بازارچه ساختمان

کاربرد و ویژگی‌های کفپوش پی وی سی

کاربرد و ویژگی‌های کفپوش پی وی سی
  •    ضد آب بودن
  •    حالت ارتجاعی
  •    دوام و ماندگاری
  •    زیبایی ظاهری
  •    نصب آسان
  •    قیمت کفپوش پی وی سی در مقایشه با پارکت و لمینت کم تر می باشد .

برای انتخاب کفپوش برای هر فضایی باید به نیازمندی های فضا توجه کرد. اگر فضا مرطوب است، باید کفپوشی انتخاب شود که در برابر رطوبت مقاوم است. اگر فضایی پرتردد است، باید کفپوشی با مقاومت بالا برگزید و به همین ترتیب بنا به کاربری هر فضا، باید ویژگی های کفپوش های مختلف را بررسی کرد و بعد تصمیم گرفت. به همین دلیل ما در این مقاله به معرفی ویژگی های کفپوش پی وی سی می پردازیم تا بتوانید طبق این اطلاعات درست ترین تصمیم را بگیرید.

قابلیت ارتجاعی

کفپوش پی وی سی سر و صدا را کاهش داده و در زیر پا حس راحتی ایجاد می کند. برخلاف سطوح سختی مثل چوب، لمینت، موزاییک یا سرامیک، کفپوش های وینیل قابلیت ارتجاعی دارند و به همین دلیل کفپوش منعطف نیز خوانده می شوند.

مقاومت و ماندگاری

کفپوش پی وی سی مقاوم است و آزمون ماندگاری خود را پس داده، چراکه زیبایی آن در زیر رفت و آمدهای سنگین و استفاده در مناطق پرتردد به خوبی حفظ شده است. این کفپوش ضد لک و ضد رطوبت بوده و لکه ترشحات به راحتی از روی آن برطرف می شود. وینیل در مقایسه با مصالح جایگزین، از هزینه نصب و نگهداری کمتر و اقتصادی تری در طول عمر خود برخوردار است.

زیبایی

کفپوش های پی وی سی امروزی به منظور ارتقا بخشیدن سطح زیبایی فضاهای داخلی تولید می شوند. این کفپوش ها در عین اینکه ظاهر سطوح سخت دیگر را شبیه سازی می کنند، از سرامیک ها گرم و صمیمی تر هستند. طراحان می توانند از رنگ و الگوهایی استفاده نمایند که فضایی بزرگ را کوچک تر نشان دهند یا یک اتاق کوچک را بزرگ نمایی کنند. از آنجایی که وینیل ماندگار است، رنگ و ظاهر اصلی آن با مراقبت های معمولی زمان بیشتری دوام می آورد.

ایمنی

طیف وسیعی از تایل ها و ورقه های پی وی سی دارای سطوحی مقاوم در برابر لغزش هستند. این کفپوش ها برای کاربری های تجاری و اداری متنوع بسیار مناسب هستند و چون جنسشان از وینیل است، به راحتی تمیز می شوند.

ضد آب بودن و  کاربرد وسیع کفپوش PVC در مکان های درمانی بهداشتی

کفپوش وینیل یا همان پی وی سی اغلب در مراکز درمانی بهداشتی استفاده می شود زیرا در برابر آب تقریبا غیر قابل نفوذ بوده و در برابر کفپوش هایی مثل موکت مزیت بهداشتی قابل توجهی دارد. این ویژگی ها در فضاهایی مثل اتاق های بیمارستان، مکان های مخصوص مراقبت های طولانی مثل آسایشگاه ها، خانه های سالمندان، پرورشگاه ها و مراکز درمانی معمولی بسیار حائز اهمیت می باشد. بسیاری از ورقه های وینیل طوری به هم چسبیده یا جوش داده شده اند که تقریبا درزی ندارند و این موضوع از تجمع آلودگی در شکاف ها جلوگیری می کند. این کفپوش در کل نسبت به کفپوش های سخت دیگر درزهای کمتری دارد و بنابراین باکتری ها مکان های کمتری برای پنهان شدن و رشد کردن دارند. شوینده های ضدعفونی کننده می توانند سطح این کفپوش ها را بدون آسیب زدن به آن ها، استریل کنند. علاوه بر این بیشتر لکه ها به راحتی تمیز می شوند.
برای افرادی که حساسیت های شدید دارند، کفپوش وینیل مناسب ترین گزینه است. محققان ثابت کرده اند در فضاهایی که از فرش و موکت استفاده می شود، شمار زیادی از باکتری های معلق در هوا وجود دارند که استفاده از جاروبرقی نیز آن ها را تشدید می کند. از طرف دیگر کفپوش پی وی سی بدون پخش کردن مقادیر زیادی از باکتری در هوا، می تواند به راحتی تمیز شود.

امکانات ورزشی

محصولات ورقه ای کفپوش pvc می توانند جایگزین خوبی برای کفپوش های چوبی گران قیمت در باشگاه ها، سالن های ورزشی و دیگر اماکن تفریحی اینچنینی باشند. سطوح غیر مومی و ضد لکه این کفپوش ها منجر به هزینه های کمتر مراقبت و کاربری های بیشتر نسبت به کفپوش های سنتی می شود. ضمن اینکه به آسانی می توان بر روی این سطوح خطوط رنگی ایجاد کرد که برای زمین های ورزشی بازی هایی مثل بسکتبال، والیبال یا راکتبال نیاز است. برخی کفپوش هایی از این جنس که دارای بالشتک های فومی وینیل با تراکم بالا هستند، دارای سطوحی ضربه گیر بوده که از تأثیر ضربه کاسته و در تیجه مانع از کوفتگی پا می شوند. بسیاری از این سطوح توسط یک لایه پوششی و یک سطح پلی اورتان با عملکرد بالا محافظت شده اند.

محدویت های کفپوش pvc

کفپوش های پی وی سی برای استفاده در آشپزخانه های تجاری توصیه نمی شوند، در حالی که تایل های کامپوزیت وینیل معمولا در آشپزخانه هایی با کار کم و هر دوی تایل و ورقه وینیل در آشپزخانه های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از کفپوش های پی وی سی هنگامی که اشیای سنگین یا تیز مانند قوطی یا چاقو با آن ها برخورد می کند، می توانند مستعد پارگی باشند. علاوه بر این ممکن است این کفپوش ها در اثر بارهای ایستا دچار فرورفتگی دائمی شوند یا از بارهای متحرک آسیب ببینند. کفپوش های پی وی سی هم چنین برای فضاهای نگهداری اتومبیل یا فضاهای نمایش اتومبیل توصیه نمی شوند مگر اینکه از ترشحات روغن و تماس با لاستیک ها محفوظ بمانند. ضمنا این کفپوش ها برای فضاهای بیرونی که گرما، سرما یا نور خورشید باعث رنگ پریدگی آن ها می شود، مناسب نیستند.

منبع: شرکت کورین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *