دکوراسیون

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران

با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع هزینه طراحی داخلی رستوران آشنا شوید.

رستوران ها یکی از محل هایی هستند که طراحی و دکوراسیون در آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا این طراحی می بایست به شکلی کاملا حرفه ای و اصولی انجام پذیرد تا بتواند در موفقیت رستوران نقش داشته باشد.

به طور کلی نحوه ی دکوراسیون یا به صورت کلی تر، طراحی داخلی یک رستوران می تواند تاثیر زیادی بر مشتری ها و جذب آن ها داشته باشد و در صورتی که به بهترین نحو ممکن صورت پذیرد، می تواند فضایی چشم نواز و گیرا را برای مکان مورد نظر به ارمغان آورد.

معمولا یکی از عامل هایی که سبب می شود تا افراد به مشتری دائمی یک رستوران بدل شوند، علاوه بر کیفیت غذا، قطعا محیط آن رستوران است.

اگر فردی در محیط یک رستوران احساس آرامش و راحتی داشته باشد، می تواند آنجا را اصطلاحا به عنوان پاتوق خود انتخاب کرده و لذا رستوران برای خود یک مشتری دائمی خواهد داشت. پس می بینید که طراحی داخلی تا چه حد می تواند بر موفقیت یک رستوران تاثیرگذار باشد.

در مطلب هزینه طراحی داخلی رستوران، قصد داریم تا به طور مفصل به طراحی داخلی رستوران و اصول آن پرداخته و در نهایت نیز در مورد هزینه طراحی داخلی رستوران و عامل های موثر بر آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آن چه در نوشتار هزینه طراحی داخلی رستوران مورد مطالعه قرار می گیرد:

چرا طراحی داخلی رستوران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟

اصولی که در طراحی دکوراسیون داخلی یک رستوران می بایست آن ها را مورد توجه قرار داد، کدام هستند؟

اصل نخست: اهمیت طراحی را دست کم نگیرید و نکته های مربوط به آن را به خوبی مد نظر داشته باشید.

اصل دوم: نقش رنگ ها در یک طراحی درست و اصولی و در عین حال حرفه ای

تم رنگی مناسب برای یک رستوران از نظر روانشناسی رنگ ها چیست؟

اصل سوم: دکور یک رستوران؛ موردی که همیشه زیر ذره بین مشتریان قرار دارد.

نکته هایی در مورد طراحی دکور رستوران ها که بهتر است رعایت شوند

اصل چهارم: هیچ وقت از تاثیری که نورپردازی آن هم به صورتی حرفه ای و اصولی می تواند داشته باشد، غافل نشوید.

مزیت استفاده از نورهای اصطلاحا گرم در نورپردازی رستوران چیست؟

اصل پنجم: نحوه ی چیدمان؛ امری مهم و تاثیرگذار است که نباید آن را فراموش کنیم.

اصل ششم: مدیریت کردن فضای درونی یک رستوران، یکی از مهمترین چالش های هر فرد فعال در این زمینه

نقش مدیریت فضای رستوران در بازاریابی بصری چیست؟

نقطه های کانونی در فضای درونی یک رستوران کجا قرار داشته و چرا این نقطه ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند؟

چه نکته های مهمی را می بایست در هنگام طراحی داخلی یک رستوران و طراحی دکوراسیون آن مورد توجه قرار داد؟

رستوران و فضاهای آن یک محیط یکدست و همانند یک سازمان و سیستم زنده است.

سعی کنید تا طراحی مکان خود را بر مبنای رفتارهای مشتری های خود قرار دهید.

نقشه ی رستوران: عاملی مهم در سازماندهی کارها

در نقشه ی رستوران خود فضاهای مختلفی را تعبیه کنید و سعی کنید که آن ها را متنوع انتخاب کنید.

شکل کلی رستوران در نگاه اول؛ یک عامل مهم برای جلب کردن توجه مشتری به سوی خود است.

طراحی دکوراسیون رستوران و فرم آن در تناسب با محیط موجود

انحصاری و خاص بودن طراحی؛ برگ برنده ی هر رستوران

بهتر است مرزبندی های دقیقی برای هر فضا تعیین نکنید.

علاوه بر فضاهای عمومی، یک یا چند فضای خصوصی هم برای مشتریان خاص و طالب چنین فضاهایی ایجاد کنید.

10.در نظر گرفتن ایمنی مشتری ها در کنار راحتی و آسایش آن ها

سایر نکته های حائز اهمیت که می بایست در هنگام طراحی داخلی رستوران به آن ها توجه کنیم، کدام هستند؟

انواع مختلف سبک ها برای طراحی داخلی رستوران کدام هستند؟

طراحی داخلی کافه رستوران ها به چه صورت می بایست انجام شود؟

طراحی داخلی رستوران هایی با سبک کلاسیک، چگونه می بایست انجام شود؟

طراحی داخلی رستوران هایی با سبک سنتی را چطور می توان انجام داد؟

طراحی داخلی رستوران هایی که از نوع مدرن هستند را به چه صورت می توان انجام داد؟

برای نورپردازی رستوران هایی با سبک مدرن، چه نکته هایی می بایست رعایت شوند؟

سایر نکته هایی که در طراحی داخلی یک رستوران به صورت مدرن می بایست به آن ها توجه شود، کدام است؟

هزینه ی طراحی داخلی رستوران چگونه تعیین می شود؟

عامل های موثر بر هزینه طراحی داخلی رستوران چیست؟

سایر عامل هایی که بر روی هزینه های موجود برای طراحی داخلی یک رستوران تاثیر می گذارند، کدام هستند؟

نتیجه گیری

چرا طراحی داخلی رستوران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟

پیش از این که بخواهیم در مورد هزینه طراحی داخلی رستوران به صحبت بپردازیم، لازم است تا بدانیم که اصولا به چه علت طراحی داخلی یک رستوران تا به این اندازه مهم و حائز اهمیت است.

برای این که بتوانید رستوران خود را راه اندازی کنید، در گام نخست لازم است بدانید که چه چیزی در انتظار شما است. پس از این که مکان مورد نظر را برای رستوران انتخاب کردید، نوبت به آن می رسد که در مورد طراحی داخلی و دکوراسیون آن نظر داده و سبک مناسب خود را انتخاب کنید.

این امر کمک می کند تا محیطی را برای مکان خود به وجود آورید که مشتری ها همزمان که در حال صرف غذاهای خود هستند، حس خوبی از محیط گرفته و احساس آرامش را تجربه کنند. لازم است این را بدانید که شکل ظاهری و طراحی داخلی رستوران، از همان میزان اهمیتی برخوردار است که نوع و کیفیت غذایی که در آن عرضه می کنید، دارا می باشد.

حتی دکوراسیون نامناسب می تواند سبب از دست رفتن مشتری ها شما و تبلیغات منفی برای آن شود. به این گونه که فردی که از فضای رستوران شما و دکوراسیون آن رضایت نداشته باشد، در هنگام صحبت با دوستان خود این موضوع را متذکر شده و به این صورت دوستان خود را هم از آمدن به این رستوران منصرف می کند و به این وسیله، سبب تبلیغات منفی برای مکان شما می شود.

یکی از نکته های مهمی که در رابطه با دکوراسیون و طراحی داخلی رستوران می بایست به آن توجه ویژه ای داشته باشید، تناسب نوع طراحی با غذاهایی است که قرار است در رستوران مورد نظر سرو شود.

اصولی که در طراحی دکوراسیون داخلی یک رستوران می بایست آن ها را مورد توجه قرار داد، کدام هستند؟

برای این که شما بتوانید یک بیزینس موفق در زمینه ی رستورانداری برای خود راه اندازی کنید، می بایست برای طراحی داخلی مکان خود اهمیت ویژه ای قائل شوید.

برای این کار هم می بایست به تعدادی از نکته های مهم توجه داشته و در هنگام طراحی، آن ها را به کار ببندید تا نتیجه ی نهایی، مورد پسند شما واقع شده و بتواند به موفقیت شما در رویاهایتان کمک کند.

به طور کلی بهتر است که اصل های زیر را در هنگام انجام عملیات طراحی دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار دهید تا در نهایت بتوانید فضایی دلنشین و آرامش بخش در اختیار داشته باشید. این اصول به شرح زیر هستند:

اصل نخست: اهمیت طراحی را دست کم نگیرید و نکته های مربوط به آن را به خوبی مد نظر داشته باشید.

اصل دوم: نقش رنگ ها در یک طراحی درست و اصولی و در عین حال حرفه ای

اصل سوم: دکور یک رستوران؛ موردی که همیشه زیر ذره بین مشتریان قرار دارد.

اصل چهارم: هیچ وقت از تاثیری که نورپردازی، آن هم به صورتی حرفه ای و اصولی می تواند داشته باشد، غافل نشوید.

اصل پنجم: نحوه ی چیدمان؛ امری مهم و تاثیرگذار است که نباید آن را فراموش کنیم.

اصل ششم: مدیریت کردن فضای درونی یک رستوران، یکی از مهمترین چالش های هر فرد فعال در این زمینه

اصل نخست: اهمیت طراحی را دست کم نگیرید و نکته های مربوط به آن را به خوبی مد نظر داشته باشید

در این قسمت از مطلب هزینه طراحی داخلی رستوران، می خواهیم کمی در مورد طراحی و اهمیت آن به صحبت بپردازیم. در دنیای تجاری امروز، فضای تجاری و بیزینسی از نظر مفهوم و معنا با زمان های گذشته  فرق کرده است. مکان های تجاری را دیگر نمی توان فقط به عنوان یک پایگاه برای انجام داد و ستد کالاها و یا ارائه ی خدمات به حساب آورد.

بلکه علاوه بر این موارد؛ این مکان های تجاری به محلی برای فراهم آوردن نیازهای افراد و در عین حال خیال پردازی آن ها تبدیل گشته اند. این مورد را بیشتر می توان در رستوران ها، کافه ها و کافی شاپ ها و سایر مکان هایی از این قبیل مشاهده نمود که حتی آن ها را به مکان هایی برای ایده پردازی نیز بدل نموده اند.

در حال حاضر، وضعیت به گونه ای است که به جای این که با تمام قوا برای ارائه محصول یا خدمات ارائه شده تان بجنگید و برای آن تلاش کنید، بهتر است تا درصدد ایجاد فضایی باشید که بیشتر بر روی کالا و یا خدمات مورد نظرتان متمرکز بوده و روی بخش ارتباطاتی که با مشتری خود و افرادی که خواهان خدمات یا محصولات شما هستند، بیشتر کار کنید.

اصل دوم: نقش رنگ ها در یک طراحی درست و اصولی و در عین حال حرفه ای

پیش از این که به هزینه طراحی داخلی رستوران بپردازیم و راجع به عامل های دخیل بر آن صحبت کنیم، لازم است تا به یکی دیگر از اصول موجود برای طراحی داخلی یک رستوران بپردازیم.

این اصل چیزی نیست جز رنگ پردازی و تاثیر رنگ ها در طراحی یک رستوران. همان طور که می دانید، رنگ ها قادر هستند که تاثیر به سزایی بر روی روحیات و خلق و خوی انسان ها بگذارند.

علاوه بر این؛ اثر هر یک از رنگ ها بر روی افراد متفاوت و عمیق بوده و حتی آن ها از مشخصه ی مجاب کردن و متقاعد کنندگی نیز بهره مند هستند.

لذا در حال حاضر، در روانشناسی بازار کار و بازاریابی به رنگ ها توجه ویژه ای می شود. هر رنگ می تواند یک دیدگاه و نظر خاص را برای افراد در ذهنشان تداعی کرده و حتی قادر است دیدگاهی خاص را به آن ها دیکته کند.

برای مثال؛ رنگ آبی می تواند با حس آرامش همراه باشد. در حالی که رنگ سبز یادآور طبیعت و سرسبزی آن است. پس بهتر است، پیش از طراحی رستوران و انتخاب تم رنگی غالب برای آن، در مورد رنگ ها اطلاعات کاملی به دست آورده و سپس اقدام به انتخاب رنگ برای دکوراسیون رستوران خود کنیم.

تم رنگی مناسب برای یک رستوران از نظر روانشناسی رنگ ها چیست؟

حال ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که برای یک رستوران، چه طیف رنگی از همه مناسب تر است؟ همواره در زمینه ی غذا، رنگی که به شدت تاثیرگذار بوده و بر بقیه ی رنگ ها ارجحیت دارد، رنگ قرمز است.

این رنگ به نوعی بر بقیه ی رنگ های موجود ارجحیت داشته و یکی از پرکاربردترین رنگ ها برای رستوران ها است. اما چرا؟  بر اساس تحقیقات انجام شده که کاملا علمی نیز هستند، در جایی که رنگ قرمز به عنوان رنگ اصلی و غالب وجود داشته باشد، افراد زودتر و بیشتر تحت تاثیر حس گرسنگی خود قرار می گیرند و تمایل آن ها برای غذا خوردن بیشتر و بهتر خواهد شد.

پس با جمع بندی همه ی این موارد گفته شده، به این نتیجه می رسیم که انتخاب طیف رنگی مناسب برای دکوراسیون یک رستوران، یکی از مهمترین مواردی است که می بایست به آن توجه داشته باشیم.

اصل سوم: دکور یک رستوران؛ موردی که همیشه زیر ذره بین مشتریان قرار دارد

در ادامه ی این مطلب و قبل از آن که وارد بحث مخارج و هزینه طراحی داخلی رستوران شویم، لازم است تا در مورد دکوری که برای یک رستوران در نظر داریم تا پیاده سازی کنیم، به صحبت بپردازیم.

شاید شما هم به عنوان یک دارنده ی رستوران به این امر معتقد باشید که مشتری هایی که به مکان شما مراجعه می کنند، به گران بودن دکوراسیون و وسیله های موجود در دکور رستوران اهمیت ویژه ای می دهند و این امر خیلی برای آن ها مهم است. لذا هزینه های زیادی را برای خرید مبلمان و وسیله های تزئینی شیک و گران قیمت و حتی گاها برند، صرف می کنند.

شیک بودن

این که شیک بودن و بالا بودن سطح کیفی موارد موجود در دکور یک رستوران از اهمیت بالایی برخوردار است، درست است و افراد به آن اهمیت ویژه ای می دهند.

اما باید بگوییم، برای مشتری هایی که به رستوران شما می آیند و آن را از میان چندین و چند رستوران انتخاب می کنند، خیلی اهمیتی به هزینه هایی که برای دکور کردن رستورانتان صرف کرده اید، نمی دهند. بلکه آن چه برای آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است، علاوه بر کیفیت و راحتی، زیبایی است.

برای یک مشتری مهم نیست که بداند آیا میز و صندلی هایی که شما در رستوران خود استفاده می کنید، از بهترین برند و به صورت نو خریداری شده است یا از حراجی وسیله های دست دوم؛ بلکه برای او مهم است که مکان از نظر شکل ظاهری، وی را به خود جذب کند و در درجه ی دوم هم وسیله های مورد استفاده راحت و با کیفیت باشند.

نکته هایی در مورد طراحی دکور رستوران ها که بهتر است رعایت شوند

درست است که یکی از مواردی که در طراحی به آن تاکید می شود، این است که دست طراح یا فرد ایده دهنده را باز بگذاریم تا آن چه را که می خواهد عملی کرده و پیاده سازی کند. ولی در عین حال هم باید دقت کنید که این آزادانه عمل کردن نباید جلوی هوشمندانه عمل کردن را بگیرد.

لذا بهتر است که در طراحی دکور رستوران، به برخی نکته ها دقت داشته باشیم و از آن ها غافل نشویم. برای نمونه مواردی هستند که باعث می شود تا مشتری در محیط مورد نظر کمتر احساس گرسنگی کند.

از جمله ی این عامل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده ی بیش از حد از شیشه هایی که دارای طرح های امروزی و مدرن هستند.
  2. استفاده از رنگ هایی با تم خنثی و یا بهره گیری از رنگ های تماما سرد در طراحی دکور رستوران
  3. استفاده ی بیش از اندازه از فلزات
  4. نورپردازی به صورت اگزجره و بیش از حد معمول و استاندارد
  5. و سایر مواردی از این دست

بیشتر مواردی که در بالا مطرح کردیم، چیزهایی هستند که به نوعی جوان پسندتر بوده و برای افرادی که کمی سلیقه ی کلاسیک داشته باشند، خیلی نمی تواند جذاب باشد.

نکته ای هم که در مورد جوانان وجود دارد، این است که عموما بیشتر آن ها قادر به پرداخت هزینه های سنگین یک رستوران لوکس به صورت همیشگی نیستند.

علاوه بر این؛ رعایت نشدن استانداردها می تواند سبب این شود که مکان مورد نظر خیلی زود برای افراد تکراری شده و در صورت پیدا کردن مکانی بهتر، آنجا را برای استفاده انتخاب کنند. لذا بهتر است که در زمینه دکور، همه ی اقشار را در نظر داشته باشید و با رعایت استانداردهای لازم، اقدام به طراحی کنید.

اصل چهارم: هیچ وقت از تاثیری که نورپردازی، آن هم به صورتی حرفه ای و اصولی می تواند داشته باشد، غافل نشوید

عموم مردم تصور می کنند که نورپردازی برای یک مکان عمومی مانند رستوران خیلی مهم نیست. اما اشتباه می کنند. نورپردازی برای مکان های عمومی نظیر رستوران ها، یکی از مهمترین عامل هایی است که نباید دست کم گرفته شود.

اگر نور مکان مورد نظر به صورت حرفه ای طراحی شده باشد، کمک می کند تا مکان بهتر دیده شود. مثلا به کمک یک نورپردازی حرفه ای قادر هستیم تا جلوه ی مبلمان استفاده شده یا سایر اکسسوری ها را بهتر در معرض نمایش قرار دهیم و در عین حال هم اگر در قسمتی عیب و ایرادی هر چند کوچک وجود دارد، به کمک نورپردازی آن را از دید پنهان کنیم.

پس می بینید که این امر تا چه اندازه از اهمیت برخوردار بوده و می تواند به افرادی که در مکان شما حضور دارند، حس خوبی بخشیده و سبب به وجود آمدن تجربه ای لذت بخش شود. در صورتی که در رستوران خود از نورهایی با زمینه ی گرم استفاده کنید، می توانید گام بلندی را در راستای جذب مشتری بردارید.

به کمک این نورها فرد ترغیب می شود تا به درون رستوران شما قدم گذاشته و آن را امتحان کند. علاوه بر نقش نورپردازی در جذب مشتری به مکان مورد نظر، این مورد می تواند در بیشتر کردن احساس گرسنگی در فرد نیز اثرگذار باشد.

مزیت استفاده از نورهای اصطلاحا گرم در نورپردازی رستوران چیست؟

در قسمت قبلی در مورد نورپردازی و اهمیت آن برای یک رستوران اطلاعاتی به دست آوردیم. در عین حال هم فهمیدیم که نورهای گرم انتخاب مناسب تری برای استفاده در نورپردازی رستوران ها هستند. حال قصد داریم تا به مزیت های استفاده از این نورهای گرم در فضای رستوران ها بپردازیم.

درست در نقطه ی مقابل نورهایی که به عنوان نور سرد شناخته می شوند، نورهای گرم سبب به وجود آوردن محیطی می شوند که صمیمیت در آن موج می زند و به فضا گرما و حرارت می بخشند.

در صورتی که مکان مناسبی برای آیتم های نورپردازی در نظر بگیرید، برای مثال روی هر میز یک چراغ کوچک قرار دهید یا بالای آن یک لوستر تعبیه کنید، کمک می کنید تا افراد حاضر در مکان شما بتوانند گفت و گوهای طولانی تری داشته باشند و با طرف مقابل خود به راحتی ارتباط برقرار کنند.

استفاده از نورهای سرد

بر خلاف نورهای گرم، استفاده از نورهای سرد باعث می شود تا سر و صداهای موجود در رستوران بیشتر شده و آن را شلوغ تر از حد معمول جلوه می دهد. اما به طور کلی این را در نظر داشته باشید که اگر به صورت حرفه ای و درست از نورپردازی بهره ببرید، علاوه بر این که قادر هستید تا جلوه ی بهتری به مکان و در عین حال وسیله های موجود در آن بدهید، جذابیت و چشم نوازی فضای خود را نیز بیشتر خواهید کرد.

علاوه بر همه ی موارد ذکر شده، این را هم اضافه کنیم که نور پردازی می تواند بسیار خلاقانه باشد و سبب جذاب شدن فضای شما شود.

در ادامه ی مطلب هزینه طراحی داخلی رستوران، قصد داریم تا به نحوه ی چیدمان که یکی از مهمترین اصل های موجود برای دکوراسیون داخلی هستند، بپردازیم. با ما همراه باشید.

اصل پنجم: نحوه ی چیدمان؛ امری مهم و تاثیرگذار است که نباید آن را فراموش کنیم

مورد بعدی که می بایست در طراحی داخلی یک رستوران به آن توجه ویژه ای شود، موضوع بسیار مهم چیدمان می باشد. در زمینه ی چیدمان، برای مشتری چیزی که اهمیت دارد این است که راحتی وی تامین باشد. در کنار راحتی نیز یکی از مهمترین عامل ها حفظ حریم خصوصی است.

پس دقت کنید که نوع چیدمان میز و صندلی های خود را به گونه ای انتخاب کنید که خیلی نزدیک به هم نباشند و افراد بتوانند حریم خصوصی خود را حفظ کرده و معذب نشوند.

علاوه بر این؛ اگر میز و صندلی ها را خیلی نزدیک به هم در نظر بگیرید، این حس به مشتری القا می شود که شما نه تنها به فکر راحتی وی نبوده اید، بلکه تنها چیزی که به آن فکر می کنید، درآمد خود بوده و سودی است که قرار است تا عایدتان شود.

لذا نحوه ی چیدمان را به نوعی می توان احترام به مشتری تلقی کرد. در طراحی چیدمان و انتخاب آیتم های آن، راحتی مشتری خود را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که فرد ممکن است بخواهد چندین ساعت را روی این صندلی و پشت این میز سپری کند.

پس راحتی را در کنار کیفیت، فراموش نکنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر از مبلمان و یا صندلی هایی استفاده کنید که از نوع استیل هستند یا در طراحی آن ها از رنگ های سرد بهره گرفته شده باشد، می توانید سبب کم شدن اشتهای مشتری شوید.

اصل ششم: مدیریت کردن فضای درونی یک رستوران، یکی از مهمترین چالش های هر فرد فعال در این زمینه

در ادامه ی این مبحث از هزینه طراحی داخلی رستوران، نوبت به فضای داخلی رستوران و مدیریت آن می رسد. به طور کلی مقصود از طراحی کردن فضای داخلی یک رستوران این است که مشتری بتواند با شما و فضایی که برای وی تدارک دیده اید، ارتباط برقرار کرده و با شما همراه شود. این نکته ی مهم را هیچ وقت از یاد نبرید که فضای رستوران، با فروشگاه که قصد افراد تنها فروش محصولاتشان است، کاملا متفاوت است.

هدف از رستوران این است که فضایی را برای مشتری فراهم آوریم که به وی آرامش داده و برایش دوست داشتنی باشد. در عین حال هم، چنان حال و هوایی برای او ایجاد کنیم که باز هم دوست داشته باشد در آن حال و هوا قرار گرفته و مجددا آن را تجربه کند.

پس به کمک طراحی فضای داخلی رستوران خود، کمک می کنید تا برای مشتری تان یک راه دیداری به وجود آورید که به کمک آن قادر باشد با فضای شما ارتباط لازم را ایجاد کند.

به وسیله ی این کار، شما قادر هستید تا به کاری که می کنید، ارزش داده و حتی ارزش آن را بالاتر ببرید. به کل این پروسه، بازاریابی بصری می گوییم. این نوع از مارکتینگ در صورتی که به درستی و اصولی انجام شود، می تواند بیشترین سود ممکن را برای فرد به ارمغان آورد.

نقش مدیریت فضای رستوران در بازاریابی بصری چیست؟

حال این سوال پیش می آید که چگونه می توانیم به کمک فضای درونی یک رستوران و مدیریت کردن آن، موفق به پیاده سازی اصول بازاریابی بصری شویم. به طور کلی این طور می توان بیان کرد که فضای رستوران و مدیریت درست آن می تواند در انجام این امر نقش ویژه و مهمی ایفا کند.

این امر که اصول طراحی به درستی رعایت شده باشند و در عین حال در جای درست از آیتم های مناسب طراحی بهره گرفته باشیم، چه از نظر دیداری و چه از نظر روانشناختی، می تواند بر روی مشتری ها تاثیرات به سزایی داشته باشد و بسیار کمک کننده باشد.

هنگامی که قصد مدیریت فضای درونی مکان خود را دارید، یکی از مهمترین جاها نقطه های کانونی و توجه ویژه به آن ها است. در ادامه ی مطلب هزینه طراحی داخلی رستوران، به نقطه های کانونی در یک رستوران و اهمیت آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

نقطه های کانونی در فضای درونی یک رستوران کجا قرار داشته و چرا این نقطه ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند؟

در قسمت قبلی از مطلب هزینه طراحی داخلی رستوران، گفتیم که یکی از مهم ترین محل هایی که می بایست در مورد مکان خود با آن آشنایی داشته باشید و به خوبی آن را بشناسید، نقطه های کانونی هستند.

اما منظور از نقطه ی کانونی چیست؟ نقطه های کانونی آن محل هایی هستند که به طور میانگین در مقایسه با سایر قسمت های رستوران بیشتر در معرض دید مشتری های شما قرار می گیرند. ناگفته نماند؛

در تعیین نقطه ی کانونی، عامل های مختلفی نقش دارند که از جمله ی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چگونگی انجام چیدمان برای میز و صندلی های موجود در رستوران
  2. فضای رستوران مورد نظر، آن هم از نظر شکل هندسی
  3. و سایر مواردی از این دست

به این نقطه های کانونی رستوران، نقطه های طلایی هم گفته می شود. با توجه به این که این نقطه ها از سایر مکان های دیگر بیشتر در معرض دید هستند، شما می بایست نهایت استفاده از آن ها را ببرید.

لذا می بایست مواردی را که برای شما سود بیشتری دارند و درصدد ارائه و فروش آن ها به مشتری خود هستید، در این نقطه ها قرار دهید.

برای مثال؛ گذاشتن میز بار، میز سلف سرویس، میز پیش غذا و یا میز دسر در این نقطه می تواند انتخاب بسیار درستی باشد و سبب بیشتر دیده شدن آن ها به وسیله ی مشتری ها و در نتیجه فروش بیشتر آن ها گردد.

چه نکته های مهمی را می بایست در هنگام طراحی داخلی یک رستوران و طراحی دکوراسیون آن مورد توجه قرار داد؟

یکی از اولین کارهایی که پس از تصمیم به راه اندازی یک رستوران و انتخاب مکان مورد نظر برای آن می بایست انجام دهید، طراحی دکوراسیون آن یا طراحی داخلی آن است.

شما با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید و هزینه طراحی داخلی رستوران، می توانید از طراحان مختلف با سبک های مختلفی استفاده کرده و کار دکور کردن مکان خود را انجام دهید.

به طور کلی بهتر است که برخی نکته ها را در طراحی دکوراسیون برای رستوران خود رعایت کنید تا بتوانید فضایی بهتر در اختیار داشته باشید. این نکته ها به شرح زیر هستند:

  1. رستوران و فضاهای آن یک محیط یکدست و همانند یک سازمان و سیستم زنده است.
  2. سعی کنید طراحی مکان خود را بر مبنای رفتارهای مشتری های خود قرار دهید.
  3. نقشه ی رستوران: عاملی مهم در سازماندهی کارها
  4. در نقشه ی رستوران خود، فضاهای مختلفی را تعبیه کنید و سعی کنید آن ها را متنوع انتخاب کنید.
  5. شکل کلی رستوران در نگاه اول یک عامل مهم برای جلب کردن توجه مشتری به سوی خود است.
  6. طراحی دکوراسیون رستوران و فرم آن در تناسب با محیط موجود
  7. انحصاری و خاص بودن طراحی؛ برگ برنده ی هر رستوران
  8. بهتر است مرزبندی های دقیقی برای هر فضا تعیین نکنید.
  9. علاوه بر فضاهای عمومی، یک یا چند فضای خصوصی هم برای مشتریان خاص و طالب چنین فضاهایی ایجاد کنید.
  10. در نظر گرفتن ایمنی مشتری ها در کنار راحتی و آسایش آن ها

در ادامه به هر یک از این موارد به صورت مختصر پرداخته و راجع به آن ها توضیحاتی ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.

رستوران و فضاهای آن یک محیط یکدست و همانند یک سازمان و سیستم زنده است

یکی از مهمترین مواردی که در همه جا می بایست به آن توجه کرده و رعایت شود، یکدست بودن و بهره مندی از تناسب میان اجزا است. در مورد طراحی داخلی یک رستوران هم این امر نقش مهمی را ایفا نموده و به بهتر شدن فضای آن کمک شایانی می کند.

یک رستوران می بایست به گونه ای طراحی شود که کلیه ی موارد تشکیل دهنده ی آن در کنار همدیگر یک سیستم واحد را به وجود آورده و کاملا متناسب و هماهنگ با هم باشند. این تناسب از اندازه و ابعاد قسمت های مختلف رستوران با کارکرد آن ها گرفته تا فضا و اتمسفر به وجود آمده، سیرکولیشن و غیره را می تواند در بر بگیرد.

سعی کنید طراحی مکان خود را بر مبنای رفتارهای مشتری های خود قرار دهید

برای این که بتوانید مکان خود را به خوبی طراحی کنید، می بایست در گام نخست، جامعه ی هدف خود را شناخته و بدانید که بیشتر چه نوع از افراد، مخاطب و مشتری شما هستند.

سپس در مورد این جامعه ی هدف اطلاعات لازم را کسب نموده و در نهایت نیز بر اساس این شناخت ها و الگوهای رفتاری که از مشتری در ذهن دارید، نسبت به طراحی داخلی مکان خود اقدام کنید.

پس حتما در هنگام طراحی پلان برای رستوران خود، از الگوهایی که مشتری در رفتارهای خود ارائه می دهد، غافل نشوید. در قسمت بعدی از مطلب هزینه طراحی داخلی رستوران، قصد داریم تا به یکی از مهمترین موارد یعنی نقشه ی فضای درونی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

نقشه ی رستوران: عاملی مهم در سازماندهی کارها

در هنگام طراحی پلان و یا نقشه ی رستوران می بایست به این نکته دقت داشته باشید که سازماندهی آن را به شکلی سانترال یا همان مرکزی در نظر بگیرید. معمولا در طراحی ها تلاش می کنند تا فضایی که قرار است به آن سرویس هایی ارائه دهیم، در قسمت مرکزی فضا قرار بگیرد.

یعنی محل قرار گیری مشتری ها را در قسمت مرکز رستوران طراحی می کنیم. در مقابل هم فضاهایی که قرار است سرویس هایی را ارئه دهند، در پیرامون این مرکز قرار می دهیم.

از جمله فضاهای سرویس دهنده در رستوران را می توان آشپزخانه ی آن، سرویس های بهداشتی، کانتر و پیشخوان، صندوق و غیره به شمار آورد که هر یک از این فضاها در اطراف فضای مرکزی جایگذاری می شوند تا قادر باشند، سرویس دهی بهتری را ارائه کنند.

در نقشه ی رستوران خود، فضاهای مختلفی را تعبیه کنید و سعی کنید آن ها را متنوع انتخاب کنید

هیچ وقت از تنوع غافل نشوید. متنوع بودن فضاهایی که برای رستوران خود در نظر می گیرید، کمک می کند تا هم توجه مشتری به مکان شما جلب شود و هم در عین حال می تواند سبب به وجود آوردن جذابیت های بصری برای بیننده شود و وی را به استفاده از این مکان ترغیب کند.

اگر دقت کرده باشید، می بینید که عموما رستوران ها از نظر فضاهایی که در اختیار دارند، بسیار متنوع عمل می کنند و این عامل می تواند یکی از علت های موفقیت چنین رستوران هایی به شمار بیاید.

این فضاهای مختلف و متنوع می تواند به وسیله ی آیتم های مختلفی ایجاد شود. از جمله ی این آیتم ها می توان به نوع و نحوه ی چیدمان میز و صندلی ها و یا مبل های یک رستوران، استفاده از پارتیشن های جذاب و چشم نواز برای جداسازی و تفکیک فضاها و سایر مواردی از این دست اشاره کرد.

شکل کلی رستوران در نگاه اول، یک عامل مهم برای جلب کردن توجه مشتری به سوی خود است

در این قسمت از مطلب هزینه طراحی داخلی رستوران و پیش از این که به این هزینه ها و عامل های موثر بر آن ها بپردازیم، نوبت به توضیحی راجع به شکل کلی رستوران مورد نظر، آن هم در نگاه نخست می رسد. به طور کلی؛ شکل کلی که برای یک مکان وجود دارد، می تواند در نگاه اول اغوا کننده و یا ناامید کننده باشد.

البته نا گفته نماند که این امر تا حد زیادی به مشتری و سلیقه ی وی بستگی دارد. برای مثال؛ ممکن است فردی با دیدن یک رستوران بسیار فانتزی و منحصر به فرد، توجهش جلب شود. در حالی که یک فرد دیگر با مشاهده ی یک فضای کلاسیک و سنگی تحت تاثیر قرار بگیرد.

مهم این است که ما بتوانیم شناخت نسبی از مشتری که در نظر داریم کسب کنیم و بر اساس خواسته ها و احساسات آن ها کار خود را انجام دهیم. عامل مهم دیگر در فرم کلی یک رستوران چیزی نیست به جز فضای ورودی آن. این قسمت، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و می تواند سبب جلب توجه مشتری و یا عدم جلب شدن توجه وی و بی تفاوت گذشتن از کنار آن باشد.

طراحی دکوراسیون رستوران و فرم آن در تناسب با محیط موجود

هر مشتری که وارد یک رستوران خاص می شود، با در نظر گرفتن محیط آن رستوران منتظر مشاهده ی نوعی طراحی منحصر به فرد می باشد.

برای مثال؛ اگر ورودی یک رستوران بسیار شکوهمند و پر زرق و برق باشد، مشتری انتظار دارد که در ادامه هم با سالنی با همان عظمت مواجه شود نه یک سالن معمولی و یا حتی گاها فانتزی. پس در طراحی داخلی رستوران برای تناسب فضاها، اهمیت ویژه ای قائل شوید.

در حالت کلی اینطور می توان مطرح کرد که چگونگی ساختار یک رستوران به روش های گوناگونی می تواند بر روی افرادی که در آن حضور پیدا می کنند، تاثیر بگذارد.

از جمله با اهمیت ترین این عامل ها می توان به لزوم برقراری تناسب و هماهنگی میان طراحی داخلی رستوران با محلی که رستوران در آن واقع شده است، اشاره کرد که قادر است تا روی مشتری تاثیر به سزایی داشته باشد.

انحصاری و خاص بودن طراحی؛ برگ برنده ی هر رستوران

پیش از آن که به بررسی عامل های موثر بر هزینه طراحی داخلی رستوران بپردازیم، می خواهیم ببینیم که منحصر به فرد بودن طراحی داخلی رستوران چرا تا به این حد اهمیت دارد؟ قطعا شما هم از داشتن چیزهایی که شبیه به دیگران است و به نوعی کپی محسوب می شود، خوشحال نمی شوید و تقلید را دوست ندارید.

در مورد فضای داخلی و طراحی آن هم به همین شکل است. از طرفی فرد دارنده ی مکان، دوست دارد تا محیطی خاص و منحصر به فرد را در اختیار داشته باشد که نظیر آن در هر جایی پیدا نشود و افراد از هر جایی که ساکن هستند، خود را برای رسیدن به این محیط آماده کرده و در آن حضور پیدا کنند.

از طرفی هم مشتری ها همیشه به دنبال تجربه های جدید و مکان های جدیدی هستند و دوست ندارند تا در محیط های تکراری و کپی شده حضور پیدا کنند.

پس می بینید که انحصاری و در عین حال خاص بودن طراحی داخلی رستوران تا چه اندازه حائز اهمیت بوده و می بایست به آن توجه شود.

بهتر است مرزبندی های دقیقی برای هر فضا تعیین نکنید

معمولا داشتن فضاهای فیکس که با مرزبندی های خیلی دقیق و قطعی هستند، برای رستوران ها خیلی مفید نیست. چرا که گاها لازم است تا شما جابجایی انجام دهید و یا به نوعی فضا را تحت کنترل خود درآورید که در این صورت شما قادر به انجام این کار نیستید و ممکن است که به مشکل بر بخورید.

پس بهتر است، به جای مرزبندی های دقیق برای فضاهای موجود در رستوران، به فکر ایجاد حریم های غیر قطعی و قابل تغییر و مدیریت باشید تا با مشکل مواجه نشوید. از جمله راه حل های موجود برای این کار می توان از استفاده از پاراوان های متحرک، دیوارهای قابل جابجایی، پارتیشن ها و سایر مواردی از این قبیل نام برد.

علاوه بر فضاهای عمومی، یک یا چند فضای خصوصی هم برای مشتریان خاص و طالب چنین فضاهایی ایجاد کنید

اگر فضای رستوران شما بزرگ است، بهتر است در کنار طراحی فضاهایی که به صورت عمومی هستند، به فکر طراحی فضاهایی هم باشید که کمی خصوصی تر هستند و به نوعی می توان آن ها را وی آی پیVIP) ) به شمار آورد.

چرا که گاها برخی مشتری ها دوست دارند تا در فضایی خصوصی تر حضور داشته باشند و این وظیفه ی شما است که به عنوان دارنده ی مکان، خواسته های مشتری را تا حد امکان پوشش دهید. حتی در صورتی که فضای شما کوچک هست هم بهتر است تا به نحوی چنین فضایی را تعبیه کنید. چرا که این امر بسیار مهم و مورد تقاضای بسیاری از مشتریان است.

در نظر گرفتن ایمنی مشتری ها در کنار راحتی و آسایش آن ها

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در طراحی رستوران می بایست رعایت شود، ایمنی و احساس امنیت مشتریان است. همان طور که راحتی و آسایش مشتریان امری مهم است که می بایست به آن توجه ویژه ای داشت، ایمنی و امنیت هم باید به همان میزان مورد توجه قرار گرفته و رعایت شود.

شاید این طور بتوان گفت که ه رقدر راحتی و در عین حال ایمنی مشتری هایی که به رستوران شما مراجعه می کنند بیشتر و بهتر تامین شود، در مقابل احساس رضایت آن ها از رستوران افزایش پیدا می کند.

در ادامه ی این مطلب از هزینه طراحی داخلی رستوران هم به تعدادی نکته ی نهایی می پردازیم که می بایست حتما در طراحی، آن ها را مد نظر داشته باشیم. با ما همراه باشید.

سایر نکته های حائز اهمیت که می بایست در هنگام طراحی داخلی رستوران به آن ها توجه کنیم، کدام هستند؟

در قسمت های قبل، به تعدادی از نکته ها در مورد طراحی داخلی رستوران پرداختیم و در مورد هر کدام توضیحاتی مختصر ارائه دادیم. در این قسمت هم به سایر این نکته ها که باقی مانده اند، می پردازیم. این نکته ها به شرح زیر هستند:

  1. طراحی دکوراسیون رستوران می بایست به گونه ای انجام شود که نوع چیدمان آن کاملا قابل تغییر باشد. یعنی بتوانیم محل مبلمان و یا صندلی های موجود در رستوران را بر حسب موقعیت های به وجود آمده تغییر دهیم.
  2. یکی از مهمترین عامل هایی که می بایست در هنگام طراحی داخلی رستوران به آن توجه شود، راحتی در دسترسی است. کلیه ی فضاهای تعبیه و طراحی شده می بایست کاملا جوابگوی نیازهای مشتری بوده و متناسب با آن طراحی شوند.
  3. سعی کنید تا به کمک مبلمان و میز و صندلی ها، فضاهایی متفاوت ایجاد کنید و به نوعی تقسیم بندی فضاهای خود را به کمک آن ها انجام دهید. مثلا می توانید فضاهای دو نفره را از فضاهای خانوادگی به کمک همین آیتم ها جداسازی کنید.
  4. در طراحی، قسمتی را به عنوان سالن انتظار برای مشتری هایی که سفارش خود را ثبت کرده اند و منتظر دریافت آن هستند و یا افرادی که در انتظار خالی شدن میزهای موجود هستند، در نظر داشته باشید.
  5. سعی کنید که سقف را خیلی بلند و کشیده در نظر نگیرید.
  6. بین مبلمان و صندلی هایی که برای رستوران انتخاب می کنید با متریال کف رستوران و دیوارها، می بایست از نظر رنگی هارمونی برقرار باشد.

انواع مختلف سبک ها برای طراحی داخلی رستوران کدام هستند؟

رستوران ها در انواع مختلفی وجود دارند و همین امر سبب می شود که در هنگام طراحی آن ها لازم باشد تا از سبک های مختلف طراحی بهره ببریم تا بتوانیم فضا را با کاربری و نوع رستوران متناسب طراحی کنیم. به طور کلی؛ رستوران ها در انواع زیر وجود دارند:

  1. کافه رستوران ها
  2. رستوران های کلاسیک
  3. رستوران های سنتی
  4. رستوران های مدرن

هر یک از این انواع مختلف دارای طراحی های منحصر به فرد برای خود هستند. به طور کلی طراحی رستوران دارای دو قسمت اصلی است: نخست؛ طراحی نما و سر در رستوران و دیگری طراحی داخلی رستوران. مورد نخست هیچ ارتباطی به مطلب ما و هزینه طراحی داخلی رستوران نداشته و لذا از آن چشمپوشی می کنیم. اما در ادامه، انواع مختلف رستوران را از نظر طراحی داخلی آن بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

طراحی داخلی کافه رستوران ها به چه صورت می بایست انجام شود؟

یکی از انواع رستوران ها را می توان کافه رستوران به شمار آورد. این نوع رستوران ها به صورتی ترکیبی بوده و همزمان، هم رستوران و هم کافی شاپ هستند. به همین دلیل می بایست در طراحی آن ها هم پارامترهای گوناگونی در نظر گرفته شود. عموما فضای این نوع از رستوران ها دارای دو قسمت است:

یک قسمت برای افرادی که تمایل به استفاده از خدمات کافی شاپ دارند و دیگری قسمتی برای افرادی که تمایل به استفاده از خدمات رستوران دارند. معمولا در هنگام طراحی این محل ها، آن ها را بیشتر شبیه به  کافی شاپ طراحی می کنند.

معمولا نورپردازی آن ها نیز به گونه ای است که برای هر میز انجام می شود و دارای نور کمی است و فضا را طوری طراحی می کنند که القا کننده ی یک فضای رمانتیک باشد.

همچنین آرامش بخش بودن نیز یکی از مهمترین مشخصه های طراحی این دسته از رستوران ها است. این نکته را در نظر داشته باشید که هر چقدر طراحی محیط شما خاص تر و منحصر به فرد تر باشد، جلب مشتری شما بیشتر خواهد بود.

طراحی داخلی رستوران هایی با سبک کلاسیک چگونه می بایست انجام شود؟

رستوران های کلاسیک همان رستوران های تجملاتی و لوکس هستند که انواع مختلف غذاهایی را ارائه می دهند که آن ها هم در رده ی غذاهای لوکس به شمار می آیند. به طور کلی در این نوع از رستوران ها، غذاهای سرو شده تاثیری بر طراحی دکوراسیون نداشته و عموما در طراحی از مواردی خاص استفاده می شود.

برای مثال؛ عموما در طراحی این نوع رستوران ها سقف هایی بسیار بلند مورد استفاده قرار می گیرد. نورپردازی آن ها هم به گونه ای است که مکان می بایست کاملا روشن و پرنور باشد و فضایی گرم و لوکس را تداعی کند.

در این نوع رستوران ها عموما میز و صندلی ها و مبلمان با فاصله از یکدیگر قرار می گیرند تا هر فرد بتواند حریم خصوصی خود را داشته باشد.

همچنین نوع میز و صندلی ها و مبلمان مورد استفاده نیز می بایست همانند سبک رستوران، کاملا لوکس انتخاب شوند. در ادامه ی مطلب هزینه طراحی داخلی رستوران، قصد داریم تا به طراحی داخلی رستوران های سنتی بپردازیم. با ما همراه باشید.

طراحی داخلی رستوران هایی با سبک سنتی را چطور می توان انجام داد؟

در رستوران های سنتی، انواع مختلف غذا ارائه می شود و نام سنتی که به آن ها اطلاق می شود، به علت فضایی است که برای آنها در نظر گرفته شده و طراحی می شود. به نوعی رستوران های سنتی بر اساس فرهنگ ها و سنت هر کشور طراحی می شوند.

لذا رستوران های هندی، چینی، عربی و سایر مواردی از این دست را هم می توان در شمار رستوران های سنتی به شمار آورد. طراحی داخلی و دکوراسیون یک رستوران سنتی می بایست کاملا مطابق با فرهنگی باشد که در کشور مورد نظر، غذا سرو می شود. برای مثال؛ همان گونه که می دانیم، در کشور ما در زمان های قدیم سنت بر این بوده است که سرو غذا بر روی زمین باشد.

استفاده از تخت ها به جای میز و صندلی

لذا در رستوران های سنتی ایرانی هم مشاهده می کنید که عموما از تخت ها به جای میز و صندلی استفاده می شود تا افراد در کنار هم نشسته و حس صمیمیت بیشتری را القا می کند.

در کنار این تخت ها، سقف های کوتاه را هم به دکوراسیون اضافه کنید. معمولا این سقف ها دارای تزئیناتی هستند که صورت گنبدی شکل، دارای طاق و یا قوس دار است و بیانگر فرهنگ و معماری ایرانی می باشد. در کنار این ها، نورپردازی هم به صورتی سنتی انجام می شود.

یعنی از نورهای رنگی و نوستالژیک بهره گرفته می شود. در ادامه  هم به آخرین سبک از طراحی داخلی رستوران ها یعنی سبک مدرن می پردازیم. با ما همراه باشید.

طراحی داخلی رستوران هایی که از نوع مدرن هستند را به چه صورت می توان انجام داد؟

پیش از این که بخواهیم در مورد هزینه طراحی داخلی رستوران و عامل های موثر بر آن بپردازیم، می خواهیم آخرین سبک موجود برای طراحی رستوران ها را بررسی کنیم که همان سبک پرطرفدار و محبوب مدرن می باشد! در طراحی داخلی این نوع رستوران ها، معمولا سقف ها بسیار بلند در نظر گرفته می شوند.

نمای بیرونی رستوران هم تابعی از طراحی داخلی آن است و می بایست متناسب با آن انجام شود. متریالی که برای طراحی این دست رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد، همه موادی به روز و متناسب با ترندهای جهانی هستند.

علاوه بر این؛ در طراحی رستوران های مدرن عموما سعی می شود تا از رنگ های کمتری استفاده شود و مانند رستوران های سنتی، پر از رنگ و نقش و نگار نیست.

از نظر مبلمان مورد استفاده و میز و صندلی ها نیز کلاسیک بودن جای خود را به صندلی های راحتی می دهد و عموما صندلی ها و مبلمانی مورد استفاده قرار می گیرند که کاملا مدرن و در عین حال راحت باشند.

در این نوع از طراحی، سعی می شود تا میز و صندلی ها از یکدیگر فاصله ی مناسبی داشته باشند تا هم آرامش افراد حفظ شود و هم در عین حال حریم شخصی هر فرد رعایت شود.

برای نورپردازی رستوران هایی با سبک مدرن، چه نکته هایی می بایست رعایت شوند؟

در قسمت قبلی نوشتار، با رستوران هایی با سبک مدرن آشنایی پیدا کردیم و نحوه ی چیدمان و طراحی آن ها را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه مطلب نیز به ذکر نکته هایی راجع به طراحی داخلی این رستوران ها می پردازیم. نخست این که در نورپردازی این نوع رستوران ها سعی کنید که دقت لازم را اعمال کنید.

محیط رستوران های مدرن نه باید خیلی تاریک و بدون نور مانند کافی شاپ ها و یا کافه رستوران ها باشد و نه می بایست مثل رستوران های کلاسیک، غرق در نور و تجمل باشد.

در نورپردازی این سبک، رعایت حد اعتدال ضروری است. چرا که ما به فضایی نیاز داریم که نور کاملا متناسب بوده و در عین حالی که محیط خیلی روشن نیست، نباید خیلی هم بی نور باشد.

سایر نکته هایی که در طراحی داخلی یک رستوران به صورت مدرن می بایست به آن ها توجه شود، کدام است؟

در این بخش از مطلب هزینه طراحی داخلی رستوران، به نکته های نهایی راجع به دکور داخلی رستوران هایی با سبک مدرن می پردازیم. در این نوع از رستوران ها، غذایی که سرو می شود، در طراحی دکور داخلی آن نقش مهمی را ایفا می کند.

بسته به این که غذایی که در رستوران خود ارائه می کنید ایرانی، ایتالیایی، فست فود و غیره باشد؛ طراح می تواند نحوه ی چیدمان رستوران را مطابق با آن تغییر دهد.

علاوه بر این، بهتر است که وسیله ها و اکسسوری ها نیز کاملا متناسب با این سبک و این غذاها باشند. در این نوع از رستوران ها عموما محلی که غذا از آنجا سرو می شود، کاملا مشخص نیست. ولی در صورت تمایل، طراح قادر است تا آن را به عنوان یک آیتم منحصر به فرد در طراحی گنجانده و در معرض نمایش قرار دهد.

هزینه ی طراحی داخلی رستوران چگونه تعیین می شود؟

یکی از مهمترین مواردی که همواره در هر موردی از جمله طراحی دکوراسیون داخلی یک رستوران مورد بحث قرار می گیرد و دارای اهمیت فراوانی است، موضوع و بحث هزینه ها و مخارج طراحی رستوران می باشد.

در طراحی داخلی، هزینه ی آن به صورت متر مربعی حساب می شود. یعنی طراح؛ هزینه ی مورد نظر خود برای یک متر مربع از فضای مورد نظر را بیان کرده و برای هزینه ی کلی، این مبلغ در فضای موجود ضرب خواهد شد. برای تعیین هزینه ی طراحی داخلی رستوران، طراحان، عامل های مختلفی را مد نظر قرار می دهند که به شرح زیر هستند:

  1. قیمتگذاری به کمک دریافت درصدی از کل هزینه های انجام شده
  2. قیمتگذاری به صورت ارائه ی یک دستمزد ثابت برای کل کار
  3. قیمتگذاری به صورت ساعت هایی که طراح برای پروژه زمان می گذارد
  4. قیمتگذاری بر اساس متراژ پروژه ی مورد نظر

عامل های موثر بر قیمت طراحی داخلی رستوران چیست؟

برای این که بتوانیم هزینه طراحی داخلی رستوران را مشخص کنیم، بهتر است که عامل های تاثیرگذار بر این هزینه ها را شناسایی کنیم.

علاوه بر عامل هایی که به صورت کلی بر این هزینه ها تاثیر می گذارند، مثلا سبک مورد استفاده برای دکوراسیون محل مورد نظر و مواد و متریالی که قرار است برای پروژه ی مورد نظر مورد استفاده قرار بگیرند؛

موارد جزئی تری هم وجود دارند که بر هزینه ها تاثیر می گذارند. این عامل ها به شرح زیر هستند:

  1. محل قرار گیری پروژه ی مورد نظر از نظر بعد مکان: این امر از این نظر حائز اهمیت است که بسته به موقعیت مکانی، خود طراح می تواند برای وی هزینه های اضافی در بر داشته باشد. همچنین وضعیت آب و هوایی در مکان مورد نظر و بعد مسافت هم از جمله مواردی هستند که در این مورد اهمیت دارند.
  2. موقعیت جغرافیایی که پروژه در آن واقع شده است یا همان لوکیشن آن: یکی از عامل های موثر بر هزینه طراحی داخلی رستوران، موقعیت مکانی پروژه است. چرا که هزینه ی خدمات دریافتی در موقعیت های مکانی مختلف با هم متفاوت است. برای مثال؛ همان طور که هزینه هایی که برای خدمات ارائه شده در شمال شهر تهران صرف می شود، بالا است، نباید انتظار داشته باشیم که هزینه های طراحی برای این منطقه ارزان تر از مثلا جنوب شهر باشد.

سایر عامل هایی که بر روی هزینه های موجود برای طراحی داخلی یک رستوران تاثیر می گذارند، کدام هستند؟

در این قسمت از مقاله، به سایر عامل هایی که بر هزینه ی طراحی داخلی رستوران تاثیرگذار هستند، می پردازیم. این عامل ها به شرح زیر هستند:

امکانات و خدماتی که در محدوده ی پروژه وجود دارند و یا موجود نیستند:

در صورتی که خدمات و تجهیزات و امکانات مورد نیاز طراح در محدوده ی پروژه وجود داشته باشند، هزینه ها تغییر چندانی نخواهد کرد. اما اگر خلاف این موضوع باشد، هزینه ها می توانند افزایش پیدا کنند.

چرا که برای آوردن تجهیزات و امکانات لازم به محل پروژه ی مورد نظر، لازم است که هزینه هایی صرف شوند. علاوه بر این؛ اگر کارفرما درخواست برخی خدمات خاص و منحصر به فرد را داشته باشد، طراح، هزینه ی این خدمات را هم بر هزینه ی کلی می افزاید.

میزان تطابق نوع قراردادی که بسته می شود با نوع پلان:

به این موضوع دقت کنید که حتما نوع نقشه ای که برای پروژه ی خود انتخاب می کنید، با چگونگی قراردادی که امضا می کنید، در تطابق کامل باشد. مثلا اگر نوع قرارداد به صورت پرداخت ساعتی است، قطعا انجام مشاوره به صورت غیر حضوری برای طراح منفعتی در بر نخواهد داشت. پس در هنگام امضای قرارداد، این نکته های ریز را فراموش نکنید.

سطح کیفی طراحی ارائه شده:

قطعا اگر نگوییم مهمترین؛ اما یکی از با اهمیت ترین عامل های موثر بر هزینه چیزی نیست به جز نوع طرح و سطح کیفی طراحی آن. هر چقدر طرح مورد نظر، ریزه کاری ها و جزئیات بیشتری داشته و خواسته های کارفرما منحصر به فرد تر و در عین حال هزینه بر تر باشد، قطعا کیفیت طراحی بالاتر رفته و به همان نسبت نیز هزینه طراحی داخلی رستوران افزایش پیدا می کنند.

نتیجه گیری

رستوران ها یکی از مکان های عمومی هستند که طراحی آن ها و به خصوص طراحی داخلی و دکوراسیون آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این طراحی می تواند عامل موفقیتی برای رستوران باشد و یا حتی گاها سبب عدم موفقیت آن شود. لذا توجه به اصول و نکته های لازم در طراحی، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عوامل مختلف و گوناگونی بر هزینه طراحی داخلی رستوران تاثیرگذار هستند که در این مقاله، به طور مفصل به آن ها پرداخته شد و مورد بررسی قرار گرفتند.

شرکت بازسازی خانه کورین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *