طراحی و ساخت

طراحی تجاری مدرن

طراحی تجاری مدرن

هزینه طراحی تجاری یکی از موارد خیلی مهمی است که در هر منطقه ای که خرید و فروشی در آن جا انجام می شود، باید در نظر گرفته شوند، پس تحقیق و دانستن موارد هزینه طراحی داخلی تجاری هم خیلی حائز اهمیت است.

سایت طرح چید، بهترین سایت درباره مطالب طراحی داخلی در خدمت شماست.

از زمان های خیلی قدیم، مردمی که شغلشان فروشندگی بوده برای اینکه اجناسشان را بفروشند و به مردم خدمات بدهند، در محل های خاصی جمع می شدند. این که آن ها اغلب باید جایی می بودند که مردم به راحتی به آن جا دسترسی داشته باشند.

حتی صد و ده سال پس از میلاد مسیح، در بنا هایی دو طبقه برده فروشی می کردند، این برده ها در هر طبقه در حفره هایی قرار می گرفتند. این ساختمان ها حتی به سیستم تهویه هم مجهز بوده است.

این بنا ها خود علت تجمع افراد و فروش زیاد تر میشد.

شباهت به ساختمان های تجاری امروزی

بسیار جالب است که شکل کلی و طراحی آن بنا ها به ساختمان های تجاری امروزه بسیار شباهت داشته است.

لطفا تمامی مطالبی را که گردآوری کرده ایم به دقت مطالعه کنید.

برای دستیابی به اطلاعات مهم طراحی داخلی به سایت طرح چید مراجعه کنید.

شما نمی توانید برای طراحی یک مجتمع یا فضای تجاری مقاله ای پیدا کنید که قیمت های دقیقی به شما ارائه داده باشد، زیرا این کار کاملا غیر اصولی است و واقعیتی ندارد.

هزینه طراحی داخلی تجاری به عوامل و شرایط خیلی زیاد و مختلفی بستگی دارد.

پس منظور ما از توضیحات دقیق همه زوایای کار طراحی این بوده است که به شما نشان دهیم، طراحی یک فضای تجاری اصلا کار ساده ای نیست.

پس با ما همراه باشید تا خود متوجه این موضوع بشوید.

تلاش داریم در این مقاله به توضیحاتی درباره موضوعات زیر بپردازیم:

1-هدف از طراحی داخلی و ساخت ساختمان های تجاری

2-طراحی دکوراسیون داخلی تجاری

3-مرحله های طراحی داخلی تجاری

4-طراح داخلی تجاری چه وظایفی دارد

5-فرق بین طراحی دکوراسیون تجاری و مسکونی

6-علل تفاوت قیمت های هر گروه برای طراحی داخلی تجاری

7-عوامل تاثیرگذار در هزینه طراحی داخلی تجاری

8- جدید ترین ترندهای طراحی داخلی تجاری

9-فضاهای اصلی یک مرکز خرید تجاری

10-قواعد و استاندارد های طراحی داخلی تجاری

11-برآورد هزینه طراحی داخلی تجاری

12-موفقیت در طراحی داخلی یک ساختمان تجاری

13-مواردی که در حوزه طراحی داخلی تجاری خیلی تاثیرگذار است

14-مجتمع های تجاری در زندگی امروزه چه نقشی دارند

با سایت طرح چید، بهترین سایت در زمینه طراحی داخلی همراه باشید.

هدف از طراحی داخلی و ساخت ساختمان های تجاری:

در این بخش از مقاله ی هزینه طراحی داخلی تجاری به بررسی هدف از طراحی داخلی و ساخت ساختمان های تجاری خواهیم پرداخت.

قبل از این که ساختمان ها و بنا های تجاری ساخته بشوند، سیستم خرید و فروش در هر جایی به سبک معاوضه کالا به کالا و تبادل پایاپای بوده است. یعنی اینکه این تجارت بین شخص تولید کننده و شخص مصرف کننده صورت می گرفت.

با گذشت زمان که حجم تولید ها بیشتر و بیشتر شده است، رابطه های اجتماعی و اقتصادی نیز افزایش یافته.

پس برای اینکه تولید کننده ها بتوانند حجم بالای تولیداتشان را به دست مصرف کننده ها برسانند، اشخاصی نقش و کار توزیع کنندگی را در پیش گرفتند. بنا بر این، این ماجرا باعث شد که مکان هایی برای عرضه کالا ها به مصرف کنندگان به وجود بیاید.

طراحی دکوراسیون داخلی تجاری:

در این بخش از مقاله ی هزینه طراحی داخلی تجاری به بررسی طراحی دکوراسیون داخلی تجاری خواهیم پرداخت.

طراحی داخلی تجاری یک مورد بسیار اساسی و مهم در موفق بودن یک کسب و کار است.

طراحان داخلی مراکز تجاری در دو حوزه؛ طراحی فضای تجاری کلان فروشی و طراحی فضاهای خرده فروشی می توانند فعالیت کنند.

و یا اینکه فقط یکی از این دو مورد را به عنوان زمینه کاری شان انتخاب کنند و سعی کنند، در آن مهارت و تجربه کسب کنند.

یک طراح داخلی باید بداند که یک فضای تجاری اول به سرویسها و خدمت رسانی ها اشاره داشته و در وهله دوم اشاره آن به محصولات و کالاها است.

بر طبق نوع فضای تجاری که یک طراح داخلی طراحی می کند، امور آن می تواند خیلی سخت باشد، یا خیلی آسان باشد.

برای مطالعه بهترین مطالب طراحی داخلی به سایت طرح چید مراجعه کنید.

مرحله های طراحی داخلی تجاری:

1-تصور کنید.

2-نیاز ها و خواسته های کارفرما را مد نظر بگیرید.

3-شرایط فضای داخلی ساختمان تجاری را در نظر بگیرید.

4-برای طراحی داخلی فضای تجاری برنامه ریزی کنید.

ابتدای امر لازم است که وارد زمین آن فضا شده و تمام زوایای آن را مشاهده کنید.

شما تحت عنوان یک طراح در این مرحله باید با کارفرما وارد بحث شوید و در مورد برنامه های احتمالی طراحی فضا نظراتتان را به اشتراک بگذارید.

در این نقطه از کار، طراح چگونگی کارکرد و ماهیت فضا ها، تجهیزات و مفاهیم را در ذهنش تصور می کند.

مرحله بعدی خیلی خیلی مهم است؛ باید تمام سلایق، ایده ها، نظرات و نیاز های کارفرما را بپرسید.

شما باید تمام ایده ها و پیشنهادات ذهنی تان را اتود زده باشید

شما باید تمام ایده ها و پیشنهادات ذهنی تان را اتود زده باشید، یا با برنامه های کامپیوتری مدل سازی کرده باشید تا بتوانید این گونه به کارفرما ارائه دهید.

این کار باعث می شود تا کارفرما نظرات و صحبت های شما را کاملا عینی متوجه بشود و سوء تفاهمی پیش نیاید.

با دیدن این طرح های ارائه شده، شما و کارفرما با هم به نقاط مشترکی می رسید.

شما به عنوان یک طراح موظف هستید که محوطه ای که هنوز بنا در آن ساخته نشده، ولی برای این منظور خریداری شده را بازدید کنید تا بتوانید شرایط مختلف آن را در نظر بگیرید.

طراح باید به فضاهای تجاری مختلفی سر بزند و آن فضاها را با دید عمیقی بررسی کند.

بهتر است که این بازدید زمانی اتفاق بیفتد که پرسنل و مردم در آن مکان در حال کار کردن و آمد و شد هستند، این کار باعث می شود که از عملکرد های مختلف آن فضا ایده ها و نکته های زیادی به دست بیاورد.

( سایت طرح چید، بیشترین منابع اطلاعاتی طراحی داخلی را داراست)

دانستن ماهیت، خدمات و کاربری های مختلف آن فضا در طراحی و هزینه طراحی داخلی تجاری نقش به سزایی دارد.

شروع برنامه فضایی مجتمع تجاری

اگر کارفرما طرح نهایی را تایید کند، بعد از آن طراح می تواند یک برنامه فضایی برای آن مجتمع تجاری را شروع کند.

کارفرما باید از همان ابتدا بودجه و هزینه ای که برای طراحی داخلی آن فضای تجاری در نظر دارد را با طراح در میان بگذارد تا طراح هم از همان ابتدا برای آن برنامه ریزی کند.

جنبه ی کلیدی پروژه طراحی داخلی تجاری؛ بودجه ی آن است.

طراح داخلی موظف است که در همان ابتدای کار به کارفرما تمام هزینه های احتمالی را اعلام کند.

زیرا ممکن است، کارفرما با آن هزینه و مقدار بودجه مدنظر طراح مخالفت کند. پس طراح باید تمام این مشکلات احتمالی را از قبل در نظر گرفته باشد.

سایت طرح چید موثق ترین منابع اطلاعاتی طراحی داخلی را دارد.

طراح داخلی تجاری چه وظایفی دارد؟

در این بخش از مقاله ی هزینه طراحی داخلی تجاری به بررسی این که طراح داخلی تجاری چه وظایفی دارد خواهیم پرداخت.

طراح های داخلی تجاری باید علاوه بر طراحی، بدون اینکه از زیبایی کار منصرف شوند، امنیت و کارآیی آن فضا را هم در نظر بگیرند و جزء اولویت های طراحی قرار بدهند.

طراحان داخلی که خیلی ماهر هستند، خودشان در جریان هستند که چه طوری بدون اینکه طرح هایشان را محدود کنند، به بهترین روش ممکن طرحشان را عملی کنند.

و آن ها باید اطمینان حاصل کنند که همه جنبه های طراحی شان موازی با امنیت و ساختار فیزیکی طراحی کاملا امن و بی خطر باشد.

آن ها باید در طرح هایشان، ریز جزئیات معماری، فرایند بازسازی و نوسازی، طراحی کردن سقف و کف، محل قرارگیری درها و پنجره ها و به روز رسانی های فنی را قرار بدهند.

یک طراح باید فرایند طراحی اش را به یک ساختار نزدیک به واقعیت تبدیل کند.

طراحی فضای داخلی تجاری بر اساس ماهیت های مختلف

طراحی فضای داخلی تجاری بر اساس ماهیت های مختلف و نیاز های متفاوتی که صاحبان کسب و کار در آن دارند، مدل های متنوعی می تواند داشته باشد.

یک طراحی داخلی تجاری بی نظیر، پتانسیل این را دارد که اقتصاد یک فروشگاه تجاری را بسیار رونق دهد و درآمدزایی فوق العاده ای برای آن به ارمغان بیاورد.

گروه های طراحی، پروژه ها را بسیار سریع دنبال می کنند، از جنبه ها و زوایای مختلفی کسب و کارشان را آنالیز می کنند و با توانایی ها و قابلیت های درونی شان، واحد های تجاری را طوری طراحی می کنند که مشتری ها و هر رهگذری مجذوب آن شود.

برای اطلاعات بیشتر راجع به طراحی داخلی به سایت طرح چید مراجعه کنید.

فرق بین طراحی دکوراسیون تجاری و مسکونی:

در این بخش از مقاله ی هزینه طراحی داخلی تجاری به بررسی این فرق بین طراحی دکوراسیون تجاری و مسکونی خواهیم پرداخت.

طراحی داخلی مسکونی یعنی ساخت منازل برای سکونت افراد، طراحی داخلی تجاری هم که یعنی طراحی کردن فضاهایی که در آن به کسب و کار و خرید و فروش مشغول می شوند.

فضای تجاری می تواند شامل مشاغل مختلفی از جمله؛ رستوران ها، خرده فروشی ها، اسپاها، کلوپ ها و مراکز تجاری باشد.

تفاوت بین این دو کاربری بسیار مهم است

تفاوت بین این دو کاربری بسیار مهم است و هرکدام قوانین، استاندارد ها و شرایط خاص خودشان را دارند. به طور حتم نمی توان یک فضای مسکونی را به یک فضای تجاری یا برعکس تبدیل کرد.

هدف از ایجاد هرکدام از این فضاها با هم خیلی متفاوت است.

مثلا وقتی یک فضای مسکونی می خواهد طراحی بشود؛ طراح به گرمی و صمیمیت آن فضا توجه زیادی می کند، در حالیکه در یک فضای تجاری باید عملکرد فروش در آن افزایش پیدا کند.

سبک طراحی یک فضای تجاری باید به گونه ای باشد که باعث درآمد بیشتر گردد.

وظیفه طراح در طراحی فضای تجاری علاوه بر شیک بودن و زیبا بودن آن، کارآمد بودن و درآمد زا بودن آن است.

در کل، مسئولیت طراح در طراحی فضای تجاری خیلی بیشتر از فضای مسکونی است و اصلا نمی تواند آن را شوخی یا سرسری بگیرد.

فضای تجاری خیلی بزرگ تر، گران تر و بیشتر در دید مردم اجتماع است.

سایت طرح چید بهترین سایت برای اطلاعات طراحی داخلی است.

علل تفاوت قیمت های هر گروه برای طراحی داخلی تجاری:

در این بخش از مقاله ی هزینه طراحی داخلی تجاری به بررسی علل تفاوت قیمت های هر گروه برای طراحی داخلی تجاری خواهیم پرداخت.

طراحی صرفا یک عکس نیست، بلکه طراحی به این معناست که طراح به تمام مشخصات فنی کار فکر کند و زیبایی را با آن تلفیق کند.

یک طراح خوب، طراحی است که علاوه بر دادن یک حس خوب به فضا، تمام نیازهای کاربران آن را برآورده کند و به آن ها حس راحتی بدهد.

این فضا صد در صد باید به جز زیبایی کاربری مفیدی هم داشته باشد.

طراحی نباید از عکس های اینترنتی الهام گرفته شده باشد و حالت غیر واقعی و فضایی داشته باشد.

باید با شرایط دنیای واقعی سازگاری داشته باشد و قابل ساخت و اجرا باشد.

در طراحی واحد های تجاری باید حتی به چیدمان مبلمان در فضا هم فکر کرد، زیرا نکته های ریز چیدمان نیمکت ها و رگال ها هم حتی در کاربری فضاها بسیار اهمیت دارد.

علت تفاوت قیمت هایی که طراحان مختلف و شرکت های معماری مختلف برای یک فضای تجاری می دهند، میزان کار کردن و اهمیت دادن به اجزای دقیق این قوانین در طراحی شان است.

برای خواندن مقاله های طراحی داخلی بهتر به سایت طرح چید مراجعه کنید.

عوامل تاثیرگذار در هزینه طراحی داخلی تجاری:

در این بخش از مقاله ی هزینه طراحی داخلی تجاری به بررسی عل عوامل تاثیرگذار در هزینه طراحی داخلی تجاری خواهیم پرداخت.

برآورد کردن هزینه های ساختن و طراحی یک مجتمع تجاری به شرایط زیر بستگی دارد:

-مساحت واحد ها

-کیفیت ساخت

-موقعیت در بافت شهری

-بتنی یا فلزی بودن سازه

-کاربری فضا

-تعداد واحد های آن

-متریال های مورد استفاده

-سبک طراحی داخلی

-تعداد طبقات

-داشتن یا نداشتن محوطه سازی باز

-تعداد ادیت ها

-زمان صرف شده در طراحی از ابتدا تا انتها

-کیفیت و تعداد مدل ها و نقشه های ارائه شده

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی داخلی به سایت طرح چید مراجعه کنید.

جدیدترین ترندهای طراحی داخلی تجاری:

در این بخش از مقاله ی هزینه طراحی داخلی تجاری به بررسی جدیدترین ترندهای طراحی داخلی تجاری خواهیم پرداخت.

طراحی داخلی فضای تجاری در واقع یک کار بسیار پر چالش است.

این فضا باید ویژگی هایی از قبیل: کارآمد بودن، مقرون به صرفه بودن، منحصر به فرد بودن و جذاب بودن را داشته باشد.

انتظارات و سلیقه های مردم و جامعه مدام در حال عوض شدن است، پس نتیجه میگیریم که فضای فروشگاه ها و مجتمع های تجاری هم باید با آن ها پیش برود و به روز رسانی شود.

طراح های داخلی برای طراحی فضای تجاری موظفند که نیاز ها و سلیقه های مشتری ها را آنالیز کنند و فضاهای تجاری را بر همان اساس تغییر داده و طراحی کنند.

پیروی از ترند ها همیشه باعث جذب مشتری های بیشتر و در نتیجه فروش بهتر می شود.

لیست جدیدترین ترندهای طراحی داخلی تجاری:

1-استفاده از تم رنگ های پررنگ

2-استفاده از طرح های هندسی غیرمتعارف در فضاهای بزرگ

3-برابر بودن اولویت عملکرد و زیبایی در طراحی داخلی تجاری

4-ترکیب کردن رنگ ها و اشکال عجیب و ناگهانی

5-دو منظوره طراحی کردن واحد های تجاری

6- تناسب با محیط زیست و معماری سبز

7-همکاری کردن، نه انزوا داشتن

استفاده از رنگ های پررنگ

با استفاده از رنگ های پررنگ، زیبایی ذاتی طبیعت را نشان خواهید داد.

از ترند های سال جاری ترکیب رنگ های خاکستری پررنگ، طوسی و زغالی با سبز پررنگ و ترکیب کردن آن ها با کهربایی، عاجی و قهوه ای است.

استفاده کردن از رنگ های قرمز جیغ و لیمویی.

به طراحی کف و سقف ها توجه ویژه ای داشته باشید. با استفاده کردن از اشکال هندسی هویت آن فضا برای مشتری ها به نمایش گذاشته می شود.

در سال های قبل برای خرید تجهیزات و مبلمان، بودجه اولین عامل تصمیم گیرنده بود.

اما امروزه مردم با هر بودجه ای سعی می کنند، هر طور شده بهترین مبلمان و وسیله را انتخاب کنند تا بعد ها از خرید آن پشیمان نشوند.

یک مبلمان باید هم مقرون به صرفه باشد و زیادی گران نباشد و هم اینکه کارآمد و مورد استفاده باشد و فقط جنبه ی تزئینی و ظاهری نداشته باشد.

اهمیت کیفیت دکوراسیون داخلی

وقتی مردم برای خرید اجناس با کیفیت به مجتمع های تجاری می آیند، کیفیت وسایل و دکوراسیون داخلی آن جا هم برایشان مهم است و به چشمشان می آید، پس به این نکته حتما توجه داشته باشید.

چوب، فلز ها و شیشه های حرارت دیده از جمله متریال های باکیفیت هستند.

استفاده از ترکیبات ناگهانی و عجیب باعث منحصر به فرد شدن فضا می شود.

مثال:

استفاده از کاشی های غیر متقارن برای کف.

از ریسک استفاده از سبک های جدید نترسید.

مراجعه به سایت طرح چید، برای یافتن اطلاعات طراحی داخلی بهترین گزینه پیش روی شما می باشد.

اگر به دنبال دخیره و پس انداز بودجه و سرمایه تان هستید؛ طراحی چند منظوره را به کار بگیرید.

معمولا امروزه فضاهای تجاری تحت فشار هستند تا به قوانین جامعه پایبند باشند.

در حالیکه به دوست داشتن و سازگار بودن با طبیعت و محیط زیست هم تمایل دارند.

استفاده کردن از شیشه با سازگاری با طبیعت هم سو و موازی است

اغلب به کار بردن شیشه معنی اش مصرف بیشتر انرژی است، ولی جدیدا در طراحی های امروزه ی پنجره ها این حرف تایید نمی شود و استفاده کردن از شیشه با سازگاری با طبیعت هم سو و موازی است.

به طور مثال: استفاده از شیشه های فئوتالیک که خودشان دلیلی بر جذب انرژی هستند.

امروزه پرسنل یک فضای تجاری دیگر اجباری ندارند که در یک فضای مخفی و تنگ و تاریک کار کنند.

با پیشرفت تعاملات و زیاد شدن در عصر ارتباطات، فضاهای تجاری هم به سمت گروهی شدن و مشارکت بیشتر می روند.

تقسیم بندی ها هر روز بیشتر برداشته می شوند. طراحی به شکل دایره ای به ارتباط و وضوح بیشتر آن کمک شایانی می کند.

فضاهای اصلی یک مرکز خرید تجاری:

-واحد های تجاری، فروشگاه ها و مغازه ها

-راهروهای عبور و مرور

-ووید

بارانداز:

یکی از حساس ترین نقاط است، زیرا باید بار را از انبار به فروشگاه برساند. پس نباید در رساندن آن خللی ایجاد شود. بار انداز ها بسته به اینکه چه باری را حمل می کنند، اندازه ها و امکانات مختلفی دارند.

-پارکینگ

-محل تاسیسات

انبار:

یکی از مهم ترین نقاط در یک ساختمان تجاری انباری است، زیرا همه فروشندگان برای کالاهای مغازه خود به آن احتیاج دارند. انبار می تواند در سه جای مختلف طراحی شود:

1- روی یک طبقه بالای فروشگاه

2-در قسمت پشتی و در محوطه

3-در زیر یک نیم طبقه

-راه پله ها

-آسانسورها

-پله برقی ها

-فضاهای انتظار

-فضاهای نشیمن

-سرویس های بهداشتی عمومی

-سرویس های بهداشتی خصوصی

-واحد های اداری

-آسانسور های اداری

-آسانسور های بالا بر حمل وسایل

-روف گاردن

-سیرکولاسیون داخلی

-کافیشاپ ها

-فضاهای تابستانی

-ستون ها و حفاظ های جنب طبقات

-گیت های ورودی و خروجی

-رستوران ها

-هایپرمارکت

-فضای بازی کودکان

فضای ویژه فروش:

باید نزدیک به درب ورودی باشد، در طبقات دقیقا روی یکدیگر قرار بگیرد،

-فضای تحویل کالا به فروشگاه: این قسمت برای مشتریان قابل دید نیست، یا در قسمتی حیاط مانند صورت میگیرد و یا در راه رو های شیب دار.

-سینما یا آمفی تئاتر

ویترین ها:

ویترین تاثیر خیلی زیادی روی دید و فروش دارد. این قسمت ارزش فروشگاه را تعیین می کند. برای طراحی آن علاوه بر زیبایی دو مورد دیگر نیز خیلی مهم است. یکی اینکه دسترسی به آن خیلی راحت باشد، دوم اینکه فضای خیلی زیادی را اشغال نکند.

-جایگاه کارکنان و نگهبانان و انتظامات

برای اینکه اطلاعات متفاوت و متنوعی درباره طراحی داخلی به دست بیاورید به سایت طرح چید مراجعه کنید.

قواعد و استاندارد های طراحی داخلی تجاری:

در این بخش از مقاله ی هزینه طراحی داخلی تجاری به بررسی قواعد و استاندارد های طراحی داخلی تجاری خواهیم پرداخت.

وقتی می خواهید طرح اولیه فضای تجاری را بزنید، ابتدا باید اصلی ترین نیاز های کارفرما را در نظر بگیرید، سپس باید طرحی بزنید و مدل سازی کنید که با ارائه آن به کارفرما بتواند به راحتی به همه مکان های آن تسلط پیدا کند و بتواند همه فضاهای آن را درک کند.

یک طراح برای طراحی فضای تجاری باید این مورد را در نظر داشته باشد که به نور خیلی اهمیت بدهد، زیرا نور روی ترکیبات احجام و دیده شدن فضا خیلی اثر می گذارد.

نه تنها وجود نور طبیعی بیرون خیلی مهم است، بلکه اینکه از وارد شدن نور های مزاحم به داخل جلوگیری شود، هم بسیار مهم است.

و این مبحث می تواند روی نظر کارفرما هم خیلی تاثیرگذار باشد.

نور و نور پردازی

یکی از نقش های اصلی که بر جذابیت یک واحد تجاری تاثیر زیادی می گذارد، همین مبحث نور و نور پردازی است.

برای مبحث نور باید بدانید که با توجه به ماهیت و فضاهای مختلف مجتمع، باید در خیلی نقاط از نور طبیعی فضای بیرون استفاده شود و خیلی از نقاط هم هنر نور پردازی الکتریکی و مصنوعی.

بازشوها باید در سمتی قرار بگیرند كه نور خورشید به شکلی مستقيم درنقطه ای مشخص از روز به آن ها بتابد.

در ساعات شبانه هم به صورت نور های غیر مستقیم و مصنوعی می شود، به زیبایی فضا افزود.

اگر نور فضای شما ملیح و به اندازه باشد، مشتری ها را تحت تاثیر قرار می دهد و محیطی آرام را برای آنان به وجود می آورد.

باید توجه داشته باشید که منبع نور را اکثرا در سقف به کار ببرید، چون بهترین مکان برای تابش نور است و بهترین زاویه را ایجاد می کند.

عوامل دیگری که در تاثیر گذاری فضای تجاری بسیار مهم هستند و باید به آن ها توجه کرد:

مبلمان و چیدمان آن

موسیقی

تهویه هوا که مطبوع باشد

طراحی های گرافیکی

اکسسوری ها و تابلو های به کار رفته

علامت گذاری ها

استاندارد ها

نکات قابل توجه در فضاهای تجاری

باید به ترکیب جمعیت در فضای تجاری توجه کرد. حتما باید به خصوصیت های اقتصادی و نژادی اکثریت مردم و مشتری هایی که به آن فضای تجاری می آیند دقت و آن را آنالیز کرد.

شما باید بدانید مردم و مشتری هایی که به آن جا رفت و آمد می کنند، از چه قشر مردمی هستند، آیا برای خرید لوازم لوکس و برند به آن جا می آیند یا برای خرید حراجی ها و سوغاتی های ارزان قیمت.

انتظار نداشته باشید که یک مجتمع تجاری همه نوع مشتری و قومیتی را با هم داشته باشد.

همینطور که نمی شود، انتظار داشت، مردمی با درآمد پایین و قشر کم درآمد از یک مجتمع تجاری سطح بالا و درجه یک خرید کنند.

یک فضای تجاری برای مناطق مختلف ظاهر و مساحت یکسانی ندارد.

عواملی که بر ظاهر و مساحت آن تاثیر می گذارند شامل:

اندازه

امکانات

ویژگی های طراحی

ویژگی های برنامه ریزی

مدت زمان دسترسی به آن فضا

مانع های طبیعی و مصنوعی

امکانات رقابتی در رقبا

بهترین منطقه ای که یک مرکز تجاری یا حتی یک واحد تجاری خرده فروشی می تواند در آن واقع شود، با توجه به دو عامل بررسی می شود:

1-دسترسی آسان به وسایل حمل و نقل و عبور و مرور عمومی

2-قرار داشتن در محدوده جمعیت نشین شلوغ

خیلی مهم است که یک فضای تجاری علاوه بر پارکینگ اختصاصی که دارد، در ورودی درب اصلی آنجا هم فضا برای پارک ماشین داشته باشد. این خود عامل بسیار مهمی در جذب مشتری است.

در هر پارکینگ تجاری در هر شبانه روز باید سه الی چهار بارامکان تخلیه و پر شدن ماشین ها باشد.

به ازای هر مغازه در پارکینگ بین 3 الی 5 ماشین باید جا برای پارک وجود داشته باشد.

مطالعه روی سایت پروژه، باید قبل از شروع طراحی انجام شود. و خیلی هم دقیق صورت بگیرد.

در زمان مطالعه روی سایت زمین، طراح باید سه سوال را مطرح کند:

1-اصلی ترین عوامل کارایی و ماهیت این مجتمع تفریحی تجاری چیست؟

2- چگونه می توان حس خوشایند آرامش همراه با شادی را از طراحی و ساخت این فضای تجاری به مردم داد؟

3- چه عواملی باعث می شود که این مجتمع تجاری عملکرد زندگی مردم را ارتقا بدهد؟

وقتی پاسخ این سوال ها را پیدا کند، با مباحث و عواملی روبه رو می شود که در طی طراحی پروژه می تواند کمک خیلی زیادی برای او باشد.

این مباحث و موضوعات آنچنان باز و تمام نشدنی هستند که هر چه قدر روی آن ها تحقیق و بررسی صورت بگیرد باز هم کم است.

باید دو نوع پارامتر در طی طراحی های پروژه تجاری مورد بررسی قرار بگیرد:

پارامتر های ادراکی – پارامتر های کالبدی.

پارامتر های ادراکی شامل:

خوانایی

فضاهای کنش پذیر

فضا های حرکتی متنوع

تجمع نور و…

پارامتر های کالبدی شامل:

ووید

تغییر ارتفاع سقف

ویترین

نما و…

ویترین ها در یک فضای تجاری، عرضه کننده محصولات و کالاهای متفاوتی هستند.

ویترین ها معمولا یا باید روی دیوار جای بگیرند و یا خود عامل ساختار دیواری باشند.

و البته که در بعضی موارد شاهد طراحی خاص ویترین هایی در کف، سقف و دیوار هستیم.

یک طراح تجاری باید توجه داشته باشد و سعی کند طراحی ویترین را از حالت کلیشه ای در بیاورد و آن را با کیفیت تر و بهینه تر و با فضای اشغالی کمتری طراحی کند.

سایت طرح چید بهترین سایت برای اطلاعات طراحی داخلی است

موضوع نما

اولین پارامتری که مخاطب به آن توجه می کند و می تواند عامل جذب کننده رهگذران به داخل مجتمع تجاری و یا یک فروشگاه باشد؛ نمای آن است.

یک نما می تواند کل بنا را معرفی کند. یک نما باید چهار خصوصیت داشته باشد:

پویا باشد، خوانا باشد، دعوت کننده باشد و جذاب و زیبا باشد.

شاید خیلی به آن توجه نکرده باشید، ولی، ارتفاع سقف می تواند روی حس مخاطب، کیفیت فضا و ماهیت و کاربری آن فضای تجاری تاثیر زیادی داشته باشد.

ارتفاع سقف باید به گونه ای باشد که:

تقسیم بندی فضایی ایجاد کند.

کیفیت فضا را بیشتر کند.

در نحوه ارتباطات عمودی تغییر ایجاد کند.

جذابیت های بصری متفاوتی ایجاد کند.

تغییر های مثبتی در ساختار ارتفاعی ایجاد کند.

با استفاده از ووید باید امکان نوردهی طبیعی زیبایی را به داخل مجتمع تجاری ایجاد کرد، علاوه بر آن می تواند به شما دیدی به طبقات بالایی یا پایینی بدهد و در افق دید خیلی تاثیر می گذارد و به کل فضای تجاری محوریت می دهد.

متاسفانه ووید ها تاثیرات نامطلوبی هم دارند. مثلا:

-ایجاد یکنواختی و یک حفره در مقطع

-ایجاد یک فضای خیلی بزرگ تر از مقیاس انسانی

-تکرار شدن یک محوریت در همه طبقات

-از تنوع فضا در هر طبقه جلوگیری می کند.

– دید شما را به فضای باز بیرون گاها می بندد.

-بیشتر باعث تکراری شدن چیدمان طبقات می شود و حس تیپ بودن را در مجتمع تجاری ایجاد می کند.

فضای تجاری باید طوری طراحی شود که خوانایی داشته باشد، یعنی خیلی سخت و پیچیده طراحی نشده باشد.

این مورد باعث ایجاد حس آرامش و امنیت در مخاطب می شود.

اگر مخاطب بتواند به این سه سوال سریعا پاسخ بدهد و برایش پیچیده نباشد، یعنی اینکه خوانایی در این فضای تجاری رعایت شده است:

-کجا هستیم؟

-در اینجا چه فضاهایی قرار دارد؟

-چگونه به آن ها می رسیم؟

خوانایی در یک فضای تجاری، معانی مختلفی دارد، از جمله آن ها:

– فهم و در ک تقریبی ماهیت فضاها، توسط کارفرما و مشتری ها قبل از اینکه وارد فضا بشوند.

-القای حس و حال شرایط محیطی

-امکان ساده بودن آدرس دهی به بقیه در همه فضاهای آن

-امکان فهم همه فضاها و چگونگی رسیدن به آن ها

-امکان حدس کاربری ها بدون وارد شدن به آن ها

فضای کنش پذیر چه فضایی است؟

در این بخش از مقاله ی هزینه طراحی داخلی تجاری به بررسی این که فضای کنش پذیر چه فضایی است خواهیم پرداخت.

فضای کنش پذیر به فضایی گفته می شود، که؛ داخل آن درک فضایی به وسیله حضورافراد و اثرگذاری افراد در آن محل مشخص می شود.

در اصل این خود فرد است که اول فضا را کامل می کند و بعد آن چیزهایی را که خودشان بخشی از آن بوده اند را درک می کند.

اینکار باعث مسائلی از قبیل: “تنوع در فضاها”، “جدید شدن فضا بعد از هر بار حضور داشتن در محیط”، “در فضا تعلق پذیری به وجود می آورد”، “فضا را دست نیافتنی و مرموز می کند و برای کشف آن در مخاطبان انگیزه ایجاد می شود”. پس با به وجود آوردن این نوع فضاهای کنش پذیر، کیفیت های بالایی در مجتمع تجاری به وجود می آید.

سه نوع فضای حرکتی مختلف در مجتمع های تجاری :

-مردم بدون هیچ واکنشی عبور می کنند.

-مردم به مدت کوتاهی توقف می کنند.

-مردم علاوه بر توقف کوتاه مدت، داخل فروشگاه شده و بازدید یا خرید می کنند.

هر کدام از این ها احتیاج به فضاهای خاص خودشان هستند.

در طراحی مجتمع های تجاری باید برای هر نوع رفتار حرکتی یک مدل فضا طراحی و ایجاد کرد:

برای مکث های کوتاه- برای ایستادن های طولانی- برای تماشا کردن های ویترین در حالت ایستاده-برای نشستن در مواقع خستگی بین خرید-برای مکث-برای نیم مکث- برای دیدن فضاهای باز بیرون

و…

اگر به فضاها و مجتمع های تجاری قدیم ایرانی توجه کنید، در می یابید که به نور و رنگ توجه زیادی میشده است.

با استفاده از نور و رنگ می توان کیفیت های متنوع مدنظر را در فضای تجاری ایجاد کرد.

ابعاد و فاصله ها

باید بدانید که نهایت فاصله ی یک مرکز خرید با ایستگاه اتوبوس یا مترو باید 200متر باشد.

ارتفاع سقف فضاهای تجاری باید بین 3 الی 5 متر متغیر باشد.

عرض راهرو های فضای تجاری باید از98/0 تا 90/1 متغیر باشد.

آسانسور های فضاهای تجاری باید قابل دید باشند و کنار هم ساخته شوند.

آسانسور ها هم می توانند پشت هم باشند و هم می توانند رو به روی پله برقی هم باشند.

برای هر 200 نفر جمعیتی که به فضای تجاری آمد و شد می کنند، وجود 2 پله برقی رفت و برگشتی کافی است.

بهتر است که آسانسور ها و پله برقی ها را وسط و در نقطه مرکزی هر طبقه قرار دهید.

در صورتی که نور شدیدی از ارتفاع بالای سر مشتری به داخل ویترین تابش داشته باشد، انعکاسهای رو به رو کاهش پیدا می کنند.

عمق مغازه ها اکثرا موجب به وجود آمدن ویترین های بزرگ می شوند

عمق مغازه ها اکثرا موجب به وجود آمدن ویترین های بزرگ می شوند. با ایجاد و طراحی در اصلی ورود در قسمت پشتی ویترین ها و نیز با قرار دادن آن ها در عقب پله های طبقات بالا، دید تماشاچیان به ویترین بهتر می شود.

برای فضاهای تجاری که عرضشان 6000 الی 6200 باشد، در اصلی ورود اگر در مرکز باشد، بسیار مناسب است و مغازه هایی که عمق زیادی دارند، دهلیزهای طولانی دارند، باید ویترین هایشان را نسبت به در ورودی مورب طراحی کنند تا مشتری زیادی جلب کنند.

اگر فروشگاهی جبهه اش کوتاه باشد، احتیاج است که ویترینش هم حتما مورب باشد.

اگر فروشگاه بزرگ است، مسیر هایی بین رگال ها که در آن مردم حرکت می کنند، خیلی مهم است، پس باید به آن خیلی توجه کرد.

برای توجه کردن به آن، از مسیر برداشتن سبد خرید و شروع راه رفتن مخاطبان شروع کنید و به نقطه ای که برای حسابداری و صندوق است و قفسه ها تمام می شوند، ختمش کنید.

معمولا اتاق های کارمندان و دفاتر اداری باید در طبقات بالا قرار بگیرند و ورودی آن ها هم باید جدا باشد، یعنی آسانسور های ویژه ای داشته باشند.

مغازه های داخل مجتمع تجاری و حتی خارج آن، طیف بسیار وسیعی دارند. کاربری و ماهیت آن ها هم با هم متفاوت است، مثلا فروشگاه لباس فروشی، صنایع دستی، تعمیرات موبایل و…

پس واضح است که شرایط و احتیاجات آن ها هم با هم فرق می کند.

طراحی جزء به جزء

به طور کلی طراحی داخلی فضای تجاری یعنی طراحی جزء به جزء و همه فضاهای داخلی سازه های تجاری و اداری به شکلی که مسیر ها، تجهیزات، ارائه سرویس، احتیاجات و مناسبات فردی، کاربری و اجتماعی مورد نیاز پرسنل، مخاطبان و کاربران آن فضا به مناسب ترین شکل ممکن ایجاد شده باشد و در بهترین حالت طراحی داخلی

و طراحی مبلمان و … برای به وجود آوردن سازگاری بین محیط ها با هم ایجاد شود.

برآورد هزینه طراحی داخلی تجاری:

وقتی می خواهید یک مجتمع تجاری بسازید، هزینه‌های خیلی زیادی دارد. از خریدن زمین آن فضا گرفته تا پی کنی، برپا کردن اسکلت های آن مجتمع، تهیه متریال و استفاده کردن از آن ها و در آخر هم کامل کردن ساختمان. تمام این مراحله ها برای پیش رفتن به خرج کردن پول احتیاج دارند.

ولی اگر هر کسی قادر نباشد مدیریت پروژه تجاری اش را به شکلی درست پیش ببرد و بدون اینکه از قبل برایش برنامه بریزد، آن را شروع کند، برایش اجبار پیش می آید که پول زیاد از حدی خرج کند، ولی به هر حال، روش های زیادی وجود دارند که باعث می شود، کمک کنند، بودجه ای که برای طراحی و ساخت اختصاص داده شده کاملا مدیریت شود.

اگر طرح قبلی برای هر کاری داشته باشیم:

این مورد با اینکه خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد، ولی اکثر وقت ها از یاد می رود. مخصوصا برای افرادی که خیلی ذوق دارند و یا خیلی برای ساختن یک مجتمع تجاری عجله دارند، پس احتمال اینکه مقدمات اولیه کار را در نظر نگیرند و فراموش کنند، خیلی زیاد است.

از خودتان بپرسید که:

فضای زمین در چه منطقه ای از شهر و با چه مساحتی برای کاربری مدنظر من مناسب است؟

آیا کاربری مجتمع تجاری که من می خواهم طراحی کنم با زمین تهیه شده تناسب و هماهنگی دارد؟

قبل از انتخاب متریال و رنگ های مورد نظر، آیا این متریال و رنگ ها برای این مجتمع تجاری مناسب است؟

سبکی که باید برای نما و طرح داخلی استفاده کنم با توجه به شرایط چگونه باشد و برای استفاده از این سبک، به چه متریالی احتیاج دارم؟

قدم دیگری که شما را برای صرفه جویی در هزینه ها و پرهیز از اصراف در هزینه کمک می کند، این است که از انسان های باتجربه در این امر مشاوره بگیرید و با آن ها مشورت کنید.

به احتمال خیلی کم ممکن است که کسی توانایی آن را داشته باشد تا فقط با تکیه بر تجربه و علم شخصی خودش بتواند یک مجتمع تجاری را طراحی کرده و بسازد، البته که طراحان متخصص و حرفه‌ای افرادی که خیلی وقت است، پروژه‌های تجاری متنوعی را انجام داده اند، استثناء حساب می شوند.

از یک مشاور متخصص و کار کشته کمک بگیرید

بنابر این صد در صد از یک مشاور متخصص و کار کشته برای عملی کردن و گذراندن این پروژه تجاری کمک بگیرید. گروه های مشاور زیادی هستند که می‌توانید از میان آن ها بهترینشان را برگزینید.

علاوه برآن؛ افرادی که در امر طراحی و ساخت ساختمان ها و فضاهای تجاری و انجام مراحلی مانند: بتون‌ریزی، سیمان‌کاری، نازک کاری، بالا بردن اسکلت و حتی نظارت و برنامه ریزی برای کم کردن هزینه طراحی و ساخت و ساز هستند و شما می توانید برای بهره بردن از تخصص و تجربه‌ آن‌ها سریعا پیش دستی کنید.

پس خیلی واجب است که از یک انسانی که خودش منبع دانش و تجربه درست است، الهام بگیرید.

این اقدام، قدم بزرگی است، در مسیرکم کردن هزینه‌های طراحی و ساخت.

زمانی که هرعملیاتی را با دانش، تجربه و مهارت بالا انجام بدهید، امکان اینکه پروژه اشتباه بشود و یا اینکه موفق نشود، خیلی کم است. پس، خیالتان راحت باشد که بودجه و هزینه تان به باد و هدر نمی رود،

ولی جدا از این مورد، اگر شما قبل از عملیات مشاوره های لازم را انجام نداده باشید، گام هایتان بسیار سست و غیر قابل اطمینان است و احتمال هدر رفتن و اصراف کاری در بودجه و پولتان زیاد می شود.

پروژه تان را به یک مدیر مناسب بسپارید

در هر پروژه تجاریی، یک مدیر پروژه متخصص و با تجربه لازم است. انسانی که توانایی این را داشته باشد تا وظیفه های این مراحل را به بهترین شکل ممکن انجام بدهد و این موضوع باعث می شود تا هزینه ها تا حد خیلی زیادی کم بشود.

ولی اینکه برای یک پروژه تجاری مدیر پروژه مناسبی انتخاب کنید، خیلی هم ساده نیست، چون خیلی از مدیر پروژه ها شاید فقط برای پروژه های ساختمانی مسکونی مناسب باشند و در آن تبحر و مهارت داشته باشند.

حتی ممکن است، اگر مدیر پروژه مناسبی برای این کار انتخاب نکنید و در گزینش آن اشتباه کنید، نه تنها برایتان سودمند نباشد، بلکه خیلی هزینه های بیشتری هم برایتان بتراشد.

بنابر این آنالیز و تحقیق کنید و توجه کنید که حجم پروژه تان چه میزان است و احتیاج به استخدام یک مدیر پروژه متخصص دارد، یا ندارد؟

اگر بودجه و شرایط استخدام مدیر پروژه را دارید، پس انجام دادن عملیات حرفه ای در حوزه کاری اش را به خودش متحمل کنید، ولی اگر قصد دارید، یک پروژه مسکونی کوچک در حد دو یا سه طبقه طراحی کرده و بسازید و مساحت پروژه تان آن قدر ها هم بالا نیست، خودتان می توانید آن را انجام دهید و احتیاجی به مدیر پروژه ندارید.

مدیر پروژه کیست؟

کسی است که بتواند با آنالیز و بررسی کردن بفهمد هر گامی را چه وقتی انجام بدهد، به دست چه کسانی انجام بدهد، از چه متریالی استفاده کند و چه مقدار هزینه و بودجه ای را صرف کند.

از دید خیلی از افراد، استفاده کردن از زمان و هزینه کردن برای طراحی های داخلی، پیش از ساختن و اجرا کردن طرح داخلی، کاری است، بسیار زمان بر، پُر خرج و حتی می تواند اضافی هم باشد.

باید زمان و پول خرج نمایید

ولی نکته مورد توجه این است که پرداخت زمان و هزینه برای طراحی داخلی، ( که البته ممکن است، این پول صرف شده در قیاس با بقیه هزینه های ایجاد و اجرا کردن، خیلی هم پول زیادی به حساب نیاید)، به مواردی از عوارض آن می توان به این موارد اشاره کرد:

عوض کردن و یا بازسازی دوباره، طولانی شدن مدت تایم ساختن به دلیل بازسازی کردن و برطرف کردن عیب ها، زیاد شدن هزینه های ساخت و ساز، راضی نبودن کارفرما از پیمان کاران و در آخر عدم تاسف از انتخاب اشتباه در جایگذاری و هماهنگی های اشکال-متریال -رنگ ها و جنس به کار برده شده در فضا و در دکوراسیون طراحی داخلی می باشد.

پرداخت پول

پس پرداختن پول هر چقدر هم که زیاد باشد و دادن آن به طراح حرفه ای برای طراحی داخلی و همچنین مدل سازی سه بعدی تیری دی مکس و هم زمان با آن اصلاح کردن شکل عناصر رنگ ها و بافت ها و … از روی رندرهای مدل سازی، درست ترین روشی است که می شود، همه کارهای طراحی و اجرای آن را مدیریت کرد.

این کار باعث می شود، در اول کار، یک شکل نهایی از محیط بعد از ساخت به شما بدهد.

این هزینه پتانسیل این را دارد که همه وقت و بودجه شما را به مناسب ترین روش سازماندهی کند.

ولی برای اینکه از کارمان نتیجه مورد نظر را بگیریم، لزوم آن این است که این کار را به طراحی قوی و یا تیم طراحی حرفه ای بسپریم.

تیم طراحی باید بسیار با اطلاعات بالا و کارآزموده باشند

این تیم طراحی باید بسیار با اطلاعات بالا و کارآزموده باشند تا به همه جهات و مدل های انسانی و ابعاد سنجی در طراحی های داخلی و احتیاجات موجود برای هر محیط و ماهیت های آن و تنوع متریال های موجود در جامعه و تکنیک ها و تکنولوژی های روز دنیا اشراف داشته باشند.

فقط با دارا بودن این پشتوانه علمی و تجربی است که یک تیم طراحی متخصص یا یک طراح می تواند طرحی را اجرا کند که:

1-ایده آل باشد

2-قابلیت ساخت داشته باشد

3-با بودجه و هزینه کارفرما هماهنگی داشته باشد

4-و در طی زمان بندی درست و قابل پیش بینی، طرح را به درست ترین شکل ممکن به کارفرما تحویل بدهد.

بهترین روش برای مدیریت کردن هزینه های ساخت:

پرداختن بودجه ای جهت طراحی داخلی پیش از اقدام به ساخت و ساز است.

با شرایط افزایش قیمت ملک در شهر های بزرگ و حتی کوچک، هر روزه به تقاضاهای مرتبط با بازسازی ساختمان های قدیمی تجاری و مرمت کردن آن ها افزوده می شود.

زمان مورد نیاز برای ساخت و ساز و یا بازسازی یک واحد تجاری، روی هزینه های طراحی و ساخت آن تاثیر به سزایی می گذارد.

در بازسازی مراکز و محیط های تجاری با در نظر گرفتن کاربری و ماهیت آن ها و تعداد مردمی که در آن جا شاغل هستند، عواملی مثل:

تقسیم بندی، نصب شبکه های اینترنتی و سیستم های کامپیوتری، سرور، طراحی فضا و تجهیزات جلسات، اتاق پرسنل، آموزش و اتاق کار مدیریت از نکات اصلی طراحی و بازسازی می باشند.

در بازسازی ساختمان های تجاری که به صورت مجتمع یا مراکز خرید وسیع و گسترده هستند.

باید آسانسور هم برای بار و هم برای افراد قرار داده شود.

پله برقی، لابی و راهرو ورود و خروجی، نور پردازی فضایی بیرونی را هم باید طراحی کرد.

هزینه ساخت مراکز تجاری خیلی به رونق اقتصادی مجموعه وابسته است

هزینه ساخت مراکز تجاری خیلی به رونق اقتصادی مجموعه وابسته است، زیرا در این بخش در برابر هر ریالی که هزینه می شود، مانند ساخت مطب و کلینیک یک پزشک، باید برگشت بودجه به دنبال داشته باشد.

طراحی داخلی معماری برای ساخت این فضاهای تجاری باید حتما ماهیت محیط را مشخص کند، به شکلی که اگر افراد از آن چیزی ندانند، ولی از این فضا دیدن کنند، از سبک طراحی داخلی اش متوجه بشوند که این فضا ماهیت اش تجاری است و برای خرید است.

هزینه طراحی و ساخت هر متر مربع فضای تجاری:

میانگین هزینه هر متر مربع طراحی سقف در مجتمع تجاری شامل سقف، راهرو، انباری، پارکینگ و خرپشته است. در این مورد، هزینه تمام شده برآورد کامل شده است، به صورتی که بشود در آن مجتمع شروع به کار کرد و بهره برداری از ساختمان، مانعی نداشته باشد.

مجموع قیمت های ساخت هم دربرگیرنده ی؛ متریال، دستمزد، تجهیزات و وسایل عبور و مرور است. کیفیت ساخت آن خیلی بالا نیست و نمی توان از قیمت خاصی برای همه فضاها استفاده کرد. توجه داشته باشید که هر چقدر به سمت مناطق بالا تر برویم، این عدد هم بالاتر می رود.

هزینه مرحله سفت کاری:

شامل مراحل: خاکبرداری -پی ریزی، اسکلت بندی، دیوارچیدن و کارهای آهنی داخل دیوار چینی مثل؛ نعل درگاه بازشوها، وادار فلزی دیوارهای تقسیم کننده، قوطی کشی پنهان در پنجره و قاب فلزی چهارچوب بازشو ها می باشد.

هزینه مرحله نازک کاری:

منظور همه کارهای معماری پس از چیدن دیوار ها تا بعد از نصب کردن کابینت ها است.

هزینه مرحله تاسیسات برقی:

از ابتدای لوله کشی و گذاشتن داکت ها تا آخر تکمیل نصب کلیدها و پریزها، لامپ ها، آیفون ها، تاسیسات هوشمند و پنل های برقی است.

هزینه مرحله تاسیسات مکانیکی:

از ابتدای لوله کشی تا اواخر نصب کردن تجهیزات بهداشتی مثل: سرویس بهداشتی و تجهیزات سرمایشی گرمایشی مثل کولرآبی و گازی -داکت اسپیلت ها – رادیاتور و پکیج، شومینه و آب گرم کن است. قیمت نصب آسانسور هم باید در همین قسمت قرار بگیرد.

موفقیت در طراحی داخلی یک ساختمان تجاری:

وقتی به نمونه های موفق و معروف ساختمان های تجاری نگاه می کنیم، در می یابیم که آن‌ها در کوچک ترین نقاط هم بیشترین حساسیت را انجام داده داده‌اند. اگر شما بخش ها و نقاط مشترک و همگانی را به صورتی طراحی کنید که بقیه متوجه نشوند، کاربری آن اداری است، یا تجاری، قطعا شکست خورده‌اید.

مخاطبین باید بفهمند طراح چه چیزی ساخته است

یک طراحی موفق به طراحی می‌گویند که حتی در طراحی توالت هایش طوری عمل کرده است که زمانی که مخاطبان واردش شدند، خیلی ساده بفهمند که آنجا توالت یک فضای تجاری است.

صد در صد که وظیفه شما خیلی بیشتر از طراحی یک توالت است، این یک مثال بود.

مواردی که در حوزه طراحی داخلی تجاری خیلی تاثیرگذار است:

-موقعیت قرارگیری از قبل تعیین شده لوکیشن مجتمع

-به همسایگی و نزدیک بودن با میدان ها و خیابان های اصلی شهر توجه شود

-به کارگیری المان های خلاقانه ای مانند: فواره ها، دریاچه های مصنوعی، تندیس ها و مجسمه ها، نقاشی های دیواری گرافیکی زیبا، پخش ویدئو بر روی دیوار ها، آب نما ها، بازی با رقص آب.

-دیوار نویسی و کف سازی باید طوری باشد که مشتریان را به خوبی راهنمایی کند.

-قرار گرفتن بازشو ها در نقاطی درست که رو به فضاهای زیبا و نور خوب باشد.

-فضاهای مختلف با کاربری های مختلف در آن باید به نحوی هدفمند و خلاقانه با هم ترکیب شوند.

-استفاده کردن از راهکارها و شیوه هایی که فضا را بزرگ تر و باز تر از آن چیزی که هست نشان بدهد، همانطور که قبلا اشاره کردیم، مثل؛ استفاده از رنگ های روشن و آینه ها.

این نکات و موارد شاید به نظر شما خیلی کوچک و کم اهمیت بیاید، ولی همه این ها با هم به موفقیت پروژه کمک می کند.

مولفه های افزایش کارآیی، فروش و تجارت

قبل از طراحی فضای تجاری باید مولفه هایی که باعث بیش تر شدن کارآیی، فروش و تجارت در آن فضا می شود را شناخته و بررسی کنید، سپس به بهترین شکل ممکن آن را در طراحی تان به کار ببرید.

به طور مثال اگر یک مجتمع تجاری فقط برای فروش پوشاک و لباس است؛ شما باید به نورپردازی آن و آینه کاری های آن و فضای پرو و ویترین جذاب آن خیلی خیلی اهمیت بدهید.

شما در طراحی تان موظف هستید که فضایی ایجاد کنید تا مشتریان آن محل به مشتری های ثابت تبدیل بشوند، مشتری های ثابت پایه ی اصلی و مهم هر فضای تجاری هستند.

اگر شما آن فضا را راحت و زیبا و دلنشین طراحی کنید، مشتری ها به آن فضا احساس تعلق پیدا می کنند و مشتری ثابت آنجا خواهند شد.

سپس حتما این فضا را به دوستانشان پیشنهاد میکنند و در صحبت هایشان از آنجا دفاع می‌کنند، بنابراین احساس تعلق و وفاداری در حوزه «برندینگ» اصل اساسی است و هر طراحی باید این اصل را در طراحی اش لحاظ کند.

مشتریان ثابت یک فضای تجاری

مشتریان ثابت یک فضای تجاری کم کم مدل پوششان، کالاهایی که می خرند، مدل واکنشی که موقع خرید دارند و سبک روابطی که در آن محیط انجام می دهند، طبق همان فضای تجاری می شود، بنابراین هر طراحی باید مشتریان ثابت آن جا را بشناسد.

حالا بررسی کنید که با رعایت کردن چه اصولی در طراحی آن ساختمان، می‌توانید مناسب ترین و بالاترین تاثیرگذاری را روی آن ها بگذارید.

در ضمن اطلاعات در حوزه طراحی داخلی، به اطلاعات روانشناسی و جامعه شناسی نیاز دارد و در ضمن موضوع این است که طراحان فضای داخلی اگر باسواد و با تجربه و حرفه‌ای باشند، باعث می شود، آن ها از بقیه طراح ها بهتر باشند.

و حالا باید طبق آن‌ها عمل کنید.

برای اینکه درست عمل کنید، این موارد را آنالیز کنید:

طراحی کردن راه های ارتباطی که شفاف و واضح باشند:

طراحی راه های ارتباطی در یک فضا یا مجتمع تجاری که در اصل به آن سیرکولاسیون می گویند، ابتدایی ترین کار برای معماری آنجا است. اصلی ترین هدف طراح باید این باشد که به روشی آن راه های پیچ در پیچ را طراحی کند که مخاطبان بتوانند به سادگی به محلی که می خواهند برسند و سخت و گیج کننده نباشد.

این خصوصیت، دلیل این می شود که مخاطب به فهم و شناخت بالاتری از طراحی داخلی فضای تجاری برسد. این فهم و شناخت درضمن باعث به وجود آمدن احساس وفاداری برای مخاطب هم می شود.

بین فضاها و بخش های مختلف، ارتباط های تصویری قوی ایجاد شود:

این ارتباط تصویری به مخاطبان کمک می‌کند که یک نقشه کلی از فضای آنجا در فکر خودشان داشته باشند، مثلا پس از دفعاتی آمد و شد به این مجتمع تجاری، نقاطی که مسیرهای مختلف، توالت ها، مغازه هایی که دوست دارند و کافه و رستوران ها را حفظ کنند.

طراح آن مجتمع تجاری موظف است که ارتباط تصویری خوبی را میان فضاهای مجتمع ایجاد کند. مثلا؛ کاری که می تواند به شما کمک کند، این است که هر نقطه ای یا فضایی از مجتمع را در بخشی بگذارید که به بقیه بخش‌هایی که با آن یک ماهیت و کابردی دارند، به راحتی رفت و آمد داشته باشند.

تنوع فضاهای مختلف رارعایت کنید:

یکی از کارهای غلطی که طراحان تازه کار می کنند، همین است که به فضاهای مختلف دقت نمی کنند. باید در طراحی داخلی مجتمع تجاری که اتفاقا راضی بودن همه مردم در آن خیلی مهم است، از چیدن بخش های باز و بسته در کنار هم، پرهیز کنید.

شما باید با در نظر گرفتن نکات خیلی ریز و مهم همه فضاهای باز، نیمه باز و بسته را به درستی چیدمان کنید تا حس استرس، سردرگمی وگیجی به مخاطبان القا نشود.

به غیر از این ۳ نکته ای که گفتیم، نکات دیگری هم وجود دارد که خیلی مهم هستند، مثل: تهویه هوای مطبوع، ساختن بالاترین کاربری برای ساختمان، ساخت یک پارکینگ صحیح و مناسب که فکر مخاطبان را درگیر نکند، داشتن ارتباطی راحت و درست به خیابان‌های اصلی دور و بر.

مجتمع های تجاری در زندگی امروزه چه نقشی دارد؟

در زندگی امروز، بازار های سنتی دیگر مانند قدیم رونقی ندارند. به علت اینکه جمعیت مردم در شهر ها خیلی زیاد شده است، در روش های داد و ستد قدیمی تغییراتی ایجاد شده است. و خیلی از شغل ها و مهارت ها دیگر جایگاهی ندارند.

از طرفی دیگر ایجاد فضاهای تجاری مدرن و زیاد شدن آن ها در منطقه های متفاوت شهرهای بزرگ و تغییر بازارهای سنتی قدیمی به بازارهای مدرن امروزی امری اجتناب ناپذیر است.

مجتمع های تجاری امروزه را می توانیم، دومین قدم فضاهای تجاری بدانیم که نتیجه ی انقلاب صنعتی و به وجود آمدن مدرنیته است، ولی در هر صورت تمام مجتمع های امروزی هم از مراکز و بازارهای سنتی قدیمی نشات گرفته و الهام گرفته شده اند.

استقبال مردم شهرنشین از مجتمع های تجاری

استقبال اکثر مردم شهرنشین از مجتمع های تجاری که ماهیت ها و کاربری های مختلفی دارند و در آن ها می شود، هم خرید کرد و هم وقت خود را با خوشگذرانی و غذا میل کردن گذراند، باعث شده است تا فضاهای تجاری فقط جایی برای خرید کردن نباشد، بلکه خیلی خاص تر و ویژه تر بشود و اغلب به فضایی گردشگری و توریست پذیر برای خرید سوغاتی و بازدید کردن مسافران تغییر کاربری دهد.

با این حال با اینکه این فضاها هنور هم جایی برای ارتباطات هر روزه و تعاملات مردم با هم هستند، ولی کاربری و ماهیت فرهنگی آن ها میان مردم تغییرکرده است و سیاست آن ها هم در مقایسه با مرکز خرید های قدیمی کاملا از بین رفته است.

معمولا در کشور های جهان سوم که اغلب آن ها مصرف کننده هستند، فضاها و مجتمع های تجاری خیلی رونق پیدا کرده است. چیزی که باعث شده است، خیلی از فروشگاه ها به تاسیس شعبه های جدید در کشورهای آسیایی بپردازند.

و خیلی از پاساژها و مجتمع های تجاری که چند کاربری دارند، اینگونه تاسیس شوند که خارجی ها در آن سرمایه گذاری می کنند، ولی فضاهای تجاری در اروپا و آمریکا با مشکلی مقابله میکنند که کم کم به یک مشکل بزرگ در این کشور ها تبدیل میشود.

ورود اینترنت و فضای مجازی به دنیای تجارت

این مشکل چیست؟ این است که اینترنت و فضای مجازی به محیط تجارت و داد و ستد ورود پیدا میکند و فروشگاه های اینترنتی هر روز زیادتر می شوند و افزایش می یابند. حالا از وسایل مصرفی زندگی گرفته تا تجهیزات اصلی خانه مانند؛ وسیله های برقی و الکتریکی به روش آنلاین.

این کار باعث شده است که خیلی از موسسات تولید کننده به فروش و شیوه های آنلاین روی بیاورند و در اصل افزایش فروش های آنلاین و اینترنتی هیچ وقت نمی تواند باعث شود که فروش و حضور فیزیکی انسان ها در مجتمع های تجاری از بین برود و یا حتی کمتر شود.

موضوع تجارت در ابعاد و سایزهای گوناگون و در فرم فضاها و مکان های معمارانه ی متنوعی صورت می پذیرد. از 1 مجتمع تجاری با سایر پایین گرفته تا بزرگ ترین مرکزهای خرید، همگی محتاج جوابی معمارانه هستند.

اماکن تجاری بر طبق قیاس بندی پاسخگویی به احتیاجات مشتریان

اماکن تجاری بر طبق قیاس بندی پاسخگویی به احتیاجات مشتریان گروه بندی می شوند. برخی از این نمونه ها از مقیاس شهر نیز فراتر رفته و مخاطبین آن ها بعضا از دیگر شهرهای کوچک و نزدیک و حتی توریست ها می باشند.

برخی دیگر نیز در حد پاسخگویی به نیازهای محله می باشند. طبیعی است که ملاحظات معمارانه در خصوص طراحی این مراکز نیز وابسته به مقیاس و نیازهای عملکردی آن ها می باشد.

از نظر تنوع و مدل محصولات ارائه شده نیز می توان اماکن تجاری را جداسازی نمود، برخی از مرکزهای خرید به شکلی انحصاری به فروش و ارائه ی کالاهایی ویژه مانند جواهرات، تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری، انواع مبلمان و دیگر محصولات پر طرفدار اختصاص می یابند.

آن چه در زمینه ی انواع گروه بندی مکان های تجاری لازم به گفتن است، پیدایش امکانی با چند هدف می باد که در آن ها کاربری های تفریحی و خدماتی با فضاهای تجاری ادغام می شوند.

تقریبا همه مکان های بزرگ دارای بخش های اداری می باشند و چگونگی ادغام این فضاها که احتیاج به سکوت و آرامش بیش تری دارند، با فضاهای تجاری که همواره مرکز شلوغی و هیاهو می باشند، از نکات اساسی در طراحی معماری مجتمع های تجاری می باشد.

در این جا به پایان نوشتار هزینه طراحی تجاری رسیدیم و امید داریم که مطالب این مقاله در خصوص هزینه طراحی تجاری برای شما مفید واقع شده باشند.

شرکت بازسازی خانه کورین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *