طراحی و ساخت

طراحی نمای تجاری و سبک هایی که باید بدانید

طراحی نمای تجاری

در این سری از مقالات کوین قصد داریم تا درباره نمای تجاری و انواع آن برای شما صحبت کنیم پس با ما همراه باشید. ساختمان‌های تجاری همیشه در کانون توجه کاربران قرار دارند. به همین دلیل، سعی می‌شود این سازه‌ها با نمای تجاری قابل قبول و باب پسند جامعه طراحی شوند. در اجرای طراحی نما عوامل مختلفی مثل سلیقه کارفرما، بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده و معماری داخلی ساختمان نقش دارند. در نمای ساختمان‌ها از مصالح و سبک‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها زیبایی‌ها و طرفداران خاص خود را دارند. طراحی نمای ساختمان تجاری می‌تواند در سبک‌های کلاسیک، معاصر، مدرن و مینیمال انجام شود.

چرا نمای مجتمع تجاری مهم است؟

نمای خارجی ساختمان‌، یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن را تشکیل می‌دهد. این بخش از سازه در زیبایی ظاهری ساختمان و مقاومت آن در برابر شرایط نامساعد جوی مثل باد، باران و یخبندان نقش دارد؛ همچنین از اتلاف انرژی در فصول مختلف سال جلوگیری کرده و مانع آلودگی صوتی می‌شود.

در قرن اخیر، در نمای تجاری تغییرات چشمگیری ایجاد شده است. اگرچه این موضوع در تمام نقاط جهان دیده می‌شود، اما در کشورهای پیشرفته و مدرن بیشتر به چشم می‌خورد.

ساختمان‌های تجاری به دلیل کاربری عمومی که دارند به نمای منحصر به فرد و خاص نیاز دارند. بنابراین، طراحی و اجرای نمای بیرونی آن‌ها باید به بهترین شکل ممکن انجام شود. این طراحی باید به گونه‌ای باشد که بتواند توجه افراد را جلب کرده و آن‌ها را برای دیدن داخل ساختمان ترغیب کند. علاوه بر این، با توجه به اینکه نمای ساختمان تجاری روی محیط اطراف تاثیر دارد، باید در انتخاب آن به بافت شهری توجه شود تا هماهنگی بین اجزای شهر از بین نرود.

طراحی نمای تجاری در چه سبک‌هایی انجام می‌شود؟

4 نوع سبک معماری برای طراحی نمای ساختمان های تجاری وجود دارد:

  • سبک کلاسیک:  تاریخچه سبک کلاسیک به قرن 16 میلادی برمی‌گردد. از ویژگی‌های خاص این سبک می‌توان به خطو مستقیم و دقیق و نقوش انسانی، حیوانی و گیاهی اشاره کرد. ساختمان‌های تجاری که از نمای کلاسیک بهره می‌برند غالبا کوچک و 2 یا 3 طبقه هستند. معمولا در طبقات بالای ساختمان‌ها بالکن و تزیینات گیاهی به چشم می‌خورد.
  • سبک معاصر: طراحی نمای معاصر که در قرن 21 رواج یافته با استفاده از تکنیک‌های مختلف و به کمک کامپیوتر انجام می‌شود. در این نوع سازه‌ها از مصالح مختلفی مثل بتن، شیشه و آلومینیوم استفاده می‌شود.
  • سبک مدرن: در ساختمان‌های تجاری مدرن از شیشه، فلز یا سنگ که با آلومینیوم قاب‌بندی شده‌اند، استفاده می‌شود. وجود شیشه در طراحی نما به ورود گرما و نور طبیعی خورشید به داخل ساختمان کمک می‌کند.
  • سبک مینیمال: یک سبک معماری ساده است که معمولا در آن از تزیینات زیادی استفاده نمی‌شود.

از چه متریالی در نمای تجاری استفاده می‌شود؟

برای طراحی نمای ساختمان‌ها متریال‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با توجه به سلیقه و کارآیی از آن‌ها استفاده کرد. طراح بعد از بررسی تمام جوانب نوع مصالح را تعیین کرده و مشخص می‌کند که با توجه به سبک بهتر است از کدام جنس استفاده شود. در این بخش به معرفی چند متریالی که به وفور در نمای ساختمان های تجاری استفاده می‌شوند، می‌پردازیم:

آجر

از گذشته تا به امروز استفاده از آجر در ساختمان‌سازی رایج بوده است. از این متریال در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری استفاده می‌شود. آجرهایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند از نظر رنگ، ابعاد، مقاومت در برابر حرارت و سایر ویژگی‌ها از تنوع زیادی برخوردار هستند.
آجر یا ترکیب آجر و سنگ از مقرون‌ به صرفه‌ترین مصالح بکار رفته در نما محسوب می‌شود. قیمت مناسب، مقاومت زیاد در برابر ضربه و آتش، تولید آسان و همخوانی با معماری ایرانی باعث رواج استفاده از این متریال در کشور ما شده است. قیمت نمای تجاری آجری به عوامل زیادی از جمله نوع آجر، روش اجرا و مصالح مورد نیاز بستگی دارد.

شیشه

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی شیشه‌های مقاومی ساخته می‌شوند که می‌توان از آن‌ها در نمای ساختمان‌ها استفاده کرد. کرتین وال نمایی است که این روزها در بسیاری از پروژه‌های تجاری و اداری دیده می‌شود. کرتین وال، یک نمای شیشه‌ای است که ساختمان را محصور کرده و غیر از وزن خودش هیچ نوع باری را تحمل نمی‌کند. در حقیقت، این نما برای کمک به اسکلت سازه طراحی نشده و در انتقال بار به شالوده ساختمان نقشی ندارد. قیمت کرتین وال با توجه به نوع آن (استیک و یونیتایز)، داخلی یا خارجی بودن پروفیل‌ها و اکسسوری‌ها مشخص می‌شود.

به طور کلی، فواید استفاده از شیشه در نمای مجتمع‌ تجاری را می‌توان به چند مورد زیر خلاصه کرد:

  • تامین روشنایی ساختمان‌های تجاری و اداری
  • کنترل صدا
  • قیمت مناسب
  • تنوع رنگ

کامپوزیت

کامپوزیت که امروزه در خیلی از ساختمان‌ها دیده می‌شود، نوعی ورق ترکیبی آلومینیومی است. این ورق از دو لایه آلومینیوم و هسته مرکزی پلی‌اتیلن تشکیل شده است. مزایای استفاده از کامپوزیت در نمای تجاری شامل موارد زیر می‌شود:

  • به راحتی در تمام نقاط جهان قابل دسترس است.
  • سرعت اجرای نمای کامپوزیتی بالا و هزینه آن پایین است.
  • وزن کم و مقاومت بالایی دارد.
  • در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *