طراحی و ساخت

بازسازی نمای ساختمان 1402

بازسازی نمای ساختمان

در این مقاله سعی داریم تا در مورد هزینه بازسازی نمای ساختمان توضیحات جامع و کاملی را برای شما ارائه دهیم. همچنین در مورد بازسازی نما، عواملی اثرگذار در بازسازی نما، انواع نماهای ساختمانی، نکات مهم زمان اجرای کردن بازسازی نما و عوامل تاثیرگذار در هزینه نمای ساختمان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

بازسازی نمای ساختمان چیست؟

دلایلی که سبب بازسازی نمای ساختمان شده است را نام ببرید؟

نکات مهمی که در اجرای ترمیم نمای ساختمان مسکونی باید به آن توجه داشته باشیم را نام ببرید؟

ضوابط اجرایی که در طراحی نمای ساختمان باید رعایت نماییم را ذکر کنید؟

نکات مهمی که برای تغییر و یا تعویض پنجره در نمای بیرونی ساختمان باید رعایت نماییم را شرح دهید؟

آیا نورپردازی نما در زیبایی ساختمان تاثیرگذار است؟

انواع نماهای ساختمانی را نام ببرید؟

انواع نماهای آجری را نام ببرید و چه عواملی سبب تخریب آن ها شده است؟

مراحل بازسازی نمای آجری را نام ببرید؟

در بازسازی نمای آجری باید به چه نکات مهمی توجه کنیم. توضیح دهید؟

عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای ساختمان آجری را نام ببرید؟

نمای کامپوزیت چه نمایی است و اجزای تشکیل دهنده در آن را نام ببرید؟

مراحل بازسازی نمای کامپوزیت را توضیح دهید؟

نکات مهمی که در بازسازی نمای کامپوزیت باید به آن توجه کنیم را نام ببرید؟

عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای ساختمان کامپوزیت را ذکر کنید؟

نمای سنگی چه نمایی است و انواع سنگ هایی که در نماهای سنگی از آن استفاده می شود را نام ببرید؟

مراحل بازسازی نمای سنگی را شرح دهید؟

چه خدماتی را گروه معماری طرح چید در بازسازی نمای ساختمان ها ارائه می دهند؟

عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای ساختمان سنگی را نام ببرید؟

نمای شیشه ای چه نمایی است و در زمان نصب آن باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

بازسازی نماهای شیشه ای به چه صورت انجام می گیرد؟

عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای ساختمان شیشه ای را نیز نام ببرید؟

نمای سرامیکی چه نمایی است و به چند روش برای ساختمان اجرا می شود؟

مراحل بازسازی نصب و اجرای نمای سرامیکی را شرح دهید؟

عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای ساختمان سرامیکی را ذکر کنید؟

نمای چوبی چه نمایی است و بیشتر در بازسازی و مرمت نمای ساختمان ها، از چه چوبی استفاده می کنند؟

مزیت های چوب ترمووود را نام ببرید؟

بازسازی نماهای چوبی به چه صورت بر روی ساختمان اجرا می شود؟

عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای ساختمان چوبی را بیان کنید؟

راهکارهایی که باید در بازسازی نمای ساختمان به آن توجه کنیم را نام ببرید؟

چه قوانینی را در تغییر نمای ساختمانی باید رعایت نماییم؟

بازسازی نمای ساختمان

به طور کلی به چهره بیرونی و همچنین دیوار بیرونی یک ساختمان « نمای ساختمان » می گویند. مناظر زیبا و خصوصیات نمای بیرونی ساختمان نشانه ی پرستیژ و بزرگی بنا است که افراد در برخورد اول به ساختمان، اولین چیزی را که ملاک زیبایی ساختمان قرار می دهند، « نمای ساختمان » است. به همین دلیل است که به منظور ایجاد یک شخصیت بی نظیر برای نمای بیرونی ساختمان باید به مواردی مانند:

1) سبک نما 2) طراحی و اجرای نمای ساختمان 3) مصالح به کار برده شده در نما توجه زیادی داشته باشیم که هر یک از آن ها به نوبه ی خود بر روی هزینه بازسازی نمای ساختمان تاثیرگذار است. در مجموع، نمای یک ساختمان نشانه ی جایگاه اقتصادی و اجتماعی افرادی است که در آن ساختمان سکونت می کنند و گستره ای است که در دسترس دید تمامی افراد قرار گرفته است و به آن جلب می شوند.

دلایل بازسازی نمای ساختمان

به مرور زمان، نمای بیرونی ساختمان به تدریج، هم از لحاظ منظر زیبایی و هم این که از نظر شکل قالب، دستخوش تغییرات زیادی می گردد که همین عامل سبب شده که صاحبان ساختمان اقدام به بازسازی و همچنین ترمیم جدید نمای ساختمان نمایند.

ترمیم نمای ساختمان بنا به دلایل متعدد و در عین حال به مصالح متنوع و همچنین شیوه های بازسازی بستگی دارد که این امر بر روی هزینه بازسازی نمای ساختمان نیز اثرگذار است. به طور کلی عواملی که در ترمیم و بازسازی نمای ساختمان نقش بسزایی را به همراه دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

ترمیم نمای بیرونی ساختمان به منظور حفظ استحکام و زیبایی

در برخی از موارد، بازسازی هایی که بر روی ساختمان صورت می گیرد، بیشتر به منظور حفظ زیبایی و همچنین ایجاد تنوع در ظاهر ساختمان و علاوه بر این همخوانی داشتن با محیط زندگی انجام می گیرد. اما در بعضی از موارد، بازسازی نمای ساختمان بیشتر به منظور مستحکم و مقاوم بودن نمای ساختمان و همچنین جلوگیری از خطرات احتمالی نظیر سقوط مصالح از ساختمان صورت می گیرد.

ترمیم نمای ساختمان

نیاز به تعمیر بخش های آسیب دیده در ساختمان می طلبد که بخش هایی از ساختمان که دچار ترک خوردگی و یا شل شدن سنگ و یا آجر در بخش بیرونی ساختمان می شود، توسط معماران مجرب ساختمانی ترمیم و بازسازی گردد.

به این ترتیب معماران ساختمانی در اولین اقدام، ملات زیر نمای بخش آسیب دیده را به طور کامل می تراشند و بعد از این که کاملاً زیر سنگ یا آجر تمیز شده، با کمک ملات جدید بخشی از نما که لق شده است را مجدداً بازسازی می نمایند.

تعویض نمای فرسوده ساختمان

در بعضی از موارد معماران و طراحان ساختمانی به دلیل قدیمی شدن نمای بیرونی ساختمان، اقدام به تعویض نمای فرسوده می نمایند و از سبک های جدید برای زیباتر شدن ساختمان استفاده می کنند.

گروه معماری طرح چید که تجربه زیادی را در زمینه بازسازی و طراحی نما کسب کرده اند، در این مواقع به دلیل این که نمای بیرونی بسیار فرسوده و قدیمی شده است، به صورت کامل اقدام به ویران کردن ساختمان کرده و همچنین قطعات به کار برده شده آجر و سنگ را تفکیک می نمایند.

نکته مهم که این گروه معماری به آن پایبند هستند، این است که بر روی نمای قدیمی از نمای جدید سنگ و همچنین آجر استفاده نمی کنند. زیرا مواد قدیمی زیر مصالح، مقاومت نگهداری مصالح تازه و جدید به کار برده شده در ساختمان را نداشته و ممکن است که بعد از مدتی، حوادث خطرناکی را برای ساکنین به همراه آورد.

بنابراین بعد از این که تخریب نمای بیرونی ساختمان صورت گرفت، بر مبنای نوع مصالح جدید ساختمانی، معماران ساختمانی اقدام به زیر ساز ساختمان به دو صورت ملات (تر) و همچنین جوش و پیچ (خشک) می نمایند.

بازسازی نمای ساختمان به علت تغییر کاربری (دلزدگی)

در مواردی که نمای بیرونی ساختمان سالم است و هیچ مشکلی را ندارد و صاحبان ساختمان بیشتر به دلیل دلزدگی و یا تغییر کاربری از نمای فعلی اقدام به تغییر نمای بیرونی را دارند، بهترین گزینه ای که گروه معماری طرح چید (که از بهترین های بازسازی نمای ساختمان هستند) برای صرفه جویی در هزینه بازسازی نمای ساختمان به مالکان توصیه می کنند، انتخاب اتصالات خشک است.

می توان به منظور زیبایی بیشتر نمای بیرونی ساختمان، بخشی از نما را انتخاب کرد و آن را با کمک یک متریال نوین ترکیب کرد که این تغییر از نظر هزینه بازسازی نمای ساختمان نیز مقرون به صرفه تر است. به عنوان مثال نماهای ساختمانی قدیمی که از آجر تشکیل شده اند، معماران ساختمانی با ترکیبی از چوب ترمووود به بازسازی نمای ساختمان کمک بسزایی می نمایند.

در بعضی از موارد، مالکان ساختمان تمایل به تغییر در کل نمای ساختمان را دارند که در این صورت، اگر مالک تغییر کاربری نداشته باشد، می تواند بر مبنای سبک مورد نظر نمای بیرونی ساختمان را اجرا نماید.

البته در صورتی که مالک تمایل به تغییر کاربری برای نمای بیرونی اداری را دارد، بهترین نمایی که گروه معماری طرح چید به آن ها توصیه می کند، نماهای کامپوزیتی است. زیرا این نماها از اتصالات خشک تشکیل شده و در یک بازه زمانی کوتاه سریعتر و راحت تر نصب می گردد.

یکی از نکات مهمی که در ترمیم نمای ساختمان باید به آن توجه داشته باشید

یکی از نکات مهمی که در ترمیم نمای ساختمان باید به آن توجه داشته باشید، محیط اطراف ساختمان است که معماران باید نمای بیرونی ساختمان های همسایه را نیز ملاک بازسازی ساختمان قرار دهند.

گروه معماری طرح چید در این خصوص متذکر می شوند که حتماً نیاز به ایجاد هماهنگی نما و همچنین تکرار رنگ نیست، بلکه باید با توجه به نماهای اطراف ساختمان، بهترین انتخاب و ایده را برای اجرایی کردن نمای بیرونی ساختمان در نظر بگیریم.

نمای ساختمانی که طراحان و معماران، اجرا می کنند، باید بعد از ترمیم نما منحصر به فرد بوده و توجه اطرافیان را به خود جلب نماید اما نباید به قدری تغییر کند که جدا افتاده از سایر نماهای محیط زندگی به نظر بیاید.

تغییر رنگ نمای بیرونی ساختمان مسکونی

افرادی که به دلیل قدیمی شدن نمای ساختمان، مایل به رنگ کردن نما هستند، باید به این نکته توجه داشته باشند که به مرور زمان، رنگ هایی که برای نمای بیرونی ساختمان به کار برده می شود، تغییر حالت داده و زیبایی و جلوه ابتدایی خود را از دست می دهد، پس بهتر است که از رنگ های خنثی و همچنین خیلی روشن نظیر خاکستری و سفید برای اجرا کردن نمای بیرونی استفاده نکنیم.

این رنگ ها براساس پایه رنگی خود، بعد از مدتی به رنگ آبی مات و یا سبز رنگ تبدیل می شوند. نکته حائز اهمیت در تغییر رنگ نمای بیرونی ساختمان های مسکونی این است که رنگ های روشن سبب بزرگتر نشان دادن ساختمان می شوند

اما در مجموع از چرک تابی بالایی برخوردارند. به طوری که بعد از مدتی، مالکین مجبور به شست و شوی نمای ساختمان می شوند. طراحان و معماران ساختمانی به منظور تغییر رنگ نمای بیرونی ساختمان از رنگ هایی مانند:

1)    رنگ اکرولیک 2) کنیتکس 3) روغنی 4) اپوکسی 5) نانو 6) استخری استفاده می نمایند تا از این طریق جلوه و زیبایی نمای بیرونی ساختمان را بیشتر نمایند.

نکات مهم اجرایی ترمیم نمای ساختمان مسکونی

همان طور که توضیح دادیم، نمای بیرونی هر ساختمان معرف جایگاه اجتماعی و همچنین اقتصادی ساکنین ساختمان است. یا به عبارتی نمای بیرونی ساختمان نشاندهنده وضعیت ساکنین ساختمان برای عموم مردم است.

در مجموع نمای ساختمان، صورت ساختمان و همچنین بهترین بیان حالتی است که شخص طراح و معمار و یا ساکنین برای منظر بیرون ساختمان دارند.

نکته مهم در طراحی نما این است که نماهای داخلی ساختمان جنبه خصوصی داشته، اما نماهایی که برای بخش بیرونی ساختمان به کار برده می شود، جنبه عمومی دارد و باید براساس ساختمان های مجاور و همچنین محیط زندگی طراحی و اجرایی گردد. بنابراین در صورتی که تمایل به ترمیم نمای ساختمان دارید، بهتر است که کلیه جوانب آن مانند:

1) زیبایی 2) هزینه 3) مقاومت 4) هزینه های رسیدگی به طرح اجرایی در آینده نظیر ترک خوردگی و یا شست و شو را نیز در نظر بگیریم. زیرا تمامی این موارد در کنار هم بر روی هزینه بازسازی نمای ساختمان تاثیرگذار است.

بازسازی نمای ساختمان

در کشور ما، بیشتر نماهای بیرونی ساختمان به دو صورت ملاتی و یا تر طراحی و اجرایی می شوند

در کشور ما، بیشتر نماهای بیرونی ساختمان به دو صورت ملاتی و یا تر طراحی و اجرایی می شوند که ظاهر جدید آ نها احتیاج به ترمیم و بازسازی مجدد دارد که بر این اساس از متریال های مناسب به منظور اجرایی کردن نمای ساختمان باید به ترمووود، سیمان، آجر و همچنین سنگ متذکر شد.

امروزه طراحان و معماران ساختمانی به منظور اتصالات نما از شیوه های متعددی مانند اتصالات خشک، ملات سیمان، ماسه و همچنین چسب نیز استفاده می نمایند.

بهتر است بدانید که نمای هر ساختمان دارای ماندگاری و دوام متعددی است که عوامل متعددی مانند:

1)    شرایط آب و هوایی منطقه 2) نحوه اجرایی کردن نما 3) کیفیت مصالح در ماندگاری نمای ساختمان تاثیرگذار است که بعد از آن نیاز به ترمیم و بازسازی مجدد در بخش بیرونی ساختمان است.

انتخاب مصالح ساختمانی که به منظور ترمیم نما به کار برده می شود، به عنوان یکی از اساسی ترین نگرانی هایی است که طراحان و همچنین مجریان طرح دارند که در این راستا گروه معماری طرح چید بهترین راهکارها را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

در انتخاب مصالح نمای بیرونی ساختمان، بهتر است که مصالح انتخابی بر مبنای نوع اقلیم آب و هوایی صورت بگیرد تا بهترین نما با قیمت مناسب را در اختیار مشتریان قرار دهند. مصالح ساختمانی به منظور ترمیم نما توسط مجرب ترین معماران ساختمانی می تواند ترکیبی از نماهای متعدد باشد که در زمان طراحی آن باید معماران به مغایرت نماهای همجوار و همچنین منظر شهر نیز توجه بسزایی داشته باشند.

ضوابط اجرایی در طراحی نمای ساختمان

یکی دیگر از نکات مهم در زمان طراحی نمای ساختمان را می توان به این موضوع اشاره کرد که:

طراح و معماران ساختمانی بر اساس شرایط محیطی مالکین و همچنین ضوابط اجرایی در کمیسیون های نمای شهرداری باید مناسب ترین متریال گذاری را در طرح خود اجرایی نمایند.

نکته مهم که یک طراح باید در زمان ترمیم به آن توجه داشته باشد، طرح و همچنین نوع متریال به کار برده شده است که ارتباط مستقیمی بر روی هزینه بازسازی ساختمان دارد.

ضوابط جاری در کمیسیون شهرداری در مناطق متعدد کشور متغیر بوده است

ضوابط جاری در کمیسیون شهرداری در مناطق متعدد کشور متغیر بوده است. به طور مثال به کارگیری از متریال چوب در برخی از مناطق کشور تا پانزده درصد مجاز است که معماران و طراحان اجازه طراحی آن را در بازسازی نما دارند.

نماهای سنگی از نماهایی هستند که به دلیل معادن متعدد در کشورمان امروزه بیشتر معماران این سنگ ها را برای نماهای بیرونی ساختمان اجرا می کنند. سنگ هایی مانند:

1)    سنگ نمای آنتیک 2) سنگ تراورتن 3) سنگ مرمر 4) سنگ گرانیت وجود دارند که در این بین سنگ های تراورتن به دلیل این که معادن زیادی در کشورمان وجود دارد، در بازار می توان به فراوانی از این سنگ برای ترمیم و بازسازی نما استفاده کرد.

باید بدانید که معماران و طراحان ساختمانی بیشتر در نماهای رومی از این سنگ برای بازسازی و ترمیم نمای بیرونی ساختمان استفاده می کنند که زیبایی منحصر به فردی را به همراه دارد.

نکات کلیدی در خصوص پنجره در نمای بیرونی ساختمان

یکی دیگر از نکاتی که باید در بازسازی و ترمیم نماهای ساختمان به آن توجه داشته باشید، درزبندی و همچنین آب بندی نمای ساختمان است. گروه معماری طرح چید به عنوان بهترین گروه بارسازی نمای ساختمان، به مالکینی که قصد بازسازی ساختمان را دارند، توصیه می کنند که در هنگام تغییر نما می توانند اقدام به تعویض پنجره ها نمایند.

امروزه معماران و طراحان داخلی به دلیل عایق صدا و همچنین هوا از پنجره های دوجداره UPVC استفاده می نمایند. یکی از مزیت های این پنجره ها را می توان به رنگ آن اشاره کرد که با توجه به سلیقه و نیاز مشتری، سفارش ساخت آن ها صورت می گیرد و به مرور، رنگ این پنجره ها در نمای بیرونی ساختمان تغییری را ایجاد نمی کند.

نکته در مورد سنگ های تراورتن در بازسازی ساختمان

این سنگ ها براساس رنگ و همچنین میزان مسطح بودن آن درجه بندی می شوند. این سری از سنگ ها نسبت به سایر سنگ های دیگر به مراتب دارای سختی بیشتری هستند. به همین دلیل به کارگیری از آن ها در بخش بیرونی ساختمان که بیشتر در معرض تغییرات آب و هوایی هستند، بهترین گزینه محسوب می شود و همچنین به مراتب از ماندگاری بالاتری نیز برخوردار هستند.

نکات اساسی در مورد نورپردازی نمای ساختمانی

امروزه گروه معماری طرح چید برای بازسازی و طراحی نمای ساختمانی از نورپردازی استفاده می نمایند که در زیبایی نما نقش بسزایی را دارد. این گروه معماری به منظور زیبایی بیشتر نمای بیرونی ساختمان در شب از نورپردازی های متنوع استفاده می نمایند که این امر سبب جلب توجه بیشتر افراد به ساختمان شده است.

این بخش نیز مانند طراحی نما به یک طراحی منحصر به فرد نیاز دارد که این گروه، از مهندسین و معماران متبحر و با تجربه استفاده می کنند تا منظر ساختمان را چندین برابر نمایند. باید به این نکته توجه داشته باشید که انجام هر یک از این مراحل در بازسازی و نوسازی ساختمان برای هزینه بازسازی نمای ساختمان تاثیرگذار است.

انواع نماهای ساختمانی

گروه معماری طرح چید به منظور بازسازی و طراحی نمای ساختمان از مصالح متعددی استفاده می نمایند که عبارتند از:

1)    نمای فلزی 2) سنگ 3) آجر 4) کامپوزیت 5) چوب

و سایر مصالح دیگر که به صورت تلفیقی در نماهای بیرونی ساختمان به کار می برند که هریک از آن ها دارای مزیت های متعددی است.

نمای آجری

یکی از نماهایی که از زمان های گذشته بسیار مرسوم بوده است و همه ی مالکین برای نمای بیرونی ساختمان به کار می بردند، « نمای آجری » است که در مدل های متعدد تولید و در نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

نماهای آجری شامل:

1)    آجر نما نسوز 2) آجر نما طرح چوب 3) آجر دکوراسیون داخلی 4)  لعابدار حصیری 5) آجر نما سفید 6) آجر نما قرمز 7) کارتنی 8) دکوراتیو 9) کف فرش 10) آجر نما زرد 11) رستیک 12) شاموتی 13) آجر نما نسوز قرمز 14) آجر نما نسوز انگلیسی  15) آجر نما پلاک 16) قزاقی هستند. همان طور که مشاهده می کنید، این آجرها به دلیل تنوع زیادی که دارند، معماران و طراحان ساختمانی می توانند در نمای بیرونی ساختمان استفاده نمایند.

اما اگر بنا به هر دلیلی، این نما دچار حالت شوره زدن، رنگ پریدگی، ترک، برآمدگی و همچنین خرابی شد، بازسازی و ترمیم نمای آجری امری مهم و ضروری است.

نکته مهم این است که شکسته شدن آجر، جابجایی رج ها و همچنین خرد شدن ملات بین آجرها از مشکلاتی است که بیشتر در اثر شرایط جوی شدید و همچنین زلزله ایجاد می شود. به این ترتیب به کارگیری از متریال های مرغوب و همچنین اجرای صحیح و مناسب آن توسط مجرب ترین معماران و طراحان ساختمانی از مشکلات نمای آجری جلوگیری می نماید که این امر سبب کاهش در هزینه بازسازی نمای ساختمان نیز می گردد.

مراحل بازسازی نمای آجری

گروه معماری طرح چید به منظور بازسازی و طراحی نمای ساختمان در اولین اقدام به میزان خرابی نمای بیرونی ساختمان توجه می نمایند. در صورتی که کل نمای ساختمان آسیب دیده باشد، با بررسی و ارزیابی های انجام شده، اقدام به مرمت و ترمیم کل نما می نمایند. اما در مواردی که آسیب دیدگی نما مرتبط به تغییر شوره زدن و یا رنگ باشد، نیازی به اعمال تغییرات کلی در نمای بیرونی ساختمان نیست.

در بعضی از موارد، مالکین ساختمان به منظور فروش واحدهای خود به بالاترین قیمت، اقدام به بازسازی و نوسازی نمای ساختمان با انجام تغییر در نما از آجر به سنگ و یا سایر نماهای دیگر این اقدامات را اجرایی می کنند.

به این ترتیب اگر گروه معماری طرح چید با بررسی های لازم تصمیم به بازسازی تغییر کل نما نمایند، این مجموعه با کمک گروه اجرایی اقدام به جداسازی تمامی آجرها از نما و همچنین بر پا کردن داربست می نمایند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که این گروه معماری، در صورتی که نمای بیرونی به تعمیرات جزئی نیاز داشت، به منظور تدابیر ایمنی با بر پا کردن داربست در نما بازسازی و نوسازی نمای آجری را شروع می کنند.

حذف شوره های موجود در آجر

معماران به منظور حذف شوره های موجود در آجر و همچنین تغییر رنگ از پلاستیک و رنگ به منظور زیباتر شدن جلوه ی بیرونی ساختمان استفاده می کنند. گروه معماری طرح چید به منظور ارائه ی بهتر خدمات از مواد نانو پلاست استفاده می نمایند.

زیرا این مواد در برابر شرایط آب و هوایی صد در صد ضد آب بوده و سبب جلوگیری از آب باران به صورت شوره در نمای ساختمان می شود. یکی از مزیت هایی که این مواد نانو پلاست داراست

و سبب شده تا بیشتر معماران از آن برای نوسازی ساختمان استفاده نمایند، اختصاص به حالت الاستیکی و همچنین انعطاف پذیر بودن آن ها است که این امر سبب جلوگیری از پوسیدگی نما در ساختمان می شود. در مجموع، مراحل بازسازی در نماهای آجری شامل موارد زیر هستند که عبارتند از:

بازدید و بررسی نما

همان طور که توضیح دادیم، در اولین گام، نمای آجری ساختمان توسط مجرب ترین گروه معماری طرح چید مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. مراحل بررسی به منظور شناسایی معایب و همچنین زیرسازی، آهن کشی، مقاوم سازی، تعمیرات سازه ای صورت می گیرد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که این مرحله در بازسازی و مرمت ساختمان جزء مراحل ضروری و مهم محسوب می شود. زیرا در صورتی که هر گونه تغییرات غیر استاندارد بر روی نما ایجاد شود، سبب بروز خرابی بیشتر در نما و همچنین حوادث غیر مترقبه برای رهگذران می شود.

طراحی نما

در صورتی که متخصصین گروه معماری طرح چید، بررسی های لازم را انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که نمای بیرونی ساختمان نیاز به تغییرات کلی دارد، انجام طراحی نما امری مهم و ضروری است.

در این گام مهندسین و معماران ساختمانی با علم طراحی و همچنین آگاهی به کلیه ضوابط شهرداری، اقدام به بازسازی نمای بیرونی ساختمان های آجری با استفاده از متریال های جدید می نمایند. در بعضی از موارد ممکن است که مهندسین نمای کلی ساختمان را تغییر نداده و فقط بخشی از عناصر را به صورت جزئی به نمای آجری بیافزایند.

انتخاب مواد و مصالح

یکی از مراحل کلی در بازسازی نمای ساختمان های آجری که تاثیر بسزایی بر روی هزینه بازسازی نمای ساختمان دارد، اختصاص به انتخاب مواد و مصالح جدید ساختمانی است.

معماران باید قبل از بازسازی به نوع مصالحی که طبق ضوابط جاری شهرداری برای منطقه فوق امکانپذیر است را انتخاب نمایند. انتخاب مصالح جدید در بازسازی نمای ساختمان های آجری به بودجه و همچنین نیاز ساکنین ساختمان بستگی دارد.

بازسازی نمای آجری

به منظور نوسازی نمای ساختمان، لازم است که معماران و طراحان داخلی به جزئیات نمای آسیب دیده توجه زیادی داشته باشند. این گروه طراحی، تجهیزات کامل را به منظور اقدامات ایمنی بیشتر به محل ارسال  می نمایند. انجام مرمت و نوسازی نمای ساختمان ممکن است که یا به صورت تغییرات جزئی و یا به صورت کلی باشد،

اما نکته ی مهمی که باید طراحان در زمان بازسازی نما به آن توجه داشته باشند، بهره مندی از شیوه نامه سازنده و همچنین کیفیت کار است که گروه معماری طرح چید به عنوان بهترین گروه برای بازسازی و طراحی نمای ساختمان به تمامی این دستورالعمل ها در زمان بازسازی نمای بیرونی ساختمان توجه دارند تا از این طریق رضایت مشتریان را به خود جلب نمایند.

تمامی موارد ذکر شده، از مراحل بازسازی نمای آجری است که بر روی هزینه بازسازی نمای ساختمان نیز تاثیرگذار است.

نکات مهم در بازسازی نمای آجری

در صورتی که طراحان و مهندسین ساختمانی به این نتیجه رسیدند که نما باید به صورت کلی تغییر کند، بهتر است که این تغییرات نیز در بخش پنجره ها هم صورت بگیرد. به کارگیری از پنجره های دوجداره یو پی وی سی بهترین انتخاب برای این بخش از نمای ساختمان است.

در مواردی که نیاز به تغییر در بخشی از نمای بیرونی ساختمان است، طراحان و معماران می توانند از مصالح ترکیبی برای این بخش استفاده نمایند. به طور مثال می توان در کنار آجر از چوب ترمووود نیز استفاده کنند.

یکی از نکات مهم در نماسازی ساختمان های آجری مختص به رنگ نما است که بهتر است تا از رنگ هایی که دارای ماندگاری و همچنین کیفیت بالایی هستند، استفاده نماییم تا در آینده مجبور به مرمت و نوسازی مجدد آن نباشیم.

انتخاب مصالح بر اساس شرایط آب و هوایی

بهتر است تا از مصالحی استفاده نماییم که بر مبنای شرایط آب و هوایی و همچنین نوع اقلیم منطقه انتخاب شده است.

یکی از نکات دیگر که سبب زیباتر شدن ساختمان در شب می شود، به کار گیری از نورپردازی نمای ساختمان است.

به منظور تغییر کاربری و یا دلزدگی از نمای ساختمان، یعنی تغییر مسکونی به اداری، بهتر است که برای بازسازی نما از متریال های جدید و مدرن نیز استفاده نماییم.

یکی از نکات حائز اهمیت در بازسازی نماهای آجری این است که طراحان و معماران به هیچ عنوان اجازه اجرای نمای جدید را بر روی ساختمان ندارند، به دلیل این که بناهای قدیمی دارای زیر ساخت های ضعیفی بوده و به مرور به تدریج سبب آسیب دیدگی نما نیز می شود.

کلیه موارد ذکر شده، از نکات مهمی است که در بازسازی نمای ساختمان آجری باید به آن توجه نمایم.

عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای آجری

باید بدانید که هزینه مرمت و بازسازی نمای آجری بسته به فعالیت های اجرای در نما و همچنین مصالح به کار برده شده در آن بستگی دارد. در مواردی که نمای بیرونی ساختمان های آجری به زیرسازی احتیاج داشته باشد، به مراتب هزینه بازسازی نمای ساختمان نیز بیشتر می شود.

بهتر است بدانید که رفع موارد جزئی در نماهای آجری نظیر شوره زدن نما و همچنین تغییر رنگ در آجر به مراتب هزینه کمتری را نسبت به تغییرات کلی ساختمان در بر می گیرد. علاوه بر این، عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای ساختمان های آجری را می توان به:

1)    زیرسازی نما 2) طراحی نما 3) نصب داربست 4) خرید مصالح 5) هزینه اکیپ اجرایی، نیز اشاره کرد.

نمای کامپوزیت

یکی دیگر از نماهایی که گروه معماری طرح چید برای بازسازی و طراحی نمای ساختمان از آن استفاده می نمایند، استفاده از نماهای کامپوزیت است. به این ترتیب در نمای ذکر شده، از ورق های کامپوزیت آلومینیوم به منظور زیبایی بیشتر نمای بیرونی ساختمان استفاده می نمایند. یکی از مزیت های این نما را می توان به:

1)    وزن سبک 2) مقاومت حرارتی 3) تنوع رنگ بالا 4) قابلیت شست و شو 5) مقاومت صوتی و رطوبتی اشاره کرد که این عوامل سبب شده تا امروزه معماران و طراحان داخلی از این ورق های آلومینیومی بیشتر برای بازسازی نمای ساختمان استفاده نمایند. این نما نیز دارای انواع متعددی است که عبارتند از:

  • نمای کامپوزیت به شیوه فیکس 2) نمای کامپوزیت به شیوه سوپر فیکس 3) نمای کامپوزیت به شیوه هنگ

اجزای تشکیل دهنده در نمای کامپوزیت

به طور کلی ورق های آلومینیوم کامپوزیت از اجزای متعددی مانند:

  • لایه رنگ پلی استر 2) چسب 3) ورق آلومینیومی 4) لایه چسب ضد خش 5) پوشش محافظ 6) لایه پلی اتیلن 7) رنگ نانو تشکیل شده است.

مراحل بازسازی نمای کامپوزیت

فاز اول: برداشت

گروه معماری طرح چید در اولین مرحله اجرایی نماهای بازسازی کامپوزیت، اقدام به بررسی و ارزیابی بخش بیرونی ساختمان می نمایند. باید بدانید که این مرحله از بازسازی نمای کامپوزیت بسیار مهم و ضروری است. زیرا در این مرحله اجرایی، مهندسین به بخش هایی که نیاز به تعمیر کلی و یا جزئی دارد، می پردازند.

بعد از این که مهندسین ساختمانی معایب نما را ارزیابی کردند، ممکن است که در بعضی از موارد، ساختمان نیاز به محکم سازی و یا آهن کشی دوباره و همچنین تعمیر سیستم ساختاری داشته باشد.

بهتر است که به منظور بازسازی نماهای کامپوزیت از افراد مجرب و متخصص گروه معماری طرح چید استفاده نماییم تا در آینده به دلیل مصالح بی کیفیت و یا زیرساخت های نمای ساختمان نیاز به بازسازی مجدد آن نداشته باشیم.

فاز دوم: طراحی

بعد از این که طراحان و معماران ساختمانی در مرحله برداشت نمای ساختمان اقدامات و ارزیابی های لازم را انجام دادند، نوبت اجرایی کردن طراحی بر روی نمای ساختمان است. در این بخش، مهندسین و معماران ساختمانی باید به تمامی ضوابط و همچنین آیین نامه های شهرداری توجه داشته باشند.

زیرا در این بخش از بازسازی ساختمان، مالک به تاییدیه شهرداری به منظور اجرایی کردن نمای جدید ساختمان نیاز دارند. گروه معماری طرح چید به منظور بازسازی و نوسازی ساختمان به تمامی آیین نامه ها و ضوابط شهرداری منطقه آشنا بوده و یک نمای استاندارد را اجرایی می نمایند.

یکی از مهمترین نکاتی که در این مرحله از نمای ساختمان های کامپوزیت حائز اهمیت است، نوع کاربری ساختمان است که واضح است که نمای ساختمان های تجاری و یا فرهنگی به مراتب نسبت به ساختمان های مسکونی متفاوت است.

به طور مثال، در نمای ساختمان های مسکونی، علاوه بر توجه داشتن به منظم و شیک بودن نمای ساختمان باید معماران سعی کنند که یک محیط آرامش بخش را برای ساکنین فراهم نمایند.

اما در نماهای کامپوزیت تجاری اولین معیار جلب توجه عموم و همچنین جذابیت منحصر به فرد نما است که سبب جلب رضایت مشتریان به بخش داخلی ساختمان می شود.

فاز دوم: انتخاب و خرید متریال

به طور کلی در این مرحله که قسمتی از آن به انتخاب کردن کلی متریال نما بستگی دارد، در بخش طراحی صورت می گیرد. در این گام توجه به این که معماران و طراحان طبق مجوز شهرداری، استفاده از متریال کامپوزیت را تا چند درصد در نمای بیرونی ساختمان دارند را ملاک اجرایی کردن نما می دانند.

به طور مثال در بعضی از مناطق طبق مجوز شهرداری، فقط اجازه پانزده درصد از این نما برای ساختمان است و در بعضی از مناطق دیگر شهرداری، مجوز تا چهل و پنج درصد از نمای کامپوزیت را بر روی ساختمان ها می دهد.

فاز چهارم: اجرا

بعد از این که تمامی مراحل بازسازی نمای کامپوزیت را پشت سر گذاشتیم، در این مرحله نوبت به اجرایی کردن نما می رسد. زیرا اجرایی کردن یک نمای بازسازی شده به مراتب نسبت به سایر نماهای دیگر حساس تر است و به نیروی مجربی نیاز دارد.

ساختمان های کامپوزیتی که نیاز به بازسازی دارند، بهتر است که از همان گروه اجرایی که طراحی نما را بر عهده داشته اند، کمک و مساعدت بگیرند  زیرا آن ها به روند اجرایی نما بهتر واقف بوده و در یک زمان کوتاه بازسازی ساختمان را انجام می دهند.

نکات مهم در زمان نصب کامپوزیت

امروزه یکی از مهمترین متریال هایی که طراحان و معماران در بازسازی نمای ساختمان و یا در طراحی نماهای کلاسیک باید به آن توجه داشته باشند، نصب کامپوزیت است که به نیروی ماهر و مجرب نیاز است. از دلایل مهمی که سبب شده تا گروه معماری طرح چید از این ورق های آلومینیومی در نمای ساختمان استفاده نمایند، می توان به:

1)    قابلیت شکل پذیری 2) سرسخت بودن خواص آکوستیک 3) مقاومت بالا در برابر آتش و از همه مهمتر می توان به نسبت راحت و آسان در تعمیرات نما اشاره کرد. یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایلی که سبب شده است تا بیشتر معماران به منظور نوسازی و بازسازی نما از کامپوزیت برای طراحی نما استفاده نمایند، مدرن و همچنین پیشرفته بودن ساختمان ها است.

عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای کامپوزیت

  •   یکی از عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای کامپوزیت را می توان به تهیه ورق کامپوزیت اشاره کرد.
  •   تهیه مصالح مصرفی و همچنین غیر مصرفی، یکی دیگر از هزینه هایی است که در طراحی بازسازی نمای کامپوزیت مورد بررسی قرار می گیرد.
  •   از مهمترین عوامل اثرگذار در بازسازی این نما را می توان به دستمزد نیروی مجرب و ماهر طرح اجرایی اشاره کرد.
  •   استفاده از طرح های کارگاهی و یا طراحی سه بعدی نما یکی دیگر از هزینه های بازسازی نمای کامپوزیت است.

کلیه موارد ذکر شده، از عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای ساختمان است.

نمای سنگی

یکی از نماهای ساختمانی لوکس که جذابیت و زیبایی خاص خود را در تمامی دوران به همراه داشته است، اختصاص به نماهای سنگی دارد.

یکی از نماهای سنگی که امروزه بیشتر طراحان و معماران از آن استفاده می نمایند، « نمای رومی » است که زیبایی خاصی را بر روی ساختمان ایجاد می کند.

سنگ مرمر، سنگ گرانیت و همچنین سنگ تراورتن از سنگ هایی هستند که در نمای رومی می توان از آن استفاده کرد و باید گفت که هر یک از این سنگ ها به نوبه خود دارای زیبایی خاص و همچنین منحصر به فردی هستند.

این نما به دلیل ماندگاری و دوام بالا در برابر شرایط آب و هوایی و همچنین مستحکم بودن آن، از دلایلی است که سبب شده تا گروه معماری طرح چید برای ساختمان هایی که به دلیل فرسودگی نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، از این نما به منظور زیبایی بیشتر ساختمان از آن استفاده نمایند.

از مزیت های نماهای سنگی می توان به: شست و شوی آسان، مقاومت بالا، عایق رطوبتی و همچنین حرارتی بالا، زیبایی، تنوع در رنگ و جنس آن اشاره کرد.

بازسازی نمای سنگی

به طور کلی عملیات مرمت و همچنین استحکام بخشی به سنگ های به کار برده شده در نما که با کمک پیچ، رولپلاک، چسب و همچنین سایر ابزار آلات صنعتی صورت می گیرد را « بازسازی نمای سنگی» می گویند.

اجرا کردن بازسازی نمای ساختمان به شیوه ها و همچنین ترفندهای متعددی نیاز دارد که باید در این امر از افراد با تجربه و متخصص کمک و یاری بگیرید. در نماهای سنگی، به دلیل بروز بعضی از مشکلات متعدد نیاز به بازسازی مجدد ساختمان داریم که عبارتند از:

1)    افتادن سنگ از نما 2) شل شدن سنگ 3) شکستگی و همچنین درز بخشی از سنگ 4) حذف ملات از بین سنگ ها 5) عوامل محیطی و فیزیکی از مواردی هستند که ممکن است، در نماهای سنگی ایجاد شود و نیاز به بازسازی و نوسازی مجدد ساختمان باشد.

انواع خدمات گروه معماری طرح چید

همان طور که می دانید، تخریب نماهای سنگی به هر دلیلی که ایجاد شده باشد، باعث از بین رفتن نمای بیرونی و همچنین زیبایی در ساختمان می شود که چهره ناپسندی را به شهر و محل سکونت می دهد.

از این رو نیاز به مرمت و بازسازی نمای سنگی امری ضروری و مهم است. باید گفت که در مجموع، مراحل بازسازی نمای سنگی از سنگ کاری و همچنین نماکاری جدید به مراتب مقرون به صرفه تر است.

گروه معماری طرح چید به منظور بازسازی و طراحی نمای ساختمان از شیوه های خاص و همچنین ویژه ای برای مرمت و ترمیم ساختمان استفاده می نمایند. به طور کلی به منظور استحکام و استقامت بیشتر نماهای سنگی، معماران از رولپلاک های مخصوص استفاده می نمایند که به راحتی به درون ملات و سنگ نفوذ می کند.

سوراخ کردن نماهای سنگی

معماران گروه معماری طرح چید با سوراخ کردن نماهای سنگی و همچنین قرار دادن رولپلاک ها به داخل سنگ، به مستحکم کردن نما کمک بسزایی می نمایند. علاوه بر این، انجام این مراحل در بازسازی نما از بروز حوادث غیر مترقبه نیز برای رهگذران جلوگیری می نماید.

در مرحله بازسازی، معماران سنگ های جدید را با کمک ملات در بخش هایی که دچار تخریب شده است، جای می دهند که در اولین اقدام برای انجام این کار، معماران باید ابعاد سنگ تخریب شده را اندازه گیری نمایند و سپس محل را پاکسازی و با کمک ملات جدید و رولپلاک اقدام به بازسازی نما نمایند.

اتمام عملیات بازسازی نمای سنگی زمانی است که درزهای موجود در نما به طور کلی گرفته شده باشد که تمامی این مراحل بر روی هزینه بازسازی نمای ساختمان نیز تاثیر گذار است.

عوامل تاثیرگذار در هزینه نماهای سنگی

به طور کلی در بازسازی نماهای سنگی، عوامل متعددی دخیل هستند که عبارتند از:

یکی از عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نماهای سنگی را می توان به نوع سنگ مورد نظر به منظور نماسازی در ساختمان اشاره کرد.

رنگ سنگ انتخابی، یکی دیگر از عواملی است که بر روی هزینه بازسازی نمای ساختمان اثرگذار است.

ضخامت سنگ و همچنین کیفیت سنگ، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای ساختمان است.

از اصلی ترین عوامل در هزینه بازسازی نمای ساختمان سنگی می توان به ابعاد سنگ اشاره کرد.

استفاده از ملات جدید و همچین رولپلاک هایی که معماران در بازسازی نما از آن استفاده می نمایند، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه نماهای سنگی است.

دستمزد معماران با تجربه به منظور نصب سنگ برای نما نیز از مواردی است که بر روی هزینه بازسازی نمای ساختمان تاثیرگذار است.

کلیه موارد ذکر شده، از عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای ساختمان های سنگی است.

نمای شیشه ای

یکی از پرطرفدارترین نماهای ساختمانی که در کلیه ساختمان های اداری، تجاری و همچنین مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد، « نماهای شیشه ای » است. نماهای شیشه ای به نمای « کرتین وال » نیز معروف هستند که در تامین نور برای بخش داخلی ساختمان نقش بسزایی را بر عهده دارد.

معمولاً معماران و طراحان ساختمانی به منظور اجرایی کردن نمای شیشه ای از شیشه رفلکس و یا از شیشه سکوریت نیز استفاده می نمایند.

به دلیل این که این نما بر اثر آلودگی و همچنین جذب گرد و غبار کدر می شوند، انجام نماشویی نماهای شیشه ای هر چند وقت یک بار امری ضروری به منزله زیباتر شدن نمای ساختمان محسوب می شود. به طور کلی در زمان نصب نماهای شیشه ای باید به موارد زیر توجه داشته باشیم که عبارتند از:

1)    طراحی نما 2) بارهای وارده بر سازه 3) بار مرده 4) بار ناشی از زلزله 5) بار ناشی از برف و باران 6) بار حرارتی  7) نفوذ هوا 8) نفوذ آب  9) انحنا و خم سازی شیشه  10) استحکام 11) ضخامت شیشه 12) دریچه های تهویه  13) پنجره و هواکش 14) امنیت در برابر حریق 15) نگهداری و تعمیرات نیز از موارد مهمی هستند که در زمان اجرایی کردن نماهای شیشه ای باید به آن بسیار توجه داشته باشیم.

مراحل بازسازی نمای شیشه ای

بعد از این که بنا به هر دلیلی، نمای ساختمان های شیشه ای نیاز به بازسازی و مرمت داشته باشد، باید مراحل بازسازی ساختمان که شامل طراحی، انتخاب مصالح شیشه ای مناسب، اجرایی کردن نما می باشد را در بازسازی نمای ساختمان اعمال کرد.

گروه معماری طرح چید بعد از این که تمامی مراحل را به منظور بازسازی و طراحی نمای ساختمان انجام دادند، اقدام به بازسازی نماهای شیشه ای با کمک معماران مجرب که در این زمینه تجارب زیادی را کسب کرده اند، می نمایند. در این مرحله با توجه به اندازه شیشه، کیفیت، ضخامت و همچنین نوع شیشه اقدام به ترمیم محل آسیب دیده می نمایند.

عوامل تاثیر گذار در هزینه بازسازی نمای شیشه ای

به طور کلی در بازسازی نماهای شیشه ای ساختمان، عوامل متعددی بر روی هزینه نما تاثیرگذار است که عبارتند از:

یکی از عواملی که در بازسازی نمای شیشه ای تاثیرگذار است، ضخامت و اندازه شیشه های تخریب شده است. همچنین برای بازسازی این نما باید از افراد ماهر و با تجربه استفاده نماییم که به مراتب دستمزد بیشتری را در بر می گیرند که بر روی هزینه بازسازی نماهای شیشه ای نیز تاثیرگذار است. نوع منطقه و محلی که باید بازسازی نمای شیشه ای بر روی آن اعمال شود نیز از عوامل اثرگذار در هزینه بازسازی نمای ساختمان است.

نمای سرامیکی

امروزه یکی از نماهایی که بسیار پرطرفدار است، اختصاص به نماهای سرامیکی دارد. معماران و طراحان ساختمانی به منظور نصب این نما برای ساختمان از دو روش سنتی ( ملات دار ) و یا خشک استفاده می نمایند.

در شیوه ملات دار باید از سرامیکی برای نمای ساختمان استفاده نماییم که قابلیت جذب آب در پشت آن امکان پذیر باشد. این نما به زمان زیادی برای اجرایی کردن طرح نیاز دارد و باید دقت کرد که اتصال بین سرامیک و همچنین ملات، محکم و با دوام صورت بگیرد.

در غیر این صورت با یک شوک حرارتی و یا ضربه کوچک به ساختمان، سرامیک نصب شده از نمای ساختمان تفکیک شده و حوادث غیر مترقبه ی را به همراه می آورد.

اما در شیوه خشک، در اولین اقدام باید آهن کشی نما را انجام داد و همچنین سرامیک ها را با کمک مواد نگهدارنده مخصوص به زیرساز متصل کرد. گروه معماری طرح چید در پشت این نماها از لایه های توری پلاستیکی و همچنین فلزی به منظور جلوگیری از شکستگی و سقوط آ نها استفاده می نمایند.

معماران و طراحان ساختمانی در نصب سرامیک به شیوه خشک، از یک فاصله چند میلی متری بین سرامیک ها استفاده می کنند تا در اثر انقباض و یا انبساط، از شکسته شدن سرامیک جلوگیری نمایند.

مراحل بازسازی نصب و اجرای نمای سرامیک

بهتر است بدانید که نصب این نما به شیوه صحیح و با به کار گیری از ابزارهای مناسب به منظور نصب به میزان انتخاب سرامیک و کاشی نیز مهم و ضروری است. طراحان و معماران ساختمانی در زمان بازسازی نمای سرامیکی مراحل زیر را انجام می دهند که عبارتند از:

یکی از ملزومات مهم در زمان نصب بازسازی نماهای سرامیکی استفاده از چسب در انواع مختلف: 1) چسب کاشی 2) چسب سرامیک 3) سنگ مرمر 4) کاشی پرسلان 5) چسب گرانیت، است.

رنگ بندکشی درزها و همچنین پودر بندکشی یکی دیگر از اقداماتی است که معماران در زمان بازسازی نماهای سرامیکی به آن نیاز دارند.

بازسازی نماهای سرامیکی

در بازسازی نماهای سرامیکی، مهندسین از افزودنی ها و همچنین آسترهای افزایش پرفورمنس نیز استفاده می نمایند.

به کار گیری از ملات ترمیمی و همچنین رستوراسیون در بازسازی و مرمت نمای ساختمان یکی دیگر از مواردی است که گروه معماری طرح چید در اجرایی کردن نما از آن استفاده می نماید.

چسب های عایق حرارتی نمای ساختمان و همچنین مواد عایق آب یکی دیگر از مواردی است که در بازسازی نمای ساختمان از آن استفاده می شود.

تمامی موارد عنوان شده در بازسازی نماهای سرامیکی ساختمان برای هزینه بازسازی نمای ساختمان نیز تاثیرگذار است.

گروه معماری طرح چید به منظور بازسازی و طراحی نماهای سرامیکی از دو روش برای نصب استفاده می نمایند که شامل:

1)    نصب با استفاده از چسب و رزین 2) نصب سرامیک و همچنین کاشی با کمک اسکوپ می باشد. در شیوه نصب با چسب برای اجرایی کردن نماهای سرامیکی از مدل های مختلف چسب ایرانی و یا خارجی موجود در بازار استفاده می نمایند. اما در روش نصب با کمک اسکوپ، معماران به ملات نیازی ندارند اما به ابزارهایی مانند:

1)    اسکوپ جمع کن 2) پمپ آب جهت خنک کردن 3) مته هایی به قطر سه سانتی متری 4) دریل ستونی با دور موتور مناسب 5) اسکوپ 6) چکش لاستیکی هفت، نیز نیاز دارند.

تمامی این موارد، در زمان بازسازی نماهای سرامیکی بر روی هزینه بازسازی نمای ساختمان نیز اثر می گذارد.

عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نماهای سرامیکی

قیمت نصب سرامیک خشک در بازسازی نما یکی از عوامل تاثیرگذار در هزینه مرمت ساختمان محسوب می شود.

شیوه اجرای سرامیک و همچنین سنگ های خشک نیز یکی دیگر از عوامل اثرگذار در هزینه بازسازی نماهای سرامیکی است.

متراژ ساختمان و تعداد طبقاتی که از نمای سرامیکی استفاده می شود نیز از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت تمام شده هزینه بازسازی نمای سرامیکی است.

طرح اجرایی و همچنین مصالح مورد نیازی که معماران و متخصصین برای اجرایی کردن نما از آن استفاده می نمایند.

دستمزد معماران و طراحان متبحر ساختمانی که در زمینه اجرایی کردن نماهای سرامیکی تجارب زیادی را کسب کرده اند، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نماهای سرامیکی است.

کلیه موارد ذکر شده از عوامل تاثیرگذار بر روی هزینه بازسازی نمای ساختمان محسوب می شود.

نمای چوبی

امروزه یکی از زیباترین و منحصر به فرد ترین نماهای ساختمانی « نمای چوبی » است که در حال حاضر طراحان و معماران داخلی بر روی نماهای مدرن ساختمانی اجرا می نمایند.

گروه معماری طرح چید به منظور بازسازی و طراحی نمای ساختمان در کنار نمای چوبی از متریال های متنوع شیشه و همچنین فلز استفاده می نمایند که این امر سبب زیبایی دوچندان ساختمان می شود.

یکی از مرغوب ترین چوب هایی که برای طراحی نما به کار برده می شود، « چوب ترمووود» نام دارد که دارای وزن بسیار سبک و همچنین استحکام و مقاومت بالایی است.

این چوب به دلیل مقاومت بالا در برابر صوت، سختی بالا، تجدید پذیری، شکل پذیری و همچنین برشکاری منحصر به فرد، سبب شده که امروزه تمامی معماران و طراحان داخلی برای نمای ساختمان از این چوب استفاده نمایند.

چوب ترمووود فرآوری شده، بهترین انتخاب برای افرادی است که مایل هستند تا از نمای چوب برای ظاهر ساختمان خود استفاده نمایند. زیرا این چوب دارای:

مقاومت بالا در برابر رطوبت و آتش سوزی 2) نفوذ حشرات 3) ماندگاری بالایی است.

مراحل اجرای بازسازی نمای چوبی ترمووود

به منظور اجرایی کردن نمای چوبی برای بخش بیرونی ساختمان، بهتر است که به تمامی موارد زیر توجه نماییم تا بهترین خروجی را از نما دریافت کنیم که شامل:

معماران و طراحان ساختمانی به منظور این که اجرای نمای چوب برای ساختمان از کیفیت بالایی برخوردار باشد، انجام اجرای چوب را به بخش پایانی ساختمان به تعویق می اندازند.

یکی از نکاتی که در زمان اجرایی کردن نمای چوبی باید به آن توجه نماییم، بخش تحتانی نمای ساختمان است. به این صورت که، چه از نمای بالا به پایین و همچنین چه از نمای چپ به راست باید برابر و ترازمند باشند.

مستحکم بودن سطح زیرین نصب نمای چوب در ساختمان امری مهم و ضروری است

مستحکم بودن سطح زیرین نصب نمای چوب در ساختمان امری مهم و ضروری است. به صورتی که بهتر است تا برای درختان دارای برگ سوزنی (ده کیلوگرم بر متر مربع) و همچنین برای درختانی که دارای برگ های پهن هستند (بیست کیلوگرم بر متر مربع) برای استقامت بخش زیر نما استفاده نماییم.

حداکثر ضخامت همسطح در زمان نصب بر روی تراز باید سه سانتی متر باشد.

گروه معماری طرح چید یکی از مواردی که در زمان بازسازی نماهای چوبی ساختمان به آن توجه می کنند، زیرسازی فلزی مشبک که دارای وزن سبکی است را اجرایی می نمایند و به منظور برگشت های بالای بیست و پنج سانتی متر نیاز اساسی به آهن کشی است که در این راستا حتماً باید در زمان نصب، بخش های اضافی فلزی را از نما حذف نماییم.

یکی دیگر از مراحل بازسازی نماهای چوبی

یکی دیگر از مراحل بازسازی نماهای چوبی در بخش تحتانی زیر سازی باید آکس به آکس آهن کشی پروفیل های فلزی (40*40) را از فاصله شصت سانتی متری اجرا نماییم.

در زمان بازسازی نماهای چوبی ترمووود به منظور نگه داشتن چوب زیرسازی سازه در زمان نصب، باید فاصله هر پیچ از سطح زیرین پنجاه سانتی متر باشد.

یکی از نکاتی که در زمان بازسازی و مرمت نماهای چوبی باید به آن توجه داشته باشیم، فاصله بین پیچ ها در زمان نصب است که از اول تا لایه وسط در بخش زیرین برای هر چوب باید بین پنج تا هفت سانتی متر باشد.

گروه معماری طرح چید در زمان نصب چوب بر روی سطوح سیمانی از پیچ هایی که جنس آن ها از گالوانیزه است و همچنین رولپلاک هایی که دارای طول شش سانتی متر هستند نیز استفاده می نمایند.

استفاده از پیچ های گالوانیزه بدون استفاده از رولپلاک

در زمان نصب نمای چوب بر روی سطح فلزی نیز معماران و طراحان ساختمانی از پیچ های گالوانیزه بدون استفاده از رولپلاک ها به اندازه شش سانتی متری استفاده می نمایند.

گروه معماری طرح چید در اجرایی کردن نمای چوبی برای بخش زیرسازی نما، رنگ آمیزی را توصیه نمی کنند. اما به منظور تمیزی و زیبایی بیشتر کار سعی می کنند که آن را بر روی ساختمان اجرایی نمایند.

بهتر است که قبل از پیچ کردن چوب، سطح اجرای نما را دریل کاری نماییم تا از این طریق از ترک خوردگی چوب در زمان پیچکاری جلوگیری کنیم.

تمامی موارد ذکر شده را طراحان و معماران ساختمانی باید در زمان بازسازی و ترمیم نماهای چوبی اجرا نمایند تا یک نمای مطلوب و زیبایی را در اختیار مشتریان قرار دهند.

عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای چوبی

یکی از عوامل تاثیرگذار در هزینه نماهای چوبی، قیمت چوب نمای ترمووود است.

رنگ کاری چوب و همچنین قیمت رنگ یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه بازسازی نمای چوبی است.

قیمت زیرسازی چوبی و همچنین استفاده از رولپلاک ها در زمان نصب، یکی دیگر از عواملی است که بر روی هزینه این نما اثرگذار است.

دستمزد طراحان و معماران ساختمانی با تجربه که در اجرایی کردن نماهای چوبی تبحر کافی را دارند، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه ترمیم و مرمت نماهای چوبی محسوب می شود.

کلیه موارد ذکر شده از عواملی است که بر روی هزینه بازسازی نمای ساختمان نیز تاثیرگذار است.

راهکارهای بازسازی نمای ساختمان

همان طور که توضیح دادیم، به مرور زمان نمای بیرونی ساختمان ممکن است که بر اثر عوامل متعدد آسیب دیده و ظاهر ناخوشایندی را به وجود آورد که این امر از نظر زیباشناختی ساختمان نیز اثر منفی به جای می گذارد. از عواملی که سبب تخریب نمای ساختمان می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1)    انتقال کلی و همچنین جزیی ساختمان که بر اثر عوامل محیطی و فیزیکی مانند زلزله، نشست زمین و همچنین انبساط و انقباضات روی می دهد.

2)    باران های اسیدی، آلاینده های هوا، دوده های شیمیایی، پرتوهای مضر خورشید و همچنین سیکل ذوب و یخبندان که از عوامل جوی محسوب می شوند، در تخریب نمای ساختمان تاثیرگذار هستند.

3)    کهنه و قدیمی شدن اجزا و همچنین مصالح ساختمانی یکی دیگر از عوامل تخریب در نمای ساختمان است.

4)    اجرای نامناسب نمای ساختمان و همچنین زیرسازی غیر استاندارد نیز سبب بروز آسیب دیدگی نمای ساختمان می شود.

به همین منظور گروه معماری طرح چید برای بازسازی و طراحی نمای ساختمان راهکارهای مناسبی را ارائه می دهند که عبارتند از:

ترمیم المان های شکسته و کنده شده و سست

در بعضی از نماهای ساختمانی بخش تحتانی با به کار گیری از مصالح بنایی مانند آجر و سنگ و یا از طریق ورق های آلومینیوم کامپوزیت و یا کرتین وال ، در برگرفته می شوند. در این سری از نماها، اتصالات زیر ساز ممکن است که به تدریج در اثر عوامل متعدد تخریب و یا از هم گسسته شود. مهندسین و متخصصین برای بازسازی این سری از نماها:

1)    از پیچ و یا رولپلاک 2) تعویض و یا ترمیم المان های آسیب دیده و یا کنده شده 3) ایجاد هماهنگی و تعادل در قسمت های بازسازی شده استفاده می نمایند تا از این طریق بدون این که به بازسازی کلی ساختمان نیاز باشد، زیبایی و جلوه ی ساختمان نیز مجدداً برگردد. به منظور اجرایی کردن این عوامل در کنار هم، معماران از دو روش استفاده می نمایند که شامل:

اتصال تر

در بازسازی و مرمت نماهای سنگی و همچنین آجری که اتصال آن ها به شکل تر و همچنین با استفاده از چسب، ملات و یا دوغاب در محل مناسب خود ثابت می شوند، در اولین اقدام، معماران ساختمانی بخش های آسیب دیده را با کمک چکش و یا قلم از محل خرابی بیرون می آورند و سپس زیر آن ها را کاملاً تمیز می کنند. بنابراین آجر و یا سنگ نو را با بهره گیری از ملات تازه و یا چسب های مخصوص در محل آسیب دیده نصب می نمایند.

اتصال خشک

نماهای بیرونی سرامیکی، شیشه ای و همچنین آلومینیوم کامپوزیت ساختمان که دچار آسیب دیدگی شده است، در اولین اقدام باید پانل تخریب شده را بیرون و سپس قطعات جدید بر روی پروفیل های نگهدارنده، قاب و یا ریل ها را جاگذاری کرد و به این پانل های جدید چفت، پیچ و همچنین بست اضافه کرد.

ترمیم بند کشی

گروه معماری طرح چید برای ساختمان هایی که نمای آن ها به بازسازی نیاز دارند، از بندکشی استفاده می نمایند. بندکشی در نما سازی بیشتر نقش:

1)    تحمل انبساط و همچنین انقباضات سطحی و موضعی 2) پخش یکنواخت آن ها در نمای ساختمان را دارد. اعمال بندکشی در نمای ساختمان از نفوذ رطوبت و همچنین آب به لایه های زیرین دیوار جلوگیری می نماید.

به همین دلیل گروه معماری طرح چید برای بازسازی و طراحی نمای ساختمان به این بخش از ساختمان اهمیت بسزایی می دهند و تمامی مراحل را به دقت انجام می دهند.

معماران با تجربه در ترمیم بندکشی نماها از ملات پرمایه و همچنین ریزدانه که دارای تراکم بالایی هستند نیز استفاده می نمایند تا از این طریق از خاصیت مویینگی در نما جلوگیری نمایند.

ملات های قدیمی را با کمک چکش و قلم از بین درزهای قطعات بیرون می آورند

معماران و مهندسین در بازسازی ساختمان در این مرحله در اولین اقدام، ملات های قدیمی را با کمک چکش و قلم از بین درزهای قطعات بیرون آورده و سپس با برس های مخصوص بخش آسیب دیده را تمیز و همچنین آب پاشی می نمایند.

بعد از این که محل تخریب شده به طور کامل پاکسازی شد، ملات تازه را در درزها با کمک وسیله مناسب به شکل برجسته و یا گود در می آورند. بهتر است بدانید که اجرا و همچنین بندکشی بازسازی نمای ساختمانی از سوی طراحان و معماران متبحر و با تجربه به زیبایی ساختمان جذابیت دو چندان می دهد.

 ترمیم ترک ها

یکی دیگر از مراحلی که معماران و طراحان ساختمانی در بازسازی نمای ساختمان نیز باید به آن توجه داشته باشند، « ترمیم ترک ها» در ساختمان است.

گروه معماری طرح چید در اولین اقدام با انجام بررسی و ارزیابی های لازم، منشا و همچنین علت ترک خوردگی را در نمای ساختمان پیدا کرده و مناسب ترین شیوه را به منظور جلوگیری از ترک های ایجاد شده در نما پیدا می نمایند.

ترک های ایجاد شده در نما

ترک های ایجاد شده در نما با توجه به عمق، عرض و همچنین جهت آن ها بستگی به:

1)    زلزله، بارهای جانبی و نشست غیر یکنواخت که جابجایی سازه ای نامیده می شوند، در نمای ساختمان ایجاد می شوند.

2)    انبساط و همچنین انقباض که بیشتر در اثر تنش های سطحی و غیر سازه ای ایجاد می شوند، سبب ناخوشایند شدن نمای ساختمان می گردند.

به منظور مرمت ترک های سازه ای که دارای عمق زیادی هستند، باید بر روی نما مقاوم سازی را انجام دهیم که به مراتب هزینه بر است. اما در ترک های سطحی با اعمال تمهیدات راحت تر و همچنین کم هزینه نظیر اندودکاری مجدد مرمت و بازسازی نمای ساختمان را اجرایی کرد.

تعمیر یا تعویض درب و پنجره ها

بازشوهای طراحی شده ( درب و پنجره ها ) در نمای ساختمان سبب برقراری ارتباط دید و زیبایی بیرون با محیط داخل و همچنین از همه مهمتر نیز تهویه هوا می شود.

درب و پنجره ها نقش بسزایی را در وضعیت دیداری یک نمای ساختمانی ایجاد می کند. معماران و طراحان داخلی با انجام تعمیرات لازم در بخش بازشوها و همچنین استفاده از بازشوهای جدید و پیشرفته که در طرح، رنگ، جنس های متنوع در بازار موجود است، به زیبایی نمای ساختمان کمک بسزایی کرده اند.

گروه معماری طرح چید با انجام این تغییرات کلی در بازسازی نمای ساختمان، توانسته اند که در مصرف بهینه انرژی و همچنین ایجاد فاکتورهای آسایش محیطی، گام موثرتری را در این زمینه بردارند.

گروه معماری طرح چید با انجام بازسازی و طراحی نمای ساختمان با توجه به طرح و همچنین بودجه ی در نظر گرفته شده توسط مالکین، توانسته اند تا مناسب ترین و مطلوبترین انتخاب را برای بخش بازشوها انجام داده و آن ها را در نما اجرایی نمایند که این امر بر روی هزینه بازسازی نمای ساختمان نیز تاثیرگذار است.

رنگ آمیزی نمای ساختمان

به تدریج، اکثر نماهای ساختمانی بر اثر بارندگی، آلاینده های موجود در هوا، نفوذ رطوبت و سایر عوامل دیگر ظاهر و زیبایی خود را به مرور از دست داده و به مراتب کثیف می شوند. یکی از بهترین راه های بازسازی و همچنین بهسازی که گروه معماری طرح چید با اعمال بازسازی و طراحی نما روی ساختمان ها اجرایی می کنند، استفاده از رنگ آمیزی ساختمان است.

نماهای اندود سیمانی و همچنین گچی که دارای نماهای سطح پرداخت شده هستند، اعمال رنگ آمیزی بر روی آن ها به بهترین شکل انجام می گیرد. معماران ساختمانی قبل از رنگ آمیزی نماهای ساختمانی در اولین اقدامی که انجام می دهند، بخش زیرین کار را آماده می نمایند. مراحل آماده سازی بخش تحتانی نما شامل:

1)    عیب یابی نظیر شوره زدگی، نشت رطوبت 2) تمیزکاری و شست و شوی سطح 3) لایه برداری پوسته زیرین 4) ترمیم و همچنین پر کردن ترک ها و درزها 5) بتونه کاری 6) صاف و هموار نمودن سطح، از مواردی است که گروه معماری طرح چید قبل از رنگ آمیزی ساختمان به آن توجه می نماید.

بهتر است که در زمان انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی نمای بیرونی ساختمان، از موادی استفاده نماییم که ویژگی های فوق را دارا باشد که عبارتند از:

  •   بهتر است تا از رنگ هایی استفاده نماییم که در برابر شرایط آب و هوا، پرتوهای خورشیدی و همچنین رطوبت از مقاومت نسبتاً بالایی برخوردار باشد.
  •   ماده رنگی باید در برابر آلاینده های شیمیایی محیط نیز از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد.
  •   رنگ های ساختمانی باید در برابر پوسته پوسته شدن و همچنین تورم نیز استقامت بالایی داشته باشند.
  •   چسبندگی مناسب با سطح آستر، دوام بالا و همچنین پوشانندگی مطلوب نیز از ویژگی های دیگر این ماده رنگی برای نمای ساختمان است.

توجه داشته باشید که رعایت تمامی این نکات در زمان تهیه رنگ های ساختمانی ،بر روی هزینه بازسازی نمای ساختمان نیز تاثیرگذار است. در حال حاضر به منظور رنگ آمیزی نمای ساختمان، رنگ های متنوعی مانند رنگ های اکریلیک، روغنی و همچنین رنگ های نانو که دارای ماندگاری و استقامت بالایی بوده و علاوه بر این نقش عایق رطوبتی را بر روی نما ایجاد می کند، مورد استفاده قرار می گیرد.

فلاشینگ ( تعمیر درپوش و قرنیز ها )

بهتر است بدانید که نفوذ رطوبت و همچنین نشت آب در بخش درونی کف ها، سقف ها، دیوارها می توانند باعث شوره زدگی، بروز لکه، تورم و همچنین تغییر رنگ در نمای بیرونی ساختمان شود. به این ترتیب، معماران و طراحان بهسازی و همچنین تعمیرات نمای ساختمان را « فلاشینگ » می نامند که اجرایی کردن آن در بازسازی و مرمت ساختمان امری ضروری است. اعمال انواع:

1)    ازاره 2) قرنیز 3) درپوش 4) آبچکان 5) پوشش های کف پنجره ها 6) جان پناه ها؛ از تدابیری است که به منظور هدایت آب، جلوگیری از نفوذ رطوبت و همچنین آب بندی درزها در نمای ساختمان باید توسط معماران مجرب و باتجربه انجام گیرد. در صورتی که برای هر بخش از موارد ذکر شده، آسیبی ایجاد شد، باید از گروه معماری طرح چید که دارای متخصصین مجربی است، دعوت به مساعدت و همکاری نماییم تا تعمیرات لازم را در نمای ساختمان اجرایی نمایند.

نصب و تعویض دست اندازها و حفاظ ها

در نماهای مدرن و جدیدی که در حال حاضر معماران و طراحان داخلی بر روی نمای بیرونی ساختمان اعمال می نمایند، از حفاظ، دست انداز و همچنین نرده در بخش های مختلف ساختمان به خصوص نما استفاده می نمایند. زیرا استفاده از آن ها در ساختمان از نظر عملکردی، امنیتی، زیبا شناختی و همچنین ایمنی در نمای ساختمان نقش بسزایی را دارد. یکی از نکاتی که در بازسازی نمای ساختمان باید به آن توجه داشته باشیم:

1)    تعمیر یا تعویض حفاظ های قدیمی و آسیب دیده 2) پیروی از اصول نگهداری 3) مستحکم کردن اتصالات و رنگ آمیزی 4) به کار گیری از پوشش های محافظ؛ از مواردی هستند که در زمان بازسازی و طراحی نمای ساختمان گروه معماری طرح چید به آن توجه بسزایی می نماید.

زیبا سازی نما با گیاهان و دیوارهای سبز

امروزه اکثر معماران و طراحان ساختمانی سعی کردند که در بازسازی نمای ساختمان، از گیاهان برای زیبایی بیشتر ساختمان استفاده نمایند. زیرا اعمال آن اثرگذاری چشمگیری در زیبایی شهر و همچنین سیمای ساختمان به همراه داشته است.

کلیه موارد ذکر شده، دستورالعمل های مناسب به منظور بازسازی نمای ساختمان است که معماران و طراحان سعی کرده اند که با اجرایی کردن آن در بخش بیرونی ساختمان به زیبایی ساختمان و همچنین زیباتر شدن جلوه ی شهر نیز کمک بسزایی نمایند.

قوانین تغییر در نمای ساختمان

بهتر است بدانید که پهنه قوانین و ضوابط حاکم بر تغییر نمای ساختمان بسیار وسیع بوده است. شخص مالک آپارتمانی که در آن زندگی و یا به فعالیت های شغلی می پردازد، نمی تواند به تنهایی و به شکل مستقل اقدام به تغییرات کلی در نمای بیرونی ساختمان نماید.

به طور مثال باید گفت که فرد، بدون این که رضایت و یا موافقت سایرین را جلب نماید، اجازه ندارد که حفاظ بیرونی پنجره های نمای ساختمان را تعویض نماید.

علاوه بر این، افرادی که در آپارتمان های مسکونی به کسب و کار پرداخته اند، اجازه این که از بنر و یا تابلو برای جلب مشتری استفاده نمایند را نیز ندارند.

درب ورودی واحد آپارتمانی قسمتی از مشاعات ساختمان است

بهتر است بدانید که درب ورودی واحد آپارتمانی قسمتی از مشاعات ساختمان است. به این معنا که در صورتی که شخص قصد تعویض و یا رنگ کردن آن را دارد، باید در اولین اقدام موافقت ساکنین ساختمان را نیز جلب نماید.

زیرا اعمال این تغییر، از زیبایی راهروها به حساب می آید و بر همین اساس شخص نمی تواند به صورت فردی اقدام به این تغییرات نماید. بر اساس ماده نه قانون « تملک آپارتمان ها» در خصوص مشاعات ساختمان، این چنین عنوان شده است که:

« به طور کلی هیچ یک از ساکنین و یا مالکین ساختمان نمی توانند، بدون موافقت ساکنین ساختمان تغییراتی را در نمای بیرونی ساختمان در بخش خصوصی خود که در معرض دید همه باشد را بر روی ساختمان اعمال نمایند».

نکته حائز اهمیت که در تغییر نمای ساختمان باید به آن اشاره کرد، مرتبط با توافق ساکنین آپارتمان نبوده، بلکه باید در این راستا به منظور تغییرات کلی در نمای ساختمان از شهرداری کسب اجازه نماییم. شهرداری مربوطه به منظور تغییرات کلی در بخش بیرونی ساختمان ضوابط و قوانینی را دارد که تمامی ساکنین آپارتمان باید از آن پیروی نمایند و قبل از اجرایی کردن آن باید مجوزهای لازم را اخذ نمایند.

سوالات رایج در مورد بازسازی نمای ساختمان

آیا نما در ساختمان سازی نقش بسزایی دارد؟

همان طور که توضیح دادیم، نمای بیرونی ساختمان به عنوان یک لایه ایمن و همچنین محافظ برای ساختمان محسوب می شود. نما، ساختمان را در برابر عوامل متعدد مانند شرایط آب و هوایی و همچنین باران های اسیدی محافظت کرده و علاوه بر این نقش بسزایی در زیبایی ساختمان و منظر شهر نیز دارد.

انواع نماهای ساختمانی را که معماران و طراحان بر روی ساختمان ها اجرا می کنند را نام ببرید؟

1)نمای آجری 2) نمای کامپوزیت 3) نمای سنگی 4) نمای شیشه ای 5) نمای چوبی 6) نمای اتیکس 7) نمای مینرال 8) نمای رومی 9)  نانو نما 10) نمای سرامیکی 11) نمای کنیتکس

در زمان اجرا کردن نمای ساختمان، علاوه بر مصالح و همچنین طراحی نما، باید به چه نکاتی دیگر توجه کنیم؟

به منظور ایجاد یک نمای زیبا در ساختمان، علاوه بر متریال های به کار برده شده و طراحی یک نمای زیبا و منحصر به فرد، می توان از نورپردازی نیز برای زیبایی بیشتر ساختمان استفاده کرد. یکی از نکات مهمی که معماران و طراحان ساختمان باید در زمان اجرایی کردن نمای ساختمان به آن توجه کنند، ضد آب کردن نما و همچنین هماهنگ کردن درب ورودی ساختمان و پارکینگ با سایر بخش های دیگر ساختمان است.

آیا مرمت و بازسازی نمای ساختمان های قدیمی هم نیاز به مجوز شهرداری دارد؟

همان طور که می دانید، ساختمان های قدیمی بر اثر آلاینده های شهری و همچنین شرایط آب و هوایی نامناسب دستخوش تغییرات بسزایی در ظاهر نمای ساختمان شده اند که این امر از کیفیت و زیبایی آن ها نیز کاسته است.

البته اگر یک ساختمان، از نظر اسکلت ساختمانی مقاوم و همچنین سلامت نیز باشد، به مرور زمان نیاز به تغییرات کلی در بخش بیرونی ساختمان دارد تا با ساختمان های مجاور خود نیز هماهنگ تر باشد.

اما بازسازی نمای ساختمان های قدیمی از قوانین خاصی پیروی می نماید که در اولین اقدام، دریافت مجوز از شهرداری، امری مهم و ضروری است. باید گفت، در صورتی که تمامی ساکنین ساختمان به منظور ترمیم نمای ساختمان با هم به توافق برسند، این اجازه را ندارند که به شکل مستقل و جدا و بدون اجازه شهرداری بازسازی نما را اجرایی نمایند.

نتیجه گیری

امروزه نماهای ساختمانی بر اثر عوامل محیطی و فیزیکی نظیر باران های اسیدی، شرایط جوی و همچنین آلاینده های صنعتی به تدریج دچار تخریب می شوند. معماران و طراحان داخلی به منظور بازسازی و مرمت نمای ساختمان به سه مرحله اصلی طراحی، انتخاب مصالح و همچنین اجرایی کردن آن توجه بسزایی

می نمایند. بازسازی نمای ساختمان علاوه بر زیباتر شدن بیشتر ساختمان، به جلوه ی شهر نیز زیبایی دوچندان می دهد.

شرکت بازسازی خانه کورین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *