طراحی و ساخت

طراحی مطب فیزیوتراپی 1402

طراحی مطب فیزیوتراپی 1402

در مقاله پیش رو، به بررسی طراحی داخلی مطب و همچنین معرفی سایت کورین به عنوان بهترین گروه معماری و طراحی داخلی، به خصوص در زمینه مطب فیزیوتراپی خواهیم پرداخت. تا انتهای این نوشتار تخصصی همراه شما هستیم.

با توجه به این ‌که امروزه طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی یکی از عوامل بسیار مهم برای استفاده افراد از فیزیوتراپی می باشد، توجه کردن به دکوراسیون آن بسیار مهم شمرده می ‌شود.

به دلیل این‌ که همواره مواردی که برای درمان وجود دارد، لازم است که دکوراسیون های منحصر به فردی داشته باشند تا با توجه به تحولات فیزیکی که در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی صورت می گیرد، فراهم کننده آسایش و راحتی افراد و بیماران باشند.

فضای آرامش‌ بخش

مهم ترین نکته در رابطه با طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی، داشتن فضائی آرامش‌ بخش است تا از این طریق بیمار در هنگام دریافت خدمات فیزیوتراپی به دور از هر گونه نگرانی و استرسی بتواند درمان خود را به دنبال داشته باشد. همین طور طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی نباید بی روح باشد و لازم است که بیمار بتواند ارتباط خوبی با آن برقرار کند.

با توجه به این‌ که مدت زمان درمان در مطب ‌های فیزیوتراپی بیشتر از دیگر مکان‌ ها می ‌باشد، تمامی وسایل و رنگ ‌هایی که در این مطب وجود دارد، لازم است که با دقت کافی صورت بگیرد.

همین طور نورپردازی که در بخش فیزیوتراپی وجود دارد، مهم شمرده می‌ شود. به دلیل این که نور می تواند فضای کافی را برای دور کردن استرس بیماران ایجاد کند و همین طور سبب نشاط فیزیوتراپیست و بیماران نیز گردد.

هنگامی ‌که نام مطب فیزیوتراپی به میان می‌ آید، ممکن است اغلب افراد نگران شوند

در برخی مواقع هنگامی ‌که نام مطب فیزیوتراپی به میان می‌ آید، ممکن است اغلب افراد نگران شوند. اما اگر یک فضای آرامش ‌بخش در طراحی دکوراسیون مطب فیزیوتراپی صورت بگیرد، این امر می ‌تواند در برقراری آرامش بیماران بسیار مهم باشد.

با توجه به این ‌که یکی از عوامل مؤثر که برای جذب بیماران صورت می گیرد، طراحی دکوراسیون می ‌باشد؛ امروزه طراحی دکوراسیون مطب فیزیوتراپی نیز بسیار مهم شمرده می‌ شود و از این طریق پزشک می تواند جلب بیمار بسیاری را داشته باشد.

اغلب اشخاص ترجیح می ‌دهند، از مکان ‌هایی برای دریافت خدمات فیزیوتراپی استفاده کنند که تجربه دلنشینی از آن داشته باشند و همین امر سبب می ‌شود که طراحی دکوراسیون در محیط مطب فیزیوتراپی مهم دیده شود.

حال اگر شما از دسته افرادی هستید که قصد دارید تا فضای مطب خود را برای کاربری فیزیوتراپی تعیین کنید و نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طراحی دکوراسیون مطب فیزیوتراپی هستید، لازم است که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا سایت کورین اطلاعات منحصر به ‌فردی که در راستای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مهم شمرده می ‌شود را در ادامه مقاله، برای شما عنوان کند.

سوالاتی که در ادامه این مطالب به آن‌ ها خواهیم پرداخت، عبارتند از:

فیزیوتراپی چیست و چگونه انجام می گردد؟

فعالیت‌ های یک فیزیوتراپیست چیست؟

اصول طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی چگونه است؟

طراحی های متفاوت مطب فیزیوتراپی

استانداردهای لازم برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی چیست؟

فضای مناسب برای طراحی مطب فیزیوتراپی

نکات مهم در رابطه با استفاده از ابزارآلات مدرن

رعایت اصولی سطح های شیبدار در مطب فیزیوتراپی

ضوابط طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی به واسطه سایت کورین

ریز فضاهای موجود در مطب فیزیوتراپی

نکات مهم برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی چیست؟

رفاه حال بیماران در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

فضایی برای معلولین در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

محل قرارگیری سرویس بهداشتی در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

بخش‌ های ضروری در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

وسعت فضای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

انعطاف ‌پذیری فضا برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

تعیین فضای محوطه درمان در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

فضای موجود تخت‌ ها در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

سرگرمی لازم در بخش پذیرش مطب فیزیوتراپی

وجود گل و گیاه در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

تم ‌های دکوری خاص و ویژه برای مطب فیزیوتراپی

بخش مربوط به کودکان در مطب فیزیوتراپی

پاکیزگی در مطب فیزیوتراپی

ایجاد فضایی همانند منزل در مطب فیزیوتراپی

بخش ‌های مختلف طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی به چه صورت است؟

طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی چه رابطه‌ای با جذب مخاطب دارد؟

شرایط موجود برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی به چه صورت باید باشد؟

رنگ‌آمیزی و نورپردازی برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی به چه صورت می باشد؟

بازی رنگ و نور

استفاده از نور طبیعی

چیدمان وسایل در مطب فیزیوتراپی

ترکیب رنگ کابین برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی به چه صورت می باشد؟

طراحی مطب فیزیوتراپی توسط سایت کورین

جمع ‌بندی مطالب

فیزیوتراپی چیست و چگونه انجام می گردد؟

برای این ‌که بتوانیم اطلاعاتی در رابطه با موضوع طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی به شما بیان کنیم، نیاز است که ابتدا به معرفی فیزیوتراپی بپردازیم. حتماً ممکن است که نام فیزیوتراپی بارها و بارها به گوش شما رسیده باشد.

برای درک بهتر این موضوع لازم است عنوان کنیم، متخصصی که به جهت مراقبت های بهداشتی، فعالیت هایی را بر روی بدن بیمار انجام می دهد تا از این طریق دامنه حرکتی و توانایی فیزیکی بیمار را بهبود ببخشد، به عنوان یک فیزیوتراپیست شناخته می شود. هدف اصلی او درمان و رسیدگی بیشتر به بیمار و توانایی ‌های حرکتی او می ‌باشد.

برای این‌ که بتوان به هدف لازم برای این امر رسید، تمرکز زیادی بر روی نواحی که قصد بازیابی توانایی آن ‌ها وجود دارد، نیاز است تا صورت بگیرد. به دلیل این ‌که با توجه به علت بیماری و یا جراحت بالایی که برای یک بیمار اتفاق افتاده است، تمرکز بالا می ‌تواند کمک مؤثری در بازیافتن توانایی فیزیکی افراد باشد.

در برخی مواقع ممکن است این دسته از افراد را با نام درمانگران فیزیکی بشناسید. اما اغلب این دسته از افراد با نام فیزیوتراپیست، فعالیت‌ هایی برای بیماران خواهند داشت.

طراحی مطب فیزیوتراپی 1402

فعالیت‌ های یک فیزیوتراپیست چیست؟

با توجه به این‌ که موضوع اصلی این مقاله در رابطه با طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی می باشد، به منظور این که در ادامه بخواهیم به این موضوع بپردازیم، در رابطه با فعالیت ‌های یک فیزیوتراپیست نیز لازم است اطلاعاتی برای شما داشته باشیم.

هنگامی که یک بیمار به فیزیوتراپیست مراجعه می ‌کند، با توجه به سوابق پزشکی او و معاینات انجام ‌شده، تحت نظارت پزشکان متعدد نیاز است تا یک برنامه درمانی برای بیمار صورت بگیرد که از این طریق بتواند فعالیت‌ های درمانی خود را بازیابد. فیزیوتراپی می ‌تواند برای برخی از درمان ‌ها همانند موارد زیر اثربخشی بسیاری به دنبال داشته باشد.

  • دادن سرما برای کاهش یافتن تورم
  • ماساژ دادن به ‌جهت تسکین یافتن درد بافت
  • تمرین ‌هایی برای تقویت بخش‌ های ضعیف بدن
  • گرما برای افزایش جریان خون
  • اولتراسوند تراپی به ‌جهت تسکین اسپاسم عضلانی
  • تحریک الکتریکی برای کمک‌ رسانی به ماهیچه‌ها

اصول طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی چگونه است؟

با توجه به مبحث این موضوع یعنی طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی، لازم است عنوان کنیم، با توجه به این‌ که گسترش شاخه‌های فیزیکی در حال افزایش یافتن می باشد، دیدگاه افراد نیز جدیدتر می ‌شود و پیشرفت ‌هایی را به دنبال دارد. به همین دلیل فضایی که برای انجام فیزیوتراپی و درمان بیماری‌ های خود انتخاب می ‌کنند، بسیار تاثیرگذار است و بر روی احساس بیماران نیز می تواند مؤثر واقع شوند.

با توجه به این موضوع، اغلب افرادی که قصد راه‌اندازی یک مطب فیزیوتراپی را دارند، در تلاشند تا بتوانند به فضای اطراف آن اهمیت ویژه‌ای بدهند و با توجه به تناسب مطب فیزیوتراپی خود، ویژگی ‌های منحصر به‌ فردی به‌ آن ببخشند.

هنگامی ‌که شخصی مراجعه مجددی به یک مطب فیزیوتراپی داشته باشد، تجربه‌ های کسب ‌شده می ‌تواند بر روی حافظه او ثبت شوند و همین امر می‌ تواند یک نکته حائز اهمیت برای پرداختن به موضوع اصول طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی باشد.

پیشنهاد می کنیم از پست قیمت طراحی داخلی مطب دیدن کنید.

طراحی های متفاوت مطب فیزیوتراپی

طراحی ‌های متفاوتی برای تمامی کاربری مطب‌ ها با توجه به تخصص پزشک مد نظر صورت گرفته می ‌شود. اما برای این‌ که بتوانید به طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی بپردازید،

لازم است که ابتدا مسائل مهمی همانند فضا، ابعاد، فضای مربوط به تعداد پرسنلی که در این فیزیوتراپی فعالیت دارند، تعداد مراجعه ‌کنندگان و دیگر موارد را مهم شمرد تا هنگامی‌ که این دسته از عوامل تعیین می‌ شوند بتوان از این طریق طراحی منحصر به ‌فردی برای مطب فیزیوتراپی صورت داد.

ممکن است هر شخصی به بهانه متعددی نیاز به استفاده از خدمات فیزیوتراپی داشته باشد و نیاز داشته باشد تا به تخصص کافی برای درمان او و توانبخشی و از طریق درمان فیزیوتراپی صورت بگیرد.

با توجه به این موضوع، برای این ‌که تخصص ‌های متفاوتی در فیزیوتراپی وجود دارند، یک طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی منحصر به ‌فرد می ‌توان چنین فضایی را برای او تشکیل بدهد.

مراجعه کنندگان با رده بندی سنی متفاوت

همین طور مخاطبین و مراجعه‌ کنندگانی که به یک مطب فیزیوتراپی مراجعه می‌ کنند، بدون شک دارای رده سنی متفاوتی هستند و نیاز است که برای تمامی رده ها، فضای در نظر گرفته ‌شده طراحی داخلی مجذوب کننده‌ است.

به همین دلیل طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی لازم است تا انتقال ‌دهنده آرامش به بیماران باشد. با توجه به این‌ که امروزه اهمیت بسیاری به طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی داده می شود، رقابت بسیاری بین پزشکان و فیزیوتراپیست ها صورت می ‌گیرد و می ‌تواند پذیرش بیماران بیشتر در مطب را به دنبال داشته باشد.

نکته مهم در رابطه با این مطلب این است که سایت کورین به‌ عنوان بهترین گروه برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی شناخته شده‌اند و با امکانات منحصر به ‌فردی که برای این مکان دارند، می ‌تواند ارائه دهنده طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی به بهترین حالت ممکن باشند.

استانداردهای لازم برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی چیست؟

استانداردهای لازم برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی چیست؟

استانداردهایی که برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می ‌گیرد، تأثیرات بسیار زیادی بر روی این طراحی خواهند داشت و بازدید از مکان مورد نظر می ‌تواند از طریق این استانداردها بیشتر شوند.

با توجه به این‌ که اغلب مکان‌ های بسته برای مطب فیزیوتراپی تعیین می شوند و ارائه خدمات این ‌چنینی دارند، نیاز است طراحی داخلی برای یک مطب فیزیوتراپی به گونه‌ای صورت بگیرد که فضای لازم را برای تمامی دستگاه‌ های مورد نیاز فیزیوتراپی داشته باشد و اهمیت دادن به فضای مد نظر برای این دسته از وسایل در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی بسیار مهم شمرده می شود.

حال با توجه به این نکات، مهم ‌ترین نکته‌ای که در راستای استانداردهای اولیه طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی عنوان می‌ شود و نیاز است که حتماً از طریق طراحان رعایت شود، بازدید کردن از فضای مد نظر به جهت مطب فیزیوتراپی می باشد.

هنگامی‌ که بازدید به ‌درستی از مکان ‌های مد نظر صورت بگیرد، این عملکرد می ‌تواند برای تمامی ابزار و لوازم مطب فیزیوتراپی طراحی خاصی را در نظر بگیرد و از طریق فضاهای متنوع بتوان عملکرد بهینه‌ای از مطب‌ های فیزیوتراپی داشت.

فضای مناسب برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

یکی از مهم ‌ترین استانداردهایی که برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مهم شمرده می شود، حداقل ابعاد مورد نیاز یک فضا است. با توجه به در نظر گرفتن این موارد، ابعاد حاصل شده برای فضای مد نظر شما نباید از یک میزان کمتر باشد.

فضای مفیدی که برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مؤثر و مفید واقع می شود، ۸۰ متر مربع است که ارتفاع آن از کف تا سقف باید۲۷۰ سانتی ‌متر باشد.

در این فضا می ‌توان طراحی لازم به جهت مطب فیزیوتراپی را به بهترین نحو ممکن در نظر گرفت. البته اگر فضای مربوطه شما بیشتر از این ابعاد نیز باشد، می توانید استفاده بهینه‌تری از مکان داشته باشید.

نکته حائز اهمیت دیگر در این رابطه که به‌ عنوان یکی از استانداردهای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی عنوان می‌ شود، قابل شست و شو بودن کابین ها و دیوارها می باشد. فاصله ۲۰ سانتی‌ متری که دیواره کابین ها از سطح زمین دارد، می تواند نکته حائز اهمیت در راستای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی نیز ذکر شود.

نکات مهم در رابطه با استفاده از ابزارآلات مدرن

با توجه به این ‌که طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی بر اساس ابزار آلات متعدد بیان می ‌شود، استفاده از هر گونه سقف کاذب و یا هر گونه آویزه ثابت در این طراحی ممنوع است. قرنیزهایی که برای این فضا مناسب می باشد، لازم است حداقل ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی ‌متر داشته باشد.

کمترین کابینه الکتروتراپی که برای هر مطب فیزیوتراپی تعیین می گردد، ۳ عدد می باشد و اگر فضای مد نظر شما قابلیت گنجایش بیشتر آن را دارد نیز می ‌توانید از این فضا استفاده کنید.

جنس تخت ‌هایی که در مطب فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد، نیاز است مرغوب باشد و ارتفاع و عرض آن ‌ها استاندارد باشد. اگر قصد دارید از تخت ‌های فلزی برای مطب فیزیوتراپی استفاده کنید، باید پایه‌ های کفی آن دارای عایق ‌های پلاستیکی نیز باشند.

طراحی مطب فیزیوتراپی

رعایت اصولی سطح های شیبدار در مطب فیزیوتراپی

نکته حائز اهمیت دیگری که در راستای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مورد توجه قرار می گیرد، سطح‌ های شیبدار در مطب فیزیوتراپی می باشد. با توجه به این ‌که اشخاصی  که به مطب فیزیوتراپی مراجعه می کنند، توانایی راه رفتن را ندارند، در نظر گرفتن این امر به ‌صورت اصولی و ایجاد سطح شیبدار مهم شمرده می شود.

شیب مناسب برای این موارد ۷ درصد در نظر گرفته شده است. همین طور نکته حائز اهمیت دیگر این است که برای بهینه‌سازی فضای موجود، لازم است تا در طول میانی سطح شیبدار شرایط پله گذاری نیز وجود داشته باشد. در نظر گرفتن این موضوع نیز مهم می باشد که نوع دستگاه و تجهیزات مورد نظر لازم است تا علاوه بر استحکام کافی، چرخدار نیز باشند.

با توجه به این‌ که مطب فیزیوتراپی یک مرکز درمانی می باشد، لازم است شرایط موجود آن برای برق گرفتگی مجهز باشد و به کلید محافظت تجهیز شده باشد. استفاده از کفپوش هایی که غیر صیقلی باشند نیز نکته‌ای حائز اهمیت می ‌باشد که از این طریق، از لیز خوردن بیماران جلوگیری شود.

در نظر گرفتن سیستم‌ های متعدد گرمایش، سرمایش و تهویه مناسب برای بهبود بخشیدن فضای مطب فیزیوتراپی نیز از دیگر موارد آن می باشد. تجهیز شدن به عایق صوتی در اتاق فیزیوتراپی نیز مهم است و می تواند آرامش حال بیماران را تضمین کند.

ضوابط طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

مهم‌ ترین نکته‌ای که سایت کورین برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی در نظر می ‌گیرد، این است که بتواند یک قالب بصری به وجود بیاورد.

سپس با توجه به در نظر گرفتن این موارد، هدف‌ هایی که یک شخص از طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی انتظار دارد را پیاده ‌سازی می ‌کند. در نظر گرفتن مسیر مناسب برای تردد بیماران و همین طور کارکنان به‌ عنوان یک نکته حائز اهمیت دیگر برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی عنوان می ‌شود.

استانداردهایی که لازم است برای این مطب طراحی گردد، همانند ابعاد و متراژ مورد نیاز برای هر بخش، تجهیزات لازم، استفاده از کمترین فضاهای موجود، در نظر گرفتن ایمنی و استاندارد می تواند مهم ‌ترین نکته در رابطه با طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی انجام شود و بهبود و سلامتی افراد را به دنبال داشته باشد.

ریز فضاهای موجود در مطب فیزیوتراپی

با توجه به این ‌که هر ابعاد، فضاهای مختلفی را دارد و لازم است شرایط موجود برای این دسته از فضاها صورت بگیرد، با در نظر گرفتن این موضوع فضاهایی همانند فضای عمومی، فضاهای عملیات تخصصی، فضاهای پشتیبانی لازم است.

هر کدام از فضاهای موجود دارای بخش کوچک ‌تری از فضاها هستند که می‌ تواند شامل موارد زیر باشند:

ریز فضاها عبارتند از:

  • فضاهای کوچک ورودی
  • فضاهای کوچک انتظار بیماران
  • فضای کوچک پذیرش
  • صندوق
  • بایگانی و دفاتر
  • سرویس و حمام بیماران
  • سرویس ‌های کارکنان
  • تعویض لباس پرسنل
  • آبدارخانه
  • اتاق استراحت پرسنل

اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که در تلاشید تا بتوانید طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی خود را به همراه داشته باشد و نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، پیشنهاد ما برای شما بر این است تا از سایت کورین به‌ عنوان بهترین گروه برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی استفاده بهینه داشته باشید و از تخصص ‌های این سایت استفاده کامل را ببرید تا بتوانید عملکرد بهتری را از مطب فیزیوتراپی خود داشته باشید.

نکات مهم برای طراحی داخلی مطب فیزوتراپی چیست؟

با توجه به این ‌که مطب فیزیوتراپی مکانی است که می ‌تواند سبب بازگرداندن توانایی عملکردهای متفاوت عضلات بدن بیماران شود و بیماری ‌های متعدد از این طریق می ‌توانند درمان شوند، رعایت کردن اصول طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی در چنین فضایی مهم شمرده می ‌شود.

به دلیل این ‌که در این موارد هنگامی ‌که همه چیز اصولی صورت بگیرد، رفاه حال پرسنل و بیماران  انجام می‌ شود و به بهترین شکل ممکن می‌ توانند از خدمات منحصر به ‌فرد آن کلینیک فیزیوتراپی استفاده کنند. حال در ادامه، می خواهیم در رابطه با ضوابط و مواردی که در راستای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مؤثر واقع می ‌شوند، اطلاعاتی برای شما داشته باشیم.

رفاه حال بیماران در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی نیاز است که تمامی وسایل و فضاها به گونه‌ای صورت بگیرد که راحتی حال بیماران را فراهم کند. این ‌که مراجعه ‌کنندگان بتوانند دسترسی خوبی به محل فیزیوتراپی داشته باشند، یک نکته مؤثر و مفید برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی به شمار می‌آید.

با توجه به این ‌که اغلب مراکز فیزیوتراپی در مراکز توانبخشی و مجتمع ‌های درمانی بنا شده‌اند، لازم است در این راستا اطلاعاتی داشته باشید که بخش ‌های درمانی دیگری همانند آرتروز و پروتز، بخش ‌های شنوایی شناسی و گفتار درمانی نیز در کنار مطب فیزیوتراپی واقع شوند. این دسته از مراکز نیز بدون هیاهو و سر و صدا هستند و می ‌توانند با آرامش کامل خدمات منحصر به ‌فرد برای بیماران را فراهم کنند.

از وسایل بالابر نیز نیاز است تا در مراکز فیزیوتراپی استفاده شود. به دلیل این‌ که اغلب افرادی که در این مراکز مراجعه می ‌کنند، با مشکلات توانبخشی رو به رو هستند.

یک نکته حائز اهمیت دیگر در راستای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی این است که اگر این مطب در طبقات بالا واقع شده است، استفاده از وسیله بالابر بسیار مهم است و این وسیله باید در طبقات همکف وجود داشته باشد.

فضایی برای معلولین در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

نکته حائز اهمیت دیگر در راستای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی، استفاده از فضایی است که برای معلولین لازم است تا صورت بگیرد. به دلیل این‌ که مناسب‌ سازی این محیط لازم است به بهترین نحو ممکن صورت بگیرد.

چون اغلب برای توانبخشی معلولین از مطب فیزیوتراپی استفاده می کنند و هنگامی که طراحی فضای موجود برای معلولین صورت نگرفته باشد، مطب فیزیوتراپی شما با مراجعه ‌کنندگان کمتری برخورد خواهد داشت.

محوطه انتظاری که برای مطب فیزیوتراپی طراحی می ‌گردد، لازم است به گونه‌ای باشد که راحتی بیماران و فضای درمان و مراجعه‌ کنندگان را به دنبال داشته باشد.

حال با توجه به این ‌که مطب فیزیوتراپی به‌ عنوان بخش اصلی در طراحی داخلی به شمار می‌ آید، لازم است تا تمامی اتاق‌هایی که برای فیزیوتراپی مناسب می باشند، یک‌ به ‌یک در این فضا طراحی شوند تا تمامی درمان‌ ها به صورت جداگانه در بخش‌ های مختلف اتاق‌ ها صورت بگیرد.

محل قرارگیری سرویس بهداشتی در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

یکی از نکات مهم دیگر، در ارتباط با سرویس بهداشتی می باشد. در دسترس قرار بودن این محل در رابطه با طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی لازم است رعایت گردد.

همین طور به دلیل این‌ که افراد توانائی کافی جسمانی ندارند، استفاده از توالت فرنگی و زمینی به تعداد کافی و مناسب مهم شمرده می شود. به ‌عنوان نمونه اگر در طول روز ۵۰ بیمار دارید، داشتن ۲ سرویس بهداشتی مهم است. یک نکته دیگر این است که مکان مد نظر برای سرویس بهداشتی قابلیت ضد عفونی شدن و شست و شو را داشته باشد و پاکیزه و تمیز باشد.

داشتن کفپوش مناسب که قابلیت شست و شو را داشته باشد، یک نکته حائز اهمیت برای تمامی محیط ‌های درمانی در نظر گرفته می‌شود و مطب فیزیوتراپی نیز از این قاعده مستثنی نمی ‌باشد.

در نظر گرفتن سیستم‌ های مناسب تهویه برای این ‌که بتواند شرایط موجود هوا را در مطب فراهم کند نیز مهم شمرده می شود. با توجه به این‌ که سیستم ایمنی برقی یک مطب لازم است برقرار باشد، لازم است به صورت جداگانه، تمامی فیوزهای مناسب ظرفیت خاصی را برای خود داشته باشند.

طراحی مطب فیزیوتراپی

بخش‌ های ضروری در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

استفاده از کپسول و شیر آتش‌ نشانی برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مهم شمرده می ‌شود. همین طور تمامی پریزهای یک مطب لازم است که ارت داشته باشند.

کابل‌ های در نظر گرفته ‌شده برای سیستم برق مطب فیزیوتراپی لازم است به شکل روکار باشند و قابلیت دسترسی راحتی به آن‌ ها فراهم باشد. با توجه به این ‌که مرکز فیزیوتراپی یک مرکز درمانی می باشد، لازم است کمک ‌های اولیه لازم در آن وجود داشته باشد و یک بخش برای آن در نظر گرفته شود و در این بخش لازم است وسایل تعیین ‌شده قرار بگیرند که همیشه فوراً در دسترس باشند.

بخش‌ های درمانی همانند الکتروتراپی، هیدروتراپی و دیگر موارد، بخش‌ های جانبی هستند که لازم است تا در مطب فیزیوتراپی همانند دیگر بخش ‌های معین شده ‌ی سالن انتظار و پذیرش اتاق معاینه و دیگر موارد تعبیه گردند.

وسعت فضای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

با توجه به تناسب بیماری ‌ها و معلولیت هایی که در یک مرکز فیزیوتراپی درمان می شوند و به‌ عنوان فعالیت اصلی این مرکز شناخته می شود، برای یک شیفت کاری لازم است، ۱ تا ۵۰ مراجع ه‌کننده وجود داشته باشد.

همین طور برای بخش ‌هایی همانند الکتروتراپی و مکانوتراپی، لازم است که فضایی به اندازه ۵۵ تا ۷۰ مترمربع وجود داشته باشد. با در نظر گرفتن میزان فعالیت  ‌های مطب فیزیوتراپی برای عملکردهای غیر درمانی نیز لازم است، فضای تعیین ‌شده‌ای وجود داشته باشد و فضاهایی مثل اتاق معاینه، انبار، اتاق استراحت و دیگر موارد مهم شمرده می شوند.

فاصله داشتن محل درمان از اتاق‌ های فیزیوتراپی مهم شمرده می شود. این امر به این دلیل است که فیزیوتراپیست به راحتی بتواند مکان ‌های درمان و اتاق انتظار را تحت نظارت داشته باشد.

شرایط موجودی که برای سالن انتظار در نظر گرفته می شود، لازم است مجهز به کفپوش مناسب، صندلی، صدا، نور و دیگر موارد باشد و بهتر است که این مکان در بخش اولیه درب ورودی باشد و در کنار اطلاعات صدور یا ثبت ‌نام بیماران در نظر گرفته شود.

همان طور که ذکر شد، میز منشی در این راستا مهم شمرده می ‌شود و لازم است که کارهای پذیرش بیماران در نزدیکی سالن اصلی و سالن انتظار صورت بگیرد.

ارتفاع میز مسئول

ارتفاع میز مسئول مربوطه به گونه‌ای باشد که برای اشخاصی که بر روی صندلی چرخدار هستند، خدمات صورت بگیرد. اتاق ‌های درمانی که برای مطب فیزیوتراپی در نظر گرفته می شود، لازم است تا عایق مناسبی داشته باشند و هیچ‌ گونه سر و صدا در آن وجود نداشته باشد تا آرامش و رفاه حال بیماران تامین گردد.

در نظر گرفتن هوای یکنواخت و بدون کوران در بخش درمان نیز نکته حائز اهمیتی است که در رابطه با طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مهم شمرده می شود.

بهتر است محوطه‌ای که برای درمان فیزیوتراپی صورت می‌ گیرد، با حفظ شئون حرفه‌ای در موقعیتی مناسب تعبیه گردد. همین طور محل استقرار محوطه درمان دور از میز و تجهیزات اداری مربوط به مطب فیزیوتراپی تعبیه گردد.

نور کافی که برای محیط درمان وجود دارد، مسئله مهمی به جهت این‌ که توانبخش بتواند با نور کافی فعالیت‌ های مربوطه برای بیماران را انجام بدهد، می باشد.

اگر نورپردازی سقف مطب فیزیوتراپی غیر مستقیم باشد، بهتر است. این دسته از نورپردازی‌ ها می‌ تواند خیرگی چشم های اشخاصی که بر روی تخت دراز کشیده‌اند را بپوشاند. به ‌غیر از این ‌که لازم است تا ابزارهای فیزیوتراپی در دسترس باشند، بهتر است که از لحاظ کاربردی نیز کاملاً ایمن و سالم باشند.

انعطاف ‌پذیری فضا برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

یکی از نکات مهمی که در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مؤثر واقع می‌ شود، این است که یک فضا انعطاف ‌پذیر باشد و محدوده بزرگی برای فعالیت ‌های ورزشی که به جهت توانبخشی افراد در مراکز فیزیوتراپی صورت می ‌گیرد، وجود داشته باشد.

ممکن است برخی از حرکات درمانی را به صورت تمرینات فردی یا گروهی صورت بدهند که داشتن فضایی مناسب برای این دسته از تمرین‌ ها بسیار مؤثر می باشد. با استفاده از پارتیشن‌ های متعدد می‌توان فضاهای حرکت درمانی برای تمامی مناطق بدن را بخش‌ بندی کرد و از این طریق وسایل و ابزارهای مورد نیاز برای این موارد تقسیم شوند.

با توجه به عنوان کردن این نکات،  عبور هوا در این مناطق نیز مهم شمرده می شود. تمامی این موارد و نظارت بر همه محوطه لازم است صورت بگیرد تا به بهترین نحو ممکن، عملکرد داشته باشد.

تعیین فضای محوطه درمان در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

نکته دیگری که برای این طراحی مهم شمرده می‌ شود، این است که چه منطقه‌ای می‌ تواند به‌ عنوان محوطه درمان صورت بگیرد. در معرض دید نبودن محوطه درمان برای مراجعین یا همراهان آن ‌ها نکته حائز اهمیتی است که لازم است در طراحی داخلی فضای مطب فیزیوتراپی مؤثر واقع شود. کابین در نظر گرفته ‌شده برای الکتروتراپی لازم است، فضای خوبی داشته باشد و حداقل میزان در نظر گرفته‌ شده برای آن 1.5 متر عرض تا ۲ متر طول می‌ باشد.

تفکیک کردن فضاهای الکتروتراپی با وسیله‌ های مناسبی همانند پارتیشن ‌بندی و دیگر موارد مهم شمرده می‌ شود و این امر می ‌تواند تشخیص اشخاص از بیرون کابین را غیر ممکن کند.

داشتن نور برای کابینه ‌ها نیز مؤثر واقع می ‌شود. هر کابین که برای الکتروتراپی در نظر گرفته می شود، لازم است که از یک جالباسی دیواری و آینه برخوردار باشد. اندازه استاندارد در نظر گرفته‌ شده برای تخت درمان حدوداً ۸۰ سانتی ‌متر می باشد. طول و عرض در نظر گرفته ‌شده برای ملحفه‌های تخت ها باید به گونه‌ای باشد که پوشش‌ دهنده تمامی نواحی تخت باشد.

تمامی تلاش گروهی که در سایت کورین فعالیت دارند، این است تا بتوان استانداردهایی که برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مؤثر واقع می ‌شود را در نظر بگیرند و از این طریق مخاطبان بالایی به این مراکز مراجعه کنند.

طراحی مطب فیزیوتراپی

فضای موجود تخت‌ ها در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

بالش هایی که برای هر تخت در نظر گرفته می‌ شوند، لازم است متناسب با آن باشد و بهتر است که چندین بالش اضافه برای اشخاصی که نیازمند استفاده از بالش می باشند، وجود داشته باشند.

برای این ‌که شخص بتواند به‌ راحتی بر روی تخت برود، استفاده از چهار پایه های چوبی که بتواند عملکرد بهتری داشته باشد نیز مهم می باشد.

فاصله­ای که از لبه پرده و چارچوب کابینت‌ ها وجود دارد، باعث می‌ شود هنگامی ‌که درب محیط درمان بسته است، تهویه مناسبی در اتاق صورت بگیرد. حداقل وسعت لازم برای بخش هیدروتراپی، 5 متر می باشد. به جهت این ‌که برای استفاده از استخر و تانک ‌های مخصوص این فضا مناسب است.

بخش هیدروتراپی دارای بخش‌ هایی همانند اتاق تعویض لباس، دستگاه خشک ‌کن، انبار، دوش دستی نیز می باشد و در طراحی داخلی این دسته از مطب فیزیوتراپی، لازم است که این موارد عنوان شوند.

شتن تهویه مطبوع و دمای مناسب برای راحتی بیماران و پرسنل مهم است

داشتن تهویه مطبوع و دمای مناسب برای راحتی بیماران و پرسنل مهم است و در برخی موارد استفاده از شوفاژ برای گرمایش مؤثر است. قابل شست و شو و ضد عفونی بودن بخش هیدروتراپی نیز در این راستا بسیار مؤثر و مفید واقع می شود. لازم است عمق حوضچه ‌ها متغیر باشند. میزان تعیین ‌شده برای هر پله حدوداً  دوازده و نیم سانتی‌ متر می باشد.

نکته دیگر در این رابطه این است که مطمئن شوید، اشخاص و بیماران به سادگی بتوانند از اتاق درمان تا بخش پذیرش حرکت داشته باشند و هیچ ‌گونه مانعی برای آن ‌ها به وجود نیاید.

فضایی که برای استفاده پرسنل واقع می شود، لازم است کارآمد و مفید باشد. بخش پذیرش در مطب فیزیوتراپی به گونه‌ای طراحی می ‌گردد که برای بیماران و همراهان آن ‌ها تعداد صندلی‌ های بسیاری وجود داشته باشند. همین طور اشخاصی که نیازمند استفاده از ویلچر هستند، باید برای آن‌ ها از ویلچر استفاده کرد.

سرگرمی لازم در بخش پذیرش مطب فیزیوتراپی

به‌ جهت این ‌که ممکن است در اتاق انتظار و بخش پذیرش، مدت زمانی بیماران و همراهان آن‌ ها منتظر بمانند، استفاده از میز و مجله ‌های پزشکی در این بخش مهم شمرده می شود.

همین طور قفسه ‌ها نیز می توانند کاربرد بسیاری داشته باشند. در نظر گرفتن جالباسی برای بیماران که بتوانند لباس‌های خود را آویزان کنند نیز یکی دیگر از نکات مهم است. بخش کانتر منشی باید به گونه‌ای باشد که از تعدادی کمد و کشو برخوردار باشد تا در صورت نیاز، منشی از آن‌ ها برای وسایل مورد نیاز استفاده کند.

حریم خصوصی که برای اتاق‌ های درمان در نظر گرفته می شود، می تواند محیطی آرام و آرامش ‌بخش را برای بیماران فراهم کند. با توجه به این‌ که انبار در همه مراکز مهم شمرده می ‌شود، در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی نیز مهم است که از این طریق وسایل تجهیزات پزشکی و درمانی می ‌توانند در بخش انبار جای ‌گذاری شوند.

بهتر است که مکان در نظر گرفته‌ شده برای انبار به اتاق ‌های درمان نزدیک باشد تا دسترسی سریع ‌تری به آن ‌ها داشته باشند. استفاده از پرده ‌ها و پارتیشن‌ ها برای جدا کردن حریم خصوصی اتاق‌ های درمان نیز می تواند مهم شمرده شوند.

وجود گل و گیاه در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

در برخی موارد استفاده از گل و گیاه در مطب فیزیوتراپی و مکان‌هایی همانند پذیرش اتاق انتظار میز منشی و دیگر موارد می ‌تواند نمای جالبی به بخش‌ های متعدد ببخشد. به جهت این ‌که یک گیاه دارای طراوت و سرزندگی می باشد، می ‌تواند فضای مناسبی را برای محیط مطب به دنبال داشته باشد.

استفاده از گل‌ های طبیعی می تواند نمادی از شادابی و نشاط را در محیط مطب فراهم کند. همین ‌طور استفاده از گلدان های کوچک در اتاق ‌های توانبخشی می ‌تواند، روحیه بیمار را بالاتر ببرد و یک محیط لذتبخش را به دنبال داشته باشد. استفاده از اکسسوری های دیگر در راستای مطب فیزیوتراپی نیز می ‌تواند، مؤثر واقع شود.

به ‌عنوان نمونه، برخی از افراد از آکواریوم‌ ها در مطب فیزیوتراپی استفاده کرده‌اند تا جذابیت سالن انتظار مطب خود را بالاتر ببرند. اگر قصد دارید که فضای مناسب‌ تری برای مطب خود تعیین کنید، استفاده از درب اتوماتیک به جای درب های دیگر مؤثر است و این امر می ‌تواند بسیار استرلیزه تر و پاکیزه ‌تر باشد.

نکته دیگر این است که با استفاده از جداکننده های مناسب می ‌توان میز منشی را از بخش‌ های درمان و دیگر موارد جدا کرد. به این دلیل ‌که منشی موظف است تا در هنگام ورود و خروج بیماران، نظارت کافی را بر روی عملکردهای آن‌ ها داشته باشد و این امر می ‌تواند یک فضای لازم بین اتاق درمان سالن انتظار و بخش پذیرش را در نظر بگیرد.

طراحی مطب فیزیوتراپی

تم ‌های دکوری خاص و ویژه برای مطب فیزیوتراپی

حتماً دیده اید که فضاهای تکراری، برای اغلب فضاهای درمانی همانند فیزیوتراپی ها و دیگر مراکز درمانی وجود دارد و همگی از یک الگوی مشابه استفاده کرده اند.

حال اگر قصد دارید تا جلوه‌ی منحصر به ‌فردی به فضای خود برای مطب فیزیوتراپی ببخشید، الگوهای دکوری خاص و زیباتری وجود دارند که از این طریق می ‌تواند جذب مخاطب و مراجعه‌ کننده بالایی را داشته باشند.

استفاده از رنگ ‌های بسیار مناسب در مطب و در سالن انتظار می تواند برجستگی مطب شما را به نسبت دیگر مطب‌ های فیزیوتراپی بیشتر کند. در راستای این موضوع، گروهی که در سایت کورین فعالیت دارند، به‌ عنوان بهترین گروه برای خدمات‌ رسانی طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی عنوان شده اند و در این راستا حرفه ای هستند.

بخش مربوط به کودکان در مطب فیزیوتراپی

در برخی مواقع ممکن است بزرگسالان به همراه کودکان خود به مطب فیزیوتراپی مراجعه کنند. فضای در نظر گرفته‌ شده برای کودکان و سرگرمی ‌های لازم آن ‌ها نیز مؤثر واقع می ‌شود. لازم است که این فضا، رنگ‌ های شاداب و دلنشینی داشته باشد تا جذب کودکان به این محیط باعث شود که همیشه به مطب فیزیوتراپی شما مراجعه کنند.

وسایل بازی و سرگرمی های متفاوتی که در این بخش حضور دارند، می ‌توانند بی ‌قراری ‌های کودکان را در زمان حضور آن‌ ها در مطب فیزیوتراپی کاهش بدهد. این‌ که در این بخش، سرویس بهداشتی کوچکی نیز برای نوزادان و یا کودکان وجود داشته باشد، سبب می‌ شود تا مادر با خیالی آسوده ‌تر عملکردهای لازم برای فیزیوتراپی را در مرکز شما انجام بدهد.

در نظر داشته باشید، یک نکته حائز اهمیت که لازم است در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی حتماً در نظر گرفته شود، آبدارخانه در این کلینیک می باشد. به ‌جهت این‌ که برای صرف غذای پرسنل و دیگر موارد، استفاده از آبدارخانه بخش مهمی می ‌باشد. با در نظر گرفتن این موارد، اگر فضایی برای استراحت پرسنل و کارکنان نیز وجود داشته باشد، می ‌تواند جلوه کاربردی تری برای محیط ایجاد کند.

پاکیزگی در مطب فیزیوتراپی

در برخی مواقع، برخی از توانبخشان نیاز به دوش گرفتن و رختکن نیز دارند. بخش رختکن، مناسب برای تعویض لباس پرسنل می باشد و لازم است که ۲ رختکن متفاوت برای بانوان و آقایان در نظر گرفته شود.

این ‌که کفپوش مد نظر در بخش رختکن قابلیت شست و شو را داشته باشد تا آلودگی ‌ها از سطح آن به سادگی پاک شوند، مهم شمرده می شوند. لازم است که برای این بخش، از کفپوش های آنتی باکتریال استفاده کرد که اغلب در محیط ‌های درمانی و بهداشتی این دسته از کفپوش ها مورد استفاده قرار می گیرند. پاکیزگی و نظافت مطب فیزیوتراپی یک امری بسیار مهم در نظر گرفته می ‌شود.

کفپوش هایی که در این مرکز واقع می شوند، باید به گونه‌ای باشند که به سادگی بتوان کوچک‌ ترین آلودگی بر روی آن را تشخیص داد و فوراً اقدامات لازم را برای برطرف سازی آن انجام داد. به همین دلیل پاکیزگی این محیط مهم است و لازم است که به صورت مرتب، کاملاً تمیز شود.

این ‌که مراجعه‌ کنندگان بتوانند در زمان انتظار خود برنامه‌ هایی که از تلویزیون پخش می ‌شود را دنبال کنند، می تواند امری دلنشین برای آن ها باشد. به همین دلیل توصیه ما این است که در راستای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی، از یک تلویزیون در بخش سالن انتظار استفاده کنید. این ایده می‌ تواند با استقبال بسیاری از بیماران و همراهان آن‌ ها رو به رو شود. به دلیل این‌ که این امر یک شرایط سرگرم ‌کننده برای آن‌ ها به وجود می‌آورد.

ایجاد فضایی همانند منزل در مطب فیزیوتراپی

نکته مهمی که در این زمینه عنوان می شود، این است که مراجعه ‌کنندگان برای مراجعه به مطب فیزیوتراپی احساس راحتی داشته باشند. اغلب مراکز درمانی از یک سری نمونه‌ها الگوبرداری کرده اند. اما برای این ‌که بتوانید خاص تر و زیباتر باشید، استفاده از مواردی همانند شومینه می تواند در فضای مطب فیزیوتراپی گرمای موجود آن فضا را تامین کند.

همین طور چیدمان در نظر گرفته ‌شده برای سالن انتظار همانند مبل‌ ها و میزها نیز می تواند تشکیل‌ دهنده یک فضا به گرمی و نشاط خانه باشد. این امر می‌ تواند راحتی حال مراجعه‌ کنندگان و بیماران را به دنبال داشته باشند و همراهان آن‌ ها نیز از این امر لذت می‌ برند که در سالن انتظار این ‌چنینی منتظر بمانند.

تعامل خوبی که این دسته از افراد با محیط برقرار می‌ کنند، می ‌تواند سبب جذب مخاطب شود. در برخی مواقع دیده شده که پذیرایی هایی برای بیماران و همراهان آن ‌ها در سالن انتظار نیز در نظر گرفته شده است. برخی از طراحان، استفاده از یخچال و قهوه ساز یا چای ‌ساز را برای رفاه حال بیماران و همراهان نیز توصیه می ‌کنند. به دلیل این‌ که این امر می ‌تواند سبب به وجود آمدن احساس بهتر و راحت ‌تری برای آن‌ ها باشد.

استفاده از مبلمان های راحتی و خانگی

در برخی مواقع دیده شده که استفاده از مبلمان های راحتی و خانگی به جای مبلمان های اداری در بخش سالن انتظار توجه بسیاری از افراد به خود جلب کرده است. این ‌که همانند مطب های قدیمی، صندلی‌ های ردیفی را در بخش انتظار قرار بدهید، فضایی خشک و سرد را به وجود می‌آورد.

اما اغلب افراد با یک فضای راحت ‌تر می ‌توانند ارتباط بیشتری بگیرند و تعامل آن ‌ها با آن محیط بیشتر است. استفاده از تابلوهای نقاشی، عکس ‌های زیبا و مجسمه‌های متعدد برای دکوراسیون محیط مطب نیز می تواند جلوه خاصی به آن ببخشد و صمیمیت و نشاط را در این مراکز بیشتر کند.

عنوان کردن این موضوع از مواردی است که گروهی که در سایت کورین فعالیت دارند، می توانند طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی را به بهترین حالت ممکن انجام دهند و از این طریق سبب جذب مخاطب بسیار بالایی باشند.

بخش ‌های مختلف طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی به چه صورت است؟

نکته حائز اهمیت دیگر در راستای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی، دقت کردن به بخش ‌های استاندارد آن می باشد. به دلیل این‌ که لازم است اطلاعات کافی در راستای اتاق‌ هایی که برای یک مطب فیزیوتراپی لازم است تعبیه گردند، داشته باشید و این امر می ‌تواند طراحی منحصر به‌ فردی را برای مطب فیزیوتراپی به ارمغان بیاورد.

با توجه به این موضوع، در ادامه بخش ‌هایی که برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مهم شمرده می شوند را عنوان خواهیم کرد. به طور کلی ۴ فضای مجزا از یکدیگر برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرند.

بخش اول: بخش مراجعه کنندگان

مهم ‌ترین بخشی که برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد، بخش مراجعه ‌کنندگان و بیماران هستند. با توجه به این ‌که رده ‌های سنی برای مراجعه ‌کنندگان وجود دارد، لازم است دسته ‌بندی  منظمی برای این موارد صورت بگیرد.

چون اغلب سالن ‌های انتظار به گونه‌ای باید طراحی شوند که فضای دلنشین و آرامش ‌بخش را برای بیمار به همراه داشته باشند. در برخی مواقع ممکن است برای کودکان یک اتاق مخصوص در نظر گرفته شود.

اگر مطب شما برای فیزیوتراپی فضای بهینه‌ای دارد، استفاده کردن از سرویس‌ های جداگانه برای بانوان، آقایان و کودکان مهم شمرده می شود. مهم ‌ترین مسئولیت‌ هایی که در یک مطب فیزیوتراپی مهم شمرده می ‌شود، در رابطه با میز منشی می باشد.

بخش دوم: میز منشی

با توجه به این موارد، برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی، میز منشی لازم است به گونه ای تعبیه گردد که دسترسی لازم را به بایگانی پرونده ‌ها و مراجعه ‌کنندگان داشته باشد.

همین امر سبب می ‌شود که بخش پذیرش یک مطب فیزیوتراپ مهم شمرده شود. میز طراحی ‌شده برای منشی باید به گونه‌ای طراحی شود که بیماران به صورت نشسته و سر پا بتوانند دید مناسبی به میز منشی داشته باشند.

به جهت این ‌که اغلب افرادی که به مطب فیزیوتراپی مراجعه می ‌کنند، دچار ناتوانی جسمی هستند و ممکن است توانایی ایستادن نداشته باشند.

از این طریق میز منشی مهم شمرده می‌ شود و لازم است که ارتباط با مردم به سادگی از این طریق برقرار گردد و فرم‌ های لازمی که برای آن ‌ها صورت گرفته می شود، به راحتی پر شود.

فضای سوم: فضای مطب

نکته مهم دیگر در رابطه با مطب فیزیوتراپی این است که طراحی داخلی این مطب لازم است به گونه‌ای صورت بگیرد که بخش عمده‌ای از فضا به  مطب اختصاص داده شود.

حال با توجه به این‌ که مطب فیزیوتراپی به‌ عنوان بخش اصلی در طراحی داخلی به شمار می‌آید، لازم است تمامی اتاق ‌هایی که برای فیزیوتراپی مناسب می باشند، یک ‌به ‌یک در این فضا طراحی شوند تا تمامی درمان‌ ها به صورت جداگانه در بخش ‌های مختلف اتاق ‌ها صورت بگیرد.

فضای چهارم: امور پشتیبانی

قسمت آخری که برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی لازم است مهم شمرده شود، طراحی فضاهای پشتیبانی همانند اتاق کارکنان، اتاق تعویض لباس ‌ها، سرویس بهداشتی، آشپزخانه انبار و دیگر موارد می باشد.

لازم به ذکر است بدانید، برای این ‌که فضای یک مطب فیزیوتراپی بسیار تمیز و مرتب باشد و بیماران با خیالی آسوده بدون این که انتقال ‌دهنده عفونت‌ ها باشند، بتوانند از فضای مد نظر مطب فیزیوتراپی استفاده کنند؛ لازم است مکانی برای شست و شوی روپوش‌ ها در این محیط فراهم باشد تا کارکنانی که در مطب فیزیوتراپی فعالیت دارند، بدون دغدغه لباس‌ های خود را به صورت روزانه بشویند و بیماران از این طریق با آرامش از خدمات این مرکز استفاده کنند.

با توجه به عنوان کردن این دسته از موارد، برای اطلاعات بیشتر شما لازم است عنوان کنیم که سایت کورین به ‌عنوان بهترین گروه برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی می ‌تواند تمامی فضاهای دلخواه شما را در مطب پیاده‌سازی کند و با توجه به تمامی موارد در نظر گرفته ‌شده جذابیت بسیاری برای مطب فیزیوتراپی به ارمغان بیاورد.

طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی چه رابطه‌ای با جذب مخاطب دارد؟

لازم است بدانید یک محیط می‌ تواند القاکننده حس های بسیاری برای افرادی که به آن مکان مراجعه می کنند، باشد. قبل از آن که شخصی از خدمات یک مجموعه استفاده کافی را ببرد، باید بتواند ارتباط خود با محیط را برقرار کند.

اگر محیط مد نظر، القاکننده حس خوبی برای مراجعه ‌کننده باشد، این امر می ‌تواند در جذب مخاطب مؤثر باشد. به همین دلیل است که رابطه مستقیمی بین طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی و جذب مخاطب وجود دارد.

در نظر گرفتن طراحی و دکوراسیون منحصر به ‌فرد برای مطب فیزیوتراپی می ‌تواند، سبب به وجود آمدن حس خوبی در فضا باشد و همین امر می ‌تواند مسئله طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی را مهم جلوه دهد. در نگاه اول جذب مخاطبین از طریق فضای مورد نظر اتفاق می‌افتد.

فضاهای درمانی اغلب می‌ توانند استرس زا باشند

با توجه به این ‌که فضاهای درمانی اغلب می‌ توانند استرس زا باشند و اشخاص برای این ‌که به این فضاها مراجعه کنند، نگرانی ‌هایی به دنبال دارند. این‌ که یک فضا بتواند آرامش را در نگاه اول به افراد القا کنند، مهم است. دکوراسیون یک فضا نیز همین طور تأثیر بسیاری بر روی نگاه مخاطب خواهد داشت.

جدا از این‌ که مراجعه ‌کننده و بیمار به هنگام ورود بتواند با مطب فیزیوتراپی ارتباط برقرار کند، این مسئله مهم است که طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی کاربردی و مؤثر باشد. اگر بخواهیم توضیح بیشتری در این رابطه بدهیم، لازم است عنوان کنیم که یک طراح موظف است از فضا بهترین استفاده و حداکثر استفاده را ببرد تا یک مطب فیزیوتراپی کاربردی و مفید واقع شود.

طراحانی که در سایت کورین فعالیت دارند، به عنوان بهترین گروه طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی شناخته شده‌اند و با توجه به ارائه دادن فضاهای کاربردی در داخل مطب فیزیوتراپی می توانند، نگاه بسیاری از بیماران را به خود جذب کنند.

شرایط موجود برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی به چه صورت باید باشد؟

با توجه به این ‌که مسئله طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مهم می باشد، قبل از این ‌که طراحان اقدامات لازم را برای طراحی داخلی این فضا صورت بدهند، لازم است به این نکته دقت کنند که کدام یک از فضاهای موجود می‌ تواند برای اتاق ‌های کار توانبخشی و فیزیوتراپی مناسب باشد.

به ‌عنوان مثال، لازم است فضایی که برای اتاق انتظار مراجع ه‌کنندگان وجود دارد، از قبل در ذهن طراحان شکل بگیرد و همین طور بدانند که کدامیک از بخش‌ ها لازم است تا برای اتاق کار پزشک مشاور، برای اتاق منشی، اتاق توانبخشی و دیگر موارد استفاده شود.

این شرایط می ‌تواند طراحی منحصر به ‌فردی را برای مطب فیزیوتراپی به همراه داشته باشد. حال در نظر گرفتن استانداردهای موجود همانند تاسیسات و دیگر موارد لازم است در این راستا به بهترین نحو ممکن رؤیت گردد.

مهم ‌ترین نکته در یک مرکز درمانی این است که آرامش در آن وجود داشته باشد. به همین دلیل لازم است طراحی فضای مطب فیزیوتراپی به گونه‌ای باشد که از هر گونه شلوغی و هرج و مرج جلوگیری کند.

پارتیشن بندی های مناسب در طراحی داخلی

پارتیشن بندی های مناسب در طراحی داخلی می ‌توانند مؤثر واقع شوند و در اتاق‌ هایی که لازم است چندین بیمار در آن خدمات بگیرند، می تواند سبب رفاه حال بیماران به جهت انجام فیزیوتراپی باشد. همین طور تمام بخش آن از این طریق می‌ توانند با خیالی آسوده شرایط لازم را برای توانبخشی افراد به ارمغان بیاورد.

در نظر گرفتن مساحت و فضای لازم برای اتاق کار لازم جهت انجام فعالیت‌ های فیزیوتراپی نکته مؤثر و مهمی می باشد. به همین جهت طراحان لازم است به این نکته دقت کنند که فضای لازم برای تخت و وسایل موجود توانبخشی را در نظر بگیرند تا توانبخشی با آرامش خاطر بتواند خدمات‌ رسانی برای بیمار را انجام دهد.

سایت کورین با فعالیت ‌هایی که در راستای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی انجام می دهد، می ‌تواند تمامی نیازهای یک مطب فیزیوتراپی را در آن جای بدهد و رفاه حال بیماران را تضمین کند. به همین دلیل است که به‌ عنوان بهترین گروه طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی شناخته می ‌شود.

رنگ‌آمیزی و نورپردازی برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی به چه صورت می باشد؟

اگر دقت کرده باشید، تمامی فضاهای درمانی به دلیل این‌ که رفاه حال بیماران خود را در نظر دارند، اغلب از رنگ‌ های طیف روشن استفاده می‌ کنند. این دسته از رنگ ‌ها در نورپردازی روشن و پرانرژی برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی بسیار مؤثر می باشد.

به ‌عنوان نمونه اگر بخواهیم ذکر کنیم، اغلب طراحان رنگ ‌هایی همانند سبز، آبی روشن، سفید، کرم و این دسته از رنگ ‌ها را برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی ترجیح می‌ دهند.

به دلیل این ‌که استفاده از این رنگ‌ ها می ‌تواند آرامش بسیاری را برای مطب به دنبال داشته باشد. ترکیبات رنگی که طراحان برای فضای فیزیوتراپی در نظر دارند، می تواند جلوه خاصی به آن محیط بدهد.

وسایلی که برای توانبخشی و فیزیوتراپی در نظر گرفته می ‌شود، با رنگ‌ بندی مناسب می ‌توانند فضای دلنشین و دنج برای محیط مطب به وجود بیاورند و استفاده از رنگ ‌های مکمل در کنار یکدیگر برای نورپردازی نیز می‌ تواند مؤثر واقع شود.

اغلب بیماران می ‌توانند با این رنگ ‌ها ارتباط خاصی برقرار کند و این دسته از رنگ‌ ها در نورپردازی مطب فیزیوتراپی می تواند خاص باشد و هنگامی که به مطب فیزیوتراپی شما مراجعه می‌ کنند به ‌عنوان یک مکان آرامش‌ بخش که می ‌تواند درد را از او فراری بدهد، یاد می کنند.

بازی رنگ و نور

اگر طراح مد نظر در راستای نورپردازی مطب فیزیوتراپی بتواند بازی رنگ و نور را بلد باشد، تأثیرات چشمگیر آن بر روی مطب بسیار هویدا می باشد. هنگامی که نور و رنگ به تناسب در یک محیط وجود داشته باشد، شفافیت و سر زندگی محیط را بیشتر می ‌کند. این نکته بسیار مهم است که چه رنگ هایی مد نظر شما می باشد.

اغلب استفاده از رنگ‌ های ملایم برای فضای فیزیوتراپی استفاده می شود. توجه داشته باشید که آیا این دسته از رنگ ‌ها برای اثربخشی روحیه بیماران می توانند مفید باشد و با توجه به وسایل و ابزارهایی که شما در اتاق فیزیوتراپی دارید، تناسب خوبی ایجاد خواهند کرد؟ این ‌که فضا دلگیر به نظر برسد و سبب استرس و نگرانی بسیار باشد، می تواند به چشم بیمار خوش نیاید.

استفاده از آینه‌ ها در طراحی داخلی فضای مطب

استفاده از آینه‌ ها در طراحی داخلی فضای مطب می ‌تواند مؤثر واقع شود. با توجه به سلیقه شخصی خود می‌ توانید رنگ اتاق انتظار و اتاق درمان را از یکدیگر مجزا کرده و برای آن ها تفاوت قائل بشوید. اما پیشنهاد اغلب طراحان بر این است که در محیط درمانی و اتاق انتظار از یک رنگ استفاده کند.

به جهت این ‌که هنگامی ‌که بیمار در اتاق انتظار برای انجام فعالیت ‌های فیزیوتراپی منتظر می‌ ماند، می ‌تواند به آن فضا عادت کند و وقتی که به اتاق درمان وارد می شود، احساس خوشایندی با توجه به آشنا بودن آن رنگ برای او ایجاد می ‌شود و می ‌تواند ارتباط خوبی با محیط برقرار کند. همین امر باعث می ‌شود که توصیه ما این باشد تا از یک رنگ برای هر ۲ محیط استفاده کنید.

اما اگر قصد دارید که تنوع بهتری در فضای موجود ایجاد کنید، درجه تیرگی و روشنایی آن‌ ها را متفاوت انتخاب کنید. استفاده از نورهای مناسب برای این مکان‌ ها نیز مهم شمرده می شود. ترکیبی از رنگ نورهای زرد و سفید می تواند فضای دلنشینی را به وجود بیاورد و بیمار ارتباط خوبی با آن برقرار کند.

در راستای تمامی موارد ذکر شده، سایت کورین به ‌عنوان بهترین گروه برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی عنوان می ‌شود و می ‌تواند در راستای این امر بسیار عوامل مهمی را در نظر بگیرد.

استفاده از نور طبیعی

با توجه به این ‌که در مطب فیزیوتراپی برای درمان اشعه ‌های مخصوصی استفاده می‌ شود و توانبخشی از طریق لیزر صورت می گیرد و نورپردازی ‌های طبیعی که در محیط مطب فیزیوتراپی واقع می شود نیز بسیار مهم شمرده می شود. استفاده از نور طبیعی در این راستا نیز می تواند نکته حائز اهمیتی باشد.

اگر فضای مد نظر شما برای مطب فیزیوتراپی به گونه‌ای است که امکان فراهم آوردن نور طبیعی خورشید را دارید، بهتر است که در مطب فیزیوتراپی از نور طبیعی استفاده کنید. اما در غیر این صورت استفاده از لوسترها و لامپ‌ های مناسب می ‌تواند روشنایی محیط را به ‌همراه داشته باشد و این نیاز را برطرف کند.

اتاق ‌هایی که برای فعالیت‌ های فیزیوتراپی صورت گرفته می شود، لازم است با استفاده از لوسترها، هالوژن ها و دیگر نورها روشنایی خود را تامین کند تا به ‌غیر از این‌ که سبب زیباسازی محیط اتاق فیزیوتراپی گردد، برای بیمار و پزشک فیزیوتراپ و آزاردهنده نباشد.

چیدمان وسایل در مطب فیزیوتراپی

یک نکته حائز اهمیت دیگر که در راستای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مهم در نظر گرفته می شود، مدل چیدمان وسایل در مطب فیزیوتراپی می باشد و در این راستا طراحان موظفند که دقت و توجه کافی را برای این موارد در نظر بگیرند.

لازم است چیدمان دستگاه هایی که برای توانبخشی و فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌ گیرند، به گونه‌ای در اتاق درمان صورت بگیرد که به غیر از این ‌که سبب ظاهری زیبا و خوشایند باشد، تمامی ابزارها در دسترس توانبخشی مورد نظر باشند و شخص فیزیوتراپ به سادگی بتواند ابزارها و لوازم مورد نیاز خود را برای انجام فعالیت ‌های درمان بیمار استفاده کند.

در دسترس بودن تمامی ابزار مورد نظر نکته حائز اهمیتی است که لازم است در راستای چیدمان وسایل داخل مطب فیزیوتراپی رعایت گردد.

حتماً می ‌دانید که مراکز درمانی که به ‌عنوان فیزیوتراپی ذکر شده‌اند، دارای چندین اتاق درمان و چندین غرفه هستند و از این طریق بیماران متعددی می ‌توانند درمان خود را در این اتاق ‌ها داشته باشند.

برخی از این اتاق ها با دیوار و برخی دیگر ممکن است با پارتیشن از یکدیگر جدا شده باشند و این نکته حائز اهمیت این است که برای هر اتاق ابزارها و دستگاه‌ های مورد نیاز به راحتی در همان اتاق قابل دسترسی باشد و بتوان به ‌سادگی از آن‌ها استفاده کرد.

ترکیب رنگ کابین برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی به چه صورت می باشد؟

با توجه به این‌ که تمامی گروه سنی به مطب فیزیوتراپی مراجعه می کنند، این ‌که بتوان تنوع لازم را در کلینیک به وجود آورد بسیار مهم می ‌باشد. به همین دلیل استفاده از بهترین رنگ‌ هایی که برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی پیشنهاد می شود، رنگ های ملایم و روشن هستند.

این دسته از رنگ ‌ها توانسته تا توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند. اما با توجه به این ‌که نیاز است این محیط القا کننده آرامش و تنوع سبب به وجود آوردن روحیه مثبت برای افراد گردد، استفاده از رنگ‌ های جاندار و شاخص نیز در طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

استفاده از برخی از وسایل و اکسسوری ها در محیط کلینیک هم مانند تابلوها، چراغ‌ها، گلدان‌ها و دیگر موارد می‌ تواند انرژی‌ های یکپارچه‌ای را برای فضای مد نظر به وجود بیاورد.

طراحی مطب فیزیوتراپی توسط سایت

با توجه به موارد ذکر شده، یک گروه تخصصی و حرفه ای در راستای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی شناخته شده است. طراحانی که در سایت فعالیت دارند، از تخصصی ‌ترین طراحان می باشند و فعالیت‌ های بسیاری در راستای طراحی مطب فیزیوتراپی و دیگر موارد انجام داده‌اند.

با توجه به عنوان کردن این مسائل، تمامی مواردی که در این مطالب مطالعه کردید، با مهارت ‌های کافی این متخصصین برای طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی صورت می ‌گیرد.

حال اگر شما از دسته افرادی هستید که در تلاشید تا بتوانید از خدمات منحصر به ‌فرد استفاده کنید، برای این ‌که به تخصص طراحان ما پی ببرید، می ‌توانید نمونه کارهای آن‌ ها را مشاهده کنید و به جهت مشاوره های اولیه و آشنایی بیشتر با ما تماس بگیرید.

جمع ‌بندی مطالب

با توجه به این ‌که امروزه اغلب افراد به طراحی داخلی و دکوراسیون اهمیت بسیاری می ‌دهند، تمامی تلاش ما بر این بود تا نکات مهمی که در رابطه با طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی مهم و اصولی می باشد را برای شما ذکر کنیم. استانداردهای لازم که به‌ عنوان اصول اولیه طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی شناخته می شوند، در تمامی این مطالب عنوان شد.

تنوع خاصی که در بخش ‌ها و اتاق‌ های فیزیوتراپی لازم است صورت بگیرد، می ‌تواند باعث مراجعه بیماران بیشتر به یک مطب فیزیوتراپی باشد. با در نظر گرفتن رنگ‌آمیزی و نورپردازی مناسب نیز می توانید فضای دلنشین را برای محیط خود به ارمغان بیاورید.

شرکت بازسازی خانه کورین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *