختمان سازی با این سازه ها هم باعث میشود که ساختمانی مستحکم داشته باشیم و هم سرعت ساخت و ساز بیشتری به همراه داشته باشیم.

ساخت و ساز سریعتر برای بسیاری از کارفرمایان اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل هم توصیه میشود که از سازه های فلزی استفاده شود.

امروزه استفاده از سازه های فلزی در ساختمان های مرتفع رایج تر است. دلایلی مانند عدم امکان رساندن مواد بتن از میکسر به طبقات بسیار بالا و همچنین زمان بر بودن ساخت اسکلت بتنی در تعداد طبقات زیاد، باعث شده است که استفاده از اسکلت فلزی برای سازه های مرتفع رایج تر باشد.

مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

نمیتوان گفت که اساسا کدام شکل از اسکلت میتواند بهتر باشد

البته نمیتوان گفت که اساسا کدام شکل از اسکلت میتواند بهتر باشد چرا که این بحث جدای از تخصصی تر بودن، بیشتر به نوع هدف شما و همچنین شناختی که از سازه های دارید باز میگردد.

اما بطور کلی نظر اکثر مهندسین بر این است که مقاومت سازه های فلزی برای ساختمان های مسکونی، تجاری و حتی سازه های مرتفع با توجه به امکاناتی که اخیرا برای ساخت اسکلت ساختمان ها بکار میرود، بسیار عالیست.

برای اکثر مهندسین مقاومت ساختمان اهمیت بالایی دارد و به همین جهت هم معمولا در انتخاب نوع سازه اسکلت ساختمان حساسیت بیشتری به خرج میدهند چرا ک اسکلت ساختمان تاثیر زیادی در مقاومت آن خواهد داشت.

به همین منظور هم مهندسین این مسئله را پیش میگیرند که از اسکلتی از جنس محکم استفاده کنند. سازه های فلزی استحکام بسیار خوبی دارند و توصیه شده است که حتما برای ساختمان هایی که میخوااهید مقاومت خوبی در مقابل فشار، زلزله و یا دیگر موارد داشته باشد، از سازه های فولادی استفاده کنید. بهرحال استفاده از فلز مزایای بسیاری دارد که باعث شده است استفاده از آن رونق بگیرد.

با این حال به دلیل استفاده از فلز از گذشته تا به امروز، برخی سازه های فلزی نیازمند مقاوم سازی هستند که در ادامه به مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی میپردازیم.

برای مقاوم سازی ساختمان از چه روش هایی استفاده میکنند

روش های بسیاری برای مقاوم سازی ساختمان های مختلف وجود دارد. امروزه با استفاده از مصالح جدید و متریال های گوناگون، امکان ساختمان سازی و مقاوم سازی ساختمان های قدیمی بیشتر از گذشته شده است.

در گذشته اگر میخواستید یک ساختمان را مقاوم سازی کنید، باید تیره ای چوبی بیشتری به آن اضافه میکردید و یا خشت های ساختمان را ترمیم کرده و یا به تعویض کاه گل دیوار ها میپرداختید.

اما امروزه به دلیل رشد صنعت ساختمان سازی، انجام این موارد تقریبا غیر ممکن است و به همین دلیل هم، لازم است که حتما به متریال ها وسازه های جدید روی بیاوریم.

روش های مختلفی که برای مقاوم سازی ساختمان بکار میرود در چند جز ساختمان خلاصه میشود. بعضی از این روش ها به مقاومت سازی پی ساختمان میپردازند و برخی دیگر هم به مقاومت سازی دیواره های ساختمان. مقاوم سازی این دو مورد اهمیت بسیاری دارد اما مقاوم سازی سازه ساختمان نیز مهم است.

بسیاری از ساختمان های قدیمی هرچند که سازه و اسکلت داشته باشند اما احتمال دارد که اسکلت و سازه ساختمان در شرایطی که بار زیادی بر آن ها وارد شود، نمیتوانند از خود مقاومت مطلوبی نشان بدهند و به همین منظور هم بسیاری از مهندسان از سازه هایی جانبی در حجمی کمتر اما به عنوان یک عضو کمکی در اسکلت ساختمان استفاده میکنند.

استفاده از اعضای کمکی اسکلت ساختمان

استفاده از اعضای کمکی اسکلت ساختمان باعث میشود که سازه های ساختمان تقویت شده و مقاومت بهتری از خود نشان بدهند. این موضوع به این دلیل که ساختمان سازی و بطور کلی ایجاد تغییرات اساسی در ساختمان میتواند پرهیزنه و پرخرج باشند اما استفاده از روش های مقاوم سازی کاملا کم هزینه تر و کم خرج تر از این موارد است.

بطور کلی مقاوم سازی با استفاده از روش هایی مانند تقویت ستون ها، تیر ها، تیرچه ها، قاب ها و پی و شناژ ساختمان انجام میشود که تاثیر بسیاری هم در داشتن یک ساختمان مستحکم دارد.

درادامه بیشتر به مسئله مقاومت سازی ساختمان های اسکلت فلزی میپردازیم و همچنین از اهمیت و روش هایی که برای مقاوم سازی این سازه ها استفاده میشود نیز صحبت میکنیم.

چرا ساختمان های اسکلت فلزی نیاز به مقاوم سازی دارند؟

ساختمان هایی که در گذشته ساخته میشدند، عموما ساختمان هایی با اسکلت چوبی بودند. با گذشت زمان عملا استفاده از سازه های چوبی برای ساختمان های مرتفع نا کارامد بود.

از طرفی هم در مناطقی مانند ایران که پوشش گیاهی کمتری وجود دارد، استفاده از متریال چوب در ساختمان سازی مسئله ای است که چندان هماهنگ با اقلیم و جغرافیایی این منطقه نیست. با توجه به همه این موارد، شاهدیم که با شروع عصر مدرن استفاده از سازه های فولادی و فلزی رونق گرفت.

سازه های فلزی مورد استقبال بسیاری از مهندسین واقع شد چرا که هم نمادی از عصر مدرن ساختمان سازی بود و هم اینکه به لحاظ مقاومت و کارایی، بهتر از متریال های گذشته محسوب میشد.

با همه این ها، ساختمان های اسکلت فلزی لازم بود که حتما مقاوم سازی شوند. دلیل این موضوع زمان ساخت ساختمان مشخص نبود اما الان با گذشت دهه ها از رونق استفاده از فلزات در ساختمان سازی، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

افزایش بار ساختمان

با افزایش بار ساختمان، اضافه کردن طبقات و مواردی مانند مقاومت کم در مقابل بلایای طبیعی یا صدمه وارد شدن به اسکلت ساختمان، لازم است که ساختمان فلزی شما مجددا مستحکم سازی شود.

وقتی از مقاوم سازی در ساختمان های اسکلت فلزی میگوییم به این معنا نیست که این ساختمان ها مقاومت کافی ندارند، بلکه به این معناست که به دلایل مختلف از جمله اضافه شدن طبقات بیشتر به ساختمان و یا آسیب رسیدن به سازه به دلایلی مانند بلایای طبیعی و یا نشست های مختلف ساختمان، دیگر کارایی و عملکرد سابق را نمیتوان از سازه فلزی انتظار داشت و عملا لازم است که سازه ها مجددا تقویت شوند.

همچنین زمانی که شما بخواهید بار بیشتری بر ساختمان اضافه کنید مانند وقتی که بخواهید طبقات بیشتری بسازید، باید حتما مقاوم سازی اسکلت ساختمان را مدنظر قرار بدهیم.

اما مقاوم سازی تا حد زیادی وابسته به درجه اهمیت ساختمان نیز میباشد. ساختمان ها به لحاظ اهمیت درجه بندی مشخصی دارند که در ادامه به بررسی درجه بندی اهمیت ساختمان ها و ساختمان هایی که به لحاظ درجه بندی، لازم است که حتما مقاوم سازی شوند میپردازیم.

چه ساختمان هایی باید به مقاوم سازی خود اهمیت بدهند

همانطور که گفتیم، لازم است که ساختمان ها بر اساس اهمیت و کاربری که دارند نسبت به مقاوم سازی آن ها اقدام شود. به این ترتیب که معمولا ساختمان هایی با کاربری های مهم که عموما با جان افراد ارتباط بیشتری دارد به عنوان ساختمان های مهم شناخته میشوند که باید حتما برای آن ها مقاوم سازی انحام شود.

زمانی که یک بلای طبیعی اتفاق  بیوفتد، در مرحله اول پناهگاه ها، بیمارستان ها، آتشنشانی ها و مدارس معمولا از ساختمان هایی هستند که به عنوان محل اسکان افراد شناخته میشوند.

این موارد به دلیل اینکه باید در زمان بلایای طبیعی و اتفاقات مختلف در مقابل پیشامد ها و حوادثی که احتمال رخ دادن آن ها بالاست مقاومت کافی از خود نشان بدهند.

به همین دلیل هم این اماکن به عنوان اولویتی برای مقاوم سازی شناخته میشوند و همواره اول از همه باید به مقاوم سازی این ساختمان ها پرداخته شود.

بعد از بلای طبیعی

پس از اینکه یک بلای طبیعی رخ میدهد، در مرحله اول این اماکن را مقاوم سازی میکنند یا در شرایطی که با گذر زمان این ساختمان ها دچار مشکل شده باشند، باید اقدام به مقاوم سازی آن ها انجام شود.

اما همه مسئله این نیست. زمانی  که شما در یک خانه با قدمت بالا زندگی میکنید، به دلیل فرسودگی و همچنین مواردی مانند ساخت و ساز و اضافه کردن طبقات و… لازم است که خانه شما حتما مقاوم سازی شود.

در شرایطی هم که عواملی مانند گودبرداری در مجاور خانه اتفاق میوفتد و یا نشست زمین در آن منطقه رخ میدهد، اولین اقدام مقاوم سازی تمامی ساختمان های آن منطقه و بررسی استقامت و استحکام آن ها در مقابل حوادث اینچنین است.

به همین دلیل هم نمیتوان گفت که چه ساختمان هایی برای مقاوم سازی مناسبند بلکه باید بگوییم تمامی ساختمان ها برای مقاوم سازی ضروری محسوب میشوند چرا که ساختمان به عنوان پناهگاه و سرپناهی برای انسان در هنگام بروز هر رخداد طبیعی و غیر طبیعی محسوب میشود.

با این اوصاف بیشتر مقاوم سازی در ساختمان های اسکلت فلزی صورت میگیرد چرا که این ساختمان ها پتانسیل بالایی برای تقویت کردن تیر ها و ستون ها و پی و شناژ خود دارند.

مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

ساختمان های فلزی از جمله ساختمان هایی هستند که قابلیت مقاوم سازی خوبی دارند. برای استقامت ساختمان های فلزی معمولا به اتصافات، سایز تیر ها و ستون ها توجه میشود و نحوه قرار گیری تیر ها و تیرچه ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

به همین منظور هم زمانی که به مقاوم سازی ساختمان های استکلت فلزی پرداخته میشود، اتصالات و سایز تیر و ستون ها اهمیت بسیار زیادی دارد و تا حد امکان به افزایش مقاومت این اجزای اسکلت فلزی پرداخته میشود.

بسیاری از افرادی که در زمینه مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی فعالیت میکنند، لازم است که نکات بسیار دقیقی را مدنظر داشته باشند. به این معنا که نحوه اتصالات فعلی و سایز تیر ها را به خوبی سنجیده و از طرفی هم، میزان باری که قرار است با اضافه شدن طبقات به تیر ها و ستون ها و حتی پی ساختمان وارد شود را نیز به خوبی بسنجند.

پس از این روال است که ما شاهدیم ساختمان به مقاومت بسیار خوب دست پیدا میکند که این مقاومت در برابر بار های بسیار زیادی میتواند ساختمان و اسکلت سازه را حفظ کند.

هدف نهایی از مقاوم سازی اسکلت فلزی

هدف نهایی از مقاوم سازی اسکلت فلزی این است که ساختمان شما بتواند بارهایی که قرار است به آن وارد شود را به شکل بهتری حفظ کند. گاها ممکن است به دلایلی که پیشتر اشاره کردیم مانند گودبرداری در مجاور ساختمان، نشست زمین و بلایای طبیعی سازه ساختمان و اسکلت فلزی آن دچار آسیب های جدی شود که به دلیل اهمیت استحکام ساختمان در مقابل بار هایی که به آن وارد میشود، باید حتما به ترمیم و مقاوم سازی مجدد سازه اقدام کرد.

امروزه این موضوع با کمک روش های مختلفی انجام میشود و ما شاهدیم که پیشرفت های بسیار زیادی در زمینه مقاوم سازی سازه ها و اسکلت های فلزی صورت گرفته است.

شما میتوانید بدون نگرانی از بابت آسیب های احتمالی وارده به اسکلت ساختمان خود و یا بدون نیاز به خرابی و ساخت مجدد ساختمان، تنها با مقاوم سازی سیستم سازه و اسکلت فلزی ساختمان خود، اقدام به بیشتر کردن تعداد طبقات و یا ترمیم کردن اسکلت ساختمان خود کنید.

در مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی از چه روشی استفاده میشود؟

روش های بسیاری برای مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی وجود دارد. این روش ها هرکدام بسته به دلیلی که ساختمان نیازمند مقاوم سازی شده است بکار میروند. گاها این موضوع نیز مشاهده شده که در سیستم قدیمی ساختمان، از یک سری متد های پیشرفته در بالا بردن مقاومت ساختمان استفاده نمیشود.

به همین منظور هم مقاوم سازی سازه های فولادی و فلزی با استفاده از این تکنیک ها انجام میشود که تاثیر زیادی در افزایش مقاومت و استحکام سازه های فلزی داشته باشد.

بطور کلی دلایلی مانند سطح مقطع کم ستون، عدم فشردگی مقاطع ستون ها و تیر ها، عدم توجه به تضعیف تیر ها و قوی بودن ستون ها، حرارت بالا به دلیل آتش سوزی، ضعف در اتصالات و جوش ها، کوچکتر بودن ستون ها و تیر ها بیشتر از حد مجاز، زنگ زدگی، پوسیدگی و خوردگی ستون ها.

این موارد باعث میشود که ما استفاده از روش های مختلف را برای افزایش مقاومت سازه های اسکلت فلزی استفاده کنیم. برخی از این شیوه ها به تقویت کلاف ها و مهاربند ها و قاب ها میپردازد. برخی دیگر از این راهکار ها هم به تقویت ستون ها و افزایش قطر تیر ها برای نگهداری بار بیشتر توجه دارد.

اتصالات تاثیر بسیار زیادی در افزایش مقاومت سازه های فلزی دارند

اتصالات تاثیر بسیار زیادی در افزایش مقاومت سازه های فلزی دارند چرا که سازه های بتنی معمولا بصورت یکپارچه اجرا میشوند اما سازه های فلزی نیازمند اتصالاتی مانند پیچ ها، صفحات، جوش ها و… هستند.

این به معنی ضعف برای سازه های فلزی نیست چرا که همین اتصالات در شرایطی که بارهایی مانند زلزله به سازه وارد میشود، مانند مفصل عمل کرده و بار را در خود به جریان در میاورد. بهرحال این اتصالات اگر با استفاده از شیوه های جدید و مدرن تقویت شوند و با استفاده از تکنیک های جدید، به اجرای دقیق تر آن ها پرداخته شود، میتواند در مقابل زلزله و دیگر بار ها، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان بدهد.

با توجه به این موارد، میتوان انتظار داشت که بخشی از روش های مربوط به مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی، به تقویت اتصالات و جوش های سازه بپردازد. در ادامه به بررسی تک به تک روش های مهم و اصلی در تقویت سازه های فلزی میپردازیم

استفاده از مهار بندی در مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

سازه های اسکلت فلزی هرکدام اجزای بسیاری دارند. هرکدام از اجزای سازه های اسکلت فلزی نیز ویژگی های خاص خود را دارند که این ویژگی ها بیشتر به دلیل نقش متفاوت هرکدام در سیستم سازه ای ساختمان است.

برخی از این اجزا به تحمل بارهای فشاری میپردازند و برخی دیگر هم بیشتر بار های کششی یا تنشی را تحمل میکنند. همه این ها باعث میشود که سیستم ساختمان های مختلف بصورت یکپارچه بخش های مختلف ساختمان را بهم متصل کنند.

با کنار هم قرار گرفتن این سیستم ها، مقاومت ساختمان بیشتر میشود چرا که همه این سیستم ها و اجزای ساختمانی میتوانند درکنار هم بارهای مختلف را تحمل کنند.

مهاربند یکی از اجزای مهم سازه های اسکلت فلزی است. در اصل مهار بند نقش بسیار مهمی در ساختمان ایفا میکند که باعث نگهداشتن بهتر جداره های خارجی و داخلی ساختمان میشود.

مهاربندها به کنار هم نگهداشتن اجزای خارجی ساختمان میپردازند

در واقع مهاربندها به کنار هم نگهداشتن اجزای خارجی ساختمان میپردازند به این معنا که بارهای مختلف وارد شده بر جداره ساختمان در هنگام زلزله را به خوبی کنترل کرده و باعث میشود که قسمت های مختلف ساختمان بخصوص کلاف خارجی ساختمان از هم نپاشد.

حتما دقت کرده اید که در بسیاری از ساختمان های زلزله زده، نمای خارجی و جداره های بیرونی ساختمان به کلی ریخته است. بسیاری از این جداره ها بدون کلاف و مهاربند ساخته شده اند که درهنگام زلزله یا هرکدام از بلایای طبیعی، باعث ریزش جداره های خارجی میشود.

برای اینکه این مسئله کنترل شود، در هنگام مقاوم سازی تا حد امکان به استفاده از مهاربند های موازی با هم در دوطرف ساختمان و میان دو ستون خارجی میپردازند. زمانی که به این شکل مقاوم سازی اتفاق بیوفتد، سازه درمقابل بارهایی مانند زلزله عملکرد بسیار خوبی از خود نشان میدهد.

همچنین تقویت کردن اتصالات مهاربند ها با استفاده از تجهیزات جدید و به روز نیز یکی دیگر از راه های مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی از طریق مهاربند است.

بطور کلی مهاربند نقش بسیار مهمی در سازه های فلزی ایفا میکند و به همین دلیل هم باید به تقویت این بخش توجه شود. در ادامه بیشتر به روش های مختلف دیگر در مقاوم سازی سازه های فلزی میپردازیم.

استفاده از قاب اضافه در مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

در فرآیند مقاوم سازی ساختمان هایی با اسکلت فلزی و سازه های فولادی، لازم است که روش های مختلفی پیگیری شود. البته این موضوع را هم باید درنظر بگیریم که هرکدام از این روش ها برای یک سری از بار هایی که به سازه وارد میشود میتواند مقاومت خوبی از خود نشان بدهد.

مسئله در استفاده از قاب اضافه در مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی این است که ساختمان حدالامکان بتواند یکپارچگی خود را درمقابل بار های لرزشی مانند زلزله حفظ کند.

مسئله این است که ساختمان با حفظ یکپارچگی و از هم پاشیده نشدن، میتواند به خوبی عملکرد مناسبی در مقابل زلزله از خود نشان بدهد. این عملکرد با پخش شدن بارهای وارده ناشی از زلزله در تمامی قسمت های مختلف سازه، باعث میشود که عملا بار زلزله خنثی شود.

این فرآیند پیچیده با یک مهندسی خاص اتفاق می افتد

در واقع این فرآیند پیچیده با یک مهندسی خاص اتفاق می افتد که درنهایت به یکپارچگی سازه ختم میشود. در بسیاری از سازه های فلزی قدیمی و یا سازه های فلزی که چندان به این اصول در آن ها توجه نشده است، لازم است که از یک سری روش ها بدون تخریب کردن قسمت های داخلی ساختمان استفاده کرد که هم بتواند استقامت خود را حفظ کنند و هم عملکرد خوبی در مقابل بارها و فشار های وارد شده بر ساختمان داشته باشند.

بطور کلی این سیستم ها بر این اساس پیش میروند که بتوانند نقش خوبی هم در کنترل بارهای وارد شده داشته باشند و هم به مقاومت ساختمان را افزایش بدهند و هم بصورت کاملا کم هزینه و با سرعت اجرا شوند.

قاب های اضافه از جمله سیستم هایی هستند که مانند کلافی در جداره خارجی قرار میگیرند. این سیستم سازه ای در اصل باعث میشود که بار های وارده بر قسمت های جانبی ساختمان وارد سیستم قاب ها شده و در سرتاسر ساختمان و اسکلت سازه منتشر شود و تنها فشار خود را بر یک قسمت از ساختمان وارد نکند.

همچنین این قاب ها به دلیل حالت کلاف مانندی که در پیرامون ساختمان تشکیل میدهند، میتوانند ساختمان را بصورت یکپارچه و یک شکل حفظ کنند تا در زمان وقوع حوادث، ساختمان و سیستم سازه ای کاملا یک شکل و یک پارچه عمل کند.

روش های دیگر در مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

روش های مختلف دیگری نیز برای ساختمان هایی که به دنبال مقاوم سازی هستند وجود دارد. بطور کلی سازه هایی که باید مقاوم شوند، همواره نیازمند روش ها و متد های جدیدند چرا که این روش های جدید مشخص میکنند که چه بخش هایی از سازه نیازمند تقویت شدن است و دقیقا چه بارهایی با توجه به بخش های مختلف نیازمند خنثی شدن در اسکلت و بدنه سازه ساختمان اسکلت فلزی است.

بهرحال سازه ها بخش بسیار حساس ساختمان ها هستند و به همین دلیل هم باید به آن ها با حساسیت بالایی پرداخته شود و با استفاده از روش ها و متد های جدید به تقویت کردن بخش های مختلف آن پرداخت. امروزه روش های مختلف دیگری جدای از روش هایی که بیان کرده ایم برای تقویت سازه های فلزی وجود دارد.

این روش ها از اضافه کردن اتصالات بیشتر به سازه گرفته تا تزریق بتن در پی ساختمان، کمک به محکمتر شدن سازه میکنند. یکی از این راه ها که برای مقاوم سازی استفاده میشود، استفاده از دیوار برشی است.

البته دیوار برشی در سازه های بتنی کاربرد دارند اما بهر حال یک راه برای تقویت اسکلت ساختمان بکار میروند. اما در سازه های اسکلت فلزی از نوعی تکنولوژی جدید به نام میراگر استفاده میشود.

میراگرها در اصل یک جاذب زلزله و یا لرزه در سازه است

میراگرها در اصل یک جاذب زلزله و یا لرزه در سازه است که برای تقویت سازه های ساختمانی فلزی استفاده میشوند. درواقع این دستگاه باعث میشود تا ارتعاشاتی که در سازه ایجاد میشود به خوبی کنترل شده و دامنه این ارتعاشات به حداقل برسد. این سیستم میتواند از آسیب ها و خرابی های جدی جلوگیری کند.

برای تقویت تیر ها به دلیل اینکه بار سقف را به ستون ها منتقل میکنند، تا حد امکان سعی میشود که در تقویت آن ها از تیرهای فولادی  FRP استفاده میکنند. این تیرها برای مقاوم سازی بار وارد شده بر اسکلت مورد استفاده قرار میگیرند.

بطور کلی روش ها و سیستم های مختلفی برای افزایش مقاومت ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد که هرکدام از این روش ها میتواند در امنیت جانی ساکنین آن ها موثر عمل کنند. شناخت این روش ها هم تاثیر زیادی در آگاهی ما نسبت به چگونگی مقاوم سازی سازه های اسکلت فلزی دارد.

برای مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی به کجا مراجعه کنیم؟

این موضوع مهم است که برای مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی به کجا مراجعه کنیم. در گذشته بسیاری از افراد برای ساختن ساختمان های خود از معماران تجربی و کسانی که با تجربه در ساختمان سازی، به این فن و تخصص دست یافته اند استفاده میکردند.

این موضوع باعث شده بود که ساختمان ها به لحاظ خلاقیت در طراحی، متد های جدید برای مقاوم سازی و سیستم های جدید سازه ای دچار پسرفت شدیدی بشوند.

قطعا استفاده از کسانی که تجربه خوبی در زمینه های مربوط به ساختمان سازی دارند اهمیت بالایی دارد اما این مسئله را هم باید درنظر بگیریم که تنها شناخت تجربی نسبت به مواردی در صنعت ساختمان نمیتواند کافی باشد.

صنعت ساختمان یک علم مهندسی است و لازم است که حتما از مهندسان و افرادی که هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ تجربی و هم فنی نسبت به سازه های مختلف آشنایی کافی و کامل دارند کمک گرفته شود.

افراد با تجربه

در کنار این موارد هم میتوان افرادی را که تجربه کافی در این زمینه دارند و یا بصورت تجربی در این زمینه به مهارت خاصی رسیده اند را هم به عنوان مشاور و راهنما در امر اجرای پروژه به یاری بطلبیم.

بهرحال این موضوع باید برای ما مدنظر قرار داشته باشد که همواره مراجعه به بهترین ها که فعالیت های خود را به شکلی علمی، فنی و اصولی از راه های صحیح پیگیری میکنند اهمیت بسیاری دارد.

صنعت ساختمان ارتباط مستقیم با جان افراد دارد و در مواقع سخت ساختمان به عنوان تنها سرپناه یک فرد شناخته میشود. به همین دلیل هم لازم است که از این دید هم به این موضوع نگاه کنیم و حتما برای ساخت و ساز و یا مقاوم سازی ساختمان ها، به سراغ بهترین شرکت ها و تیم های فعال در این عرصه برویم.

در ادامه به معرفی بهترین تیم ها و شرکت های فعال در این زمینه خواهیم پرداخت و همچنین، بررسی کامل تری پیرامون هزینه های مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی خواهیم داشت.

بهترین شرکت برای مقاوم سازی ساختمان اسکلت فلزی

شرکت های بسیاری هستند که در زمینه مقاوم سازی و ساخت و ساز و بطور کلی در زمینه صنعت ساختمان فعالیت میکنند. این شرکت ها هرکدام میتوانند خود را بهترین شرکت در این زمینه معرفی کنند. همچنین تیم های مختلفی نیز وجود دارند که با بهره گیری از مهندسان در زمینه های مختلف، به فعالیت در صنعت ساختمان مشغولند و آن ها هم خود را بهترین در این زمینه میدانند.

شاید اگر بخواهیم یک دیدگاه غیر متعصبانه داشته باشیم، درصد بسیاری از این شرکت ها و تیم ها با توجه به معیار های مختلف، نمیتوانند بهترین تیم یا بهترین شرکت در این زمینه قلمداد شوند.

چرا که با توجه به معیارها و فاکتورهای شناخت بهترین شرکت فعال در زمینه مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی، این شرکت ها نواقص بسیاری ممکن است در امر برنامه ریزی، طراحی و اجرای سازه داشته باشند.

به همین منظور هم لازم است که ما ویژگی های بهترین شرکت های فعال در این زمینه را بشناسیم تا بدانیم به راستی کدام تیم میتواند بهترین باشد.

بهترین شرکت های فعال در زمینه

اول از هرچیز، این موضوع را مدنظر داشته باشیم که بهترین شرکت های فعال در زمینه صنعت ساختمان، شرکت هایی هستند که به لحاظ علمی، توان اجرایی و فنی در درجه بالایی قرار داشته باشند.

تنها اینکه چه تعداد مهندس خلاق و با استعداد در یک شرکت فعالیت میکنند نمیتواند در انتخاب بهترین راه حل در مقاوم سازی ساختمان شما موثر باشد. بلکه اینکه این شرکت تا چه اندازه توان اجرایی برای اجرای طرح های ارائه شده را دارد هم اهمیت بسیاری دارد که باید به آن ها پرداخته شود.

از طرفی این توان اجرایی تنها به دانش و تجربه اجرایی منتهی نمیشود، معمولا بهترین شرکت های فعال در این زمینه ها، امکانات بسیار خوبی به لحاظ اجرایی دارند که بتوانند پروژه شما را در سریعترین زمان ممکن بدون فوت وقت و استهلاک لوازم به انجام برسانند.

برنامه ریزی هم به اندازه اجرای برنامه ها اهمیت دارد. ما میخواهیم که کار سریعتر پیش برود اما توجه داشته باشید که بهترین شرکت ها همواره اصولی ترین راه ها را انتخاب میکنند.

هزینه های مقاوم سازی برای ساختمان های اسکلت فلزی

مقاوم سازی برای ساختمان درکنار مواردی مانند داشتن تجربه کافی، شناخت روش ها و متد های روز دنیا و همچنین، همکاری با بهترین شرکت ها  و تیم ها. نیازمند هزینه هایی نیز میباشد که باید به این هزینه ها در فرآیند مقاوم سازی ساختمان توجه داشته باشیم.

ساختمان هایی که مقاوم سازی شده اند به مراتب هزینه هایی هم برای انجام عملیات مقاوم سازی پرداخته اند. اما ذکر یک نکته حائز اهمیت است و آن هم این است که ما نمیتوانیم دقیقا مشخص کنیم که چه میزان هزینه برای انجام مقاوم سازی پرداخت میشود.

مشخص کردن یک میزان عددی برای چنین موضوع مهمی مسئله دشواری است چرا که مشخص شدن مقدار آن وابسته به عوامل بسیاری است که با شناخت این عوامل، انتظار میرود که هزینه های مقاوم سازی نیز بصورت حدودی مشخص شود.

مقاوم سازی

بطور مثال، مقاوم سازی تا حد زیادی تابع این مسئله است که چه نوع قراردادی با مجری طرح و طراح این مسئله داشته اید. قرارداد هایی که بسته میشوند فارغ از درصد مجری طرح و همچنین میزان هزینه طراحی و…، ممکن است وابسته به نوع قرار داد شما نیز باشد. بهرحال همه این موارد میتواند نقش تعیین کننده ای در هزینه نهایی فرآیند مقاوم سازی شما داشته باشد.

اگر قرار داد شما به گونه ای تنظیم شده باش که هزنیه هایی مانند تامین مصالح و اجرای کار برعهده شرکت مجری باشد، قطعا هزینه نهایی کار مقاوم سازی نیز بیشتر خواهد بود.

همچنین میزان مقاوم سازی انجام شده در ساختمان مانند مساحت کار و تجهیزاتی که برای انجام این کار استفاده میشود و همچنین مصالح مورد استفاده نیز میتواند در قیمت نهایی موثر باشد.

با توجه به همه این موارد گفته شده، لازم است این موضوع را مدنظر قرار بدهید که مقاوم سازی ساختمان ارتباط مستقیمی با جان ساکنین آن دارد و شاید هزینه هایی که برای اینکار میکنید اولویت کمتری داشته باشند. بهرحال مقاوم سازی هم هزینه هایی درپی خواهد داشت اما نکته این است که بدانیم تا چه اندازه این هزینه ها برای شما ارزشمند خواهند بود .

مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

ساختمان های اسکلت فلزی مقاوم سازی شده، تا چه اندازه مقاومت میکنند؟

حال شاید این سوال برای شما نیز ایجاد شود که ساختمان هایی که فرآیند مقاوم سازی آن ها به اتمام رسیده است، تا چه اندازه میتوانند درمقابل موارد گفته شده مقاومت خوبی از خود نشان بدهند.

خب این موضوع تا حد زیادی بستگی به نوع کارهایی که برای مقاوم سازی انجام داده ای دارد. وابستگی فرآیند های مقاوم سازی به نوع فعالیت هایی که برای افزایش مقاومت سازه ها انجام میشود نشان دهنده این موضوع است که انجام این کار از طریق بهترین و اصولی ترین روش ها میتواند تا چه اندازه موثر باشد. اگر میخواهید که ساختمان شما در طولانی مدت همچنان مقاوم باقی بماند، لازم است که حتما ضعف های سازه را بشناسید.

نقاطی که ممکن است برای شما مشکل ساز شود مد نظر قرار دهید

نقاطی که ممکن است برای شما مشکل ساز شود و همچنین نقاطی که توانایی کافی برای نگهداری بار ساختمان را ندارند را مدنظر قرار بدهید. با شناخت این قسمت ها، میتوان انتظار داشت که ضعف های ساختمان به خوبی شناسایی شده و فرآیند مقاوم سازی نیز به شکلی اصولی برای این قسمت ها بکار برود.

همچنین باید این موضوع را هم مدنظر قرار بدهیم که انجام دادن یک سری فرآیند های ترمیمی کلی برروی سطح ساختمان هم میتواند در افزایش عمر مقاومت آن تاثیر گذار باشد. بهرحال ساختمان ها هم نیازمند نگهداری با استفاده از روش های صحیح و اصولی هستند پس نباید این مسئله را نادیده بگیریم.

معمولا سازه های مقاوم سازی شده تا زمانی که باری فراتر از میزان تحمل آن ها به سازه وارد نشود، میتوانند عملکرد بسیار خوبی از خود نشان بدهند و در مقابل فرسودگی نیز مقاومت مناسبی داشته باشند.

بهرحال عمر مقاومت سازه های فلزی به چند سال منتهی نمیشود و معمولا در میان مدت و حتی دراز مدت هم مقاوم خواهند بود بخصوص اگر شما بهترین راه برای مقاوم سازی ساختمان را انتخاب کرده باشید و از راه های مناسب و اصولی برای داشتن مقاومت مناسب استفاده کرده باشید.

بهترین راه برای مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی

با همه این ها باید بدانیم که بهترین راه برای مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی چیست. شاید ساختمان های اسکلت فلزی از نظر ما سازه هایی باشند که برای مقاوم سازی آن ها لازم باشد که راه های بسیاری را پیگیری کنیم. راه هایی مانند توجه به اتصالات، جوش ها، تیر ها و ستون ها و… اما نکته این است که همواره بهترین راه اصولی ترین راه است.

نمیتوان انتظار داشت که تنها از طریق مهار کردن تیر ها وستون ها بگوییم که بهترین راه برای مقاوم سازی اسکلت فلزی را پیدا کرده ایم چرا که این راه ها عملا تاثیری در مقاوم سازی ندارد تا زمانی که ضعف های سازه شناخته شده و این راه حل ها متناسب با ضعف های سازه انتخاب شده باشند.بسیاری از مهندسان هم به این موضوع توجه داشته اند.

اسکلت فلزی

به همین دلیل هم این موضوع را که بهترین راه برای مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی چه راهی میتواند باشد را با این پاسخ که اصولی ترین راه، بهترین راه مقاوم سازی ساختمان های اسکلت فلزی است را انتخاب کرده اند.

شما زمانی که از روش های اصولی و با تجربه صحیح اقدام به انجام فرآیند مقاوم سازی سازه ساختمان خود کنید، از هر نظر این اطمینان را دارید که فرآیند کاری شما کاملا متناسب با ضعف های ساختمان انجام میشود.

اگر ساختمان شما در اتصالات سازه ای خود دچار مشکل شده باشد، لازم است که حتما اتصالات آن را تقویت کنید. اگر همین مشکل برای ستون ها، تیر ها و… رخ بدهد، میتوان انتظار داشت که برای تقویت تیر ها و ستون ها اقدام کردن معقولانه ترین راه حل خواهد بود.

به همین ترتیب هم توجه به راه حل های اصولی میتواند مفید و موثر باشد. بهرحال فرآیند های مقاوم سازی، از جمله مواردی هستند که لازم است به آن ها بصورت جدی توجه شود، کلیه مراحل زیر نظر متخصصین پیگیری شود و اولویت هایی مانند کیفیت اجرا و دانش فنی را به عنوان اولویتی برای انجام فرآیند مقاوم سازی ساختمان بشناسیم.

شرکت بازسازی خانه کورین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *