دکوراسیون

کابینت چیست و تاریخچه آن

کابینت چیست

کابینت که یک لغت با ریشه ی فرانسوی است را میتوان به همان گنجه و یا قفسه (معادل ایرانی آن) تشبیه کرد. پس به طور حتم نمی شود شخصی را برای ثبت اختراع این محصول نام برد.اما امروزه بعد از انقلاب صنعتی به شکل مدرن و کاربردی در انواع مختلف در هر خانه و کاشانه ای شاهد وجود کابینت هستیم.در نیمه ی دوم قرن هجدهم میلادی اوج ظهور اشخاصی بود که به این صنعت پروبال دادند که معروف ترین آن آندره چارلز بول است که هنوز آثار وی در موزه های پاریس به چشم می خورد.

تاریخچه کابینت

با انقلاب صنعتی و استفاده از نیروی بخار در ابزار های ساخت کابینت و به تدریج شیوه هایی برای تولید کابینت به صورت انبوه ابداع شد و تولیدی ها و فروشگاه های زیادی پا به عرصه گذاشتند و به تدریج از انحصار بودن رهایی یافت و افزایش تقاضا باعث رشد و شکوفایی این خدمت شد.
جنبش هنر و صنایع دستی که در اواخر قرن نوزدهم در انگلستان آغاز شد بازار ساخت کابینت های سنتی و سایر کالا های صنایع دستی را برانگیخت به طوری که به آمریکا و کشور هایی که تحت سلطه انگلستان بودن راه یافت به طوری که حدود یک چهارم مردم انگلستان به نحوی در صنعت کابینت سازی سهیم بودن ، رفته رفته صنعت کابینت به اکثر کشور های دنیا سرایت کرد . و با آمیخته شدن در بافت هنری هر کشور به سمت و شمایل خاص خود رفت که امروزه قریب به اکثریت مردم دنیا آشنایی نسبی با انواع کابینت و طرح های آن دارند.

کابینت قدیمی

امروزه تمرکز اصلی سازنده کابینت به تولید کابینت با طرح های جذاب و متفاوت است اما همچنان با پیشرفت چشمگیر این صنعت نیز یک کابینت ساز فنون و مهارت های یکسانی را با بقیه دارد و تنها در بحث طراحی کابینت می توان تفاوت را حس کرد.

کابینت در شکل کلی به دو صورت عمده وجود دارد:

۱)کابینت توکار
۲)کابینت مستقل یا همان روکار

کابینت ام دی اف توکار

  • کابینت توکار:

معمولاً این نوع کابینت ها برای فضاهایی می باشد که به صورت مادام نصب می گردد.روال کار به این صورت است که ابتدا سازنده از موقعیت نصب کابینت،طرح و پلن آماده می کند و بعد از آن شروع به ساخت کابینت می کند،حال به دو صورت تکه تکه و یا ورق های برش خورده و آماده به سر پروژه حمل و نصب میگردد.

آشپزخانه مدرن که امروزه شاهد آن هستیم عمده ی مشتریان کابینت توکار هستند.

کابینت آشپزخانه روکار

  • کابینت روکار یا همان مستقل:

کابینت هایی که سازنده در ابعاد استاندارد از قبل و بدون هیچ شناخت و برداشتی نسبت به محل نصب کابینت آن را می سازند.

اکثر مردم شناخت نسبی به آن دارند و جنس کابینت نیز معمولاً به صورت فلزی (در ایران مرسوم است) می باشد.

حال برای محیط هایی که نیاز به هزینه ای به صرفه دارند از این دسته کابینت ها استفاده می گردد.

  • شکل امروزی کابینت:

با شناخت کمی از تاریخچه و دیدن عکس کابینت قدیمی به سراغ انواع و مدل های کابینت امروزی می رویم.

در حال حاضر می توان انواع کابینت را در دسته های کابینت فلزی،کابینت چوبی،کابینت ام دی اف،کابینت هایگلس،کابینت پی وی سی،کابینت ممبران و در نهایت کابینت روکش چوب قرار داد که تنها در نوع مواد اولیه تولید شده آن تفاوت دارند.

در آینده و مقالات بعدی در خصوص نوع کابینت بیشتر میپردازیم .

نوع استفاده از کابینت نیز به دو دسته کلی تقسیم می شود:

۱)کابینت آشپزخانه

۲)کابینت روشویی

منبع: شرکت کورین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *