دکوراسیون

کاغذ دیواری چیست

کاغذ دیواری چیست

می‌گویند چینی‌ها که نخستین تولیدکننده کاغذ در جهان بوده‌اند، نخستین بار از این ماده برای تزیین دیوارهای خانه‌هایشان بهره برده‌اند. حالا و پس از گذشت ۲ هزار سال از این جریان، کاغذدیواری‌ها به یکی از مهم‌ترین ابزارهای تزیین خانه‌ها تبدیل شده‌اند.

طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون در كنار ارتقای كيفيت ساخت، به مشتريان اين امكان را میدهد تا در رقابت با ديگر روش‌های تزیینی، همچنان سراغ كاغذديواری بروند. نصب كاغذديواری برخلاف تصور خیلیها چندان پيچيده نيست و شما هم مي‌توانيد با خواندن اين مقاله فضای زیبایی را برای خانه‌تان خلق كنيد. 

استفاده از کاغذ دیواری می تواند به ما کمک کند تا خانه ای زیبا تر و دلپذیرتر داشته باشیم. تنها کافی است که بدانیم آن را در کجا و به چه نحوی به کار بگیریم و چگونه مبلمان فضای داخلی را متناسب با آن بچینیم.

تاریخچه کاغذ دیواری

ورود كاغذ ديواری به ایران به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار بازمی گردد. وی که علاقه ای خاص به شیوه های معماری و هنر مغرب زمین داشت، در زمان نوسازی کاخ گلستان با پوشاندن دیوارهای آن کاخ توسط کاغذ دیواری های وارداتی از زمره نخستین افرادی شد که باب ورود این محصول به ایران را گشودند.

اولین کارخانه تولید کاغذ دیواری های کاغذی ، در ایران در دهه 1350 افتتاح شد. این کاغذ دیواری ها با تنوع خود و سرعت نظر مردم را به خود جلب کردند. اما به علت عدم قابلیت شستشو نتوانستند در عرصه دکوراسیون داخلی، به جایگاه متعالی خود برسند. پس از آن با توسعه صنایع پلیمری، نسل های کاغذ دیواری های چرمی بوجود آمد که عیوب کاغذ دیواری های معمولی را از میان برد و با قابلیت شستشو، دوام بالا و ثبات رنگ خود، توانست نظر همگان را به خود جلب کند. کارخانه کاغذ دیواری پلاسکا، اولین تولیدکننده کاغذ دیواری چرمی در ایران است که در سال 1373 شروع به تولید نمود.

امروزه کاغذ دیواری های چرمی، برخلاف نقاشی های دیواری و فرشینه های دست باف قدیم، کاغذ دیواری های چرمی فراورده ای ارزان و قابل دسترس برای همگان می باشد. وسیله ای کم هزینه و کم دردسر برای تغییر فضای داخلی اتاق ها و ایجاد جلوه ای نوین در آنها.

نحوه انتخاب صحيح كاغذ ديواری

انتخاب يك كاغذ ديواری صحيح و خوب كاری سخت و هراسناك است؛ به خصوص اگر قبلا اين كار را انجام نداده باشيد. دليل سختي انتخاب کاغذ دیواری این است كه تنوع بيشماری از كاغذ ديواری از لحاظ طرح و رنگ و هم‌چنين جنس پشت كاغذ ديواری در بازار موجود است كه بايد از بين اين تنوع بيشمار، مناسب‌ترين گزينه را برای دكوراسيون خانه خود انتخاب و استفاده كنيد.

با اين حال اين اطمينان را به شما مي‌دهيم كه راه‌هایی برای تسهيل اين فرايند وجود دارد.  يكي از مهم‌ترين راه‌ها برای آسان‌تر شدن انتخاب کاغذ دیواری، اين است كه شما قبل از رفتن به فروشگاه‌ها برای انتخاب و خريد، ايده و طرحي واضح و شفاف از آنچه مي‌خواهيد داشته باشيد. در ادامه مطلب نيز راه‌هایی را به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه با در نظر داشتن آنها  بتوانيد انتخابی از سر آگاهی داشته باشيد. در اين مطلب در مورد اينكه چرا، كجا و چگونه بايد از كاغذ ديواری استفاده كنيد، اطلاعاتی در اختيار شما قرار خواهيم داد.

چرا از کاغذ دیواری استفاده کنیم ؟

ممكن است اين سوال وجود داشته باشد كه اگر انتخاب و نصب كاغذ ديواری سخت و پر از دردسر است، چرا بايد از آن استفاده كرد؟ چرا به جای آن از رنگ‌آميزي براي ديوارها استفاده نكنيم؟ در جواب بايد بگوييم يكي از مهم‌ترين دلايل استفاده از کاغذ دیواری اين است كه طرح‌ها و رنگ‌هایی كه به وسيله كاغذ ديواری میتوان روی ديوار به وجود آورد، در حقيقت با  نقاشی ديوارها غيرممكن است.

رنگ‌آميزی ديوارها كاری بسيار عالي و ايده‌آل است، اما به شرطي كه تمايل به تك‌رنگ بودن ديوارها داشته باشيد يا بخواهيد از دو رنگ متفاوت با هم، اما ساده براي ديوار‌هاي مجاور استفاده كنيد. اما اگر تمايل داريد طرح و نقشي خاص را با جلوه‌ای جذاب و متمايز بر ديوار داشته باشيد يا منظره‌اي ديدني را روي ديوار خانه خود ايجاد كنيد، تنها راه، استفاده از كاغذ ديواری است؛ زيرا در صورتی كه شما در زمينه هنر طراحی و نقاشی توانایی خوبی نداشته باشيد، ايجاد طرح و نقش زيبا روی ديوار، مطمئنا از توان شما خارج خواهد بود، بنابراين اينجاست كه كاغذ ديواری بهترين گزينه براي دكوراسيون است.

كاغذ ديواری را میتوان به نحوه‌های مختلف روی ديوارهای يك فضا نصب كرد. براي مثال مي‌توان تمام ديوارها را با يك مدل كاغذ ديواری پوشش داد یا برای برجسته كردن نقطه كانونی، تنها يك ديوار اتاق را كاغذ ديواری كرد؛ هم‌چنين میتوان براي هر ديوار، از كاغذ ديواری با طرح‌های متفاوت استفاده كرد.

چگونه مناسب‌ترين كاغذ ديواری را بيابيم؟

همانطور كه گفتيم، به دليل وجود تنوع بسيار زياد كاغذ ديواری ها و احتمال گنگ شدن هنگام خريد، مهم است كه حتما قبل از اينكه براي خريد بيرون برويد، ايده و طرحي را در ذهن داشته باشيد و كاملا بدانيد كه چه مي‌خواهيد. براي اين كار از مجلات و وب‌سايت‌هاي دكوراسيوني بازديد كنيد و تصاوير فضاهايي كه در آنها از كاغذ ديواری استفاده شده را ببينيد، چه كسي مي‌داند! شايد در اين ميان طرح و رنگ مورد علاقه و مناسب براي دكوراسيون خانه خود را بيابيد و تنها براي يافتن آن به بازار برويد.

انواع كاغذ ديواری

اين مهم است كه در مورد رايج‌ترين انواع كاغذ ديواری هاي موجود، در هنگام خريد اطلاعاتي داشته باشيد. اساسا كاغذ ديواری هايي كه داراي پوشش وينيل هستند بادوام‌ترين انواع كاغذ ديواری ها محسوب می‌شوند. اين نوع از كاغذ ديواری ها هم‌چنين قابل شست‌وشو و ضد آب هستند. همين نوع از كاغذ ديواری خود به دو نوع تقسيم مي‌شود: نوع اول در قسمت پشت كاغذ ديواری داراي لايه‌اي از وينيل است و نوع دوم داراي لايه‌اي از وينيل در قسمت روي كاغذ ديواری است كه مسلما نوع دوم دوام بيشتري دارد. نوع اول قابل شست‌وشو و ضد آب است و راحت‌تر از روي ديوار كنده مي‌شود. بنابراين نوع دوم كاغذ ديواری هاي داراي پوشش وينيل، مي‌توانند مناسب‌ترين گزينه براي انتخاب باشند.

بهترین راه های تمیز کردن کاغذ دیواری منزل :

کم کم خانه بازار داغ خانه تکانی ها شروع شده است در صورتی که در پوشش سقف و یا دیوارهای خانه خود از کاغذ دیواری استفاده نموده اید جهت خانه تکانی نیازمند شستشو و یا تعویض آن خواهید بود. بسته به نوع٬ جنس لایه های کاغذ و همچنین چسب مورد استفاده در اجرای کاغذ دیواری روش های متفاوتی برای شست و شوی آن پیشنهاد می شود که توجه به آنها می تواند عمر کاغذ دیواری را افزایش داده و هزینه تعویض و نیاز به خرید مجدد کاغذ دیواری را رفع کنید. براى اطلاع بیشتر در مورد نحوه صحیح انتخاب کاغذ دیواری ها، مراقبت و تمیز کردن آن ها با ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید .

– لکه ها را باید زود به زود از روی کاغذ دیوارى پاک کنید چرا که ممکن است لکه پایدار شود. خاک روى کاغذ دیوارى را حد الامکان زود تمیز کنید چرا ممکن است آن را بد رنگ کند و به مرور زمان آن را از جلا مى اندازد.

– کاغذ دیواری را از پایین به بالا تمیز کنید. برای کاغذهای نازک استفاده از آب گرم تمیز بدون صابون، توصیه می‏ شود. برای کاغذهای قابل شست‌ و شوی ضخیم تر، از محلول آب و صابون ملایم استفاده کنید.

– معمولا لکه‌ها با آب ولرم و صابون ملایم از بین مى رود و بعد با آب پاکیزه آن را بشویید. و با یک حوله آبگیر آن را خشک کنید، برای لکه‌هاى که عمیق تر است شما باید از پاک کننده‌هاى قوی تر استفاده کنید.حتما بعد از ماده پاک کننده شیمیایى از آب براى شست و شو استفاده کنید.

– از سیم های فلزی و حتى اسکاج‌هاى زبر و پودر‌هاى قوى و یا حلال‌هاى قوى مثل استون اصلا براى تمیز کردن کاغذ دیوارى استفاده نکنید چرا که‌ این‌ها به کاغذ دیوارى صدمه وارد مى کند.

– پاک کردن لکه را تا جایی انجام دهید که آب به پشت کاغذ نفوذ نکرده و موجب بلند شدن کاغذ از روی دیوار نشود. مخصوصا در محل قرار گرفتن رول های کاغذ دیواری دقت بیشتری داشته باشید زیرا در این نقاط که محل اتصال رول ها می باشد، احتمال نفوذ آب بیشتر خواهد بود.

– اگر بر روی کاغذ دیواری منزل شما لکه چربی ایجاد شود، فورا نسبت به پاک کردن آن اقدام نمایید. برای از بین رفتن این لکه ها ابتدا مایع پاک کننده ملایم و یکی از پودرهای جذب کننده رطوبت٬ از گچ خیاطی یک خمیر بسازید و بر روی لکه بمالید و مهلت دهید تا کاملا خشک شود سپس آن را به کمک یک برس نرم یا مسواک پاک نمایید.

منبع:  شرکت کورین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *