بازسازی, دکوراسیون

طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی 2023

طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی

امروز با موضوع طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی در خدمت شما هستیم.

طراحی هر مطب شرایط و قواعد به خصوصی با توجه به تخصص و نوع بیماران دارد، در این مقاله قصد داریم به بررسی استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی و قواعدی که طراحی مطب مناسب این دسته از متخصصین دارا می باشد بپردازیم.

مراجعین مطب دندانپزشکی معمولا سنین متفاوتی دارند و از هر جنسیت و گروهی ممکن است به یک دندانپزشک مراجعه کنند به همین دلیل مطب باید به گونه ای طراحی شود که هر قسمت آن متناسب با سلیقه اکثریت افراد باشد.

همچنین استانداردهای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی در موارد دیگری مانند انتخاب متریال و مصالح بخش های مختلف مانند دیوار، سقف و کف مطب و مواردی از این دست نیز، قوانین و قواعد خاصی دارند که در این مقاله به طور جزئی در مورد هر کدام از آن ها توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  1. مطب دندانپزشکی چگونه جایی است؟
  2. مجوزهای لازم تاسیس مطب دندانپزشکی شامل چه چیزهایی است؟
  3. طراحی داخلی مطب ها به طور کل به چه صورت انجام می شود؟
  4. استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی شامل چه مواردی است؟
  5. طراحی مطب دندانپزشکی چند مرحله دارد و هر مرحله چه شرایطی دارد؟
  6. یک مطب دندانپزشکی شامل چند بخش است؟
  7. اتاق انتظار چیست و طراحی آن چه شرایطی دارد؟
  8. استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی در بخش پذیرش چه مواردی را شامل می شود؟
  9. در اتاق انتظار مطب دندانپزشکی چه جزئیاتی را می توان مورد استفاده قرار داد؟
  10. در اتاق دندانپزشک کدام وسایل کاربردی تر می باشند و جزئیات قابل استفاده در آن چیست؟
  11. استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی در مورد طراحی و متریال دیوارها به چه صورت است؟
  12. مطابق با استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی، تقسیم بندی فضاها با چه شرایطی باید انجام شود؟
  13. آیا در استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی نورپردازی شرایط خاصی دارد؟
  14. تخصص پزشک در طراحی مطب چه تاثیری دارد؟
  15. در طراحی مطب دندانپزشکی چه نکاتی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟
  16. مبلمان استاندارد مطب دندانپزشکی چه ویژگی هایی دارد؟
  17. آیا امکان استفاده از سبک های به خصوص در طراحی مطب دندانپزشکی وجود دارد؟
  18. طراحی زمین و سقف در استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی شامل چه مواردی می شود؟
  19. هزینه نهایی طراحی مطب دندانپزشکی به چه میزان است و چه مواردی در آن موثر است؟
  20. طراحی مناسب و مطابق با استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی برای اتاق انتظار چه مزایایی دارد؟

مطب دندانپزشکی چگونه جایی است؟

دندان ها قسمتی از بدن هستند که سلامت آن ها به اندازه سلامت کل بدن اهمیت دارد، حتی گاهی آسیب در دندان ها می تواند باعث مشکلات جدی در سایر قسمت های بدن شود.

به عنوان مثال عفونت دندان ها می تواند باعث پخش عفونت در کل بدن و در نتیجه بروز مشکلات جدی، مانند حملات قلبی شود. رسیدگی و بررسی سلامت دهان و دندان در مطب دندانپزشکی انجام می شود.

مطب دندانپزشکی

مطب دندانپزشکی یکی از بخش های درمانی است که مانند سایر درمانگاه ها و… هدف از فعالیت آن کمک به بهبودی افراد و درمان بیماران است.

با این تفاوت که در این مطب تنها خدمات مرتبط با دهان و دندان ارائه می شود. مطب دندانپزشکی ممکن است به طور مستقل و به عنوان یک کلینیک خصوصی فعال بوده یا در بیمارستان ها و درمانگاه های عمومی بخشی را به خود اختصاص داشته باشد.

معمولا در مطب های دندانپزشکی بسته به امکانات و تخصص پزشک تمام خدمات مرتبط با دهان و دندان چه در زمینه درمان و چه در زمینه زیبایی مانند لمینیت ارائه می شود. همچنین خدمات این مطب به تمام گروه های سنی از کودکان تا میانسالان ارائه می گردد.

کارکنان یک مطب دندانپزشکی

در یک مطب دندانپزشکی بسته به نوع خدمات ارائه شده افراد مختلفی مشغول به کار می باشند. در زمینه استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی در نظر گرفتن تعداد حدودی کارکنان و فضای مناسب برای فعالیت، استراحت و حضور مفید آن ها در مطب جز مسائل ضروری می باشد. در یک مطب قاعدتا دندانپزشک به عنوان عضو اصلی فعالیت می کند.

بسته به نیاز و تعداد مراجعین هر دندانپزشک می تواند از یک تا چند دستیار داشته باشد، همچنین ممکن است دستیاران دندانپزشک هرکدام در بخشی و با مسئولیت خاص مشغول به فعالیت باشند. در صورت وجود لابراتور در مطب مسئول آن، منشی و بخش پذیرش و دیگر افراد در صورت نیاز کارکنان مطب دندانپزشکی را تشکیل می دهند.

تجهیزات به کار رفته در مطب دندانپزشکی

در یک مطب دندانپزشکی همچنین تجهیزات مختلفی نیز وجود دارند که انتخاب این تجهیزات با اندازه درست، جوری که در مسیر رفت و آمد بیمار و پزشک اختلالی ایجاد نکرده و مناسب با متراژ مطب باشد از دیگر استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی می باشد.

از جمله تجهیزاتی که در هر مطب دندانپزشکی وجود دارد می توان به یونیت که شامل صندلی و دستگاه های مخصوص است اشاره کرد. دستگاه تصویر برداری و… از دیگر تجهیزات تخصصی موجود در یک مطب می باشند.

مجوزهای لازم تاسیس مطب دندانپزشکی شامل چه چیزهایی است؟

مجوزهای لازم تاسیس مطب دندانپزشکی شامل چه چیزهایی است؟

مطب دندانپزشکی مرکزی است که در آن خدماتی مربوط به دهان و دندان ارائه می شود. این خدمات جنبه های پیشگیری، درمان و مراقبتی دارند. تاسیس یک مطب دندانپزشکی مراحل مختلفی دارد.

از زمان دریافت مدرک مهمترین دغدغه یک دندانپزشک تاسیس مطبی است که از هر نظر استانداردهای لازم را داشته باشد. پیش از بررسی استانداردهای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی به بررسی شرایط و مجوزهایی که برای اصل کار، یعنی تاسیس مطب مورد نیاز است، خواهیم پرداخت.

شرایط عمومی تاسیس مطب دندانپزشکی

برای تاسیس یک مطب دندانپزشکی در اولین قدم نیاز به دریافت مجوز مربوطه و تاییدیه تاسیس مطب است. این مجوز از وزارت مربوطه دریافت می شود. بعد از آن نیاز است که پزشک مدارکی را مبنی بر عدم سو پیشینه و اعتیاد خود برای دریافت مجوز ارائه کند. تاسیس مطب دندانپزشکی، نیازمند یک ساختمان مناسب احداث کلینیک است.

محل مورد نظر برای تاسیس مطب معمولا توسط کارشناسان بررسی می شود و بعد از تایید و تشخیص مناسب بودن محل می توان اقدامات لازم برای طراحی دکوراسیون و شروع به کار مطب را آغاز کرد.

یکی از اصول انتخاب محل تاسیس مطب مساحت آن است. مطب  دندانپزشکی باید چیزی حدود 150 متر در یک یا چند طبقه متراژ و مساحت داشته باشد، همچنین فضای ساختمان باید به گونه ای باشد که امکان تقسیم بندی درست برای جداسازی هر بخش و جایگیری تمام لوازم مانند قفسه داروها را داشته باشد.

شرایط تخصصی تاسیس مطب دندانپزشکی

شرایط تخصصی تاسیس مطب دندانپزشکی، مربوط به افراد حاضر در مطب و معرفی شده برای دریافت مجوز و همچنین تجهیزات و لوازمی است که نیاز است در مطب وجود داشته باشند.

در واقع شروع به کار مطب دندانپزشکی بدون این وسایل غیرممکن است. از جمله تجهیزات مورد نیاز برای شروع به کار مطب یونیت های دندانپزشکی است که تعداد آن متناسب با متراژ مطب انتخاب می شود.

همچنین دستگاه هایی مانند رادیوگرافی، اتوکلاو و… نیز برای شروع به کار مطب الزامی می باشد. در هر مطب دندانپزشکی همچنین، نیاز به حداقل یک تکنیسین رادیولوژی برای تصویر برداری ها هنگام معاینه و درمان دندان ها و یک پرستار متخصص است که در زمینه دندانپزشکی دارای تحصیلات دانشگاهی باشد.

طراحی داخلی دکوراسیون مطب ها به طور کل به چه صورت انجام می شود؟

بعد از دریافت مجوزها و به منظور شروع به کار یک مطب با هر تخصص و حوزه درمانی مهم ترین مسئله طراحی داخلی آن است. در واقع پیش از طراحی داخلی دکوراسیون اصولی و مطابق با استانداردها نمی توان کار در مطب را آغاز کرد.

طراحی داخلی مطب ها هم دارای شرایط و فرآیند عمومی است که در تمامی حوزه های درمانی یکسان است و هم با توجه به تخصص پزشک فعال در مطب دارای برخی شرایط اختصاصی است.

بررسی کامل تخصص پزشک

برای یک طراحی داخلی حرفه ای در مطب، ابتدا نیاز است که تخصص پزشک به طور دقیق بررسی شود. تخصص بیمار در عواملی مانند سن و شرایط روحی، جسمی بیمارانی که به وی مراجعه می کنند، متوسط تعداد مراجعین در یک شبانه روز، نیاز دکتر به  دستگاه ها و تجهیزات برای درمان و معاینه، تعداد دستیاران و… تاثیرگذار است.

به عنوان مثال یک پزشک عمومی نیاز چندانی به دستیار نداشته و دستگاه هایی که برای معاینه مورد استفاده وی قرار می گیرد شامل گوشی معاینه و ابزارهای ساده و کوچک هستند، همچنین برای درمان نیز نیاز به تجهیزات به خصوصی ندارد در حالیکه یک دندانپزشک چه برای معاینه و چه برای درمان ابزار متعددی نیاز دارد که هر کدام فضای نگهداری و استفاده به خصوصی نیاز دارند.

فضاسازی در کوراسیون مطب دندانپزشکی

در دومین مرحله از طراحی داخلی مطب، باید فضاسازی آن انجام شود. با توجه به متراژ مطب و تعداد بخش های ضروری بسته به تخصص پزشک ابتدا باید بخش هایی که نیاز به فضای مجزا دارند به طور دقیق مشخص شوند.

به طور کل در تمامی مطب ها اتاق انتظار از اتاق پزشک جداست و باید فضاسازی مناسبی برای هرکدام از این بخش ها صورت گیرد. حال در صورتی که مطب دارای بخش های دیگری نیز باشد، به عنوان مثال بخش رادیولوژی در مطب های دندانپزشکی نیاز است که برای هر کدام از این بخش ها، فضای مناسب را در نظر گرفت و تمهیدات جداسازی فضا، مانند انتخاب نوع و متریال پارتیشن و… را مشخص کرد.

خرید و تامین تجهیزات

در مرحله بعد نیاز است که تجهیزات مورد نیاز چه برای انجام کار پزشک و چه برای تزئینات و رفع نیازهای مطب انتخاب و خریداری شوند. در این بخش نیز تخصص پزشک تاثیر زیادی دارد.

به عنوان مثال تجهیزات مورد نیاز یک دندانپزشک با پزشک اطفال هم از نظر تعداد و هم از نظر اندازه کاملا متفاوت است. همان طور که گفته شد تجهیزات به دو دسته تجهیزات اصلی و درمانی و تزئینات تقسیم می شوند.

در صورتی که بعد از انتخاب تجهیزات اصلی فضایی برای تزئینات باقی نماند نیاز است که با حداقل تزئینات بهترین طراحی داخلی را برای مطب انجام داد.

جایگذاری تجهیزات

محل قرارگیری هرکدام از لوازم و تجهیزات از دیگر مسائلی است که در طول طراحی مطب باید مورد توجه قرار گرفته و به طور دقیق انتخاب شود.

به عنوان مثال مطابق استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی، تجهیزات در اتاق پزشک باید به گونه ای باشند که علاوه بر دسترس بودن دستگاه ها برای پزشک، فضای مناسب برای نشستن بیمار و رفت و آمد به داخل و خارج از اتاق پزشک وجود داشته باشد.

استانداردهای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی شامل چه مواردی است؟

استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی موارد زیادی را شامل می شوند. اصل مهمی که این استانداردها تلاش در برقراری و بیان کردن آن دارد، ایجاد محیطی مناسب برای راحتی و آرامش بیمار و انجام کار پزشک به بهترین شکل می باشد.

در نظر گرفتن برخی اصول طراحی متناسب با تخصص و نیازهای یک دندانپزشک کمک می کند که تمام استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی به طور دقیق رعایت شوند.

نور مناسب دکوراسیون مطب دندانپزشکی

به عنوان اولین اصل و مهمترین نکته در استانداردهای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی، باید به نورپردازی کل فضای ساختمان توجه کرد. چه در اتاق انتظار و چه در اتاق پزشک برخورداری از نور کافی الزامی است.

در صورتی که موقعیت قرار گیری ساختمان به گونه ای باشد که امکان استفاده از نور طبیعی و پنجره ها چندان میسر نباشد باید با نورهای مناسبی که چشم را خسته نکرده و روشنایی کافی را ایجاد می کنند فضا را روشن کرد.

مطابق با استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی، به خصوص قسمت هایی که در اصطلاح نقطه کور خوانده شده و ممکن است در اثر عدم نور کافی دچار ایجاد صدمه شوند باید در طراحی و نورپردازی در نظر گرفته شوند به عنوان مثال تمام مسیر راهروها و راه پله ها شامل این نقاط هستند.

متریال با قابلیت پاکسازی و استریل راحت

استانداردهای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی همچنین بیان کننده این نکته است که متریال مورد استفاده در قسمت های مختلف مانند دیوار، کف و حتی وسایل مانند میز و صندلی باید به گونه ای باشند که به راحت ترین شکل و به سرعت تمیز شده و استریل شوند.

محیط دندانپزشکی به گونه ای است که استریل بودن فضا در سلامت بیمار تاثیر زیادی دارد به همین دلیل نیاز است که در انتخاب متریال در طراحی آن دقت بیشتری به عمل آید.

سلامت تاسیسات

در مطب دندانپزشکی، تاسیسات اهمیت زیادی دارند. به عنوان مثال اتاق پزشک باید دارای لوله کشی آب باشد تا بعد از انجام درمان بیمار شستشوی دهان را در همانجا انجام دهد. به عنوان موردی دیگر در استانداردهای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی سلامت تاسیسات باید به طور دقیق بررسی شده و لحاظ شوند.

لوله کشی آب سردو گرم، سیم کشی برق سالم، لوله کشی گاز در تمام فضاها و… از جمله مواردی هستند که باید استاندارد بودن آن ها مورد بررسی قرار گیرد.

فضای مناسب برای بیمار

در مطب دندانپزشکی باید فضای مشخصی را برای بیماران در نظر گرفت. این فضا، همانند بیشتر مطب‌ها همان اتاق انتظار است که باید با تجهیزات و لوازم مناسب به گونه‌ای طراحی شود که بیمار در آن آسایش کافی داشته و تا زمان مراجعه به پزشک بدون مشکل در آن منتظر بماند‌.

در صورتی که دندانپزشک برای گروه سنی خاصی فعالیت نکرده و کودکان را نیز ویزیت و معالجه می‌کند، نیاز است که بخشی از اتاق انتظار را برای بازی و آسایش کودکان در زمان انتظار متناسب با روحیات آنها طراحی کرد.

فضای مناسب برای پزشک

علاوه بر بیماران، پزشک و کادر فعال در مطب دندانپزشکی نیز نیازمند فضایی مناسب برای کار و استراحت هستند. دندانپزشک بیشتر ساعات روز را در مطب خود سپری می کند، بنابراین نیاز است که در اتاق و فضای مطب بخشی را برای استراحت و غذا خوردن کادر مطب اختصاص داد.

همچنین برای معاینه، نوشتن دفترچه و… نیز باید بخشی از اتاق پزشک به طور مناسب آماده شود. با توجه به اینکه تجهیزات مورد استفاده دندانپزشک عموما اندازه بزرگتری دارند باید فضای رفت و آمد بیمار در طراحی و چیدمان آن ها در نظر گرفته شود.

استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی به این موارد محدود نمی شوند اما اصلی ترین موارد که باید در طراحی مطب دندانپزشکی در نظر گرفته شود این نکات هستند.

طراحی مطب دندانپزشکی چند مرحله دارد و هر مرحله چه شرایطی دارد؟

طراحی مطب دندانپزشکی چند مرحله دارد و هر مرحله چه شرایطی دارد؟

برای برخورداری از ایده آل ترین شرایط در مطب دندانپزشکی نیاز است که طراحی آن در درجه اول متناسب با کاربری و در درجه دوم متناسب با وضعیت بیماران باشد.

در واقع مطب باید به گونه ای طراحی شود که علاوه بر راحتی کار پزشک و حداکثر راندمان کاری در آن، بیمار بدون استرس و با آرامش از زمان انتظار تا بعد از درمان را سپری کند.

یک مطب مناسب و ایده آل رضای بیماران را فراهم می کند و با توجه به اینکه اکثر افراد نسبت به درمان های دندانپزشکی دارای ترس و استرسی ناخودآگاه هستند، یک مطب با طراحی خوب تا حد زیادی این استرس را کاهش می دهد.

دکوراسیون مطب دندانپزشکی

در نظر گرفتن سلیقه کارفرما

در اولین مرحله برای طراحی یک مطب دندانپزشکی نیاز است که با پزشکی که قرار است در مطب فعالیت داشته باشد صحبت کرد. طبیعتاً دندانپزشک نیز مانند هر فردی دارای سلیقه مشخصی است که با توجه به اینکه بیشترین ساعت شبانه روز را در مطب خود می گذراند باید فضای طراحی شده مطب به گونه‌ای باشد که تا حد زیادی با سلیقه وی هماهنگی داشته باشد.

به منظور فراهم کردن این امر تیم طراحی می تواند در یک جلسه مشاوره با پزشک تمام انتظارات و خواسته های پزشک را جمع آوری کرده و در نقشه اولیه پیاده کند تا در صورت تایید پزشک در مورد طرح اولیه اقدامات لازم برای طراحی مطب صورت گیرد. بهتر است در نقشه اولیه استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی نیز لحاظ شوند.

مشخص کردن تعداد بخش های مورد نیاز دکوراسیون مطب دندانپزشکی

در دومین مرحله نیاز است که تعداد بخش‌های مورد نیاز در یک مطب دندانپزشکی مشخص شوند. این کار در انتخاب تجهیزات، سبک طراحی و دیگر مواردی از این دست موثر میباشد.

به طور کل بیشتر مطب های دندانپزشکی دارای ۴ فضای مشخص و مجزا می باشند. اولین بخش اتاق انتظار و محدوده ای است که بیمار تا زمان مراجعه به پزشک زمان خود را در آن سپری می کند.

دومین بخش قسمت پذیرش است که هماهنگی های لازم به جهت نوبت گیری و بایگانی پرونده ها در آن صورت می‌گیرد. بخش بعدی اتاق پزشک یا قسمت درمان است که شامل دستگاه‌ها و تجهیزات درمانی بوده و معاینه و درمان بیمار در آن اتفاق می‌افتد.

در نهایت آخرین بخش شامل سرویس بهداشتی و آشپزخانه و سایر قسمت‌هایی است که معمولاً به عنوان بخش‌های جانبی شناخته می‌شوند.

در نظر گرفتن متراژ مناسب هر بخش

بعد از این که تعداد بخش های مورد نیاز مطب دندانپزشکی مشخص شد نیاز است که بسته به متراژ کلی مطب جداسازی هرکدام از بخش ها و در نظر گرفتن متراژ و مساحت مناسب هر کدام را انجام داد. به عنوان مثال اتاق انتظار و اتاق معاینه و درمان بیشترین مساحت را از متراژ کلی ساختمان نیاز دارند.

همچنین بخش پذیرش باید به گونه‌ای فضاسازی شود که برای بایگانی و چیدمان پرونده‌ها فضای کافی داشته باشد. مساحت در نظر گرفته را می توان با دیوارهای دائمی جداسازی کرد یا از دیوارهای شیشه‌ای و متحرک برای مجزا کردن هر قسمت از قسمت دیگر استفاده کرد.

طراحی دکوراسیون هر بخش

بعد از این که هربخش با اندازه مناسب جداسازی شد باید طراحی داخلی آن انجام شود. در طراحی داخلی انتخاب متریال دیوار، سقف و زمین از مهمترین مسائل است.

به عنوان مثال جنس مصالح به کار رفته در زمین مطب دندانپزشکی باید به گونه‌ای باشد که هنگام راه رفتن اصطکاک ایجاد نکرده یا بیمار با مشکلاتی مانند سر خوردن مواجه نشود.

الزامی است که هر بخش را مطابق با استانداردهای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی طراحی و آماده سازی کرد. علاوه بر متریال و مصالح استاندارد ها تعیین کننده موارد دیگری مانند رنگ پردازی و نورپردازی فضای کلی هر قسمت نیز می باشند.

تجهیز و تزئین هر بخش

در نهایت هرکدام از فضاها در مطب را باید با استفاده از تجهیزات مناسب چیدمان کرد. مثلاً اتاق پزشک نیاز به دستگاه های معاینه و درمان دارد، همچنین در اتاق باید یک میز و صندلی برای پزشک و یک یا چند صندلی بسته به متراژ اتاق برای بیمار و همراه وی مهیا شود.

یا در اتاق انتظار باید مبلمان مناسب برای انتظار بیماران و تزییناتی که در زمان انتظار می‌توانند باعث سرگرمی بیمار و افزایش آرامش وی شوند استفاده شوند. انتخاب تزئینات و جزئیات هر بخش می تواند به طور مجزا انجام شده یا در هماهنگی با یکدیگر باشد.

یک مطب دندانپزشکی شامل چند بخش است؟

در تمام مطب های دندانپزشکی 4 قسمت مشاهده می شوند که در عین مجزا بودن، به هم دسترسی دارند. دسترسی بخش های مختلف مطب به هم یکی از استانداردهای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی است. این دسترسی به خصوص برای پزشک و کادر مطب اهمیت بیشتری دارد.

اتاق انتظار

نخستین بخش مطب، اتاق انتظار است. در واقع هنگام ورود به مطب دندانپزشکی، ابتدا اتاق انتظار قرار دارد. در این اتاق بیماران تا رسیدن نوبت خود منتظر می مانند.

با توجه به اینکه در بیشتر مطب های دندانپزشکی خدمات درمانی کودکان نیز انجام می شود بهتر است که بخشی از اتاق انتظار را برای کودکان آماده کرد. برای راحتی بیشتر می توان اتاق انتظار کودک از بزرگسال را با پارتیشن های متحرک جدا کرد.

هر بخش اتاق انتظار باید دارای تزئیناتی متناسب با روحیه و سن و سال بیماران باشد. در بخش کودک می تواند از اسباب بازی ها یا پوسترهای کودکانه استفاده کرد، معمولا کودکان از مراجعه به پزشک به خصوص دندانپزشک ترس و نگرانی دارند، طراحی مناسب اتاق انتظار به کاهش ترس آن ها کمک زیادی می کند و در بخش بزرگسال از بروشور های آموزشی، پوسترهای تبلیغاتی، مجلات و… . نکته هم در مورد اتاق انتظار، دسترسی مناسب آن به بخش پذیرش و اتاق پزشک است.

پذیرش

دومین بخش یک مطب دندانپزشکی پذیرش است. همان طور که گفته شد بخش پذیرش باید به گونه ای فضاسازی شود که به اتاق انتظار دسترسی خوبی داشته باشد و بیمار در ابتدای ورود به مطب آن را مشاهده کند.

همچنین این بخش باید نزدیک اتاق پزشک نیز باشد تا هماهنگی های لازم میان منشی و پزشک به سادگی انجام شود. در بخش پذیرش معمولا پرونده ها و مدارک بیماران نگهداری می شود،

به همین دلیل در چیدمان و انتخاب جزئیات این بخش باید دقت زیادی به عمل آورد. میز پذیرش باید ارتفاع مناسبی داشته باشد تا تمام بیماران با هر فیزیک بدنی به راحتی با منشی ارتباط بگیرند و در صورت نیاز به پر کردن فرم و… این کار به سادگی میسر باشد.

بخش درمان

بخش بعدی، بخش درمانی است. این بخش شامل اتاق پزشک، بخش رادیولوژِ و تصویربرداری و بخش استریلیزه است. البته می توان رادیولوژی یا لابراتور را خارج از اتاق پزشک در نزدیکی پذیرش نیز فضاسازی کرد،

همچنین می توان این بخش را به طور کل از مطب حذف کرد که در این صورت بیمار برای عکس برداری از دندان ها باید به لابراتورهایی که در سطح شهر وجود دارند مراجعه کند.

در اتاق دندانپزشک معمولا یونیت هایی وجود دارند که می توان آن ها را با پارتیشن از هم جدا کرد. همچنین بهتر است یک یونیت را با استفاده از عروسک، پوستر و نقاشی های کودکانه برای معاینه و درمان کودکان به طور مجزا آماده کرد.

بخش پشتیبانی

آخرین بخش مطب که خود می تواند قسمت های مختلفی را شامل شود بخش پشتیبانی است. این بخش معمولا شامل سرویس بهداشتی، اتاق استراحت کادر مطب، آشپزخانه یا آبدارخانه، انبار وسایل و… می باشد.

البته قسمت هایی مانند انبار یا سرویس بهداشتی می توانند در فضای بیرونی مطب نیز قرار گیرند، این مسئله به متراژ و فضایی که در داخل مطب به هر بخش اختصاص داده می شود بستگی دارد.

اتاق انتظار چیست و طراحی آن چه شرایطی دارد؟

یکی از بخش های مهم در هر مطب که در استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی نیز در مورد توجه و دقت به طراحی آن اصول زیادی مطرح شده است اتاق انتظار می باشد.

در صورت طراحی مناسب اتاق انتظار بیمار با آرامش و اطمینان بیشتری به پزشک مراجعه کرده و در صورت طولانی شدن زمان انتظار نیز با نگرانی و آزردگی خاطر کمتری این زمان را سپری می کند. همانطور که گفته شد مطابق با استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی طراحی اتاق انتظار دارای شرایط و اصول مشخصی می باشد.

دکوراسیون دندانپزشکی

در نظر گرفتن تعداد مراجعین

به عنوان اولین شرط در طراحی اتاق انتظار مطب دندانپزشکی، باید به میانگین تعداد بیمارانی که در روز به مطب مراجعه می کنند توجه شود. هرچند مراجعه بیماران به مطب دندانپزشکی معمولاً با وقت قبلی انجام می شود

اما گاهی اوقات به دلایلی مانند زمانبر شدن درمان یک بیمار یا مراجعه بیماران خارج از نوبت به جهت معاینه و غیره ممکن است اتاق انتظار بیشتر از حد معمول شلوغ شود. در طراحی اتاق انتظار باید پیش بینی این وضعیت شده باشد و مساحت و جزئیات مانند مبلمان اتاق انتظار متناسب با چنین شرایطی انتخاب شوند.

در نظر گرفتن شرایط مراجعین

در طراحی اتاق انتظار همچنین باید شرایط مراجعین و بیماران نیز در نظر گرفته شود. بیمار یک دندانپزشک معمولاً با درد و مشکلات جدی در دندان خود مواجه می باشد که این مسئله معمولاً باعث کم صبر شدن بیمار و استرس و ناراحتی وی می‌شود.

اتاق انتظار باید به گونه‌ای باشد که تا حد زیادی این استرس را کاهش داده و به آرامش بیمار کمک کند. ایجاد حس آرامش در بیمار می‌تواند با رنگ پردازی مناسب اتاق انتظار و استفاده از جزئیاتی مانند گیاهان اتفاق بیفتد.

انتخاب درست جزئیات

همانطور که گفته شد جزئیات به کار رفته در اتاق انتظار می‌تواند در روحیه بیماران تاثیر زیادی داشته باشد. این مسئله به خصوص در مورد جزئیات اتاق انتظار دندانپزشکی که بیماران در سنین مختلف حضور دارند بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

جزئیات رایجی که در بیشتر اتاق انتظار به کار می‌رود مجلات و پوسترهای تبلیغاتی می باشند که در دندانپزشکی نیز می‌توان هم از نوع تبلیغاتی و هم از نوع آموزشی آن استفاده کرد، همچنین با استفاده از یک تلویزیون میتوان تا زمان رسیدن نوبت امکاناتی را برای سرگرمی بیمار فراهم کرد.

انتخاب مناسب مصالح

تمام قسمتهای اتاق انتظار، دیوار، سقف و زمین باید هم از نظر مصالح و هم از نظر رنگ مطابق با استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی انتخاب شوند.

به عنوان مثال متریال مناسب برای دیوار و زمین باید به گونه‌ای باشد که تمیز کردن آن به سادگی میسر باشد و رنگ آن نیز به شکل انتخاب شود که علاوه بر تناسب با فضا آلودگی ها را زود نشان داده تا محیط استریل شود.

انتخاب مبلمان مناسب

انتخاب مبلمان مناسب

از اصلی ترین جزئیات اتاق انتظار می توان به مبلمان آن اشاره کرد. مبلمان اتاق انتظار را می توان در انواع مختلفی انتخاب کرد. در صورتیکه تعداد مراجعین مطب در یک تایم مشخص، تعداد زیادی داشته باشند می‌توانند صندلی‌های مخصوص انتظار که معمولاً فلزی بوده و امکان قرار دادن تعداد زیادی صندلی در یک فضای محدود را فراهم می کنند استفاده کرد و در صورتیکه مراجعه بیماران به تعداد مشخصی داشته و بیمار خارج از نوبت نیز مراجعه کمی داشته باشد میتوان از انواع مبلمان راحتی برای اتاق انتظار استفاده کرد.

تعادل دما و هوا

در صورتی که اتاق انتظار بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد باشد برای بیمار ایجاد مشکل می کند. تعادل دما و هوای اتاق را می توان با دستگاه های تصفیه به طور مناسب فراهم کرد.

استانداردهای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی در بخش پذیرش چه مواردی را شامل می شود؟

در قسمت های قبل گفته شد که مطابق با استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی طراحی هر بخش دارای شرایط به خصوصی است که بخشی از آن اختصاصی و بخشی از آن هماهنگ و متناسب با سایر بخش هاست. در اینجا شرایط طراحی بخش پذیرش را بررسی خواهیم کرد.

در مرکز ساختمان

اولین نکته در طراحی بخش پذیرش مطب دندانپزشکی در دسترس بودن آن چه برای بیماران و چه برای پزشک و کارکنان مطب است. برای ایجاد این دسترسی بهتر است بخش پذیرش در مرکزی ترین قسمت اتاق طراحی شود.

همچنین می توان این بخش را به گونه ای طراحی کرد به اتاق پزشک دسترسی مستقیم داشته باشد. بیمار هنگام ورود به مطب باید بخش پذیرش را مشاهده کند تا نیازی به گشتن دنبال آن نباشد برای راحت تر کردن این کار می توان رنگ فضای بیرونی بخش پذیرش را متفاوت با سایر قسمت های اتاق انتظر انتخاب کرد.

فضاسازی مناسب برای نظم دهی راحت

از ویژگی های مهمی که در بخش پذیرش هم به منشی برای پاسخگویی بهتر به بیماران کمک می کند و هم به بیماران برای سرعت گرفتن روند کاری، نظم در این بخش است. بخش پذیرش محل نگهداری مدارک و پرونده های بیماران است. همچنین فرم های اولیه برای پذیرش بیمار و… نیز در این قسمت نگهداری می شوند. استفاده از قفسه ها و کمدهای مخصوص برای نظم بیشتر و بهتر این قسمت تا حد زیادی کمک کننده می باشد.

اندازه متناسب

برای بخش پذیرش باید اندازه مناسبی در نظر گرفته شود. این بخش شامل یک میز است که جداسازی بیمار از منشی را فراهم می کند. این میز باید از نظر ارتفاع و اندازه به گونه ای باشد که تمام بیماران با هر شرایطی توانایی ارتباط راحت با منشی را داشته باشند، به عنوان مثالی برای این مورد می توان از بیمارانی که از ویلچر استفاده می کنند یاد کرد.

در صورتی که ارتفاع میز پذیرش بیش از حد بلند باشد بیمار نمی تواند به منشی دسترسی داشته باشد و در صورت نیاز به دریافت فرم و پر کردن آن با مشکل مواجه می شود. همچنین از نظر طول و عرض نیز، باید اندازه آن طوری انتخاب شود که علاوه بر جایگیری مناسب تمام لوازم منشی، بیمار به راحتی مدارک خود را تحویل داده و دریافت کند.

در اتاق انتظار مطب دندانپزشکی چه جزئیاتی را می توان مورد استفاده قرار داد؟

بخش مهم هر اتاق انتظار را مبلمان آن تشکیل می دهند. مبلمان برای استراحت بیماران بعد از ورود به مطب و تا زمان مراجعه به پزشک استفاده می شوند. اما تنها لوازمی که در این اتاق به کار می روند مبلمان نیستند.

بسته به سلیقه پزشک، سبک طراحی، متراژ و اندازه اتاق انتظار و… جزئیات مختلف دیگری نیز وجود دارند که می توان از آن ها برای طراحی اتاق انتظار استفاده کرد.

استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی در مورد جزئیات و طراحی اتاق انتظار بیشتر به راحتی بیماران تاکید دارد به همین دلیل هر وسیله ای که این راحتی را به شکل بهتری فراهم کند در اتاق قابل استفاده می باشد.

گیاهان

طراوت و شادابی دریافت شده از گیاهان بسیار زیاد است. به همین دلیل بهتر است که در اتاق انتظار دندانپزشکی حتما از آن ها استفاده شود. با در نظر گرفتن مساحت و فضای مفید اتاق حتی یک گلدان کوچک نیز می توان انرژی فضا را تغییر دهد. به خصوص در صورتی که اتاق انتظار دارای پنجره باشد استفاده از گیاهان در مجاورت با پنجره باعث بهبود هوای داخل اتاق می شود.

مجلات

از دیگر تزئینات طراحی داخلی اتاق انتظار مجلات می باشند. به خصوص برای زمانی که بیمار ناچار است مدت زمانی بیشتر در اتاق منتظر بماند مجلات بسیار سرگرم کننده می باشند. موضوع مجلاتی که می توان در اتاق انتظار از آن ها استفاده کرد محدودیتی ندارد، در واقع هم مجلات آموزشی و هم مجلات سرگرمی مانند جدول یا داستان را می توان به عنوان جزئیات اتاق انتظار مورد استفاده قرار داد.

پوسترها

پوسترها نیز مانند مجلات دارای موضوعات مختلفی هستند و برای گذراندن وقت و ایجاد سرگرمی انتخاب بسیار مناسبی می باشند. به خصوص استفاده از پوسترهای آموزشی مانند آموزش نحوه صحیح مسواک زدن یا انتخاب خمیردندان و… می تواند علاوه بر جنبه سرگرمی از نظر ارائه اطلاعات نیز مفید باشد. پوسترها را می توان از ابتدای راهروی ورودی به مطب و در بیشتر بخش های اتاق انتظار مورد استفاده قرار داد.

تلوزیون

یکی از سرگرم کننده ترین وسایل، که نه تنها در مطب های دندانپزشکی، بلکه در هر فضایی بسیار کاربردی می باشد، تلوزیون است. تلوزیون در مطب دندانپزشکی هم برای نمایش فیلم و هم برای تبلیغات یا نشان دادن نکات آموزشی کاربرد دارد.

وسایل بازی کودکان

برخی از دندانپزشکان به طور تخصصی تنها به معاینه و معالجه کودکان می پردازند در حالیکه برخی دیگر هم درمان کودکان و هم بزرگسالان را انجام می دهند. به طور کل، در صورتی که دندانپزشکی پذیرش کودکان را نیز انجام می دهد باید بخشی در اتاق انتظار برای بازی کودکان در نظر گرفته شود.

این بخش مثل بازسازی خانه برای کاهش ترس و استرس می تواند دور از اتاق پزشک و جدا از اتاق انتظار بزرگسالان باشد و برای طراحی آن انواع عروسک و اسباب بازی و پوسترهای کودکانه مانند شعر، کارتون ها و نقاشی را به کار برد. همچنین می توان در طراحی آن از رنگ های کودکانه و شاد برای آرامش بیشتر آن ها استفاده کرد.

در اتاق دندانپزشک کدام وسایل کاربردی تر می باشند و جزئیات قابل استفاده در آن چیست؟

از دیگر بخش هایی که در مطب دندانپزشکی وجود داشته و بعد از اتاق انتظار جز بخش های مهم به حساب می آید اتاق پزشک یا اتاق معاینه و درمان می باشد. مانند هر بخشی، برای تکمیل و قابل استفاده بودن این قسمت نیز نیاز به تجهیزات و لوازم مختلفی است.

دکوراسیون دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی

اولین و بارزترین وسیله در اتاق یک دندانپزشک یونیت است. یونیت یا صندلی بیمار، همان صندلی درمانی است که بیمار روی آن می نشیند و درمان دندان توسط دندانپزشک انجام می شود.

صندلی ها انواع طرح ها، رنگ ها و مدل های مختلفی دارند که علی رغم این تنوع تمام آن در بخش هایی مشترک می باشند. از جمله بخش های مهم تشکیل دهنده یک یونیت دندانپزشکی صندلی است، که شامل نشمین و تشک، زیر سری، دسته صندلی، سیستم الکترونیکی برای بالا و پایین کردن صندلی، شاسی و… می باشد،

دومین جز در یونیت چراغ دندانپزشکی است، که یک چراغ بی سایه با نور سفید است که برای مشاهده بهتر داخل دهان استفاده می شود. کمپرسور، تابوره و میزی که پزشک لوازم خود را روی آن قرار می دهد از دیگر اجزای تشکیل دهنده یونیت می باشد. یونیت پرکاربردترین وسیله در اتاق پزشک نیز می باشد.

ابزار معاینه

از دیگر جزئیات موجود در اتاق دندانپزشک می توان به ابزار معاینه اشاره کرد. پنس، سوند، تیغه برش، آینه و… جز ابزار معاینه هستند که معمولا در بسته بندی های ضدعفونی مجزا در تعداد زیاد وجود دارند و برای هر بیمار به طور اختصاصی استفاده می شوند. این ابزار در زمان معاینه و درمان روی میز پزشک که در یونیت است قرار داده می شوند.

بزاق کش

در هنگام معالجه دندان ها دهان باید از بزاق خالی باشد. در این صورت ممکن است قسمت های جدا شده از دندان با بزاق وارد گلو شده و راه تنفسی را سد کنند. خالی کردن بزاق دهان به وسیله بزاق کش انجام می شود. این دستگاه ممکن است با آب یا هوا کار کرده و یک مکش ضعیف ایجاد می کند که تنها توانایی کشیدن بزاق رقیق را دارد.

ساکشن مرکزی

در صورتی که بزاق دارای جزئیات خارجی مانند تکه های مواد پرکردن و… بوده یا غلیظ باشد، بزاق کش توانایی تخلیه آن را ندارد. در این شرایط دستگاه ساکشن مرکزی استفاده می شود که با قدرت مکش فوق العاده زیاد هم مواد مایع و هم مواد جامد را از دهان خارج می کند.

کاسه کراشوار

این کاسه که معمولا در سمت چپ بیمار و یونیت قرار دارد یک کاسه برای تخلیه آب و آلودگی های دهان بعد از معاینه است. از ویژگی های این کاسه عدم تغییر رنگ در اثر ریختن مواد مختلف در آن است. کاسه کراشوار ممکن است از یونیت مجزا باشد یا به طور متصل به آن قرار داشته باشد.

اتوکلاو

استریل و ضد عفونی کردن وسایل دندانپزشکی بعد از هر بار استفاده الزامی است، در غیراینصورت آلودگی ها از یک بیمار به بیمار دیگر منتقل می شوند. برخی ویروس ها و آلودگی ها به گونه ای هستند که امکان نابودی آن ها با آب و مایع صابون وجود ندارد در این شرایط حرارت دادن آن ها، تنها راه نابودی آلودگی هاست.

معمولا برای ضد عفونی لوزام از اتوکلاو یا دیگر دستگاه های ضد عفونی استفاده می شود که با حرارت بالا و در دمای زیاد تمام میکروب ها را نابود کرده و لوازم را کاملا استریل می کنند. دستگاه های انجام این کار، جزئی از لوازم موجود در اتاق دندانپزشک می باشند.

دستگاه رادیولوژی

برای بررسی بهتر وضعیت دندان و دید به قسمت های داخلی دندان ها ممکن است نیاز به تصویربرداری از دهان باشد. دستگاه های ساده ای که برای عکس برداری های ابتدایی و جزئی مورد استفاده قرار می گیرند جز تجهیزات موجود در اتاق دندانپزشک می باشند این دستگاه ها معمولا متصل به کامپیوتر هستند و بعد از عکس برداری تصویر را مستقیما نمایش می دهند و عکس چاپی تولید نمی کنند.

مطابق با استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی وجود دستگاه های گفته شده در تمامی مطب ها الزامی است و در صورت عدم تهیه آن ها حتی امکان پلمپ مطب وجود دارد.

استانداردهای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی در مورد طراحی و متریال دیوارها به چه صورت است؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی در مورد جزئیات هر بخش قوانین مختلفی را مشخص کردند که برای ایمنی بیماران و کار مطمئن در مطب نیاز است این قوانین مطابق با استانداردها رعایت شوند. در زمینه طراحی دیوارهای یک مطب دندانپزشکی نیز قوانین مختلفی وجود دارند.

رنگ روشن

اولین اصل در مورد دیوارهای مطب دندانپزشکی رنگبندی آنهاست که بهتر است از رنگ‌های روشن تشکیل شده باشند. رنگ‌های تیره‌تر و معمولاً میکروب و آلودگی را دیرتر نشان می‌دهند این مسئله ممکن است باعث ماندگاری بیشتر میکروب ها در محیط و در نتیجه آلوده کردن آن شود.

این در حالی است که استفاده از رنگ های روشن با نشان دادن فوری آلودگی‌ها امکان استریل کردن به موقع محیط را فراهم می سازد. البته یونیت مخصوص کودکان یا مطب های اختصاصی کودک را می توان با رنگ های شاد ولی روشن یا پوسترها و کاغذ دیواری کارتونی نیز تزئین کرد.

متریال مناسب

برخی از مصالح به گونه ای هستند که رطوبت و آلودگی را بیشتر به خود جذب می کنند و تمیز کردن آنها سخت‌تر است. به عنوان مثال چوب جز مساله ای است که می‌توان آن را در طراحی دیوارها به کار برد اما نسبت به سایر مصالح رطوبت را مدت بیشتری در خود نگه داشته و تمیز کردن آن به دلیل حساسیت این متریال سخت تر می باشد. در محیط دندانپزشکی بهتر از متریال دیوار کاغذ دیواری های ساده یا کاشی هایی که به راحتی تمیز می شوند باشند.

استحکام کافی

دیوارها محل نصب تابلوها پوسترهای تبلیغاتی هستند بنابراین جنس آنها باید به گونه‌ای باشد که در برابر ضربات چکش و اتصال میخ استحکام کافی داشته باشند.

در صورت عدم استحکام دیوار ایمنی مطب و بیماران با خطر مواجه می شود. در صورتی که دیوار از نوع موقت و  پارتیشینی باشد نیز باید از انتخاب جنس مناسب آن اطمینان حاصل کرد.

مطابق با استانداردهای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی، تقسیم بندی فضاها با چه شرایطی باید انجام شود؟

معمولاً عمل جداسازی هر فضا و در اصطلاح پارتیشن بندی به وسیله دیوارها انجام می‌شود اما گاهی اوقات فضای داخلی ساختمان مطب یکپارچه بوده و تنها یک یا دو اتاق دارد که برای ایجاد بخش‌های مناسب مطب نیاز به جداسازی فضا متناسب با سلیقه و احتیاج به پزشک است.

در این شرایط می توان از صفحات مخصوص پارتیشن بندی برای جداسازی بخش های مختلف استفاده کرد.

پارتیشن شیشه ای دوجداره

یکی از انواع پارتیشن ها پارتیشن شیشه ای دوجداره می باشد. این پارتیشن علیرغم جدا کردن فضا و اختصاصی کردن هر وقت دسترسی و دید به بخش دیگر را نیز فراهم می‌کند. به خصوص در اتاق انتظار برای جدا کردن اتاق بزرگسالان از اتاق کودک این نوع پارتیشن بسیار کاربردی می باشد چون والدین می توانند علی رغم حضور در بخش مجزا مراقب فرزندان خود نیز باشند‌.

پارتیشن شیشه ای با پروفیل آلومینیوم

این پارتیشن تا حد زیادی مشابه پارتیشن قبلی است با این تفاوت که بخشی از آن با پروفیل آلومینیوم طراحی شده که باعث دسترسی بیشتر بخش‌ها به یکدیگر می شود. در این پارتیشن شیشه تا ارتفاع مشخصی به کار رفته است و مابقی آن با پروفیل آلومینیوم به سقف یا زمین متصل شده و باز می باشد. این نوع پارتیشن به خصوص برای جدا کردن بخش پذیرش از اتاق انتظار بسیار کاربردی است.

پارتیشن های ام دی اف

یکی دیگر از انواع پارتیشن که برای جداسازی هر بخش مانند جداسازی یونیت ها از یکدیگر یا جدا کردن بخش پذیرش و اتاق انتظار قابل استفاده باشد پارتیشن ام دی اف است. پارتیشن ام دی اف ممکن است تخته ساده بوده یا یک دیوار چوبی دارای قفسه و باکس باشد.

پارتیشن ها همچنین ممکن است ثابت یا متحرک باشند که انواع ثابت آنها در محل مورد نظر نصب شده و امکان جابجایی آن بدون باز کردن پارتیشن وجود ندارد ولی نوع متحرک برای جداسازی موقت فضا قابل استفاده است.

دکوراسیون دندانپزشکی

آیا در استانداردهای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی نورپردازی شرایط خاصی دارد؟

روشنایی و نورپردازی مناسب در مطب دندانپزشکی مانند هر فاکتور دیگر، قواعد خاصی در استانداردهای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی دارا می باشد. نورپردازی مناسب هم برای انجام راحت کار پزشک و هم برای حفظ آرامش بیماران حائز اهمیت است، به همین دلیل در انتخاب نور مناسب مطب باید تمام قواعد در نظر گرفته شوند.

روشنایی یکنواخت

به عنوان اولین اصل در نورپردازی مطب دندانپزشکی باید دقت شود که نورپردازی یکنواخت باشد. در واقع به شکلی نباشد که یک قسمت نور بیشتر و یک قسمت تاریک تر باشد این مسئله در اتاق انتظار باعث خستگی بیمار شده و احساس ناخوشایندی در وی ایجاد می کند و در اتاق پزشک باعث حواس پرتی و ایجاد مشکل در کار پزشک می شود. می توان با در نظر گرفتن یک نورپردازی کلی در سقف و نورپردازی های نقطه ای در قسمت های مختلف دیوارها، نورپردازی را یکنواخت کرد.

نورپردازی برای زیبا سازی

دومین اصل نورپردازی استفاده از چراغ ها برای زیباسازی مطب است. این کار در طراحی داخلی بسیار پرطرفدار است. به عنوان مثال می توان قسمت های سقف کاذب یا قفسه ها و کابینت ها را با استفاده از چراغ ها روشن کرد تا علاوه بر تامین نور بیشتر برای مطب، باعث زیبایی هر چه بیشتر محیط نیز شد.

استفاده از نور طبیعی

همچنین در نورپردازی مطب باید دقت شود که از نور طبیعی استفاده شود. در واقع رنگ باید به گونه ای باشد که در مدت طولانی باعث سردرد و خستگی چشم نشود. به علاوه در صورت وجود پنجره یا نورگیر بهتر است تا زمان روشنایی روز، از این فاکتور برای نورپردازی بهتر مطب استفاده کرد.

نورپردازی ویژه در نقاط خطرناک

برخی قسمت های مطب به دلایل مختلف خطرناک تر از سایر بخش ها می باشند. به عنوان مثال راه پله ها ممکن است در اثر تاریکی به درستی مشاهده نشده و با افتادن بیمار آسیب های جدی به وی وارد کنند. یا اطراف لوازم و تجهیزات برای کاهش  احتمال برخورد و… نباید از حد مشخصی تاریک تر باشند. در این شرایط می توان برای این گونه قسمت ها نورپردازی متناسب تری را تعبیه کرد تا از بروز هر طور حادثه ای جلوگیری شود.

تخصص پزشک در طراحی دکوراسیون مطب چه تاثیری دارد؟

از جمله پارامترهایی که در طراحی داخلی مطب تاثیر زیادی دارند تخصص پزشک است. تفاوت تخصص پزشک باعث تفاوت در مسائل مختلف می‌شود که هر کدام می‌توانند به تنهایی یا در مجموع در طراحی داخلی تاثیر داشته باشند.

تعداد بیماران

تخصص پزشک تعیین کننده تعداد بیماران است. متخصص برق پزشکان به گونه‌ای است که در صورت تعیین وقت قبلی برای بیمار، بیماران خارج از نوبت و اورژانسی زیادی دارند که طبیعتاً نیاز به اتاق انتظار با فضای ویژه تر و بزرگتری برای آرامش به بیماران است، اما برخی تخصص ها مانند دندانپزشکی به دلیل مشخص بودن تعداد و زمان مراجعه بیماران و همچنین کمتر بودن بیمار اورژانسی انتخاب های بیشتری در طراحی اتاق انتظار دارند.

تجهیزات

هر تخصصی برای معاینه و درمان نیاز به تجهیزات به خصوصی دارد. تجهیزات مورد استفاده در برخی تخصص های پزشکی از اندازه و تنوع کمی برخوردار است ، در حالیکه در برخی تخصص ها تجهیزات بزرگ تر و از نظر مساحت نیاز به جای بیشتری دارند.

در طراحی مطب دندانپزشکی چه نکاتی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟

مطابق با اصول بیان شده در استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی زمانی می توان یک مطب را مطب ایده آل و استاندارد معرفی کرد که از هر نظر آسایش بیمار در آن در نظر گرفته شده و تجهیزاتی که در آن به کار می رود نیز از جدیدترین برندها بوده و از کیفیت مناسب برخوردار باشند.

برای دستیابی به اصل اول یعنی آسایش بیماران، نکات مختلفی وجود دارد که با در نظر داشتن و استفاده از آن ها در طراحی می توان به این مهم دست پیدا کرد.

آرامش بیماران

برای همه افراد پیش آمده که در زمان اولین مراجعه به دندانپزشک به دلیل شرایط خاص معاینه و درمان در این شاخه، دچار ترس و استرس شوند.

برای کاهش استرس و افزایش آرامش بیمار، نیاز است که از همان ابتدای ورودی تمام جزئیات به گونه ای انتخاب شوند که القا کننده آرامش و امنیت به پزشک و نتیجه درمان باشند. رنگ پردازی مناسب، انتخاب مبلمان راحت، استفاده از تجهیزات سرگرم کننده و… در جهت کسب آرامش بیشتر بیماران بسیار کمک کننده است.

راحتی کارکنان

اما علاوه بر بیماران شرایط کارکنان مطب نیز دارای اهمیت بالایی بوده و باید به آن توجه شود. در جهت ایجاد محیطی راحت برای کارکنان می توان قسمت هایی را برای استراحت، غذا خوردن و تعویض لباس آن ها به طور مجزا مشخص کرد. همچنین جزئیات مربوط به کارکنان مانند میز و صندلی و… باید به گونه ای انتخاب شوند که در استفاده طولانی مدت باعث آزار و اذیت فرد نشوند.

نظم

داشتن نظم در طراحی داخلی فاکتور مهمی است و جز نکاتی است که حتما باید به آن توجه شود. نظم طراحی به معنای یکنواخت بودن رنگ ها و مدل وسایل نیست بلکه به معنی هماهنگی اجزا و جزئیات با یکدیگیر است. به عنوان مثال می توان در رنگپردازی بخش های مختلف برای رعایت نظم در طراحی، از رنگ های هم طیف یا مکمل هم استفاده کرد.

امنیت

به عنوان آخرین نکته مهم، تمام جزئیات در طراحی داخلی باید به گونه ای انتخاب شوند که امنیت کامل و کافی را برای بیمار و کادر درمان مهیا کنند. به عنوان مثال دیوارها، به خصوص در صورت خرابی باید خیلی زود تعمیر شوند یا مبلمان باید به گونه ای انتخاب شود که در اثر استفاده مداوم و طولانی مدت باعث خستگی بیمار نشود.

مبلمان استاندارد مطب دندانپزشکی چه ویژگی هایی دارد؟

مبلمان در مطب دندانپزشکی هم در اتاق انتظار و هم در اتاق پزشک کاربرد دارند، البته استفاده از آن ها در اتاق انتظار رایج تر بوده و نیاز به وسواس بیشتری در انتخاب آن ها می باشد. یکی از نکات مهم در انتخاب مبلمان برای مطب دندانپزشکی جنس آن است.

مبلمان باید به گونه ای باشد که در اثر استفاده مکرر بیماران آسیب نداده و دچار پارگی یا شکستگی نشود. همچنین باید از نظر رنگی به گونه ای انتخاب شود که نه خیلی زود کثیف شده و نه کثیفی را به هیچ عنوان نشان ندهد.

انواع مبلمان هایی که می توان در مطب دندانپزشکی، به خصوص اتاق انتظار به کار برد تنوع گسترده ای دارد اما در صورت مناسب بودن متراژ اتاق انتظار بهترین انتخاب مبلمان های راحتی یا نیمه راحتی می باشند که نشستن روی آن ها راحت بوده و باعث خستگی بیمار نمی شوند.

آیا امکان استفاده از سبک های به خصوص در طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی وجود دارد؟

طراحی داخلی به خصوص در بخش تجاری را می توان در سبک های مختلفی اجرا کرد. در مطب ها، مناسب ترین سبک طراحی سبک های مدرن یا مینیمال هستند. در این سبک ها جزئیات هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشته و در بیشتر اجزا از یک یا دو رنگ که غالبا رنگ های خنثی هستند استفاده می شود.

این ویژگی علاوه بر زیبایی، باعث بزرگ دیده شدن فضا و القای حس اعتماد بیشتر در بیمار نیز می شود. همچنین سبک مدرن را می توان به راحتی با کم و زیاد کردن جزئیات به سبک های تلفیقی و… نیز تبدیل کرد. در انتخاب سبک، استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی قوانین خاصی را شامل نمی شود اما بهتر است به هماهنگی سبک در تمام بخش ها دقت شود.

طراحی زمین و سقف در استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی شامل چه مواردی می شود؟

طراحی دندانپزشکی

طراحی زمین و سقف در استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی شامل چه مواردی می شود؟

زمانی که بیمار روی یونیت نشسته یا دراز می کشد، برای مدت طولانی تنها می تواند سقف را مشاهده کند به همین دلیل استفاده از سقف کاذب برای زیباتر شدن و ایجاد حس بهتر در بیمار روشی کاربردی می باشد. سقف های کاذب دارای طراحی های متنوعی هستند که می توان آن را در اتاق پزشک و بالای هر یونیت به کار برد.

همچنین در مطب هایی که دارای سقف کوتاه هستند استفاده از تکنیک همرنگ بودن سقف و دیوار می تواند به بلندتر دیده شدن ارتفاع آن کمک کند.

همچنین در انتخاب زمین و متریال کف مطب دندانپزشکی نیز جزئیات مهمی وجود دارد، نظیر انتخاب مصالحی که در رفت و آمد باعث سر خوردن و زمین خوردن بیمار نشود یا با ایجاد اصطکاک در کف کفش، مانع راه رفتن بیماران نشود.

رنگ انتخابی برای زمین دندانپزشکی نیز بهتر است از میان رنگ های روشن باشد. به خصوص رنگ سفید، آلودگی ها را زودتر نشان می دهد که این ویژگی به امکان تمیزکاری به موقع مطب کمک می کند.

هزینه نهایی طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی به چه میزان است و چه مواردی در آن موثر است؟

اما یکی از پرسش های مهم تمام متقاضیان طراحی داخلی مطب، به خصوص مطب دندانپزشکی این مورد است که در صورت رعایت تمام اصول و استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی هزینه نهایی مطب چه میزان می شود.

تعیین این هزینه به منظور تامین بودجه اولیه و همچنین شروع به کار الزامی است، در اینجا برخی از عوامل موثر بر هزینه طراحی نهایی مطب را بررسی می کنیم.

تیم کاری

تیمی که وظیفه طراحی مطب را به عهده دارند در تعیین هزینه تاثیرگذار می باشند. معمولا هرچقدر تیم طراح حرفه ای و خبره تر باشد هزینه دریافتی نهایی نیز بیشتر خواهد بود.

زمان کار

مدت زمان طول کشیدن کار طراحی از دیگر فاکتورهای موثر بر هزینه است. گاهی اوقات طولانی شدن روند کار به دلیل مشکلات طبیعی مانند باران های شدید، قطعی برق و… می باشد اما در برخی موارد نبود نیروی کافی، مشخص نبودن وظایف پیمانکار و… باعث ایجاد این مشکل یعنی طولانی تر شدن زمان کار و افزایش هزینه ها می شود.

مصالح

مصالحی که در طراحی مطب به کار می روند نیز در هزینه نهایی آن موثر می باشند. مصالح گران تر باعث افزایش هزینه طراحی مطب می شوند.

طراحی مناسب و مطابق با استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی برای اتاق انتظار چه مزایایی دارد؟

دید اولیه بیمار به مطب و اتاق انتظار می تواند موجب ایجاد حس آرامش و اطمینان شده یا اضطراب را در وی افزایش دهد، به همین دلیل طراحی داخلی مطب از همان ورودی حائز اهمیت است. همچنین با یک طراحی اصولی کار پزشک و کارکنان ساده تر شده و خستگی کمتری احساس می کنند.

به خصوص در طراحی هایی که نظم در طراحی به طور دقیق رعایت می شود، کار کردن بسیار ساده تر می گردد. آرامش بیماران و معرفی آن ها به دیگران، آرامش پزشک و انجام بهتر وظایف، زیبایی محیط و… از جمله مزایای رعایت استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی می باشد.

بنابر مطالبی که در این مقاله گفته شد می توان اینطور نتیجه گرفت که استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی، در تمام جزئیات قوانین به خصوصی دارند و با رعایت آن ها می توان محیطی ایده آل را بیمار و کادر فعال در دندانپزشکی فراهم کرد.

شرکت بازسازی کورین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *