با گذشت زمان و مستقل شدن صنعت مُد و پوشاک، فروشگاههای لباس نیز مجلل شدند و رنگ و بوی تازهای به خود گرفتند و از فروشگاهها محلی و کوچک، تبدیل به بوتیک شدند. “بوتیکها” را میتوان نسخهی لوکستر و مجللتر فروشگاههای لباس قدیمی دانست. در بوتیکها تنها معرفی و فروش اجناس مدنظر نیست، بلکه هر بوتیک با خود فرهنگی خاص و طرز فکری نو را به ارمغان میآورد. از نحوهی طراحی محیط یک بوتیک تا رنگبندی، نورپردازی، انتخاب موسیقی مناسب و … همه و همه نیازمند سالها مطالعه و تجربه در این صنعت است. ما در این مقاله سعی داریم تا به سادهترین شکل ممکن و در یک آموزش قدم به قدم، شما را کم و بیش با نحوهی شکلگیری یک بوتیک آشنا کنیم.
۱) برای پیدا کردن مکان مناسب و متناسب با حال و هوای پوشاکتان، ماهها تحقیق و پژوهش نیاز است. اما مهمتر از آن این است که بدانید برای چه قشری و چه جنسی کار خواهید کرد و اینکه چه نوع پوشاکی میخواهید به آنها ارائه کنید. اینکه شما لباس مردانه یا زنانه عرضه میکنید، نوع دکور شما را تحتتاثیر قرار خواهد داد. همچنین قیمتهای شما و به طور کل ارزش اجناستان، تعیینکنندهی مدل دکور شما خواهد بود. عرضه برندها و مارکهای مشهور باید در دکوری درخور نام این برندها باشد و این دقیقا مرز بین لوکس بودن یا معمولی بودن بوتیک شما است.
۲) فرض میکنیم که با موفقیت مرحلهی قبلی- که خود شامل ساعتها کار است- را گذراندید. حال نوبت آن رسیده که یک نام مناسب برای بوتیک خود انتخاب کرده و مرحلهی دوم کار خود را رسما آغاز کنید. اگر از کشورهای خاصی واردکننده پوشاک هستید باید دکوری مناسب با حال و هوای آن کشورها در بوتیک خود ایجاد کنید. لباسی با مارک فرانسوی در دکور مملوء از گیاهان کشورهای آسیای شرقی هیچ جلوهای نخواهد داشت. همچنین لباس اسپورت را نمیتوان در کنار کت و شلوار به فروش رساند. هر کدام از این اجناس دکوری ویژه خود میطلبد و توجه به این مسائل مانع سردرگمی خریدار میشود و درآمد شما را افزایش میدهد.
۳) حال وقت آن است که کمک بیشتری از دکوراتور خود بگیرید. بوتیک خود را به چند منطقه مجزا تقسیم کنید. قسمت فروش و قسمت پرو باید جدا باشند. با اضافه کردن پردههایی زیبا و خوشطرح و البته ضخیم میتوانید این کار را انجام دهید؛ البته پارتیشنبندیهای مدرن نیز میتوانند در این بخش کمک حالتان باشند. توجه داشته باشید که مکان پرو باید راحت و عریض باشد و مشتری احساس امنیت و آرامش کند. طراحی اتاق باید به شکلی باشد که در فصول سرد سال گرم و در فصول گرم، سرد باشد تا مشتری لباس خود را در بهترین شرایط دما انتخاب کند. یادتان باشد که مشتری در این اتاق تصمیم به خرید میگیرد. پس با اتخاد راهکارهای مناسب موجبات راحتی او را فراهم کنید تا بتواند بهتر تصمیم بگیرد و پرو شما را به علت گرمی یا سردی بیش از حد ترک نکند. وجود آینه قدی و نور کافی و مناسب در این مکان الزامی است. استفاده از آویزها و وسایل جانبی مناسب و در عین حال زیبا را نیز از یاد نبرید.
۴) شاید تصور کنید که وقت وارد کردن اجناس به مغازه است؛ اما بدون ویترینهای شیک چگونه میخواهید محصولاتتان را ارائه کنید؟! به جرئت میتوان گفت مهمترین قسمت یک بوتیک، ویترین آن است. در واقع این ویترین است که مشتری را به بوتیک شما میکشاند. معمولا فروشندگان بیشترین خلاقیت را در این قسمت به کار میبرند و صد البته بیشترین هزینه را نیز در این بخش متحمل میشوند. ویترین شما نماینده بوتیک شما بوده و شما را به با یک نگاه معرفی میکند. علاوه بر اجناس خود که در ویترین قرار میدهید، میتوانید ویترین خود را با انواع وسایل دکوراسیونی تزئین کنید. مجسمهها، گلهای خشک معطر و لامپهای رنگی با نور ملایم گزینههای مناسبی هستند. همچنین ویترین باید حاوی چکیدهای از اجناس شما باشد چون اگر مشتری با توجه به ویترین به بوتیک شما بیاید باید بتوانید جنسی که نظرش را جلب کرده، به او ارائه دهید.
۵) میرسیم به رنگبندی محیط بوتیک. انتخاب رنگهای مکمل در بوتیک شما ایجاد تناسب میکند. اگر در بوتیک خود سبکها و برندهای مختلف را ارائه میدهید، آنها را به صورت مجزا در گوشههای بوتیک قرار دهید و رنگ متناسب با هر کدام را در اطرافش بچینید. سعی کنید تا هماهنگی رنگ را در طراحی بوتیک خود حفظ کنید، البته گاهی رنگهای متضاد نیز با هم به کار میروند که جزو سبکهای جدید بوده و نوعی مدرنیته به فضای بوتیک شما میبخشد. امروزه رنگهای سفید و مشکی در کنار یکدیگر با ایجاد نوعی کنتراست زیبا، به راحتی توجه مشتریان را جلب میکنند.
دکور بوتیک
۶) گام بعدی اضافه کردن مبلمان به بوتیک است. اگر مشتریان شما جایی برای نشستن داشته باشند، به راحتی میتوانید از فرصت استفاده کرده و اجناس خود را به آنها معرفی کنید. گاهی کسانی تنها همراه فرد خریدار هستند. اگر در بوتیک شما جایی برای نشستن وجود داشته باشد، فرد همراه مینشیند و خریدار با حوصله بیشتر اجناس را نگاه میکند و در این صورت عجلهای برای رفتن ندارد. این مسئله بر میزان فروش شما میافزاید. میزی کوچک در جلوی مبلها قرار دهید و ژورنالها و کاتالوگهای اجناس خود را روی آن قرار دهید. این کار همه مشخصات کالا را در غیاب شما نیز معرفی میکند و مشتری با آگاهی اقدام به خرید میکند. این مسئله همچنین باعث میشود تا مشتری زمان بیشتری را در بوتیک سپری کرده و در نتیجه وقت بیشتری برای مجاب کردن وی به خرید اجناستان دارید.
۷) اضافه کردن لوازم جانبی به یک بوتیک مساوی است با جذب مشتریان بیشتر و در نتیجه افزایش میزان فروش. با استفاده از مجسمهها، تابلوهای نقاشی، عکسهایی از مناظر زیبا، پارچههای رنگی، صدفها و لامپهای کمنور زیبا، گلهای خشکشده و ترجیحا معطر، فضایی هنری در بوتیک خود ایجاد کنید. موارد یاد شده میتواند موجب خاطراتی خوش برای مشتریان شود. در انتخاب این وسایل سعی کنید از المانهای مرتبط با مُد بیشتر الهام گرفته و محیطی فشنتر خلق کنید.
۸) به عنوان آخرین قدم، تبلیغات برای بوتیک را فراموش نکنید. یکی از نوینترین روشهای تبلیغات، تبلیغات از طریق اینترنت و خصوصا شبکههای اجتماعی است. اگر بتوانید مشتریان خود را از طریق اینترنت و به طور کل روشهای غیر فیزیکی جذب کنید، هم در وقت صرفهجویی کردهاید و هم در هزینه و انرژی.