طراحی و ساخت

روش های سبک سازی سازه های بتنی چیست؟

روش های سبک سازی سازه های بتنی

در این مقاله قصد داریم تا با روش های سبک سازی سازه های بتنی در ساختمان سازی بیشتر آشنا شویم و اطلاعات دقیقی در رابطه با این امر به دست آوریم.

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، انواع مختلفی از سازه ها در صنعت ساختمان سازی به کار می روند. صنعت ساختمان سازی که همواره جزو مهمترین صنایع در هر کشوری به شمار می رود، بایستی همواره به شکلی دقیق و اصولی انجام شود، چرا که یک ساختمان با هر نوع کاربری که داشته باشد، همواره با جان افراد سروکار دارد.

وجود بلاهای طبیعی و یا هرگونه آسیب احتمالی موجب شده است تا کارشناسان صنعت ساختمان همواره به دنبال استفاده از سازه هایی مطمئن و کم خطر برای ساخت باشند.

صنعت ساختمان سازی همواره در دنیا در حال پیشرفت است

صنعت ساختمان سازی همواره در دنیا در حال پیشرفت است. به خصوص در کشورهای زلزله خیز که در معرض خطر بیشتری هستند، استفاده از مصالح مناسب می تواند بسیار کمک کننده باشد. برخی از مصالحی که امروزه تولید می شوند، دارای مقاومت مناسبی در برابر نفوذ آب و ریزش در زمان زلزله هستند.

اما نکته مهمی که همواره در ساختمان سازی بایستی مورد توجه قرار گیرد، استفاده از مواد ساختمانی سبک است تا در صورت ریزش آوار نیز کمترین خسارت مالی و جانی را ایجاد کند.

بر همین اساس یکی از مهمترین دغدغه های صنایع و جوامع در دنیای امروز، استفاده حداکثری از مصالح سبک و در عین حال مقرون به صرفه است تا در هنگام بروز بلایای طبیعی، بیشترین مقاومت و کمترین آسیب را به همراه داشته باشد.

با با مقاله روش های سبک سازی سازه های بتنی همراه هستیم.

در ادامه به مطالب زیر خواهیم پرداخت:

انتخاب مصالح ساختمانی

بتن چیست؟

روش ساخت بتن

مزایا و معایب سازه های بتنی

سبک سازی ساختمان چیست و چرا انجام می شود؟

سبک سازی ساختمان چگونه انجام خواهد شد؟

بتن سبک چیست؟

اصلی ترین مزایای بتن سبک در مقایسه با بتن های معمولی

روش های سبک سازی سازه های بتنی

بناهای مشهور ساخته شده از بتن

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های سبک سازی سازه های بتنی با ما همراه باشید.

انتخاب مصالح ساختمانی

انتخاب مصالحی که در ساخت ساختمانها به کار برده می شوند، تحت تاثیر عوامل مختلفی است. اما عامل مهم و تعیین کننده در ساخت منازل و ساختمانها، جغرافیای منطقه است.

همان طور که پیشتر اشاره شد، زلزله خیز بودن یک منطقه که خود وابسته به اصول زمین شناختی و قرارگیری روی گسلها است، از عوامل تعیین کننده برای به کارگیری انواع مصالح در ساختمان سازی یک منطقه است.

در مناطق کویری، پر بارش، کوهستانی و… نیز از مصالح خاص خود در ساختمان سازی استفاده می کنند. بنابراین شاید بتوان جغرافیا را مهمترین عامل تعیین کننده در ساختمان سازی دانست.

در ایران مصالح مختلفی در هر منطقه برای ساختمان سازی استفاده می شود

در کشور ایران که همواره از آن به عنوان کشور چهار فصل یاد می شود و دارای انواع مختلفی از شرایط آب و هوایی است، مصالح مختلفی در هر منطقه برای ساختمان سازی استفاده می شود.

همچنین کشور ایران دارای نقاط مختلفی است که مستعد بروز زلزله نیز هستند. با این حال اغلب ساختمانهای ساخته شده در کشور را ساختمانهای نیمه مقاوم یا غیر مقاوم نسبت به زلزله تشکیل می دهند.

برای کاهش خسارات احتمالی لازم است که تدابیر لازم قبل از وقوع حادثه اندیشیده شود. مقاوم سازی ساختمانها مهمترین مسئله ای است که همواره باید مورد توجه مردم و دولت قرار بگیرد.

همان طور که عنوان شد، امروزه انواع مختلفی از مصالح در مناطق گوناگون برای ساخت و ساز به کار گرفته می شوند. به طور مثال در مناطق شمالی کشور، چوب به عنوان یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاهگل و گل نیز از گذشته تاکنون مورد استفاده مردم بسیاری از مناطق برای ساختمان سازی بوده اند. در مناطق کوهستانی و ارتفاعات نیز اغلب از سنگ برای ساخت منازل استفاده می شد. اما امروزه مصالح پیشرفته تری مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از مصالحی که در ایران و بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرارمی گیرد، سازه های بتنی هستند که کارایی بسیار قابل قبولی دارند. در ادامه مطلب به معرفی این نوع از سازه ها و نقش آنها در ساختمان سازی نوین خواهیم پرداخت.

شما در حال خواندن مقاله روش های سبک سازی سازه های بتنی هستید.

روش های سبک سازی سازه های بتنی

بتن چیست؟

بتن از مصالحی است که به عضوی جدایی ناپذیر در صنعت ساختمان سازی در قرن بیستم مبدل گشته است. بتن ماده ای است که استفاده از آن، تنها به منطقه یا جغرافیای خاصی محدود نمی شود.

به دلیل ویژگیهای خاص این ماده، از آن در بسیاری از مناطق دنیا استفاده می شود. این ماده اولین بار در قرن نوزدهم میلادی توسط دو بریتانیایی ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.

این افراد با ترکیب دو ماده رس و آهک، به ماده جدیدی به نام بتن دست پیدا کردند. ویژگیهای خاص بتن سبب شد تا در زمان کوتاهی، در دنیا شناخته شود و در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار گیرد.

بتن یک ماده ساختمانی است که از سیمان ، سنگدانه های ریز (ماسه) و سنگدانه های درشت مخلوط با آب تشکیل شده است که با گذشت زمان سخت می شود.

سیمان پرتلند نوع معمول سیمان برای تولید بتن است. فناوری بتن با مطالعه خصوصیات بتن و کاربردهای عملی آن سروکار دارد. در ساخت و ساز ساختمان، از بتن برای ساخت پایه ها، ستون ها، تیرها، اسلب ها و سایر عناصر تحمل کننده بار استفاده می شود. انواع مختلفی از ماده اتصال دهنده وجود دارد که سبب می شود از بتن برای ساخت جاده استفاده شود.

پیشنهاد می کنیم از پست نوسازی و بازسازی ساختمان در غرب تهران دیدن کنید.

روش ساخت بتن

اجزای سازنده بتن، سیمان، شن و ماسه، سنگدانه ها و آب هستند. به مخلوط سیمان پرتلند و آب،  خمیر گفته می شود. بنابراین ، بتن را می توان مخلوطی از خمیر ، ماسه و سنگدانه ها نامید. گاهی اوقات از سنگها به جای سنگدانه ها استفاده می شود.

خمیر سیمان وقتی کاملا مخلوط شود،  سطح دانه های ریز و درشت را می پوشاند و آنها را می بندد. پس از مخلوط کردن اجزا، واکنش هیدراتاسیون شروع می شود که مقاومت را فراهم می کند و یک بتن جامد سنگی را به وجود می آورد.

بتن به نسبت w.r.t تولید یا مخلوط می شود. در واقع دو نوع مخلوط بتن وجود دارد  که از آن به عنوان مخلوط اسمی و مخلوط طراحی نام برده می شود. از مخلوط اسمی برای کارهای معمولی ساختمانی مانند ساختمانهای کوچک مسکونی استفاده می شود. محبوب ترین ترکیب اسمی در نسبت 1: 2: 4 است.

بتن مخلوط طراحی شده

بتن مخلوط طراحی شده، به مواردی گفته می شود که نسبت مخلوط براساس مقاومت آزمایشگاهی مختلف روی سیلندر یا مکعب برای مقاومت فشاری آن نهایی شود.

این فرآیند همچنین به عنوان مخلوط طراحی نامیده می شود. این آزمایشات برای یافتن مخلوط مناسب براساس مواد محلی موجود برای به دست آوردن مقاومت مورد نیاز،  طبق طرح سازه انجام می شود. یک طراحی مخلوط ، استفاده از مواد اولیه را به صرفه می کند.

با مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی همراه هستیم.

هنگامی که نسبت های مخلوط مناسب شناخته شد، مواد تشکیل دهنده آن در نسبت انتخاب شده مخلوط می شوند. برای مخلوط کردن از دو روش استفاده می شود، یعنی اختلاط دستی یا اختلاط ماشین. بر اساس کمیت و کیفیت مورد نیاز، روش مناسب اختلاط انتخاب می شود.

مخلوط کردن دستی

در مخلوط کردن دستی، هر ماده بر روی یک سطح صاف قرار می گیرد و آب اضافه می شود و با ابزار دستی مخلوط می شود. در اختلاط ماشینی،  از انواع مختلف ماشین استفاده می شود.

در این حالت، مواد به مقدار لازم برای مخلوط شدن و تولید بتن تازه اضافه می شوند. به محض مخلوط شدن کافی، مواد،  به محل ریخته گری منتقل و در قالب ریخته می شوند. انواع مختلف قالب وجود دارد که بر اساس کاربرد انتخاب می شوند. بتن ریخته شده،  اجازه می یابد تا برای مدت مشخص شده براساس نوع عضو سازه در قالب ها تنظیم شود تا مقاومت کافی به دست آورد.

پس از برداشتن قالب، عمل آوری با روش های مختلف، صرفا برای جبران از دست دادن رطوبت در اثر تبخیر انجام می شود. واکنش هیدراتاسیون به رطوبت نیاز دارد که عامل تنظیم و افزایش قدرت است. بنابراین، پخت به طورکلی حداقل 7 روز پس از حذف قالب ادامه دارد.

امروزه بتنها در قالب های مخصوص و با ابعاد مشخصی ساخته می شوند

امروزه بتنها در قالب های مخصوص و با ابعاد مشخصی ساخته می شوند. یکی از ویژگی های مهم بتن که همواره مورد توجه همگان قرار گرفته است، خاصیت تحمل فشار بالا توسط بتن است.

البته مسئله ای که در این باره مورد توجه است، این است که بتن خاصیت کشسانی کافی را ندارد. از این رو متخصصین این حوزه برای افزایش تحمل کشش در آن، سعی بر تقویت بتن داشته اند.

برای تقویت بتن، از فولاد بهره گرفته می شود. ترکیب بتن و فولاد که از آن به عنوان بتن آرمه نام برده می شود، ترکیبی بسیار قدرتمند در برابر فشار و کشش خواهد بود. بر همین اساس بتن آرمه به یکی از محبوبترین سازه ها در جهان تبدیل شده است.

مزایا و معایب سازه های بتنی

همان طور که عنوان شد، سازه های بتنی همواره به دلیل مزایایی که دارند،  مورد توجه قرار گرفته اند. در این قسمت به معرفی مزایای سازه های بتنی و همچنین معایب احتمالی آن خواهیم پرداخت.

مزایا

یکی از مهمترین مزایای سازه های بتنی که همواره مورد توجه قرار گرفته است، مقاومت بسیار بالای آن در برابر اشتعال و آتش سوزی است. در حقیقت سازه های بتنی،  دارای مقاومت مناسبی در تحمل درجه حرارتهای بالا هستند.

این اتفاق در حالی صورت می گیرد که بتن قادر است بدون از دست دادن تمامیت ساختار خود،  مقاومت بالایی در برابر حرارت از خود نشان دهد.

از این رو در هنگام ساخت، نیاز به عایق کاری خاصی در برابر آتش سوزی ندارد و می تواند تا حد زیادی از هزینه های اضافی جلوگیری کند. بتن همچنین به دلیل قابلیت تحمل فشار بالا می تواند تا حد زیادی در برابر بلایای طبیعی نیز مقاوم باشد.

سازه های بتنی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند، در برابر وزش طوفان نیز بسیار مقاومند. در حقیقت محققین معتقدند که سازه های بتنی می توانند در برابر بادهایی با سرعت بیش از 200 مایل بر ساعت نیز مقاومت بالایی از خود نشان دهند.

در مقایسه با سازه های فلزی و فولادی که در اسکلت ساختمان به کار برده می شوند، سازه های بتنی می توانند در مدت زمان کمتری پیاده سازی شوند.

این نوع از سازه ها از نظر حجمی بسیار بزرگتر از سازه های فلزی هستند

چرا که این نوع از سازه ها از نظر حجمی بسیار بزرگتر از سازه های فلزی هستند. همچنین باید توجه داشت که سازه های بتنی هزینه بسیار کمتری نسبت به سازه های فلزی خواهند داشت. سازه های بتنی نسبت به فلزات به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری احتیاج دارند و از این رو هزینه های جانبی را نیز به شدت پایین می آورند.

یکی دیگر از نکاتی که در رابطه با سازه های بتنی مورد توجه است، این است که مواد اصلی تهیه بتن که آهک و رس هستند، در اغلب مناطق موجود هستند و موادی در دسترس و ارزان قیمت می باشند. به همین دلیل معمولا سازه های بتنی در اغلب مناطق به صورت محلی تهیه شده و در اختیار پیمانکاران ساختمانی قرار می گیرند.

این امر موجب می شود تا  هزینه های حمل و نقل نیز کاهش یابند. در صورتی که در مورد سازه های فلزی و دیگر سازه ها،  امکان دسترسی به مواد ممکن است کمتر باشد. طول عمر بالایی که سازه های بتنی در اختیار قرار می دهند،  همواره مورد توجه قرار گرفته است. سازه های بتنی حتی در گذر زمان نیز با کمترین خرابی مواجه می شوند و همان طور که اشاره شد،  هزینه های تعمیر آن نیز به کمترین حد می رسد.

قابلیت شکل پذیری بالا

از دیگر ویژگی های سازه های بتنی که آنها را به محبوبترین سازه های عصر حاضر تبدیل کرده است، قابلیت شکل پذیری بالای آن است. بتن می تواند به راحتی در اشکال مختلف تولید شود.

همان طور که در ساختمان های امروزی نیز قابل مشاهده است، بتن ها در اشکال مختلفی از جمله: استوانه ای، مکعبی، چند ضلعی و… به تولید می رسند.

این امر نشان از قابلیت شکل پذیری بسیار بالای بتن دارد. از دیگر شرایطی که بتن درآن مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد، رطوبت است.

مناطقی که میزان رطوبت در آن بسیار بالا است

در مناطقی که میزان رطوبت در آن بسیار بالا است، سازه های بتنی در مقایسه با انواع فلزی، مقاومت بسیار بالایی به نمایش خواهند گذاشت. به همین علت است که بتن به عنوان ماده ای پرکاربرد در همه مناطق شناخته می شود.

از مهمترین مزیتهایی که بتن در اختیارشما قرار می دهد این است که اگر در هنگام ساختمان سازی از طراحی اصولی و مناسب استفاده شود، بتن می تواند بیشترین مقاومت را در برابر قویترین نیروها از خود به جا بگذارد. شاید بتوان مهمترین مزیت بتن را همین مقاومت در برابر زلزله، طوفان و حتی سیل دانست.

با شناخت روش های سبک سازی سازه های بتنی،  می توان تا حد زیادی این مقاومت را در سازه ها تقویت کرد که در ادامه متن به صورت گسترده به آن اشاره خواهیم کرد.

با مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی همراه هستیم.

معایب

هر عضوی در طبیعت با هر میزان از مزیت و کارایی، می تواند معایبی را نیز به همراه داشته باشد. نکته مهم این است که ما همواره به دنبال موادی باشیم که کمترین عیب و بیشترین مزیت را داشته باشند. بتن نیز مانند هر ماده دیگر ممکن است علاوه بر مزایای بیشماری که در ساختمان سازی دارد، معایبی نیز به همراه داشته باشد. در ادامه به عنوان چند مورد از معایب سازه های بتنی،  در مورد بتن نیز خواهیم پرداخت.

یکی از معایبی که کارشناسان در علوم مواد برای بتن عنوان می کنند، سنگینی آن است که می تواند در زلزله خطر ساز باشد. اما باید توجه داشت که امروزه با پیشرفت علوم مواد و عمران، روشهایی برای سبک سازی بتن تعیین شده ند که می توان احتمال بروز این خطر را در ساختمان به حداقل ممکن رساند.

اثرات زیست محیطی

از دیگر عیوبی که برای بتن در نظر گرفته شده است، اثرات زیست محیطی ناشی از آن است. به طور مثال عنوان می شود که مواد خرد شده و بازیافت شده که از بتن به دست می آیند،  برای تولید مجدد بتن قابل استفاده نخواهند بود. همچنین گفته می شود که مواد موجود در ساختار اولیه بتن می توانند عامل تولید گاز کربن دی اکسید در هوا باشند.

همچنین گفته می شود که بتنهای سیمانی در مقابل فشار،   دارای مقاومت کافی هستند اما انعطاف پذیری مناسبی ندارند. همان طور که عنوان شد، استفاده از بتن آرمه، یعنی بتن تقویت شده با فولاد، می توان انعطاف پذیری بتن را نیز تا حد زیادی افزایش داد. در مناطقی که مستعد زمین لرزه هستند، اگر طراحی و استفاده از مصالح به درستی انجام نشود،  ساختمان می تواند در مقابل بارهای جانبی دچار ریزش شود.

معایبی که برای سازه های بتنی عنوان شد، تا حد زیادی با رعایت اصول می توانند قابل پیشگیری باشند. بنابراین با اندکی دقت،  می توان بهترین بهره وری را از سازه های بتنی در انجام امور مربوطه داشت. یکی از مهمترین مسائل در رابطه با استفاده و بهره گیری از سازه های بتنی، سبک سازی آن است. در ادامه به معرفی عمل سبک سازی و همچنین روشهای انجام آن خواهیم پرداخت.

سبک سازی ساختمان چیست و چرا انجام می شود؟

همان طور که در مباحث قبل عنوان کردیم، یکی از مهمترین مسائلی که در مورد برطرف کردن عیوب سازه های بتنی وجود دارد سبک سازی آن است. اما قبل از شروع بحث لازم است بدانیم که سبک سازی چیست و چرا در صنعت ساختمان سازی از آن استفاده می شود.

همان گونه که اشاره شد، در زمان های گذشته و نه چندان دور، از مصالح مختلفی از جمله چوب، خشت، سنگ و… برای ساخت و ساز در مناطق مختلف استفاده می شد.

اما به مرور زمان، انسانها دریافتند که برخی از این مصالح  از مقاومت کافی در برابر شرایط طبیعی مختلفی مثل سیل، زلزله و… برخوردار نیستند و همه مناطق نیز به مصالح مناسب دسترسی ندارند.

بر همین اساس تحقیقات مختلفی بر روی کشف مواد اولیه دسترس و مقاوم برای ساخت منازل و سایر ساختمان ها انجام گرفت. هدف از این تحقیقات، دست یافتن به موادی سبک بود که در هنگام بروز بلایا،  کمترین آسیب را به افراد وارد کنند.

روش های سبک سازی سازه های بتنی

سبک سازی ساختمان به معنی کاهش وزن تمام شده‌ی ساختمان است

در حقیقت سبک سازی ساختمان به معنی کاهش وزن تمام شده‌ی ساختمان است که این کار به منظور افزایش بهره وری و بهینه سازی روشهای ساخت و ساز و اجرا انجام می پذیرد.

سبک سازی ساختمانها می تواند تا حد زیادی از بروز آسیب به جان و مال افراد جلوگیری کند. از آن جایی که عایق بودن مواد به کار گرفته شده نیز از دیگر فاکتورهای دانشمندان بود، علاوه بر سبک بودن، این مواد می توانستند در برابر سرما و گرما و صوت نیز عایق بسیار مناسبی باشند.

بنابراین سبک سازی ساختمان به عنوان روشی موثر در کاهش خسارات جانی و مالی و همچنین روشی مقرون به صرفه در ساختمان سازی مدرن به کار برده می شوند. سبک سازی ساختمان همچنین می تواند عایق بندی بسیار مناسبی را نیز در ساختمان ایجاد نماید.

سبک سازی ساختمان امروزه با استفاده از مصالح مختلف انجام می پذیرد. همچنین روشهای متنوعی برای ایجاد آن وجود دارد که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

با مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی همراه هستیم.

سبک سازی ساختمان چگونه انجام خواهد شد؟

همان گونه که عنوان شد، سبک سازی ساختمان خود به عنوان روشی بسیار مفید و کارآمد برای کاهش خسارات ناشی از زمین لرزه یا سایر بلایای طبیعی مورد استفاده خواهد بود.

سبک سازی ساختمان ها توسط متخصصین این حوزه می تواند  با اعمال روشهای مختلفی انجام شود. یکی از روشهایی که بسیار مورد توجه قرارگرفته است، روش طراحی تخصصی است. در این روش که به کمک معماران قابل انجام است، سعی بر این است که طراحی به نحوی انجام شود که ساختمان،  مصالح کمتری احتیاج داشته باشد.

به این منظور پیشنهاد می شود که تعداد ستونها در ساختمان به حداقل ممکن برسد ویا در حد امکان از دیوارهای کمتری در طراحی استفاده شود.

استفاده از این روش به مفهوم پایین آوردن کارایی و مقاومت ساختمان نخواهد بود،  بلکه اگر این امر به شکلی کاملا تخصصی بررسی شود،  می تواند نتایج مفیدی را در اختیار قرار دهد و همچنین حداکثر استفاده از فضای ساختمان به عمل آید.

علاوه بر به کار بردن مصالح کمتر در ساخت ساختمان، روشی بهتر و موثرتر نیز برای سبک سازی ساختمان وجود دارد که در سالیان اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه صنعت ساختمان سازی

با پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه صنعت ساختمان سازی، امروزه نتایج شگفت انگیزی حاصل شده است. در این راستا انواع مختلفی از مصالح ساختمان از آجر گرفته تا بتن و حتی کاشی و سرامیک، به نحوی تولید می شوند که دارای سبک ترین وزن باشند. به طور مثال در گذشته برای ساخت ساختمان ها از آجرهای توپر و بسیار سنگین استفاده می شد

اما امروزه این آجرها جای خود را به آجرها و بلوکهای سبکتر داده اند. همچنین در مورد سازه های بتنی و به خصوص بتن آرمه که در سالیان قبل بسیار سنگین ساخته می شدند، امروزه با بهره گیری از روشهای سبک سازی سازه های بتنی بسیار سبکتر تولید می شوند.

علاوه بر سازه های بتنی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند، بتن ریزی نیز امری است که در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد توجه است.

بتن ریزی

در حقیقت به فرآیند استفاده از بتن در محل هایی مانند قسمت کف سازه، سقف سازی و همچنین زیر سازی، بتن ریزی گفته می شود. این کار در اغلب ساختمان ها انجام می شود. در ابتدا بتن درون قالب قرار گرفته و پس از آن از قالب جدا می شود.

به طور خلاصه می توان سبک سازی ساختمان را به دو روش سبک سازی اجزای باربر ساختمان و همچنین سبک کردن سازه ها در ساختمان تقسیم بندی کرد که در مورد آنها صحبت شد.

اجزای باربر ساختمان که همان ستونها و اسکلت اصلی ساختمان هستند و معمولا وزن زیادی از ساختمان را در بر می گیرند، با روشهای گفته شده قابل سبک شدن هستند. سبک کردن سازه ها نیز در واقع مبتنی بر سبک کردن آجر، بتن و… است. در ادامه مقاله سبک سازی سازه های بتنی،  با بتن سبک و روشهای دستیابی به آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

بتن سبک چیست؟

بتن سبک به بتنی گفته می شود که وزن بتن و فولاد در آن به حداقل مقدار ممکن برسد. این مسئله به معنای کاهش مقاومت بتن نخواهد بود، بلکه متخصصین حوزه ساختمان سازی و همچنین مهندسین مواد، طوری این سازه را ایجاد می کنند که با بیشترین میزان مقاومت در برابر فشار و کشش و همچنین با کمترین وزن ممکن در اختیار افراد قرار گیرد.

استفاده از بتن سبک در صنعت ساختمان سازی در اروپا تقریبا از 50 سال پیش رایج بوده است و همواره در سراسر دنیا به طرفداران آن افزوده می شود. اما متاسفانه در ایران عدم اطلاعات کافی در این حوزه و همچنین استفاده از روشهای سنتی باعث شده است تا استفاده از بتن سبک در ساخت و ساز، آن طور که باید مورد توجه قرار نگیرد.

با توجه به این که ایران دارای نقاط متعددی است که از نظر زمین شناسی،  مستعد وقوع زلزله های مخرب است، استفاده از سازه های سبک و در عین حال مقاوم می تواند تا حد زیادی از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کند.

با مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی همراه هستیم.

بتن های سبک علاوه بر وزن پایین، دارای خواص بسیار مطلوبی هستند

بتن های سبک علاوه بر وزن پایین، دارای خواص بسیار مطلوبی هستند که موجب جلب توجه هر چه بیشتر صنعتگران این حوزه شده است. این بتن ها، عایق بسیار مناسبی در برابر هوای سرد یا گرم و حتی صوت هستند و از این رو در آپارتمانها و مجتمع های تجاری به شکل بسیار موثری عمل می کنند.

این نوع از بتن ها همچنین در برابر یخ زدگی دارای مقاومت کافی هستند و در فصول سرد سال ترک خوردگی ایجاد نمی کنند. مقاومت در برابر گرما و آتش سوزی نیز از دیگر ویژگی های مهم در مورد بتن های سبک است.

در حقیقت یکی از ویژگی های مهم و اساسی در رابطه با بتنهای سبک این است که این نوع از مصالح، از نظر وزنی فضایی یکپارچه و یکنواخت در همه جای ساختمان ایجاد می کنند و تمرکز وزنی را از نقاط خاص ساختمان برمی دارند.

استفاده از کمترین میزان فولاد و سیمان در تولید بتن های سبک

استفاده از کمترین میزان فولاد و سیمان در تولید بتن های سبک موجب صرفه جویی در هزینه ها و همچنین کاهش اثرات زیست محیطی خواهد شد. این نوع از بتن ها معمولا حجم کمتری را نیز اشغال می کنند و از این رو با افزایش فضای داخلی ساختمان، ظرفیت را نیز افزایش می دهند.

بتن های سبک، مصالحی مقرون به صرفه، کارآمد و ایمن هستند که همواره در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این متن سعی داریم تا با انواع مختلفی از این بتن ها آشنا شویم و مزیت های استفاده از بتن سبک در ساختمان سازی را به اختصارعنوان نماییم.

اصلی ترین مزایای بتن سبک در مقایسه با بتن های معمولی

سبک بودن:

همان طور که عنوان شد، مهمترین مزیت بتن سبک در مقایسه با بتن معمولی وزن کمتر آن است. در حقیقت بتن های معمولی دارای دانسیته یا چگالی بسیار بالایی هستند. یعنی نسبت جرم به حجم آنها بسیار زیاد است. در بتن های سبک، با کاهش این نسبت، سعی در بهره وری بالاتر شده است.

یکی از ایرادات بتن های معمولی،  افزایش بار مرده در ساختمان است. بار مرده در صنعت ساختمان سازی به باری اطلاق می شود که خود سازه بر پیکره اصلی ساختمان وارد می کند.

این قضیه به خصوص در مورد ساختمانهای چند طبقه و آسمان خراش ها بسیار حائز اهمیت است. از طرف دیگر وزن کمتر می تواند باعث ایجاد بار جانبی کمتر در هنگام وقوع زلزله شود و خسارات را تا حد زیادی کاهش دهد.

عایق گرما:

مقاومت حرارتی بالای سازه های بتنی سبک سبب شده است که این مصالح، مقاومت بسیار مناسبی در برابر انتقال گرما از خود نشان دهند. این مسئله موجب کاهش آسیب های ناشی از آتش سوزی و همچنین عدم اتلاف انرژی در فصول سرد سال خواهد شد.

در فصل های گرم سال نیز امکان نفوذ گرما به درون خانه به حداقل میزان ممکن می رسد و بنابراین استفاده از وسایل سرمایشی نیز به حداقل خود می رسد. این امر همچنین سبب می شود تا تغییرات حجمی که در اثر تغییرات دما به وجود می آید نیز تا حد امکان کاهش پیدا کند و امکان ترک خوردگی در سازه نیز کم شود.

قابلیت انجام کارهای جانبی بر روی بتن های سبک:

یکی از مهمترین ویژگی هایی که در مورد بتن های سبک مورد توجه است، قابلیت برش، تراش، انجام عملیات تاسیساتی و … بر روی آن است. بتن های سبک قابلیت پیچ کردن، کوبیدن میخ و تعمیر و سایر عملیات ها را به خوبی دراختیار شما قرار می دهند و نسبت به بتن های معمولی مانور پذیری بیشتری نیز خواهند داشت.

عایق صوت:

یکی از اصلی ترین معضلات عصر حاضر به خصوص در کلان شهرها که اغلب منازل و ساختمان ها دارای چندین طبقه هستند، سر و صدا و آلودگی صوتی به وجود آمده از طرق سایر واحد هاست.

سال هاست که بر روی کاهش این سر و صدا تحقیقات گسترده ای انجام گرفته است. یکی از روشهای بسیار مفید و کارآمد در این حوزه، استفاده از بتن های سبک در ساخت و ساز است.

ساختار پفکی یا اسفنجی به کار برده شده در ساخت بتن های سبک سبب شده است تا این ماده به شکلی عایق در برابر صوت عمل کند و موجب ایجاد کاربردهای آکوستیکی در آن گردیده است.

با مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی همراه هستیم.

روش های سبک سازی سازه های بتنی

اصلی ترین بخش این مقاله مربوط به آشنایی با روش های سبک سازی سازه های بتنی است. تا بدین جا با ضرورت استفاده از بتن های سبک در مقابل بتن هایی با ساختار معمولی آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم تا با روش های سبک سازی سازه های بتنی و همچنین انواع بتن های سبک بیشتر آشنا شویم.

روش های سبک سازی سازه های بتنی بر اساس دو دسته عملکرد کلی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. اولین گروه،  استفاده از سبک دانه به جای سنگدانه در ساخت بتن و گروه دوم، ایجاد ساختار متخلخل یا حفره ای هستند. این روش ها کاملا مهندسی شده و اصولی به کار گرفته می شوند تا حداکثر بهره وری از سازه را در اختیار قرار دهند.

سعی می شود از مواد سبک دانه که از طریق طبیعی یا صنعتی ساخته می شوند، استفاده شود

در روش اول معمولا برای ساخت بتن یا سازه، سعی می شود از مواد سبک دانه که از طریق طبیعی یا صنعتی ساخته می شوند، استفاده شود که این امر موجب کاهش وزن حساب شده  در سازه خواهد شد. در روش دوم، با ایجاد ساختاری متخلخل و یا اسفنجی در خمیر سیمان، چگالی پایین تری حاصل  خواهد شد.

این امر علاوه بر سبکی،  موجب به وجود آمدن فضایی کاملا عایق نیز می شود. این سازه ها وزن کم خود را از طریق فضاهای پر شده با هوا به دست می آورند. چگالی یا همان دانسیته تولید شده در سازه با نوع و مقدار اجزای تشکیل دهنده و همچنین روش تولید آن ارتباط مستقیم دارد.

هر یک از دو روش عنوان شده خود دارای زیر مجموعه هایی هستند که روش های مختلف سبک سازی سازه های بتنی را ایجاد می کنند. در ادامه  به معرفی هر یک از انواع بتن خواهیم پرداخت.

شما در حال مطالعه مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی هستید.

بتن سبک دانه

همان طور که عنوان شد، در بتن سبک دانه عموما از دانه های سبک طبیعی یا صنعتی استفاده می شود. این دانه ها که در مقایسه با سنگدانه چگالی پایین تری ایجاد می کنند، در طبیعت یافت می شوند و یا می توانند از طریق روش های صنعتی فرآوری شوند.

لیکا، پرلیت و دانه های پلی استایرن مهمترین و پرکاربردترین انواع بتن سبک دانه هستند که از طریق روش های صنعتی فرآوری خواهند شد.

پامیس نیز ماده ای است که از آن به عنوان یک ماده سبک دانه نام برده می شود و به طور طبیعی تولید می شود. وجود این ماده در قسمت های مختلفی از کشور سبب شده است تا در داخل نیز بتوان انواع مختلفی از بتن سبک دانه را به آسانی تهیه کرد. استان خراسان به عنوان منبعی برای تولید این ماده ارزشمند شناخته می شود.

بتن سبک پرلیتی:

یکی از مهمترین انواع بتن سبک که از آن نام برده شد، بتن سبک پرلیتی است. این نوع از بتن می تواند به تنهایی یا با اختلاط به همراه سایر مواد، بتنی سبک و مرغوب را تولید نماید. همان طور که عنوان شد این نوع بتن در صنعت تولید می شود.

پرلیت به عنوان یک عایق مناسب به کار گرفته می شود و می توان از آن در ساخت سقف، دیوارها، ستونها و حتی نمای ساختمان نیز استفاده کرد.

استفاده از بتن سبک پرلیتی در سازه های بتنی، بار مرده سازه که قبلا در باره آن صحبت کردیم را بین 18 تا 32 درصد کم می کند که این امر باعث مقاومتر شدن هرچه بیشتر سازه بتنی در برابر نیروهای جانبی از جمله نیروی زلزله خواهد شد.

بتن سبک لیکا:

لیکا یکی از انواع دانه های سبک حاصله از خاک رس است که از آن در تولید بتن های سبک استفاده می شود. این نوع از ماده که در ایران هم با نام لیکا شناخته می شود نوعی سبک دانه صنعتی فرآوری شده است که خواص آن باعث شده است تا به طور گسترده از آن در صنعت عمران و ساختمان سازی استفاده شود.

برای تولید لیکا از انبساط بهره گرفته می شود. این ماده در کوره و در دمای بیش تر از 1000 درجه قرار می گیرد و به این ترتیب تمام هوای موجود در آن منبسط شده و سلول های پر از هوای بسیار کوچکی را ایجاد می کنند.

لیکا دارای وزنی سبک است که به عنوان عایقی مناسب در برابر رطوبت، صوت و گرما و سرما مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده همچنین در برابر یخ زدگی و سرما نیز مقاومت مناسبی از خود نشان می دهد. این ماده همچنین تراکم ناپذیر بوده و تحت فشار،  متراکم نخواهد شد. وزن کم لیکا و همچنین حمل راحت تر آن باعث شده است تا از آن به طور گسترده در بسیاری از مناطق بهره گرفته شود.

از لیکا در موارد مختلفی استفاده می شود

از لیکا در موارد مختلفی از جمله زیر سازی ساختمانها، شیب بندی بام و همچنین از خواص عایق بودن آن برای دیوارها استفاده می شود. به طور کلی لیکا، یکی از بتن های پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی محسوب می شود و خواص گسترده‌ای را در اختیار قرار می دهد. لیکا همچنین می تواند در ساخت سازه های مقاوم نیز به کار برده شود و خواص بی نظیری را از خود نشان دهد.

با مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی همراه شما هستیم.

بتن لیکا که نوعی از رس است،  به همراه مخلوطی از سیمان و آب به دست می آید. اگر ماسه بیشتری در ملات مورد استفاده  قرار گیرد، میزان تخلخل در ماده کاهش پیدا می کند و در نتیجه ماده به شکلی پیوسته تر شکل می گیرد.

در این حالت با کاهش حجم هوای داخل بتن، ماده استحکام بیشتری به خود خواهد گرفت. این نوع فرآوری لیکا با عنوان بتن نیمه سبک نیز شناخته می شود که می تواند در موارد بسیاری مورد استفاده قرارگیرد.

بتن الیافی:

یکی از انواع بتن هایی که از کارایی بسیار مناسبی در صنعت ساختمان سازی برخورداراست، بتن الیافی است. در ساخت این نوع از بتن، از مواد مختلفی همچون سیمان هیدرولیکی، الیاف بدون پیوستگی و همچنین مصالح سنگی استفاده می شود.

هنگامی که در تولید بتن از الیاف استفاده می شود، مقاومت کششی بتن تا حد زیادی افزایش پیدا می کند و خاصیت کشسانی در آن افزایش می یابد.

با استفاده از این روش می توان مقاومت در برابر تنش را در راستای عرضی افزایش داد و به این ترتیب از گسترش ترک در دیواره ها جلوگیری به عمل آورد. این امر موجب می شود که امکان تغییر شکل بیشتری در بتن فراهم شود. این نوع از بتن در نقاط مختلفی از جهان به کار برده می شود.

شما در حال مطالعه مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی هستید.

بتن بدون ریز دانه

استفاده از بتن بدون ریز دانه از روش هایی است که از آن برای سبک سازی سازه های بتنی استفاده می شود. همان گونه که عنوان شد، در تهیه بتن موادی مثل سیمان، آهک، آب، شن و ماسه به کار برده می شوند. در روش سبک سازی بتن بدون ریز دانه ها، در حقیقت از مخلوط کردن ماسه در سایر مواد جلوگیری می شود.

این امر باعث می شود تا به اندازه زیادی از وزن بتن کم شود. با حذف ماسه و سایر ریز دانه ها از بتن، خلل و فرج موجود در آن نیز افزایش می یابند که این امر موجب سبک شده آن می شود.

البته باید توجه داشت که در این روش ممکن است از چسبندگی اجزا کاسته شود. با این حال روش ساخت بتن بدون استفاده از ریز دانه ها روشی است که در بسیاری از کارخانه ها و مناطق از آن برای تولید بتن سبک استفاده می شود.

بتن متخلخل

یکی دیگر از روش های سبک سازی بتنها، استفاده از انواع بتن متخلخل است. در این نوع از بتن، معمولا با کاهش چگالی مواد و همچنین ایجاد تخلخل در آنها بتن را سبک می کنند. در این حالت، بتن حالتی پفکی به خود می گیرد و عایق بندی بسیار مناسبی را ایجاد می کند.

تهیه بتن سلولی یا متخلخل معمولا با دو روش کلی قابل انجام خواهد بود. در روش اول، با استفاده از روشهای ساخت حباب، هوا را وارد ساختار ماده می کنند که به بتن حاصل از آن، بتن گازی گفته می شود.

در روش بعد، با استفاده از کف یا فوم، این نوع از بتنها تهیه خواهند شد. در ادامه این بحث به معرفی دقیقتر این دو روش در ساخت بتن های سبک از نوع متخلخل خواهیم پرداخت.

روش اول، بتن سبک گازی:

راه اصلی برای تولید بتن سبک گازی، تولید حباب در دوغاب سیمان است. با استفاده از دستگاه های حباب ساز، می توان در دوغاب سیمان حباب هایی ایجاد کرد که پس از سرد شدن نیز در آن باقی مانده و موجب ایجاد انواع تخلخل در بتن خواهند شد.

در گذشته، برای تولید حباب در ملات از موادی نظیر: کلسیم کاربید، آب اکسیژنه، آلومینیوم و… استفاده می شد. اما امروزه اغلب از پودر آلومینیوم برای تولید بتن سبک گازی استفاده می شود. استفاده از پودر آلومینیوم نسبت به سایر روش ها، ارزانتر و مقرون به صرفه تر است و همچنین مضرات برخی از مواد مانند اشتعال پذیری را نیز نخواهد داشت.

دستور ساخت بتن گازی برای هر متر مکعب از بتن به این صورت است که مقدار معینی از پودر آلومینیوم، سیمان، ماسه سیلیسی و همچنین آهک با یکدیگر مخلوط می شوند و ماده یکنواختی را ایجاد می کنند.

پس از مخلوط شدن، مواد موجود در ملات با یکدیگر به صورت شیمیایی واکنش نشان می دهند و بتن به شکل پفکی در می آید. این ماده برای استحکام بیشتر تحت فشار قرار می گیرد و پس از آن می تواند به صورت برش خورده در ساختمان سازی مورد استفاده قرار گیرد.

با مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی همراه شما هستیم.

روش دوم، بتن سبک کفی:

بتن سبک کفی از سال ها پیش در اروپا مورد استفاده قرار می گیرفته است. این نوع بتن بسیار سبک بوده و در عین حال روش های تولید آن بسیار ساده است و در هر محلی قابل تولید خواهد بود.

این نوع از بتن از ترکیب موادی مانند: سیمان، ماسه، فوم یا کف و آب ساخته و تولید می شود. این نوع از بتن، کاربردهای گسترده ای در ساختمان سازی دارد.

این نوع بتن معمولا برای بارگذاری های سبک و همچنین تیغه بندی و شیب دادن به بام مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به دلیل این که بتن های سبک کفی، چسبندگی بسیار مناسبی با سیمان و کف خواهند داشت، می توان انتظار کاربردهای متنوعی را نیز از آن داشت، به طوری که نازک کاری به خوبی بر روی آن ها قابل انجام خواهد بود.

بتن کفی که پس از جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت

بتن کفی که پس از جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت، ماده ای است که تا حد زیادی دردسرهای مربوط به استفاده از انواع دیگر بتن ها را کاهش می دهد. امروزه از این ماده نه تنها در صنعت ساختمان سازی، بلکه در معادن و همچنین راه سازی و شهر سازی نیز استفاده می شود. یکی از مزیت های این نوع بتن نسبت به سایر انواع، تولید بسیار راحت و آسان آن است.

برای تولید بتن کفی، امکانات زیاد و کارخانه های مجهزمورد نیاز نخواهد بود، بلکه می توان پس از تهیه ملات، آن را در قالب های مخصوص ریخت. این بتن همچنین از نظر نقل و انتقال نیز به شکل بسیار مناسبی عمل خواهد کرد، به طوری که می توان آن را به سادگی به سایر طبقات ساختمان پمپ کرد. بتن کفی یکی از پرکاربردترین انواع بتن سبک است که مورد استفاده بسیاری از صنعتگران قرار خواهد گرفت.

به دلیل گستردگی استفاده بتن های کفی در صنعت ساختمان سازی، مزایا و کاربردهای بسیاری برای آن عنوان شده است. در ادامه با برخی از این مزایا و کاربردها آشنا خواهیم شد.

شما در حال مطالعه مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی هستید.

مزایای استفاده از بتن های سبک کفی

مهمترین مزیت استفاده از بتن های کفی در ساختمان سازی، دوام بسیار زیاد آن است. بتن های کفی از طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند و می توانند سالیان سال کارایی خود را حفظ کنند. این نوع از بتن ها ساختاری بسیار شبیه به ساختار سنگ دارند و به راحتی خرد یا تجزیه نمی شوند.

این مواد همچنین به سادگی با سایر مواد واکنش نشان نمی دهند و از این رو می توانند سالیان بسیار زیاد مورد استفاده قرار گیرند. بتن سبک کفی همچنین طبق نیاز افراد می تواند دانسیته خاصی را به خود اختصاص دهد. یعنی این بتن سبک می تواند با چگالی های مختلفی به تولید برسد.

وجود تخلخل

یکی از مهمترین مزیت های این نوع از بتن این است که به دلیل وجود تخلخل و همچنین خلل و فرج در آن امکان تهویه بسیار مناسبی را در ساختمان فراهم می کند. این خلل و فرج در ساختار موجب می شود که هوا در آن حبس شود و ساختار عایق بسیار مناسبی فراهم شود.

به نحوی که در زمستان، گرما از فضای خانه خارج نخواهد شد و در تابستان نیز گرما به داخل ساختمان نفوذ نخواهد کرد. طبق نظر متخصصین، این نوع از بتن به دلیل عدم ایجاد هیچ گونه واکنش شیمیایی در ساختار، آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی کند.

در حقیقت افرادی که دغدغه های زیست محیطی دارند، این ماده را جایگزین بسیار مناسبی برای سایر مصالح ساختمانی می دانند. به طوری که پس از چوب، بتن سبک کفی به عنوان یک ماده بدون ضرر برای محیط زیست شناخته می شود.

مقاومت بالای آن در برابر آتش

از دیگر مزایای بسیار حائز اهمیت در مورد بتن سبک کفی می توان به مقاومت بالای آن در برابر آتش اشاره کرد. این ماده در برابر بالاترین دماها نیز مقاومت حرارتی مناسبی از خود نشان می دهد و از این رو استفاده از آن  در ساختمانهایی با احتمال آتش سوزی بالا،  بسیار هوشمندانه خواهد بود. این نوع بتن در مقایسه با بتن های معمولی در برابر حرارت تجزیه نمی شود و بسیار با دوام خواهد بود.

مجموعه خواص ویژه بتن سبک کفی سبب شده است تا امروزه به یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمان تبدیل شود که در برابر زلزله، آتش سوزی، رطوبت، سرما و گرما از انسان محافظت خواهد کرد.

این ماده همچنین با دوام بالا می تواند امکان مناسبی برای استفاده طولانی مدت فراهم نماید. سوالی که در این قسمت به ذهن می رسد، این است که بتن کفی با این خواص در کدام قسمت از ساختمان می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به اختصار کاربردهای این بتن در ساختمان سازی را بیان خواهیم کرد.

با مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی همراه شماهستیم.

کاربردهای بتن سبک کفی در ساختمان سازی

اولین و مهمترین کاربرد بتن سبک کفی در صنعت ساختمان سازی، استفاده از آن در شیب بندی پشت بام است. این ماده که به عنوان بهترین و کاربردی ترین و همچنین سبک ترین ماده برای شیب بندی محسوب می شود، استحکام مناسبی را نیز در اختیار قرار می دهد.

این نوع از بتن همچنین گزینه ای اقتصادی در شیب بندی به حساب می آید و به همین سبب از آن در انجام این امر به طور گسترده استفاده خواهد شد. این نوع بتن همچنین می تواند به صورت کاملا یکپارچه در شیب بندی مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده به عنوان ماده کف بند برای طبقات

یکی دیگر از کاربردهای مهم بتن سبک کفی در ساختمان سازی ، استفاده از آن به عنوان ماده کف بند برای طبقات است. پس از آن که لوله کشی و برق کشی ساختمان و همچنین سایر اعمال تاسیساتی در آن به پایان رسید، می توان کف قسمتهای ساختمان را با استفاده از این نوع بتن پوشاند.

با این کار هم می توان تسطیح مناسبی انجام داد و هم عایق کاری درستی شکل خواهد گرفت. در گذشته برای تولید انواع بلوک و پنل ها، از بتن های معمولی و همچنین سفال استفاده می شد.

اما با گذشت زمان و اثبات عدم کارایی این نوع از محصولات، دانشمندان و محققین این حوزه دریافتند که بایستی به دنبال جایگزین مناسبی برای این نوع مصالح باشند.

بر همین اساس بتن های سبک توانستند جایگزین این محصولات شوند. امروزه از بتن های سبک کفی برای تهیه دیوارهای جدا کننده یکپارچه، بناهای سبک و همچنین بلوک های جدا کننده استفاده می شود.

انواع بلوک های غیر باربری

یکی از پر کاربردترین سازه هایی که با استفاده از بتن سبک کفی ساخته می شود، انواع بلوک های غیر باربری است. با استفاده از این بلوک ها می توان تمام تیغه بندی ساختمان را انجام داد

و همچنین با استفاده از بلوکهای تهیه شده از بتن سبک کفی می توان دیواره های جدا کننده را به شکلی دقیق و اصولی و با استفاده از چسب بتن احداث کرد.

یکی از ویژگی های مهم این سازه ها این است که می توان به طور مستقیم روی آن سفید کاری انجام داد. این کار علاوه بر سبک کردن بیشتر ساختمان موجب کاهش هزینه های دستمزد و سایر مصالح نیز خواهد شد.

از دیگر کاربردهای جانبی بتن های سبک کفی می توان به استفاده از آنها در ایجاد فضای سبز شهری، جایگزینی آن به عنوان خاک در پس دیوارهای حایل، مجسمه سازی، قابلیت به کار گیری در ساختمان های پیش ساخته و همچنین عایق کردن لوله ها و تاسیسات نام برد.

روش های سبک سازی سازه های بتنی

انواع سبک دانه های بتن

همان طور که اشاره شد، سبک دانه هایی که برای تولید بتن های سبک به کار برده می شوند، دارای انواع مختلفی هستند و در دو دسته کلی طبیعی و صنعتی قرار می گیرند. در این بخش به معرفی این نوع از سبک دانه ها و همچنین ذکر نکاتی در رابطه با آن خواهیم پرداخت.

سبک دانه های طبیعی:

این نوع از سبک دانه ها، اغلب منشا آتشفشانی دارند. به طور مثال سنگ پا که از انواع سنگ های آتشفشانی است، از انواع سبک دانه های طبیعی است. این سنگ دارای دانسیته پایین و مقاومت نسبتا بالایی است. غیر از سنگ پا انواع مختلف دیگری از سنگ های آتشفشانی هستند که از انواع سبک دانه ها هستند.

دیاتومه ها ، سنگ پا ، پوکه سنگ ، خاکستر و توف انواعی از این سبک دانه ها هستند. البته دیاتومه ها منبع آتشفشانی ندارند اما از انواع سبک دانه های طبیعی به شمار می روند.

از آن جایی که این نوع از سبک دانه ها در هر مکانی قابل دسترسی نیستند و به دلیل ویژگیهای خاصی که دارند تنها در برخی از مناطق آتشفشانی یافت می شوند، کمتر از آن ها استفاده می شود. کشور آلمان به عنوان صادر کننده این نوع از سنگ ها در جهان شناخته می شود.

ساختار نسبتا محکم و ساختمان داخلی نسبتا مقاوم

برخی از انواع این سبک دانه های طبیعی ساختار نسبتا محکم و ساختمان داخلی نسبتا مقاومی دارند که می توان از آن ها به عنوان بتن استفاده کرد. بتن تولید شده از این نوع سنگ ها معمولا دارای وزن مخصوصی بین 700 تا 1700 کیلوگرم بر متر مکعب خواهد بود.

نکته ای که در این باره باید مورد توجه قرار گیرد این است که سنگ های طبیعی از نظر عایق بودن بسیار خوب عمل می کنند اما خاصیت جذب آب و امکان جمع شدگی در آن ها رایج است.

شما در حال مطالعه مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی هستید.

سبک دانه های مصنوعی:

همان طور که عنوان شد سبک دانه های مصنوعی با استفاده از روش های صنعتی و ترکیب چند ماده ایجاد می شوند.

در حالت کلی سبک دانه های مصنوعی که در ساخت بتن مورد استفاده قرار می گیرند، در چهار گروه دسته بندی می شوند.

گروه اول:

در این گروه سنگ دانه های مصنوعی از طریق گرما و انبساط به سبک دانه تبدیل می شوند. در این فرآیند، مواد اولیه ای همچون: خاک رس، سنگ رسی، سنگ لوح، سنگ رسی دیاتومه ای، پرلیت، اسیدین، ورمیکولیت به دست می آیند که حرارت داده می شوند و با عمل انبساط به سبک دانه تبدیل خواهند شد. بسیاری از سبک دانه های مصنوعی از طریق این روش تهیه خواهند شد.

گروه دوم:

در این گروه با بهره گیری از جوش صنعتی، سبک دانه هایی به دست می آیند. سبک دانه هایی که از این طریق تولید می شوند، با نام سبک دانه های کلینکری شناخته می شوند.

گروه سوم:

در برخی از کوره های آهن گدازی با روشی خاص، اقدام به سرد کردن و منبسط کردن کوره آهن می پردازند و به این ترتیب سبک دانه های جدیدی تولید می نمایند.

گروه چهارم:

یکی از روش های نسبتا جدیدی که از آن برای تولید سبک دانه استفاده می شود و از آن به عنوان نوعی روش بازیافت نیز نام برده می شود، استفاده از مخلوط خاک رس با زباله های خانگی است.

در این روش از زباله های فاضلابی نیز در مخلوط استفاده می کنند و پس از پخت آن در کوره، سبک دانه جدیدی تولید می کنند. این روش به دلیل ناشناختگی در بین افراد، هنوز به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است.

با مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی همراه شما هستیم.

بناهای مشهور ساخته شده از بتن

همان گونه که در مطالب فوق عنوان کردیم، بتن به عنوان یک ماده بسیار کارآمد و مهم در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در سالیان دورتر، این امکان تنها برای کشورهای پیشرفته وجود داشت اما امروزه شاهد استفاده حداکثری از بتن در ساخت انواع بناها در کشورهای مختلف دنیا هستیم.

بهره گیری از بتن سبک در ساخت و تولید ساختمان ها و سازه های مهم و معروف در سراسر دنیا سبب شده است تا توجه افراد بسیاری به سوی این سازه جلب شود. در ادامه با برخی از ساختمان های معروفی که در ساخت آن ها از بتن بهره گرفته شده است، خواهیم پرداخت.

شما در حال مشاهده پست روش های سبک سازی سازه های بتنی هستید.

برج های پتروناس

برج های پتروناس که از معروفترین برج های دوقلوی دنیا هستند و در کشور مالزی قرار دارند. این برج ها در شهر کوالالامپور واقع شده اند و در سال های متمادی از آن ها به عنوان بلندترین برج های جهان نام برده می شد.

با این حال این برج ها هنوز هم به عنوان بلندترین برج های دو قلو در سراسر جهان شناخته می شوند که در ساخت و تولید این برج های دو قلو از سازه بتن بهره گرفته شده است. استفاده از اسکلت بتنی در ساخت این بناها موجب جلب توجه بسیاری از صنعتگران ساختمان در دنیا گردیده است.

برج خلیفه در دبی

برج خلیفه در دبی که ساخت آن شش سال به طول انجامید، بلندترین سازه ای است که تا به امروز به دست انسان ساخته شده است. این برج که از آن به عنوان سازه ای بسیار قدرتمند و با معماری خاص یاد می شود، یکی از اعجاب انگیزترین بناهای دنیا است که چشم همگان را به خود خیره نموده است.

نکته جالب توجهی که در مورد برج خلیفه وجود دارد این است که در ساخت این برج از بتن بهره گرفته شده است. به  کار گیری بهترین مواد اولیه در ساخت این برج موجب شگفتی بسیاری شده است.

با مقاله روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی همراه شما هستیم.

ساختمان پنتاگون

ساختمان پنتاگون که در حقیقت مقر فرماندهی وزارت دفاع آمریکا است نیز از مهمترین سازه های بتنی جهان است. این بنا که دارای وسعت بسیار زیادی بوده و با معماری بسیار خاص خود دارای پنج ضلع می باشد، همواره یکی از مهمترین سازه های ساخت بشر معرفی می شود. گفته می شود که در ساخت این بنا از حدود 410000 متر مکعب بتن استفاده شده است.

کلیسای جوبیلی از شاهکارهای معماری است که در شهر رم ایتالیا ساخته شده است. تمام مواد به کار گرفته شده در ساخت این کلیسا، مواد مرغوبی هستند که دارای دوام بسیار بالایی می باشند. یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده این ساختمان بتن است که عظمت و شکوه آن را دو چندان نموده است.

از این کلیسا به عنوان جواهر درخشان پایتخت ایتالیا نام برده می شود. این کلیسای کاتولیک، همواره از نظر سبک ساخت و نوع سازه ها مورد توجه بوده است.

نتیجه گیری

همان طور که بیان کردیم، استفاده از بتن در ساخت انواع ساختمان و سازه ها می تواند نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت ساختمان داشته باشد. بر همین اساس امروزه از انواع مختلف بتن در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. به منظور بهره وری هر چه بهتر از بتن در این صنعت روش های مختلفی برای سبک کردن آن وجود داشت که به طور مفصل در رابطه با آن ها صحبت کردیم.

در دنیای امروز، هدف از ساختمان سازی مسائلی فراتر از ایجاد یک سر پناه مطرح است. یک ساختمان بایستی ویژگیهای خاصی داشته باشد تا از آن به عنوان یک نمونه استاندارد نام برده شود.

امنیت

مهمترین اصل در ساخت یک سازه، امنیت آن در مقابل تمامی بلایای طبیعی و غیر طبیعی است. مواد به کار برده شده در ساخت ساختمان می تواند تا حد زیادی تعیین کننده خسارات احتمالی ناشی از بلایا باشد.

برهمین اساس، لازم است تا در ساخت هر سازه از بهترین مواد بهره گرفته شود که بتن سبک همواره به عنوان یک ماده کارآمد از هر جهت کاربرد خواهد داشت.

با بهره گیری از نظر متخصصین این حوزه و همچنین آگاهی  از روش های تولید بتن سبک در کشور، می توان ساختمانی ایمن و مقاوم را طراحی کرد. بسیاری از شرکت ها می توانند در این زمینه مشاوره لازم را به کاربران بدهند.

با یاد گیری روش‌ های سبک سازی سازه های بتنی نیز می توان تا حد زیادی اطلاعات لازم و کافی در این زمینه را کسب کرد. امروزه در ایران نیز بایستی با استفاده از رویکردی هدفمند و هوشمندانه، از سازه های سبک در طراحی و معماری استفاده کرد و زیان های جانی و مالی زلزله را به حداقل رساند.

از اینکه تا انتهای پست روش های سبک سازی سازه های بتنی با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست روش های سبک سازی سازه های بتنی بهره لازم را برده باشید.

شرکت بازسازی خانه کورین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *